Jump to content

Laser / Lasersikte på jakt.... Tillat eller ikke?


Xprez

Recommended Posts

Hei!

 

Tenkte jeg skulle lufte et tema som jeg ikke kunne finne her inne.....

 

§ 20. (bruk av våpen under jakt)

 

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

 

Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt.

 

Bruk av selvskudd til felling av vilt er forbudt. Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, bortsett fra åtejakt på rev, når lyskilden er fast anbragt på husvegg.

 

Departementet gir nærmere forskrifter om de skytevåpen og den ammunisjon som det skal være tillatt å bruke under jakt, og om hvordan våpen og ammunisjon skal oppbevares og medbringes under jakt. (Endret fra "vår" blåfarge til oransje. Jegermeistern.)

 

Går Laser eller lasersikte under kunstig lys....? Ser det er flere her inne som har montert slikt på våpnene sine...... Tanker og fakta om dette?

Link to comment
Share on other sites

Ja. Laser og Lasersikter går uten tvil innunder forbudet mot kunstig lys og er definitivt forbudt under jakt.

Så enkelt er det.

 

 

Vil egentlig laser ha noe serlig hensikt på natta? Jeg har bare brukt laser peker og nattkikkert og det funker jo bra.Men på en vanlig kikkert vil den ha noe effekt? kan liksom ikke skjønne at det skulle være ulovelig å bruke til jakt,selv om dette er kunstig lys.

 

Hmm... Ja, må nok si meg enig med Sammleren.... Kan egentlig ikke skjønne hvorfor det ikke skal være lov... en kraftig laser på rifla øker faktisk sikkerheten med tanke på treffpunkt osv....

Link to comment
Share on other sites

Ja. Laser og Lasersikter går uten tvil innunder forbudet mot kunstig lys og er definitivt forbudt under jakt.

Så enkelt er det.

 

 

Vil egentlig laser ha noe serlig hensikt på natta? Jeg har bare brukt laser peker og nattkikkert og det funker jo bra.Men på en vanlig kikkert vil den ha noe effekt? kan liksom ikke skjønne at det skulle være ulovelig å bruke til jakt,selv om dette er kunstig lys.

Det er ikke lov fordi det er kunstig lys.

Så enkelt er det.

Link to comment
Share on other sites

Her var det to som ganske skråsikkert påstår at det er forbudt med laser.

 

Er det noe dere vet fordi dere har undersøkt saken og forespurt rette myndighet?- eller er det noe dere mener eller tror?

 

Så vidt jeg har fått med meg har DN gitt føringer om at restlysforsterker er å regne som kunstig lys fordi det gjør det mulig å se dyr en ellers ikke ville ha sett, det samme som ved bruk av lyskilde for å se dyret.

 

Laser gir ingen mulighet for å se dyr en ikke ser uten laser, men kan muligens gjøre det sikrere å avgi et skudd på et dyr under dårlige lysforhold. Det samme gjelder for opplyst retikkel i kikkerten, skal dette også regnes for kunstig lys?

 

Jeg kjenner ikke til at det finnes noe vedtak om at laser er forbudt, er det noen som har referanse til et slikt vedtak?

Link to comment
Share on other sites

Ja. Laser og Lasersikter går uten tvil innunder forbudet mot kunstig lys og er definitivt forbudt under jakt.

Så enkelt er det.

 

 

Vil egentlig laser ha noe serlig hensikt på natta? Jeg har bare brukt laser peker og nattkikkert og det funker jo bra.Men på en vanlig kikkert vil den ha noe effekt? kan liksom ikke skjønne at det skulle være ulovelig å bruke til jakt,selv om dette er kunstig lys.

Det er ikke lov fordi det er kunstig lys.

Så enkelt er det.

 

Joda, vi er da ikke dumme heller da. Vi sier bare at vi ikke skjønner hvorfor når det kan virke som et stort pluss i jaktsammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Joda, vi er da ikke dumme heller da. Vi sier bare at vi ikke skjønner hvorfor når det kan virke som et stort pluss i jaktsammenheng.

Neppe av annen årsak enn å unngå gråsoner og tolkinger.

