Jump to content

Krag Jørgensen og storvilt - usikker!


ko-stens

Recommended Posts

I en tråd om Krag her på forumet er det litt frem og tilbake om hvorvidt Krag Jørgensen er tillatt på storvilt eller ikke. Det hevdes at den nå er godkjent.

 

Jeg klarer ikke med min beste vilje å finne noe om det. Har lest våpenloven og forskrifter, men finner ikke noe. Der jeg finner noe er i viltloven, hvor det står at det ikke er lov å jakte på rein, elg osv med Krag.

 

Ringte politiet før i dag, og de sa at man kan kun jakte opp til og med rådyr. Mulig de ikke helt vet det sjøl? Rådyr regnes jo som storvilt når det jaktes med rifle, så en må ta storviltprøva, men det stopper der høres det ut som.

 

Er det noen som kan gi meg et sikkert svar på om det er godkjent eller ikke til storvilt over rådyrs størrelse? I så fall, hvor finner en noe om det?

 

Dette er sikkert av interesse for flere og.

 

Finnes det andre tråder om det, så gi gjerne en link! :)

Link to comment
Share on other sites

I gamle dager (ca 10? år siden) Fantes det en bestemmelse om "Krag-Jørgensen gæver, eller gæver bygd på Krag-Jørgensen låskasse" og at de forbudt på "storvilt", den bestemmelsen forsvant ved en oppdatering av forskriften og kragen stiller da i samme klasse som alle andre "gamle børser" dvs. at eneste kravet er at du bruker ekspanderende ammunisjon med tilstrekkelig anslagsenergi og kulevekt og at du har skutt opp til "storviltprøven" med det aktuelle våpen. Alt annet (som mulige problemer i regnvær, slitt løp, sprukken kasse, hardt ladde patroner og alt sånn) er det opp til jegeren å vurdere selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tar opp igjen tråden litt for spesielt interesserte!

 

Sendte en epost til direktoratet for naturforvaltning før ferien og fikk svar ikke lenge etterpå (men å legge det ut her gikk i glemmeboka):

 

"Det har lenge stått uttrykkelig at Krag-Jørgensen ikke er tillatt til storviltjakt. Dette ble tatt ut fordi det nå er så vidt innarbeidet at våpenet gjennom mange års forbud er uegnet til storviltjakt. Våpenet må ansees som så vidt antikvarisk og lite tidsmessig at vi ikke har grunn til å regne med at noen vil utsette seg for den fare det er å bruke våpenet til storviltjakt.

 

 

Vi har likevel i noen få tilfeller fått henvendelser fra enkeltpersoner med spørsmålet om lovligheten av våpenet. DN mener at våpentypen har en alder sammen med en konstruksjon (kun en låsehake på sluttstykket) som gjør at den ikke er forsvarlig til bruk med patroner som tilfredsstiller anslagsenergikravet til storvilt (elg, rein, hjort), men at den fortsatt kan brukes til rådyr med sterkt reduserte ladninger.

 

 

 

Med hilsen"

 

Det står ikke svart på hvitt at det er ulovlig lenger, men at det frafrådes å bruke det. Så det er vel det å finne ladninger som kragen tåler og som samtidig oppfyller anslagsenergikravet til storviltjakt. Det kan vel være et problem?

 

Vel, vel. Blir ikke noe problem for meg, for jeg har ikke tenkt å bruke den til det sjøl! Blir vel helst en kuriositet med fast plass i våpenskapet!

Link to comment
Share on other sites

"Det har lenge stått uttrykkelig at Krag-Jørgensen ikke er tillatt til storviltjakt. Dette ble tatt ut fordi det nå er så vidt innarbeidet at våpenet gjennom mange års forbud er uegnet til storviltjakt. Våpenet må ansees som så vidt antikvarisk og lite tidsmessig at vi ikke har grunn til å regne med at noen vil utsette seg for den fare det er å bruke våpenet til storviltjakt.

 

 

Vi har likevel i noen få tilfeller fått henvendelser fra enkeltpersoner med spørsmålet om lovligheten av våpenet. DN mener at våpentypen har en alder sammen med en konstruksjon (kun en låsehake på sluttstykket) som gjør at den ikke er forsvarlig til bruk med patroner som tilfredsstiller anslagsenergikravet til storvilt (elg, rein, hjort), men at den fortsatt kan brukes til rådyr med sterkt reduserte ladninger.

 

 

Av og til blir man litt skuffet over den våpentekniske kunnskap som finnes, eller ikke finnes, i direktoratet. Kragen har 2 -to- låseklakker. Dette er udiskutabelt og man kan ikke fremme meninger på grunnlag av feil angående våpenkunnskap.

 

Krag-Jørgensen var i bruk i DFS frem til rundt 1985-1990. De fleste låskasser var da rundt 80-100 år gamle og mange hadde gått et usannsynlig antall skudd med vanlig Krag-ladning som hadde et trykk rundt 2900-3100 bar. Siden den gang har det gått ca. 20 år. Hvorfor Kragen generelt skulle bli så mye dårligere på disse 20 årene kan jeg ikke forstå. Det skulle være fullt mulig å tilfredsstille storviltkravet med 10,1-10,4 grams kule innenfor det trykket som var vanlig i Kragen. Det forutsetter selvfølgelig fornuftig valg av kruttype.

