Jump to content

Hjelp til prising


Recommended Posts

Heisann. 

Jeg snuser på ei børse, og har full garderobe og behov for penger om jeg skal kjøpe. Det eneste jeg har hjerte til å selge nå er en Trumpf dural i 16-70 og 7x57R. Genial børse siden den veier 2,8 kg og har haglesikring på kolbehalsen og oppspenner til rifleløpet. Den er helt tight og fin, presisjonen er helt topp, og løpene er i Blitz og CRG stål, som er bra greier. Men løpsbunten trenger blånering (4000) og siktet er en helt utdatert Zeiss 1,5-6x38 (?) uten sidejustering. Siktet er innskutt og det går fint å bruke det, men det er jo fra tidenes morgen. Nye ringer til hakemontasjen koster 7500, og så må det nytt sikte til. Det kommer på drøyt 11 å få den blåner og med nye ringer altså, og så kommer sikte i tillegg. Markedet er underlig for tiden, men det ser ut til at rimelige drillinger selger. Men hva er en realistisk pris på denne? Det som taler for denne drillingen er  helt klart vekta. Det som taler mot er siktet, montasjen og sliten blånering. Denne børsa er såpass spesiell at dersom det ikke er mulig å oppnå en anstendig pris for den så må jeg finne på noe annet. 

Link to comment
Share on other sites

Hei sjef!
Vanskelig å si - du er jo antagelig den beste til å mene noe om dette selv.
Men jeg ville jo tenke at dersom jeg selv skulle ha kjøpt en drilling nå og var på utkikk etter ca. børse som din, så ville jeg maks gi 15-20` (og det er jo fr billig!) for den med de forutsetninger du 
allerede har gitt. Men så er det jo ikke alle som antagelig vil bruke penger på å blånere opp pipesettet, du er jo litt over middels på finish😉
Så er det jo også slik at det kun er et fåtall av oss "nerder" som bryr oss om hvilken type stål som er benyttet, den vanlige jeger driter fullstending i dette.  Vekt er viktig - for oss som har sans for eldre kvalitetsvåpen, andre drasser rundt på tunge nymotens tyskere.
Tilbys jo en del brukbare eldre drillinger til 25-30 000 men stort sett alle disse har jo samme problemet som du har, litt for håpløs kikkert til norsk bruk. 
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (2 timer siden):

Zeiss 1,5-6x38 (?)

Zeiss Diavari-D 1,5-6x36. 
 

Da Zeiss sluttet å lage kikkertsikter, ble Hensoldt sine modeller «re-branded» som Zeiss. Dette siktet er egentlig en slik Hensoldt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, FEVIK said:

Tilbys jo en del brukbare eldre drillinger til 25-30 000 men stort sett alle disse har jo samme problemet som du har, litt for håpløs kikkert til norsk bruk. 

Disse har som regel Greenersikring. Jeg hadde heller betalt 40-45 for en Trumpf på 2,8 Kg -og sikring på tangen og den kikkerten- enn 25. for en strøken børse på 3,2kg med greenersikring. 😉 

Edited by asterix
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Legg den ut for en drøy pris og vent på respons. Markedet rår uansett, men det holder å finne den ene som absolutt vil😂 Poenget med lett børse og ikke minst sikring på kolbehalsen bør være noe å spille på..

Link to comment
Share on other sites

Kikkertsiktet er utdatert. Men bra. Helt klare linser. 1,5-6 med retikkel tysk #4 fungerer til alt. Men uten lysprikk, og sidejustering må gjøres i montasjen. Helt greit å få til, litt gøy 😊. Og nå er den innskutt og klar. 
egentlig perfekt børse. Men nå har jeg fler drillinger enn jeg noengang kan få brukt 😊

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (7 timer siden):

Men nå har jeg fler drillinger enn jeg noengang kan få brukt

Og, så  vil du selge denne, for å kjøpe én til…

 

Er det ikke på tide å bli en forhandler med løyve? Da kan du ha så mange du vil. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

FEVIK skrev (20 timer siden):

Legg den ut for en drøy pris og vent på respons. Markedet rår uansett, men det holder å finne den ene som absolutt vil😂 Poenget med lett børse og ikke minst sikring på kolbehalsen bør være noe å spille på..

Jeg la den ut for 39. Mener den er verdt det. Får se hva markedet sier da. Den må jo ikke selges, men nå som jeg shiner på den nye Neptun drillingen blir nok denne parkert hos meg. 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (På 27.3.2024 den 14.09):

Zeiss Diavari-D 1,5-6x36. 
 

Da Zeiss sluttet å lage kikkertsikter, ble Hensoldt sine modeller «re-branded» som Zeiss. Dette siktet er egentlig en slik Hensoldt. 

Du skrev det var Zeiss, men det er da vitterlig en Hensoldt. 
 

( Du får sikkert lov av moderatorene å legge link til annonsen her )

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 minutt siden):

 

Nei, jeg skrev at det er en Henholdt Wetszlar (type Zeiss). Mener du det er feil?

 

Nå tenkte jeg i tråden her. 
 

