Jump to content

Bytte ut Zeiss


Jim Bowie

Recommended Posts

Har en Zeiss Diavari 3-12x56 V med opplyst Mil dot retikkel.

Jeg ønsker meg kikkertsikte med kulebanekompensator og utvendig justering på tårn.

Bytte av tårn hos Zeiss kommer på noe over 8000 pluss mva, og da blir det dyrt. Kikkertsiktet er en del år men tilnærmet strøkent.

 

Vurderer nå å selge Zeissen, og kjøpe et anne sikte med BDC og utvendige tårn, samt opplyst retikkel.

 

Har vurdert Meopta ZD RD, men kunne tenkt meg en litt mindre sikte en dette da det er 6-24x56.

 

Noen forslag til sikte tilsvarende denne Meoptaen?

Link to comment
Share on other sites

Må du ha 56 mm objektiv? Jeg ville mye heller sett på en med 50 mm (eller mindre), og til jaktbruk ville jeg hatt (mye) lavere minsteforstørrelse enn 6x. Jeg skjønner ikke helt hvorfor kulebanekompensator er et must heller. Men her er en fra Meopta: Optika 6 2,5-15x44 RD SFP 4C – god9er. Og et nummer større: Optika 6 3-18×50 RD FFP med lys – Vaabenhuset Nygård AS. Jeg har ingen erfaring med Meopta, og selv om dette er "mye kikkertsikte for pengene" kan du ikke forvente at et produkt i mellomsjiktet skal matche den du allerede har. Men det går jo an å glane litt i dem før du ev. handler?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jim Bowie skrev (44 minutter siden):

Nei, har ikke det, uansett er denne for stor,  -

Sølvrev skrev (9 minutter siden):

Må du ha 56 mm objektiv?

 

Det er, grovt sett, objektivdiameteren som bestemmer hvor stort (og tungt!) siktet blir. Jeg har den 6-24-Meoptaen, og den er OK til "bane og blink her og der".

 

Men ikke til bevegeiig jakt, hvertfall. "Kombi"-opplegg er oftest bare "nesten", det er bedre å satse på 2 sikter, som passer til hvert sitt formål.

Link to comment
Share on other sites

Nja, en x56 HT veier 570 g. På linje med, eller mindre enn noen x50 kvalitetssikter. Om skumringegenskaper veier tungt så går Zeiss godt utenpå Meopta. (iaf sist jeg sammenlignet) Synes 3-12 er et godt valg av sikte til de fleste situasjoner. 3x fungerer på korte hold og med 12x så kan en bedømme dyret (bedre) på noe avstand.

Var da voldsomt til pris på ettermontering av hurtigjusteringstårn. Mener det ikke var lenge siden det var mulig å få det for rundt 3 lapper. Ikke bare prisen på tennhetter som har gått til himmels forstår jeg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (2 minutter siden):

Nja, en x56 HT veier 570 g. På linje med, eller mindre enn noen x50 kvalitetssikter. Om skumringegenskaper veier tungt så går Zeiss godt utenpå Meopta. (iaf sist jeg sammenlignet) Synes 3-12 er et godt valg av sikte til de fleste situasjoner. 3x fungerer på korte hold og med 12x så kan en bedømme dyret (bedre) på noe avstand.

Var da voldsomt til pris på ettermontering av hurtigjusteringstårn. Mener det ikke var lenge siden det var mulig å få det for rundt 3 lapper. Ikke bare prisen på tennhetter som har gått til himmels forstår jeg.

Ja, ille dyrt, men det er viktig for meg å ha slike tårn. Klart Zeiss nok er bedre, og selger jeg den så får jeg nok ikke mer enn 10 for den vil jeg tro. Så dette blir et regnestykke kombinert med å gå for litt dårligere optikk, men har sett det er mange som skryter av >meopta og andre sikter som ikke er i toppsjiktet prismessig, men vanskelig dette....

Link to comment
Share on other sites

BAB skrev (19 timer siden):

Hørte akkurat med Zeiss om å ettermontere tårn på en V8, var rundt 3000 for tårn på den.

8200 kr for begge tårnene pluss mva, halve ved kun et tårn, mulig min er så gammel at det er derfor den er så dyr å bytte på?

Link to comment
Share on other sites

Jim Bowie skrev (5 timer siden):

8200 kr for begge tårnene pluss mva, halve ved kun et tårn, mulig min er så gammel at det er derfor den er så dyr å bytte på?

Prisen jeg fikk var på ett tårn👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...