 

Man skal være klar over at mange Kragkasser har blitt utsatt for mye rart og enhver kasse med en alder på 100 år bør jo sjekkes for sprekker og slitasje av en kompetent børsemaker. En låskasse i god stand mener jeg bør kunne brukes til storviltjakt.

 

For de litt mer spesielt interessert anbefales Haneviks bok om Krag-Jørgensen geværet. På side 191 beskrives forsøk med Norma spissprosjektiler og Rottweil krutt som ga en utgangshastighet på 870 m/s i Kragen. Det ser ikke ut som de gamle herrer var redd for våpensprengning.

 

Med hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

Kragen var vanleg i DFS fram til ca 1990. Sjølv brukte eg krag fram til 1999. og enkelte brukar den endå, sjølv om det er langt mellom dei. Såg faktisk ein veteran som brukte krag på samlagstevne i dag, mulig det berre var på stangen.

 

Ferdigammo til Krag er vel 9,1 grams kule lada til max 770 m/s. For å holde storviltkravet (elg, hjort, rein) må ein feks skremme ei 10,1 grams Oryx opp i 741 m/s, dersom eg ikkje tar heilt feil. Vil kanskje vere på grensen, men det kan vel gå?

 

Berre ver obs på ein ting med kragen. Ein krag som er våt, enten av vatn eller olje, kastar skota ganske konsekvent opp i ein 6'ar (sånn ca) oppe til venstre. Kragen blir derfor ikkje akkurat noko for presisjonsjakt i regnver...

Link to comment
Share on other sites

Kragen er vel det beste som nokon gong har vorte konstruert og laga i Noreg. Myten om regnver er sterkt overdrive. Ein del krager vart ombygd til 8x57 moderat. Einaste ulempå er montering av kikkertsikte fordi utkastet går svært mykje oppover. Kjempefint til norsk storviltjakt

Link to comment
Share on other sites

Myten om regnver er sterkt overdrive.

At den kan vere litt overdriven kan godt vere. Men at dette fenomenet oppstår har eg sjølv erfart. Og veit mange som har vore borti det i DFS skyting oppgjennom åra. Det er i alle fall eit veldig kjent fenomen i DFS-kretser.

Men ikkje sikkert det gjelder absolutt alle krager. Eg snakkar om dei som er og har vore i bruk i DFS, det er dei eg kjenner til.

 

Kragen er vel det beste som nokon gong har vorte konstruert og laga i Noreg.

Det er eg fullstendig ei ig i! Fantastiske flotte våpen.

Link to comment
Share on other sites

Myten om regnver er sterkt overdrive.

At den kan vere litt overdriven kan godt vere. Men at dette fenomenet oppstår har eg sjølv erfart. Og veit mange som har vore borti det i DFS skyting oppgjennom åra. Det er i alle fall eit veldig kjent fenomen i DFS-kretser.

Men ikkje sikkert det gjelder absolutt alle krager.

Det er vel minst en tråd om krag og regnvær på Kammeret. En kortversjon er følgende:

Når patronene blir fuktige/feite, kleber de mindre til kammerveggene, mye mindre, siden 6,5x55 har en meget kon hylse. Trykket mot sluttstykket blir da større, og en får endret pipesvingning i frittliggende piper. Hvis bare hovedlåsklakken bærer, går skuddet opp, hvis begge låsklakkene bærer, går det opp-venstre, og hvis bæringen er hovedsklig på bakre låsklakk (en kamerat har en slik Krag) går skuddet rett til venstre.

 

Direktoratet må gjerne synse om at dette er gammeldags og antikvarisk - men min Schultz setter skuddene 10 cm ned på 100 m ved fuktig ammo. Noe liknende skjer nok med de aller fleste boltrifler med frittliggende løp, hvis ikke begge/alle låsklakkene bærer helt likt.

 

Lysten til å bygge opp en nostalgisk jakt-Krag øker, kjenner jeg!

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd dette med våt/oljet ammo i både krag og mauser. Riktig nok bare 4 våpen(2 av hver men likevell)

 

Alle våpen var ombygde jaktvåpen med frittligende løp.

 

Krag 1. Gikk ca 10cm opp med våt/oljet ammo.

Krag 2. Gikk ca 15 cm ned.

 

Mauser 1. Ingen endring.

Mauser 2. 5cm opp.

 

Så joda du får endring med andre våpen også men forskjellen er ikke så stor at du skadeskyter med våpenet.

 

Håper andre vil prøve det samme og gi tilbake meldinger så kan vi avgjøre det om det er noe i det eller bare ett rykte som de "fantastiske" kargene har fått :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vel, leser man loven og det DN sier er det ingen som kan nekte deg å jakte med Krag. Men! Når DN (med rette eller ei) fraråder bruken som de gjør kan man risikere problemer om noe skulle gå skjeis, en "vanlig" skadeskyting kan fort reise spørsmål om uforsvarlig jakt. Om det er belegg for dette kan man selvfølgelig diskutere, men jeg tror at Politiet vil vektlegge DNs meninger mer enn våre.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...