Jump to content

harkila jaktdress.


wobbern

Recommended Posts

hei. vurderer og kjøpe meg en skikkelig jaktdress til neste høst og lurer litt på om folket har noen erfaring med harkila. har brukt billig dresser hittil og er dritt lei av å komme gjennomvåt hjem fra jakt.

dressen jeg har tenkt på er harkila eksclusive jakke og ekstreme bukse. noen som har erfaringer med disse plaggene ?

 

 

http://www.amfibi.no/display.aspx?menui ... odid=27828

 

http://www.amfibi.no/display.aspx?menui ... odid=27890

Link to comment
Share on other sites

har ikke erfaring med de plaggene, men kom over noe som virker som svært gode tilbud på "kupphjørnet" på jaktfall.no

 

http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case ... &startrow=" target="_blank

og

http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case ... &startrow=" target="_blank

 

kansje værdt å vurdere en av disse?

 

 

edit: Så på linkene dine. Ser at mine forslag er kansje i "billigste laget" i forhold til hva du tenker deg?

Link to comment
Share on other sites

Var i akkurat samme tanker som deg, skulle ha samme kombinasjon i jakke og bukse.

Prøvde eksklusive jakka men lommer var jo helt idiotisk plassert syntes jeg, buksa var helt ok, men den hadde de ikke inne så den måtte bestilles.

 

Det jeg kjøpte da var hærkila Kodiak, bukse og jakke, de er litt billigere men bedre spør du meg, iallefall jakka.

Buksa til kodiak er så å si identisk med extreme.

 

Skinn tåler bål bedre enn mikrofiber, og med skinn på utsatte plasser er dette klær som varer.

Skinn som smøres tåler og vann, dessuten har disse dobbel goretex.

Jeg har gått i mine klær i ca to år nå, og jeg har prøvd mange typer jaktklær.

Kodiak klær er dyre, men jeg har ikke prøvd noen som er bedre.

Jeg smører skinnet på klærne ofte, skal en bruke skinn er det en nødvendighet.

Det som jeg har brukt heter Renapur skinnbalsam, som jeg også smører sko med.

 

Dette er ikke lette jaktklær, men de er desto mer solid og varmere.

Vann preller av på utsiden av kodiak'en, så om det regner blir dem ikke tyngre.

 

På varme høstdager bruker jeg bare en lettere jakke, Langvind fra John S er grei og rimelig vanntett.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt extreme buksa nå i høst og er kjempefornøyd med den. Bruker bukseseler på min og kan ikke si jeg har lagt merke til at den er tung. Som en annen skriver så blir skinnet kaldt når det er vått men jeg bruker alltid stillongs så det er ikke plagsomt. Vi er 6 mann i elgjakta som har denne buksa og alle er veldig fornøyd med den, han ene har kjøpt 2 ekstra i tilfelle den går ut av produksjon :!:

Link to comment
Share on other sites

Til tidleg haust syntes eg denne buksa blir for varm og voldsom (extreme). Men når hausten bryjar å melde seg for alvor og temperaturen går nedover, så er buksa super. At den er tung, er vell eit faktum, ein kompis av meg lurte på om eg hadde fora den med bly, han skulle henge den opp når vi var på hytta :lol: Men eg bruker alltid seler på jaktbukser, så for meg er det ikkje eit praktisk problem. Og at den har skinn i forkant, er berre ein fordel. Den overlever knallhardt bruk i kynisk vestlandstereng. Du sparar ein del skrubbsår og skrapemerker på legger og knær med denne buksa.

Så eit lettare alternativ til sein sommar, tidleg haust, men haust/vinter er dette ei knallbra bukse, som er verdt kvar ei krone.

Link to comment
Share on other sites

hei

har brukt extrem jakke og bukse i flere år og er veldig fornøyd :D kjøpt flere plagg fra hærkila og de har jeg ennå i bruk

 

de tåler ufattelig mye slitasje og hard bruk. etter noen år med hard bruk vil all goretex begynne å lekke litt men.. tar litt tid å tørke når dassvåte så vurderer å kjøpe et nytt ekstrasett. er rimelig sikker på at de nye modellene er like bra som forrige utgave!