Skaubjønn skrev (På 27.3.2024 den 11.08):

siktet er en helt utdatert Zeiss 1,5-6x38 (?)


 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte en trumpf dural 20/76 og 7x57r med en leupold 2-7x33 och nye 30 mm i ny stand for 2 år siden for 42 000 i Sverige. En ven til meg kjøpte en trumpf dural i 12 og 7x57r med en leupold vx-5 i ny stand forrige året for 35 000. 

 

Hvis jeg skulle kjøpe din børsa hadde jeg ikke betalt mer enn 25 000. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (På 28.3.2024 den 19.56):

@amatørJa du skrev det tidligere i denne tråden. 

Egentlig vet jo du mer om disse siktene enn meg, om du ikke har solgt denne drillingen ennå, så har du vel både en Hensoldt og en Zeiss i hus.

IMG_6803.jpeg.dd29d1999603aba89d2b1806f4

image.png.da218efff44b17634ded0b43b7ebf160.png

 

(Det er dine bilder jeg har tjuvlånt)

 

 

Du kan jo ta bilde av dem sammen, og beskrive både forskjeller og likheter.

 

 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (På 27.3.2024 den 14.09):

Zeiss Diavari-D 1,5-6x36. 

Med litt lesing av med mine elendige tyskkunnskaper fant jeg ut at D, i Diavari-D, står for dobbel, dvs dobbel instilling, både side og høyde. 

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden, men som jeg har skrevet før serien til Zeiss som kom etter Diavari-D heter Diavari-Z. I motsetning til de tidligere siktene, slike som de to du har, så flytter ikke retikkelet i bildet mens man skrur, men står i sentrum hele tiden. Så da heter det vel Zentral på tysk. 

 

I en Diavari-D er det begrenset nytte å ha sidejustering på siktet, og

man bør ha sidejustering også i montasjen, da det føles rart å ha trådkorset langt ut på siden i bildet. 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (20 timer siden):

Med litt lesing av med mine elendige tyskkunnskaper fant jeg ut at D, i Diavari-D, står for dobbel, dvs dobbel instilling, både side og høyde. 

 Stemmer, Hensoldt produserte Diavari fra 1954-1965. Fra 1965 til 1976 blir de produsert fra Zeiss. "Diavari DA" er uten skinne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Posted (edited)

Ble denne drillingen solgt? 
har fabulert litt, jeg hadde for en del år siden en Blaser drilling. Jeg solgte den da jeg syntes jeg ikke var noen god kikkert sikte på smådyr skyte mann. 
Angret på salget noen år senere da jeg drev og skaut litt med en kompis sin kombi. 
vi brukte åpent sikte for og se om vi klarte skyte rypestr mål på 50 til 100 mtr. 
Noe vi ikke hadde problem med. Blaseren jeg hadde, hadde bedre sikter enn den vi skjøt med. Trur kalibret var 7 mm m randhylse med kan ha vært litt mindre. 
Jeg er ute etter en 223 og hagle og skipper kanskje dette med fordel for en lett drilling. 
Planlagt investering på to år er egentlig rundt 70 til 90 tusen. Hvis jeg går for en 223 og hagle. Kanskje noe mindre. En god drilling med godt sikte kan fort bli billigere. Jeg trenger uansett bare ett skudd. I tillegg til hagle. 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Gikk det litt fort her? Autocorrect? Ikke helt lett å forstå det du skrev her @Finito

 

Men den ble ikke solgt. Fikk et par tullebud, og mye snakk med folk som ville prate, og ikke handle. Satt annonsen på vent, tenkte å aktivisere den igjen nærmere jaktstart, når flere er i handlemodus. Men selger nå om du er interessert. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Ja autokorrektur 

Ja jeg er interessert men litt mere ut i sommer. Driver og selger hus nå. 
Jeg har som sagt ikke erfaring med annet enn Italiensk billigere Drilling og Blaser som var mye billigere enn de som er nå. Kjøpte min Blaser for 38000kr fra fabrikk. Ser de vaker fra 85 til 115 tusen nå for tiden. 
Du er jo ærlig i denne tråden om tilstand. Men for meg ser den ut som en perfekt drilling. Lettere enn mange hagler jeg har eid. 
I sannhet blir jeg og bruke den som hagle og ta ryper opp til 100 mtr med riflen. 
Jeg blir aldri klok på choke på disse, for meg virker de trangboret. Er det mulig og brosje ett av løpene? 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Ja mitt inntrykk er at første hagleløp bør ha videre spredning og andre skudd kan for så vidt bare være trang. Er litt tregere med det andre skuddet siden jeg vurderer litt mer om det er verdt det. 
Jeg tar kontakt via pm. Når det er aktuelt for kjøp. Så får vi se om du har det enda. For meg er dette ett perfekt våpen   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig. Åpen eller kvart på første, kvart eller halv boring på andre skudd. 
 

jeg har for øvrig skutt mye rype med tung 6,5 kule, og noen få med 7mm kule. Penere slakt enn med 5,6mm (223) etter min erfaring. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...