Jump to content

Det "ulitimate" ladesettet


Wadcutter

Recommended Posts

Tråder om hvor mye lading koster har vi mange av, og naturlig nok finnes det ikke noe ultimat ladesett, for smaken er som baken :lol:

 

Jeg har her prøvd å komme opp med et sett som skal inneholde alt en hjemmelader trenger for å få et bra sett med ladeutstyr til en fornuftig pris. Jeg har ikke valgt det billigste, og ikke det dyreste. Det jeg mener er mest for penga, men samtidig valgt kvalitet fremfor det aller billigste.

Butikkene som er brukt er Hjemmelading.no, Midwaynorge.com og dealextreme.com.

 

Edit: I stedet for å vise til kun et sett av ladeutstyr så skal jeg også ta utgangspunkt i enda et billigere alternativ.

 

Alternativ 1:

Settet består av kruttdispenser, manuell kruttvekt og en digital kruttvekt. Dispenseren til normal ladning, og den manuelle vekten når det virkelig skal lades ned til den siste 0.1 grainet. Den lille digitale kruttvekten er god for å kontrollmåle ladninger osv. Min erfaring er at det er en klar fordel, om ikke en nødvendighet å ha en digital vekt ved siden av.

Trimmeutstyret er fra Lee, og det kreves en drill for å bruke det. Vis ikke kan Lee Zip trim benyttes.

 

Presse - Lee Classic Cast 998 kroner fra hjemmelading.no

Kruttdispenser - Lee Perfect Powder 340 kroner fra hjemmelading.no

Kruttvekt - Dillion Eiminator 650 kroner fra hjemmelading.no

Digital kruttvekt 100 kroner fra dealextreme.com

Lee trakt for krutt 63 kroner fra hjemmelading.no

RCBS Kruttdrypper 225 kroner fra midwaynorge.com

Skyvelær 100 kroner fra dealextreme.com

Mikrometer 95 kroner fra dealexreme.com

Hylsetrommel m/utstyr 1264 koner fra midwaynorge.com

Tennhettelomme renser - Lee 46 kroner fra hjemmelading.no

Lee hylsetrimmer 70 kroner fra hjemmelading.no

3jaw chuck 147 kroner fra hjemmelading.no

Gradeverktøy 40 kroner fra hjemmelading.no

Guide rod i ønsket kaliber 59 kroner fra hjemmelading.no

 

Så trenger du bare hylseholder og diesett i tillegg. Lee har hylseholder inkludert i prisen ved diesettene.

Totalprisen for dette settet er 4197 kroner + frakt fra midway og hjemmelading på ca 300kr totalt. Hos dealextreme er frakten inkludert i prisen. Jeg har omregnet dollar til kroner sånn ca.

 

Alternativ 2:

Tar utgangspunkt i Lee Anniversary.

 

Lee Anniverasy set 998 kroner fra hjemmelading.no

Digital kruttvekt 100 kroner fra dealextreme.com

RCBS Kruttdrypper 225 kroner fra midwaynorge.com

Skyvelær 100 kroner fra dealextreme.com

Mikrometer 95 kroner fra dealexreme.com

Hylsetrommel m/utstyr 1264 koner fra midwaynorge.com

Lee hylsetrimmer 70 kroner fra hjemmelading.no

3jaw chuck 147 kroner fra hjemmelading.no

Gradeverktøy 40 kroner fra hjemmelading.no

Guide rod i ønsket kaliber 59 kroner fra hjemmelading.no

 

Så trenger du bare hylseholder og diesett i tillegg. Lee har hylseholder inkludert i prisen ved diesettene.

Pris 3098 kroner + frakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Drill har de fleste liggende, men ok. Kan kanskje føre opp en drill fra biltema til 250 kroner.

Tennhetteisetter er det i Lee Classic Cast pressa, så det er ikke nødvendig med en til.

Skrustikke til lading?

Blyant og penn har de fleste liggende skriver ikke opp det i innkjøpslisten.

 

Hylsefett har jeg ikke tatt med, det samme gjelder hylsebrett. Skal likevel skrive om det.

Førsteinnlegget får oppdatere seg etter hvert som tips kommer....

 

Settet til Lee har jeg ikke tatt med av den enkle grunn at pressa ikke er god nok i forhold til Classic Cast pressa. Poenget er å få best mulig kit,men ikke billigst eller dyrest heller.