 

kan aldri tro du blir skuffa :)

Link to comment
Share on other sites

Det som i hvert fall er tilfelle med Extreme og ProHunter er at de tåler mye. Man trenger ikke å sitte 10 meter fra bålet fordi man er redd for gnister.

For meg er det viktig at dressen tåler kvister og bålgnister. Derfor er Finnskogen dressen pent og pyntelig lagt bort til fordel for den mye mer robuste ProHunter.

 

Tidligere har jeg brukt både dresser fra Norrøna og Bergans, men nå er alt av jaktklær byttet bort i klær fra Hærkila. Kombinerer Wapiti og ProHunter dressene og en Vindeln fleecejakke.

Dette fungerer meget bra, selv om Wapiti-dressen også ikke tåler allverden av bålgnister og kvist. Men til tidlig septemberjakt er ProHunter bukse og Vindeln fleecejakke topp. I sekken ligger Wapitijakken som ikke veier mange gram og kommer på hvis det blir nedbør.

 

Selv om den nok er tung, gjør du nok et godt valg hvis du velger Extreme/Hærkila

Link to comment
Share on other sites

Har extreme-buksa jeg også, og som nevnt over i tråden syns jeg også at den er i tyngste laget. Når det er sagt er det en veldig god bukse! Har ikke opplevd og bli våt i den enda! Jeg er en "forbruker" av friluftslivutstyr(les: alt av utstyr blir slitt i stykker relativt fort), men har ikke greid og ødelegge denne buksa enda, eneste som har skjedd er at sømmen til glidelåsen har blitt litt løs.

Link to comment
Share on other sites

Et råd når det gjelder Härkila: Styr unna "Wapiti"-dressen!

 

Denne dressen er lett og fin ("Packlite"), men tåler ingenting! Bror min kjøpte en slik til gjetinga i Øyer. Etter tre uker, var buksa bare trevler, og jakken var også oppflerret. Han gikk til forretningen og reklamerte, men fikk til svar at denne dressen "ikke var beregnet til bruk"! Det var Packlite, og da skulle den være i ryggsekken, ikke på kroppen! Dere kan jo sammenligne denne servicen med hva som skjer hvis dere leverer inn en gammel og herpet Norrøna-dress - den blir reparert, uten kostnad, og uten noen spørsmål!

 

Jeg kjøpte ei "Wapiti"-bukse til jakta 2009, og har brukt den på jakt og tur noen ganger. Jeg har vært svært forsiktig med den! Da jeg skulle se på den her om dagen, var det slitt flere hull i baken! Jeg har av og til satt meg på en stein, uten å bruke sitteunderlag, og det var altså nok! Sannsynligvis ingen hensikt i å klage for meg heller!

 

Jeg har andre Härkila-klær som fungerer bra, men har nok kjøpt Härkila for siste gang!

Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern

Tror du det er stor forskjell på slitestyrken på de forskjellige

produsentenes modeller i gore tex packlite. Er forhandler men tar

sjansen på å uttale meg likevel.

Bruker selv Wapiti på tur med bikkja vår sommer og høst og er storfornøyd.

Og bruker prohunter den røffere årstiden værmessig. Men ja, har slitt ut en

wapitibukse og er på nr. to nå. Allt til sitt bruk :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Prohunter og jeg er veldig fornøyd med den.

Stoffet virker veldig solid, og det er vel 5års garanti på den også.

Har hatt min i 4 år nå og den ser nesten ikke brukt ut.

 

Den er dog ganske varm og tung, så jeg bruker den helst ikke visst jeg skal gå mye i begynnelsen av sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har andre Härkila-klær som fungerer bra, men har nok kjøpt Härkila for siste gang!

 

Uten at jeg kjenner detaljene i saken: kan håndteringen i denne saken ha mer med forhandler enn produsent å gjøre? Etter hva jeg har hørt har Härkila vært like proffe på slikt som f. eks Norrønna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...