Jump to content

Ønsker å kjøpe ny rifle, trenger litt hjelp.


Hansin

Recommended Posts

Hei alle sammen
 

Skal gå til innkjøp av ny "stor" rifle. Trenger litt tips da jeg bare blir mer å mer forvirret når jeg googler her på nettet. Har i dag en 17hmr jeg bruker på småviltjakt på vinterstid. Men så bor jeg i Nord-Norge, å vi kan ha ganske vindfulle dager på vintertid. Så ønsker å kjøpe en rifle i et kaliber som tåler litt vind.

 

Jeg tenker å kjøpe meg et allround våpen som skal kunne brukes til absolutt alt av jakt, fra Rype til Elg.

 

skal man gå for 6.5x55 eller 308? 

Å hvilket merke er å anbefale, har Tikka i 17hmr og er fornøyd med den. 
 

Pris på ammo spiller egentlig ingen rolle.

Har kikkert å bruke på rifla, så er forsåvidt en ren rifle jeg trenger. 
 

pris mellom 20-25 tusen
 

hva mener dere? Å hvorfor? 
 

Link to comment
Share on other sites

Det der er ihvertfall ei bra rifle. Jeg vrir meg litt over 308som valg her - 6.5x55 er et bedre valg av kaliber her, kanskje mye bedre. Men rifla er rimelig nok til at man etter en stund kan få laget ei pipe til i 6mmXC eller 260Rem, eller noe sånt. Hvis man føler for det. Den vil jo virke fint i 308 også.

Selv ville jeg nok gått for (minst) to rifler til disse to veldig forskjellige bruksområdene. Litt tråling av Finn så trenger det ikke engang å være dyrere.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Et godt kjøp fra BM Wear, men jeg ville: 1) valgt syntetstokk, 2) valgt lettere pipe (3,7 kg for "bart" våpen er en del, med kikkertsikte, montasje og demper er du fort opp mot 5 kg), 3) valgt 6,5x55 som "all round"-patron. Tikka T3X (med ukappet pipe) ville nok også vært mitt valg. (Lite-utgaven veier 2,9 kg med 57 cm pipe).

Edited by Sølvrev
Presisering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (22 minutter siden):

Et godt kjøp fra BM Wear, men jeg ville: 1) valgt syntetstokk, 2) valgt lettere pipe (3,7 kg for "bart" våpen er en del, med kikkertsikte, montasje og demper er du fort opp mot 5 kg), 3) valgt 6,5x55 som "all round"-patron. Tikka T3X (med ukappet pipe) ville nok også vært mitt valg. (Lite-utgaven veier 2,9 kg med 57 cm pipe).

Takk for utfyllende svar, enig med at syntetstokk er nok et must. 

Er det noe fordel å gå for en Stainless egentlig? Er forsåvidt veldig nøye med de våpene jeg har fra før. Blir rengjort å pusset etter hver tur. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (38 minutter siden):

Hvorfor ikke kjøpe noe så kjedelig og bra som Tikka T3X i 6,5x55? Da har du "like" rifler ;)

Tanken er der, var bare nysgjerrig på typ andre merker som jeg egentlig ikke er så kjent med. Eks sako eller mauser, hvordan de stiller seg opp mot Tikka. 
 

så er det om man skal gå for en T3x lite Stainless eller en T3x SS. 
 

SS står for Superlight stainless som jeg skjønner?

Link to comment
Share on other sites

Hansin skrev (3 minutter siden):

Er det noe fordel å gå for en Stainless egentlig? Er forsåvidt veldig nøye med de våpene jeg har fra før. Blir rengjort å pusset etter hver tur. 

I ditt tilfelle, nei😊! Med gode pusserutiner og kjærlig skjøtsel for øvrig har du et våpen som varer livet ut. En liten og lett demper hører med, f.eks. Freyr&Devik Fw149. Da bikker du akkurat 3 kg før kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (6 minutter siden):

I ditt tilfelle, nei😊! Med gode pusserutiner og kjærlig skjøtsel for øvrig har du et våpen som varer livet ut. En liten og lett demper hører med, f.eks. Freyr&Devik Fw149. Da bikker du akkurat 3 kg før kikkert.

