Jump to content

innskyting av våpen (rifle)


TommyK

Recommended Posts

Her pirker du i ett stort emne. Og sannsynligvis vil du få forsjellige svar fra alle du spør. Helt i fra det mest omstendelige til at det ikke er nødvendig. Jeg har en mening om at det er bedre å brekke inn litt enn ingenting i allefall.

Men søk på barrel break-in på google, så kommer det opp mange artikkler.

Så får du gjør opp din egen mening om hva du tror på.

Link to comment
Share on other sites

Fortsette med å skyte tre skudd og puss, 5 ganger. Kan jo være greit. Da har du i det minste kommet opp i 20 skuddd, og ting bør ha roet seg om der var noe å roe. :wink:

 

Jeg fortsatte med en rolig 10 skudds serie etterpå denne oppskriften, og så puss. Men siden der ikke var noe mantling lenger, har jeg siden gitt blaffen, og pusser ett behov. (hvilket minner meg på). :oops:

Link to comment
Share on other sites

Nå gidder ikke jeg å lage en ny tråd, men spør heller her da også dette gjelder innskyting:

 

Har selv kjøpt rifle og startet så smått med innskyting. Tenkte å skyte 10 skudd med puss mellom hvert skudd.

Har bare fått skutt 5 skudd hittil, pga kulde og problemer med å pusse...

Nå er jeg helt fersk når det gjelder rifle, men er det fryktelig tungt å pusse med bronsebørste?

Leste et sted at man kunne pusse en 5-10 ganger mellom hvert skudd. Men jeg hadde egentlig nok med 1-2 ganger!

Slet skikkelig, noen ganger så var jeg litt i tvil om jeg skulle få ut igjen børsten! :shock:

Har Parker Hale stokk, men kunne glemme å bruke håndtaket i førsten, for da bøyde jo hele stokken seg.

Måtte holde i stokken og dytte til jeg kom litt inn i løpet, før jeg kunne bruke håndtaket.

Disse pusseproppene gikk jo 10 ganger lettere enn bronsebørsten...

Så hva gjorde jeg feil? Brukte for lite mantelfjerner?

Link to comment
Share on other sites

Nå gidder ikke jeg å lage en ny tråd, men spør heller her da også dette gjelder innskyting:

 

Har selv kjøpt rifle og startet så smått med innskyting. Tenkte å skyte 10 skudd med puss mellom hvert skudd.

Har bare fått skutt 5 skudd hittil, pga kulde og problemer med å pusse...

Nå er jeg helt fersk når det gjelder rifle, men er det fryktelig tungt å pusse med bronsebørste?

Leste et sted at man kunne pusse en 5-10 ganger mellom hvert skudd. Men jeg hadde egentlig nok med 1-2 ganger!

Slet skikkelig, noen ganger så var jeg litt i tvil om jeg skulle få ut igjen børsten! :shock:

Har Parker Hale stokk, men kunne glemme å bruke håndtaket i førsten, for da bøyde jo hele stokken seg.

Måtte holde i stokken og dytte til jeg kom litt inn i løpet, før jeg kunne bruke håndtaket.

Disse pusseproppene gikk jo 10 ganger lettere enn bronsebørsten...

Så hva gjorde jeg feil? Brukte for lite mantelfjerner?

 

 

Jeg så en gang på skytebanen en som drev med innskyting. Han hadde også problem med bronsebørst. Det viste seg at bronsebørsten var feilprodukt og messingen tok i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg helt fersk når det gjelder rifle, men er det fryktelig tungt å pusse med bronsebørste?

Leste et sted at man kunne pusse en 5-10 ganger mellom hvert skudd. Men jeg hadde egentlig nok med 1-2 ganger!

Slet skikkelig, noen ganger så var jeg litt i tvil om jeg skulle få ut igjen børsten! :shock:

eh, skulle du snu børsen inne i løpet? det er vanskelig.....

jeg kjører børsten ut munningen, så tar jeg den av før jeg tar pussestokken tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg helt fersk når det gjelder rifle, men er det fryktelig tungt å pusse med bronsebørste?

Leste et sted at man kunne pusse en 5-10 ganger mellom hvert skudd. Men jeg hadde egentlig nok med 1-2 ganger!

Slet skikkelig, noen ganger så var jeg litt i tvil om jeg skulle få ut igjen børsten! :shock:

eh, skulle du snu børsen inne i løpet? det er vanskelig.....

jeg kjører børsten ut munningen, så tar jeg den av før jeg tar pussestokken tilbake.

