Jump to content

Jaktvåpen til konkurranse?


Lindskog

Recommended Posts

Hei alle Kammerater, trenger litt hjelp med et lovspørsmål her.

 

Jeg vil åpne med å si at jeg fant en eldre tråd om sånn cirka denne problemstillingen (viewtopic.php?f=8&t=38444), men da denne er godt over to år gammel starter jeg heller en ny for min spesifikke problemstilling. Hvis moderator skulle mislike dette er det bare å slå sammen eller klippe og lime som de vil.

 

Så, jeg fikk kjøpt meg ei brukt børse i helga, en Ragnar Hansen bygget Remington 700 i .308Win med fluta rustritt varmintløp og bedda McMillan stock. Flott børse, veldig fornøyd.

 

På mandag for to dager siden var jeg nede på det lokale politikammeret og leverte den hvite delen av søknaden. Som bruksområde/ervervsgrunnlag har jeg naturlig nok oppgitt "jakt" da jeg søkte, da det er det den skal brukes til. Så i dag slo det meg; selv om jeg ikke driver med elgbane eller jaktfelt nå så er dette noe jeg kunne tenke meg å prøve i fremtiden. Jeg ser i utgangspunktet ikke noe problem i å konkurrere med børsa mi, men siden våpenkortet ikke er skrevet enda så ringer jeg den lokal våpentanten, slik at hun like godt kan skrive på "jakt og konkurranse" med en gang. Da føler jeg at jeg har alt 100% på stell.

 

Men slik skal det ikke bli. Hun opplyser om at dette rett og slett er umulig. Enten er det registrert som J for jakt, eller K for konkurranse. Ok sier jeg, men dette er jo erversgrunnlaget. Jeg prøver jo ikke å omgå jaktvåpengarderoben her, tenkte bare at det var greit å ha det skriftlig. Hun sier da videre at det vil være forbudt å bruke et våpen registret for jakt til konkurranse, og omvendt. Vi snakker en del rundt dette, jeg stiller spørsmål fra forskjellige vinkler for å være sikker på at vi ikke misforstår hverandre, men nei, slik er det. Vil jeg drive (litt) med konkurranse må jeg enten kjøpe et annet våpen, eller omdefinere det jeg har. Sistnevnte var ikke noe problem, men da kunne jeg ikke bruke det til jakt.

 

Så mitt spørsmål til dere er: Stemmer virkelig dette? I den tråden jeg linket til over mener mange at dette ikke stemmer, men den er også to år gammel, og bare meninger hjelper litt lite. Min sunne fornuft sier at dette umulig kan stemme. En ting er hvis folk bruker konkurransevåpen som en "unnskyldning" fordi de har 6 i jaktvåpengarderoben, men dette er jo motsatt. Alle vinner jo. Politiet slipper fler våpen i omløp, og jeg slipper å handle et våpen til for å gjøre noe som kanskje bare blir bedrevet sporadisk i korte perioder.

 

Man har jo lov til å trene med våpen. Dette er en selvfølge for alle. Det står også svart på hvitt at man har lov til å avlive med .22 pistol ved fellefangst. Dette vil jo være et våpen som (ved all sannsynlighet) er ervervet til konkurranse. Det skulle jo være en selvfølge at man også kunne skyte jaktfelt med ei børse som er registrert med J.

 

Oppsummering: Dette er IKKE snakk om å "omgå" jaktvåpengarderoben. Det er heller IKKE snakk om å bruke konkurransevåpen til jakt. Det ER snakk om å bruke jaktvåpen til konkurranse.

 

Alle innspill er velkomne.

Link to comment
Share on other sites

Poenget slik jeg forstod trådstarter var ikke og omgjøre men å ha en rifle til 2 forskjellige bruk. Jeg synes det er galskap at ikke våpen ikke kan få lov til å dekke flere behov. Som jeg har sagt flere ganger synes jeg det er tull når jeg eier en ar-15 at jeg ikke kan bruke denne på jakt så lenge den innfrir alle andre krav. Jeg ønsket meg opprinnelig ikke flere rifler men måtte det siden den ikke er godkjent.

 

Når fornuften strider med regelverket vinner regelverket..

Link to comment
Share on other sites

det hun sier er jo at alle jegere bryter lover om de drar å skyter et jaktfelt stevne med jaktrifla.

 

for det er vel et fåtall som har en egen rifle til dette formål.

 

og har man en egen jaktfelt rifle, klarer å skade jaktrifla før jakta, skyter opp med jaktfelt rifla så bryter man loven

Link to comment
Share on other sites

I følge rundskrivet de behandler søknader etter kan de nekte deg en rifle i 308 til konkurranse, fordi du har tilsvarende kaliber fra før. Men du får ikke lov til å bruke den du allerede har til konkurranse... Makes sense... :roll: - Dette er feilinformasjon, uansett hva det står på kortet er det bare å gå på konkurranse med jaktrifla med god samvittighet. - Bare la være å forholde deg til beskjeden. :)

Link to comment
Share on other sites

JegerBomX4: Det er vel det du skriver her jeg også har kommet frem til. Hvis jeg vil konkurrere så gjør jeg jo det. Det jeg ville dobbeltsjekke var hva folk her inne mente og visste. Hvis noen kan finne i lov eller forskrift at det faktisk er forbudt så tar jeg jo feil og retter meg etter det.

