Jump to content

kan noen forklare meg dette..


Nusk

Recommended Posts

Jeg har skutt en del med salongen, men bare fått utdelt noen esker skudd av min gode sponsor ( han gamle far..) , uten noen gang å få en forklaring på dette med skudd.. har en browning salong 22 lr, og en merlin 22wmr..

 

Nå skal jeg for første gang kjøpe skudd selv.. vet jo dette med helmantel og hulspiss, og at subsonic er "lydløs" , men resten...

 

Vet noen om en side der jeg kan lese om forskjellen på stinger, standard og alle disse betegnelsene ! Jeg har sittet forann masse nettbutikker og har ikke peiling på hva jeg skal ha.. :oops:

 

Må jo lære meg dette en gang for alle... Og regner med at det her i Kammeret er noen som VET dette..

 

Skal ha helmantel 22lr til å øvelsesskyte presisjonpå bane, og 22lr hulspiss til rype jakt..

til 22wmr skal jeg kun ha helmantel selv om det er til samme bruk..

 

HJELP ..! :overrasket::winke1::lol:

Link to comment
Share on other sites

Øvelsesskyting: CCI standard eller lignende. Ville brukt ren blyammo var jeg deg.

Jakt: Tja, selv har jeg god erfaring med Stinger. Men igjen, du må prøve deg frem.

 

Husk at i enkelte våpen så oppfører ammo seg forskjellig. Stiller du inn børsa med CCI standard så kan gjerne skuddene med Stinger sitte langt fandenivold.

Link to comment
Share on other sites

På 22lr bruker jeg cci segmented hulspiss til jakt på kråker og sånt som ikke skal spises. Til rypa bruker jeg cci-subsonic hulspiss:) begge går likt t mitt gevær:) med klikktabell og pent vær holder det godt ut til 70/80m:p og siden den et lydløs kan jeg gjerne skyte flere ryper før de sjønner noe er galt:)

 

Men prøv forskjellig ammo og se hva som går godt i din rifle:)

Link to comment
Share on other sites

ja skal kjøpe alt jeg kommer over av alle typene både 22lr og 22wmr, men må først forstå hva ordene på pakkene betyr.. cci er jo bare et merke.. og innen et merke finnes flere forskjellige typer innen samme kaliber, men hva betyr ordene på pakkene.. ??

Finnes det beskrevet noen steder ? :-)

Link to comment
Share on other sites

Segmented vil si at den deler seg i 3 deler ved treff.

Hp = hollowpoint/hulspiss

Minimag = mini magnum.. Denne er vel hulspiss, og litt raskere hastighet.

Stinger er vel den med raskeste hastighet. (Hypervelocity)

Standard velocity har med hastighet, dvs at den ikke går subsonic, som betyr underlyd, eller hypervelocity som betyr overlyd (dvs mer smell og raskere utgangshastighet.)

Sgb = small game bullet

Fmj - full metal jacket ( helmantel)

Roundnose (rn) - helmantel

 

Bare å google så finner du de fleste typene ammunisjon, og hva de er gode til:)

 

22wmr betyr winchester magnum rounds (tror jeg) og er 22magnum ja:)

 

Tallene er vekta på kula ja, og oppgitt i grains, ikke gram som nevnt:)

Link to comment
Share on other sites

22LR har vel typisk 5 hastighetsområder:

 

1: Reduserte (zimmer-patroner). Dette er strengt tatt en redusert 22 Long (29grs kule) med hastighet på 200-250m/s. Eksempel er Winchester Long Z og Remington CeeBee, og er latterlig stille med demper.

2: Subsonic: Ladet til underlyd (under 340m/s), normalt 37-40grs hulspisser for jakt. Winchester Subsonic og Eley SS HP er to særdeles gode patroner.

3: Standard: Ligger rett rundt lydens hastighet (330-350m/s) avhengig av våpen og ammo og inkluderer alt fra billig treningsammo til dyr match. Typisk 40grs rundneser.

4: High-velocity: Dekker området fra ca 370-430m/s, kulevekt på 35-40grs og ofte hulspiss for jakt. Gir mer energi og flatere kulebane enn SS/STD.

5: Hyper-velocity: Fra 430-500+m/s, kulevekt rundt 30grs, typisk hulspisser for skadevilt. De to klassikerne er Remington Yellow Jacket og CCI Stingers, begge er kjent for voldsom ekspansjon. Gir dessverre ofte dårlig presisjon, men det er alltid unntak så du må nesten bare prøve selv.

Link to comment
Share on other sites

ofte er ladd uten krutt

 

Det er en sannhet med modifikasjoner, for det første gjelder det svjv kun "eikenøtter" (veldig korte hylser med lett kule) og slike patroner bruker en overdimensjonert drivsats sammenliknet med vanlig ammo. Om det er kun mer tennsats eller en modifisert sats vet jeg ikke, men en standard tennsats vil ikke være nok til å drive en kule gjennom løpet.

Link to comment
Share on other sites

ofte er ladd uten krutt

 

Det er en sannhet med modifikasjoner, for det første gjelder det svjv kun "eikenøtter" (veldig korte hylser med lett kule) og slike patroner bruker en overdimensjonert drivsats sammenliknet med vanlig ammo. Om det er kun mer tennsats eller en modifisert sats vet jeg ikke, men en standard tennsats vil ikke være nok til å drive en kule gjennom løpet.

 

Du har så absolutt rett der; patroner som går kun på tennsatsen bruker svært små kuler.

 

Aguila Super Colibri er et veldig godt eksempel. De har også som du nevner kortere hylse og bør kun brukes i pistoler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...