Det ble stopp før jeg kom halvveis noen ganger. Og siden stokken bøyde seg når jeg pressa så dro jeg heller børsten ut igjen. Eller var ikke bare bare det heller.

Når børsten gikk helt igjennom løpet, tok jeg ikke av børsten før jeg dro tilbake. Dette bør jeg gjøre?

Tenkte litt på det for blir jo sikkert mer dritt i kammeret om jeg ikke gjør det. (Spesielt når bore-guiden ikke passet (må modifisere litt), så den fikk jeg jo ikke brukt)

Men som sagt, jeg er HELT fersk når det gjelder rifle....

Link to comment
Share on other sites

Småviljegeren: Er det den gule eller røde PH stokken du har? Den rode er mye tynnere og mer "bøyelig"

Kjøpte først den røde, men fant ut at den ikke passet med cal .30-børstene.

Så bak børstepakka at jeg skulle ha gul stokk med svart håndtak, så det er i orden nå.

Nei, syns den bøyer seg litt i meste laget, kunne godt vært litt stivere. Det beste er å holde stokken i førsten og ikke håndtaket for å unngå dette.

Men er ikke bare å dytte rett inn for børsten følger jo rillene (eller er det bommene det heter? :roll: )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har en .308 rifle med parker hale bronsebørste og gul stang, og akkuratt samme opplevelsen som det du beskriver, så dette tror jeg du kan tolke som helt normalt.

Flere gode poeng ble nevnt ift hvorfor du skal ta av børsten på vei tilbake, men den viktigste er trolig for å skåne kroningen på våpenet ditt.

Det er alltså hølet i enden av pipen, og hvis du får den minste ripe eller bulk i denne så får det drastiske konsekvenser for presisjonen på våpenet.

Av denne grunn vil du se at de fleste "taktiske" rifler har en forsenkning i munningen slik at selve kroningen ligger mer beskyttet.

Derfor, ALLTID puss fra kammer og ut, og ALLTID ta av pusselapp eller børste før du trekker stangen forsiktig tilbake.

Link to comment
Share on other sites

du bør ta børsten av når den er ute av munningen, ikke dra den tilbake.

 

både for børsten og løpets del. og for at du ikke skal dra dritt inn i mekanismen

 

 

I følge en pusse brosyre jeg har, mener jeg fikk den av de folkene i børsmaker ringen. puss begge veier men bruk pusseinføring i låsekassa. Før børsten helt ut av løpet før du snur, ikke snu børsten inne i løpet da kan du knekke bustenne på børsten og ikke snu i munningen da kan du skade bustene og muligens kroninga på løpet.

 

Jeg drar igjennom 5 ganger etter hver skyting (med våpen 1 olje, ikke noe lurium) og tørrpusser. Drar igjennom en tørr lapp før neste skyting. Dette ser ut til å funke helt fint, siste løp hadde fin presisjon 5k skudd.

 

Jeg har slutta å skyte til løp, kan ikke se at det gjør noe fra eller til.

Link to comment
Share on other sites

følge en pusse brosyre jeg har, mener jeg fikk den av de folkene i børsmaker ringen. puss begge veier men bruk pusseinføring i låsekassa. Før børsten helt ut av løpet før du snur, ikke snu børsten inne i løpet da kan du knekke bustenne på børsten og ikke snu i munningen da kan du skade bustene og muligens kroninga på løpet.

ikke for å være paranoid.... men folka i børsemakerringen selger vel både børster og løp? :roll:

 

jeg ser forskjell på de børstene jeg har dratt begge veier og de jeg bare kjører ut av munningen og skrur av. dvs dem som bare er kjørt en vei, holder lengre og busten ser mindre "knekt" ut enn de som er kjørt begge veier.

jada jeg har gjort begge deler å sett forskjellen på børsten iallefall.

 

kroninga på mine matchløp er jeg redd for å ødelegge og gjør alt for å ikke skade den. sett forskjellen på "godt brukt" kroning og "nykrona". presisjonsforbedringa er ofte merkbar. om dette kommer av puss eller skyting kan jeg ikke uttale meg om, men har følelsen av at etter at jeg slutta dra børsten inn i løpet igjen etter at den kom ut foran har løpene holdt litt lengre før de trenger ny kroning. men det kan være overtro og....

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...