Jump to content

A-tec CMM6 (8) prøvd


vingemutteren

Recommended Posts

I dag prøvde jeg min nye A-Tec CMM6 (8) til salong (godkjent fra 22lr til 22 Hornet).

Jeg bruker 2 ekstra moduler (altså en CMM8) og har prøv den på 22lr og 17HMR. Både med 6 og 8 moduler.

Mine betraktniner er rent subjektive.

 

6 moduler 22lr, bortimot likt med den gamle hele salong demperen til A-Tec, 8 moduler var bittelitt stillere (egentlig bare en litt annen tone). Overaskelsen var at 4 moduler ikke bråket så fryktligt mye mere enn 6 med sub amo. 22lr kun testet med sub amo, skal senere testes med high velocity amo som Stinger, for å se om flere moduler da vil ha noe for seg.

 

6 moduler 17HMR, bortimot likt med den gamle hele salong demperen til A-Tec, 8 moduler var derimot merkbart stillere. Faktisk såpass at demperen nå med 8 moduler har fått fast bosted på 17HMR'n. Det ble en helt annen tone i smellen (mye mere pfiff), og jeg sitter med inntrykk av at mesteparten av skudd smellen nå er borte. Med 8 moduler er 17HMR stillere enn 22lr med den gamle demperen (samme som 6 moduler) og stinger.

Flere moduler (eventuelt en ekstra demper å slakte) skal handles inn. Da det er raportert at ved 10-12 moduler, så dempes selv pistol bra.

 

Dette er en forsegjort demper (lik den store CMM6 i stål), som er lett, og som garantert ikke gir produsenten mye fortjeneste (se på den som reklame materiell, og ett forbaska godt ett som sådan).

 

A-Tec's hele salong demper:

Vekt 160g, Lengde 187mm.

A-Tec's modulære salongdemper (CMM6):

Vekt 136g, Lengde 182mm.

A-Tec's modulære salongdemper (CMM6 m/8 moduler):

Vekt 165g, Lengde 222mm.

Enkelt modul:

Vekt 15g, Bygge lengde 20mm.

Link to comment
Share on other sites

Var på Skytebana i Lørenskog i går med min A-tec TMM5 demper på en Sako 75 hunter 30.06. Rifla og demperen går som en drøm. Er UTRULIG godt med kjøpet. No gjenstår det berre å bytte ut Nikon Monarchen 2,5-10*56 med zeiss classic`en 2,5-10*50. Ser for meg at eg kompenserer forskjellen på lysåpninga på optikken eg får i Zeiss`en. Noken som har en formeining om det? Kjem til å bli mykje nytta til skumringsjakt på hjort. Regner med det er mange her som har det siktet...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Jakt og Friluft har dem, ser ut som de regner 3 moduler pr "skjøtestykke" bestillte 3 moduler nettopp og fikk tilsendt 1 skjøtestykke, koster kr 150.- pr skjøtestykke. Hadde tenkt å kjøpe 3 "skjøtestykker" i utgangspunktet, men får se om det holder med en til.

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at eg kompenserer forskjellen på lysåpninga på optikken eg får i Zeiss`en. Noken som har en formeining om det?

 

Jeg har begge, og jeg er jammen ikke sikker på om du tjener noe på det i det hele tatt. Jeg greier ikke se store forskjellen, og er det forskjell, er det til fordel for Nikon, ikke classicen iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Jakt og Friluft har dem, ser ut som de regner 3 moduler pr "skjøtestykke" bestillte 3 moduler nettopp og fikk tilsendt 1 skjøtestykke, koster kr 150.- pr skjøtestykke. Hadde tenkt å kjøpe 3 "skjøtestykker" i utgangspunktet, men får se om det holder med en til.

Kan du forklare hva du mener med "skjøtestykke"? Skjønner ikke helt. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Når ord ikke strekker til, så prøver jeg med et bilde av stasen

 

2heg5ky.jpg

 

Som det vises på bildet er "skjøtestykket" delt i 3 (det går ikke å skru fra hverandre det stykket som vises på bildet) . At min bestilling av "3 moduler" ble oppfattet som at jeg skulle ha kun et "skjøtestykke" har jeg tolket som at det som vises på bildet er 3 moduler. :?:oops:

 

Jeg ville jo egentlig ha 3 av den på bildet, men Jakt & Friluft tolket jo dette annerledes. Er derfor jeg kaller det et skjøtestykke og ikke moduler slik at ikke flere skal gjøre sammen feilen som jeg tydligvis gjorde. J&F skjønte i alle fall ikke min bestilling :?

Link to comment
Share on other sites

Hver modul i A-Tec demperen er produsert hver for seg og blir siden skrudd sammen med smøring og o-ring på lik linje med S&L og Viking. Får du ikke skrudd de fra hverandre når de er nye så er de dratt vel mye til. Når du selv har skutt en del blir det værre, da må du til med skikkelig verktøy. Jeg bruker oljefiltertenger fra Biltema, holder ikke det må du til med verktøy fra produsenten. S&L og A-Tec lager eget verktøy som passer. S&L som løse nøkler, A-Tec som tenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...