Tar du den så tar du sikkert den også, osv...

Det hadde vært en nokså håpløs oppgave om man skulle lage et regelverk som tok for seg absolutt alle avarter av kunstig lys.

Selv ikkesynlig lys (IR) er forbudt brukt i jaktsammenheng.

Nokså enkelt å forholde seg til, ikke sant ?

Da er nok hensikten med regelverket oppnådd.

 

Jeg kan heller ikke se hvorfor f.eks. bruk av lasersikte skulle utgjøre et pluss i jaktsammenheng, men det er jo en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til at det finnes noe vedtak om at laser er forbudt, er det noen som har referanse til et slikt vedtak?

 

Jeg mener å ha sett dette spesifisert i en uttalelse fra DN, men ikke pokker om jeg finner den igjen nå. Og i praksis sier det seg selv, en laser belyser målet. Hvis man gir fritak for lasersikter åpner man med en gang for gråsoner. Hvor mye av dyret kan belyses før det går fra å være et sikte til å bli en lykt? En kraftig laser med en sprederlinse ville vært en artig lommelykt.

 

Og kan man blende dyret med en slik laser og dermed få en "usportslig" fordel?

 

Belyste retikler belyser ikke målet og vil derfor ikke komme i konflikt med regelsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke peiling på hvordan laseren "ser ut" når man kan holde våpenet med anlegg mot skulder - men med håndvåpen - synes jeg at prikken danser noe altfor j.... over 15 m.

Blir jo helt forvirret :roll:

 

Med rifle på over 50 m - ser jeg liksom for meg noe lignende - men jeg har tatt feil så mange ganger før --------- :(

 

Når det er sagt: En rød lysende prikk som skapes av batterier - synes for meg som kunstig lys - men jeg har tatt feil så mange ganger før ----------- :(

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på Lasermanne, som skapte panikk i Sverige i sin tid, tror jeg vi skal la være å provosere en lettskremt offentlighet, og GLEMME dette prosjektet!

 

Dessuten, jeg har også lekt litt med laser, akkurat som Shadob.... danse danse dokka mi........

 

For å si det rett ut, dersom man ikke har tatt seg god tid og laina opp alt på forhånd: om man forsøker å være kjapp og få lasersiktet bvåpen opp i en fart: OG BOMMER PÅ MÅLET MED HELE LASEREN, så er det kjørt.

 

Punktet forsvinner i dimman og en har null kontroll, eneste mulighet da er å ta punktet inn mot egne føtter og la det gli utover mot målet igjen....

 

Praktiske målinger med speedtimer avslaørte raskt at en er ca 3 - 4 ganger raskere på målet i gjennomsnitt med vanlige åpne sikter, et rødpunktsikte (som er fullt tillatt) er omtrent dobbelt så raskt som åpne sikter igjen (dersom er har RIKTIG rødpunkt!)

 

Så dette er i tillegg til å være et ulovlig, kunstig lys, også et tregt og dumt siktevalg, som bare funker godt i C-filmer fra HollyWeird.

 

Hadde det vært noe vits i dette hadde alle Spes-er i hele verden brukt det.

 

De bruker rødpunkt og SKYTER i stedet for å true og skremme som laserfanatikerne drømmer om.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Med tanke på Lasermanne, som skapte panikk i Sverige i sin tid, tror jeg vi skal la være å provosere en lettskremt offentlighet, og GLEMME dette prosjektet!

 

 

"Med tanke på alle de som har og har blitt drept med jakt våpen og den frykten det har skapt syns jeg vi skal la være og jakte med våpen. Det kan provesere og skremme folk!"

 

Det argumentet må du lenger ut på landet med Keith.

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg leste en artikkel noen år tilbake der en lignende problemstilling ble lagt frem for DN (gjaldt da lysforsterkere). Svaret derfra var at siktemidler som lyser opp målet eller deler av målet regnes som kunstig lys, også om de hever lysninvået i en avbildning av målet. Det omfatter altså lasersikter (lyser opp deler av målet), IR-sikter (belyser målet med ikke synlig lys) og lysforsterkere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...