 

Rommling: Nettopp, det er det hun sier, og som jeg ikke får til å stemme.

 

krikkert: Enig.

 

vømmøl: Tror og håper det ja. Kan du vise til noe skriftlig for eller imot dette?

 

MrControl: Korrekt oppsummert. Jeg er personlig enig med deg når det gjelder AR-15, men er det ikke et godkjent jaktvåpen så er det ikke det. Her er det snakk om en vanlig boltrifle som er godkjent til jakt.

 

1983: "Gadd ikke å lese hele tråden" er vel kanskje den dårligste første svaret jeg noensinne har sett. Nei, du fattet ikke poenget. Det hadde du kanskje gjort hvis du leste "hele tråden". Beklager, rykk tilbake til Start.

 

Avslutningsvis skal det nevnes at våpentanta på mitt lokale politikammer er veldig høflig og hyggelig av seg, og har alltid gitt inntrykk av å ha god peiling på det hun driver med. Det er derfor jeg startet en tråd om dette her, og ikke bare avfeide det.

Link to comment
Share on other sites

Det som er helt klart i saker som disse, et at inføringen av "jaktgarderoben" har ført til enda mer tullball, svada, og egentolkninger på de våpenkontorene hvor kompetansen er under minstemålet. Det sørgelige er at noe av argumentasjonen bak "jaktgarderoben" var at denne skulle forenkle og fjerne forskjellsbehandlingen av søknader ved ulike våpenkontor. Dette har definitivt ikke infridd.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok riktig at ett våpen ikke kan stå som både konkuransevåpen og jaktvåpen, men det er ikke "ulovlig" å skyte konkuranse med jaktvåpen eller motsatt.

 

Rett før jeg pakket sekken og flyttet fra Oslo i sommer, søkte jeg om omregistrering av en någet spesialisert langholdsrifle. Den var registrert som jaktrifle og jeg ønsket å omregistrere den til konkuransevåpen. Aktivitets attest fra to klubber ble framvist, men fikk tommel ned og krav om fremvisning av treningslogg og resultatoversikt. P.g.a for lite konkuranse aktivitet så fikk jeg ikke omregistrert denne rifla.

Argumentet til våpenkontoret var at jeg kunne bruke rifla til konkuranse noen år, dokumentere resultat og søke på nytt.

Nuvel, ingen krise for meg -men den står da altså feilaktig registrert som jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev noen ord og linket til denne tråden og sendte til NJFF:

Hei!

 

Vet ikke om du leser noe på kammeret.no, men sender deg en link. viewtopic.php?f=8&t=79245&p=841308#p841308

 

Synes det er horribelt at det sitter folk på et lensmannskontor og påstår at du ikke har lov til å konkurrere med et jaktvåpen.

Hver gang dette kommer opp, så svarer jeg at det selvfølgelig er lov å konkurrere med et jaktvåpen. Og hvis ikke, så hadde det blitt tynt i rekkene på NJFF sine stevner.

 

Håper du har tid til å svare meg kort. Si ifra om du ikke vil bli sitert.

 

Mvh. ****** ******

****** jff

 

Jeg skjønte hva svaret ble, men det er uansett interessant å høre svaret fra noen som har litt kompetanse på dette:

Hei!

Du kan konkurrere med et våpen som er registrert som jaktvåpen i våpenregisteret, og du kan jakte med et våpen som er registrert som konkurransevåpen (forutsatt at våpentypen er godkjent brukt på jakt).

Det er riktig som våpenkontoret i dette tilfelle har påpekt, at en ikke får registrert et våpen som «jakt og konkurransevåpen» i våpenregisteret. Påstanden om at våpenet ikke kan brukes til begge deler er som nevnt feil.

 

Det er et krav om at våpen som brukes i NJFFs jaktskyting skal være tillatt brukt på jakt, og de fleste våpnene som brukes er nok registrert med jakt som ervervsgrunnlag. Myndighetene har ingen interesse av å «tvinge» jaktskytterne til å skaffe seg egne konkurransevåpen for å skyte et jaktfelt- eller jegertrapstevne, men som godkjent skytterorganisasjon vil aktive konkurranseskyttere som kan dokumentere aktivitet ha mulighet til å skaffe seg våpen med konkurranseskyting som grunnlag.

