Jump to content

Krag


skattebo

Recommended Posts

Jeg har kommet over ei krag jørgensen med kikkert montert,kunne vært morsomt å prøvd ho på langhold :mrgreen: , bare for å kunne skyte med nostalgisk våpen,er vel begrensa hvor langt hold e kan strekke meg til men hadde vært morsomt.

Noen tips anngående lading og kuler som kragen kan tåle???? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Et bilde av kikkertmontasjen hadde gjort seg:-)

Bilde kommer,men e tur at det er ei side montasje til mauser som er tilpasset til kragen,ser slik ut.

Kikkerten er ein gammel weawer kikkert frå ukjent årstall,kansje 4*20 i fortørring med ein grov stolpe,kan jo bytte den vist e skal skyte på lengre hold.

Det er sikkert eilang krag som er bygd om før kragen vart forbudt på elgjakt.

Det skal bli nostalgisk elgjakt til hausten i allefal,langt mellom elger som blir skutt med krag nå for tida.

Link to comment
Share on other sites

etter min ringe kunnskap må du da enten ha ladet godt over rødstreken for kragen trykkmessig, eller så må det foreligge nye ladedata som kan være med på å oppheve forbudet mot krag på elgjakt.

 

ladeboken derimot oppgir ikke ladedata som kan bidra til dette.Toppfarta på ei 156grains kule oppnår ikke kravet til anslagsenergi for storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Spørsmålet her var, kan Kragen brukes på langhold ? , JA før var det baner på 600 m. (det er riktig nok lenge siden, men de fantes) Har selv skutt en minneskyting på selvanviser på Os ved Bergen. Landsskytterstevnet 1966.

Link to comment
Share on other sites

tur ikke elgen merkerforskjell på ei 10,1gr kule i 750 meter i sek eller 780 meter i sek.Forbudet mot krag på storviltjakt vari oppheva i 2001,mener jeg å ha lest.

Men klarer man å begrense avstandene og heller plassere kula på rett plass skulle vel elgen ramle rimeligt kjapt.

For eit par år siden hadde jeh med min winchester i 30-30 ladd med den nye leverevolution,skaut ei stor kolle.Plasserte skuddet på skrå bak og fram i bogen,tror kolla gjekk 10 skritt føt ho ramla,har sett stor elg som går lengere etter skutt med 9,3.

Link to comment
Share on other sites

tur ikke elgen merkerforskjell p?i 10,1gr kule i 750 meter i sek eller 780 meter i sek.Forbudet mot krag p?torviltjakt vari oppheva i 2001,mener jeg ?a lest.

Men klarer man ?egrense avstandene og heller plassere kula p?ett plass skulle vel elgen ramle rimeligt kjapt.

Klippet bort litt. G.Larson

Greit det larson :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...