Link to comment
Share on other sites

Ja ok. Skal lage flere utgaver, blandt annet en som tar utgangspunkt i breech lock settet til Lee. Da får vi presset prisen ned, men kvaliteten også. Det er vel stor enighet om at Lee Classic pressa er bedre enn Breech Lock pressa.

 

Skrustikke er strengt tatt ikke nødvendig, og blir derfor ikke inkludert. Skulle vi tatt med det så måtte vi tatt med alle mulige ting som kan brukes.

 

Sikkerhetsbriller har jeg glemt...

 

Fortsett med innspill.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den Breech lock pressa (uten kit) koster rundt 650 kr.

 

Vist man ville gjøre en oppgradering av enkelt elementer, så kunne man kjøpe pressa bare, ta vekk RCBS kruttdrypperen og så kjøpe et hornady kruttmål.

 

Hylsetrommel kit kan man få på jaktdepotet til ca. 900 kr.

 

Ca. Besparelser:

Pressa (uten alt annet ræl) : 350 kr

RCBS Kruttdrypper: 225 kr.

Hylsetrommel fra Jaktdepotet: 350 kr.

 

Totalt 925 kr. Det holder til et Hornady kruttmål (og veien er ikke lang videre til et Redding mål)

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder slike kombinasjoner og pakker det går å sette sammen så vil der vel være like mange alternativer på pakker som der er hjemmeladere.. alt etter hva enn skal lade, hvor mye enn skal lade osv..

 

selv har jeg to lee presser, og starte med ett av lee sine start sett for over 10 år siden, og vel alt der lever i beste velgående enda bortsett fra den håndholte hette isettern ble skadet i ett flyttelass. men klart, der har kommet mye rart i hus etter det settet kom da.

 

ett par ting jeg vil trekke frem som ikke er med i lee sitt start sett.

 

vil blandt annet anbefale Horndy sitt LNL kruttmål med utskiftbare mengdemålere som gjør det veldgi greit om enn skal lade flere kruttvekter.

 

Digital vekt.

 

Lee Zip trimmer, det mest geniale jeg noen gang har brukt, en drill kan ikke måle seg her, før var det ett tiltak å trimme selv med drill, nå har jeg montert zip trimmeren på kanten av ladebenken slikt at hylsa står loddrett, og dette er da 20 cm fra pressa slikt at jeg nå ved å bruke 5 sek pr hylse har jeg nå alltid perfekt lengde på hylsa.

 

hylsebrett. kan enten lages selv eller du kan gjøre det som er lettest, å kjøpe ferdig.

 

skyvelær og mikrometer

 

smørepute og noe som er egnet til å smøre med.

 

ladeboken er en fordel.

 

 

og noe du kan skrive opp hva du lader så du kan få det likt neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg også ville fjærnet den Manuelle kruttvekta vist man likevel har en digital.

 

Ca. Besparelser (til fordel for bedre kruttmål):

Pressa (uten alt annet ræl) : 350 kr

RCBS Kruttdrypper: 225 kr.

Hylsetrommel fra Jaktdepotet: 350 kr.

Dillon manuell kruttvekt: 650 kr.

 

Total besparelser 1575,- og da sitter det Redding 3BR målet på plass.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hylsetrommel er heller ikke et must i dette tilfellet vill jeg si. klarer seg fint uten den da litt vann og såpen klarer jobben nesten like bra. og husk at helt blankpolerte hylser er et minus da disse vil strekke seg en del lengre en "vanlige" lhylser som ser litt mindre fancy ut

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg startet med lee anniversary kit og ett lee deluxe die set. (totalt 12-1300 kroner) Smørte mine 5 første hylser og etter dette har jeg bare brukt collet die og gitt bæng i smøring.

Jeg lader bare i .308win og 6.5x55 så hylsene trenger ikke gjenbrukes i det uendelige. Etter å ha ladet ca 1500 skudd med dette settet så gjorde jeg min første oppgradering i sommer. En RCBS chargemaster 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et lite spørsmål. Er helt fersk på dette med lading men jeg har kjøpt et diesett til .308 da planen var å lade hos en kompis av meg som har komplett ladeutstyr (men ikke hadde diesett til .308). Passer diesettet til alle presser eller må jeg kjøpe en presse som passer til det diesettet som jeg har kjøpt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...