 

Det finnes imidlertid noen tilfeller som avviker fra over nevnte praksis. F.eks. kan våpen som er registrert som samlervåpen kan ikke brukes til jakt- eller konkurranse. Da må de omregistreres og behovsprøves som bruksvåpen (jakt- eller konkurransevåpen). Myndighetenes begrunnelse for dette er at en samlerlisens ikke skal kunne brukes til å omgå behovskravene som stilles til jegere og konkurranseskyttere.

 

Det er en kjensgjerning at kompetansen på våpenkontorene varierer en del, og at det forekommer forskjellsbehandling. Dette er noe både NJFF og de andre skytterorganisasjonene er opptatt av å begrense, og de vanligste «problemområdene» blir jevnlig tatt opp med myndighetene.

 

Mvh

Vidar Nilsen

Jaktkonsulent NJFF

Link to comment
Share on other sites

Hjertelig takk vømmøl. Flott initiativ som jeg setter pris på. Jeg burde sikkert tenkt på å skyte en mail til NJFF selv, men jeg må ærlig innrømme at den tanken ikke slo meg.

 

Altså ingen registrering som "Jakt og (litt) konkurranse", hovedsaklig for at dette rett og slett ikke er nødvendig for å konkurere lovlig med et jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Idag går det kanskje "greit" å skrive bare jakt som formål... Med tanke på våpengarderoben.

Men jeg har aldri gjort det, og vil aldri gjøre det. Har bestandig spesifisert:

- Elgjakt

- Hjortejakt

- Rådyrjakt

osv...

 

Har heller aldri bare skrevet konkuranse:

- Jaktfelt klasse sporter

- Benkeskyting klasse LV

osv....

 

Da kan damen bak disken ikke si at jeg har våpen til det formålet fra før...

Skal også sies at jeg aldri har vært i gråsonen med dette, og vært dønn ærlig med våpenkontoret. Derfor har jeg et godt forhold til de også!

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg er helt enig, dama er meget hyggelig og jeg ønsker flere som henne i offentlig aministrasjon. Hun vet var service og kunevenlighet innebærer. Dessverre er nok kunskapen om våpen og våpnloven ikke på det nivået jeg hadde ønsket fra en saksbehandler. Men det kan jeg leve med, da det går og prate med henne.

Link to comment
Share on other sites

Hæ? Er du ikke enig i konklusjonen min, "altså ingen registrering som "Jakt og (litt) konkurranse", hovedsaklig for at dette rett og slett ikke er nødvendig for å konkurere lovlig med et jaktvåpen"? Eller noe annet? Jeg skrev jo at hun alltid er hyggelig, og det er vi sikkert ikke uenige om. Er det det med kunnskapsnivå du tenker på?

Link to comment
Share on other sites

Å ja, sånn å forstå. Da misforstår vi hverandre rett. :mrgreen:

 

Jeg har som sagt tidligere hatt inntrykket at hun har hatt god peiling på regelverket, men så har jeg heller ikke vært nede på kontoret der med noen vanskelige spørsmål eller problemstillinger. Denne episode her har vel modifisert det inntrykket litt. Men hun er i det minste veldig hyggelig og hjelpsom da. Har forstått at det ikke er all våpentanter som er slik, for å si det sånn.

 

For min del er vel egentlig denne saken lagt død. Svarene fra folk her, pluss den mailen fra NJFF som vømmøl postet, tilsier at jeg bare ikke bryr meg om det som har blitt sagt på våpenkontoret, da det åpenbart er feilaktig. Det er på det rene at man ikke får både Jakt og Konkurranse på våpenkortet, men at det ikke er noen ting som ligger til hinder for at man skal kunne bruke våpenet til begge formål (siden det her er snakk om et våpen godkjent til jakt).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nja...vent nå litt ! Damen på våpenkontoret er kanskje ikke så helt ute på jordet allikevel. Det er ikke lenger siden enn i vår at en andrik som var talsand for "Fagrørsla for fuglar med symjeføter" uttalte stor skepsis til den utstrakte bruken av jakthagler i lerduekonkurranser. "Dette utgjer ei auka risiko for våre medlemmar, då jegarane på denne måten vert meir treffsikre", heter det i en pressemelding som talsanden sendte ut. Etter hva jeg erfarer, er dette nå en het potet for senterpartiet, så het at det grønne i regjerinssamarbeidet begynner å bli brunt og lukte svidd. Liv Signe skal personlig ha vært i korporlig basketak med andriken en sen kveld på Lorry, så fjærene føk, i følge påltelige kilder i FPu. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette er et tema som har vært avklart med POD.

"Konkuranse våpen kan brukes til jakt, så lenge de holder anslags kravet.

Jakt våpen kan brukes til Konkuranse så lenge de passer inn i det programmet som skytes."

Dette var svaret POD ga etter diverse rare tolkinger på lokale politi/lensmans kontorer.

 

Men våpenet registreres enten som konkuranse eller jakt våpen,

Konkuranse våpen går ikke i jaktgarderoben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...