Supert, da blir det å utgå. Demper må til, å den vekta kan man godta.  kikkert har jeg kjøpt allerede, det ble en Meopta Optika 6.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hansin skrev (50 minutter siden):

 

 

SS står for Superlight stainless som jeg skjønner?

Nei, det betyr vel bare "rustfritt", og som da ikke er helt rustfri, krever vanlig vedlikehold.. Lite og Superlite er to forskjellige modeller. Uansett støtter forslaget om en Tikka T3x, men vil anbefale justerbar kolbekam.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (3 minutter siden):

Virker sånn, men siden den er ny (og du allerede har kikkertsikte) får du nok også en god deal på samme våpen + spesifisert demper. Men for all del, du kan jo kjøpe hele pakken og selge den ene kikkerten?

Skal høre med de om det faktisk er tilfelle. Har montert optika 6en på 17hmrn akkurat nå, kanskje litt overkill men hadde egentlig ikkje gjort noe å hatt den på der. Kan i værste tilfelle kjøpe en demper til 3 tusen ekstra, eller den du anbefalte. 
 

Det jeg har er en Optika 6 2.5-15x44

Link to comment
Share on other sites

Du trenger en liten og lett demper. Jeg har F&D Fw196 på min A-bolt 6,5x55 med 53 cm pipe, bygger 11 cm (som Fw149). Går helt fint. Hva angår kikkertsikte foretrekker jeg maks 50 mm objektiv, synes 56 blir litt voldsomt til "all round" bruk. Hvis du ikke skal jakte i skumring/mørke tror jeg den du har duger bra. Når du har bestemt deg for våpen og demper, send prisforespørsel til BM Wear og J&F. Men får du en grei deal hos din lokale pusher bør du nok handle der.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (13 minutter siden):

Du trenger en liten og lett demper. Jeg har F&D Fw196 på min A-bolt 6,5x55 med 53 cm pipe, bygger 11 cm (som Fw149). Går helt fint. Hva angår kikkertsikte foretrekker jeg maks 50 mm objektiv, synes 56 blir litt voldsomt til "all round" bruk. Hvis du ikke skal jakte i skumring/mørke tror jeg den du har duger bra. Når du har bestemt deg for våpen og demper, send prisforespørsel til BM Wear og J&F. Men får du en grei deal hos din lokale pusher bør du nok handle der.

Blir lite jakting i skumringen, så blir kanskje litt overkill da. Skal sende en Mail til de aktuelle å høre om man kan få en god pris! Har kikkert å montere tilbake på 17hmrn så er ingen stress det å brukte optikken på det nye våpenet. 

 

Takk for alle tids, å fortsatt god lørdagskveld 😄

Link to comment
Share on other sites

Har 3 Tikka T3/ T3x i 6,5x55, .308win, og 30-06, alle light SS. Alle leverer bra presisjon, og har gode avtrekk.

 

Til bruket du skisserer - regner med du også skal traske litt - ville jeg valgt 6,5 x 55, med en Svemko Hunter 1,0(?). Smeller da som en udempet .22LR. Behold pipelengden som den er originalt.

 

En lett kikkert på toppen, og du har en totalpakke på i underkant av 3,5 kg. (Leupold VX2/ eller Swarovski Z3 så er du innenfor denne vekta).

 

Sako 85 på tilbud er jo også et alternativ. Tenker fordel der er magasinløsning, ellers er Tikka like bra for de praktiske forhold (min mening).

 

Edited by OptiBond FL
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Da har jeg bestilt en Tikka t3x light adj 6.5x55, samt en freyr & devik fw196. Tenker jeg bruker det Meopta Optika 6 sikte jeg har, blir vell å holde bra med 2.5-15 x 44 til mitt formål foreløpig. 
 

var innom min lokale forhandler i dag bare for å se å prøveholde våpenet, men fikk en veldig mye bedre pris et annet sted. 
 

14990 for rifla ferdig gjenget 

3490 for demperen

Edited by Hansin
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...