Jump to content

N-110 og 243W


Makkieboy

Recommended Posts

Hei der ute. Har gått til anskaffelse av en 243W, for småviltjakt i finnmark, der jeg jobber annenhver måned.

Børsa står der oppe nå, og jeg trodde jeg var ferdig med eksprementering, noe jeg definitivt ikke var.

 

Nåværende ladning er:

Kule hornady 80Gr Fmj

Ladning 45Gr N-19

Col 67mm

Pipelengde 570mm twist 1-10

Vo = 980m/s :oops:

 

Og det er her skoen trykker, 980m/s er alt for fort. På gåsa (5stk) gikk dette veldig greit, men på hare og rype ble dette ALT for mye. Jeg må med andre ord ned i hastighet.

 

Siden rifla står sånn ca 2800km hjemmenfra, har jeg ingen mulighet til og eksprementere, og må derfor fri til dere der ute. Har eksprementeret litt med QL, og funnet ut at en passe dose med N110 (23-25gr) skulle gi ca 790-830m/s, ca det jeg ønsker. Har noen prøvd dette, og kan dele litt info om dette med meg???

Tenker da på hastighet, trykk, soting og ikke minst presisjon, det er jo småvilt vi snakker om.

 

Hjelp motages med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært igjennom akkurat det samme og fikk akseptabel fart med N133, men problemer med vertikaler på litt lengre hold. Problemet er at de raske kruttene gir dårlig fylling og ujevn hastighet. Jeg ga opp og det ble bestilt en 6mm Norma BR pipe, men nå blir det 6,5x47 av børsa.

 

Edit: Kappe pipe til 47cm (og sette på lyddemper!!)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare kjøpe ei tung kule? Bedre BC, mindre avdrift osv

 

Jeg skal ikke uttale meg for sikkert om forslaget ditt, siden jeg har ladet lite for 243win, men

jeg har noen data for blykule fra Lyman som nok kan støtte ideen om å bruke N-110. Jeg synes ut i fra disse data at det ser vel friskt ut med 23-25 gr. Å gå rett på en 23 gr ladning vil jeg ikke anbefale. Ellers er sikkert ideen om en redusert ladning grei. Jeg tror ikke du vil komme opp til 800ms uten å dra dette opp i et trykkområde som kan være ubehagelig å jobbe i, men å finne en koseladning som går glimrende rundt 6-700 går sikkert fint. Å komme til en ladning i det øvre skiktet av det vektspennet du måtte ha å gå på med N-110 uten å bygge seg forsiktig opp, altså teste ladninger i ditt våpen, vil jeg tro blir spennende. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar foreløpig.

1 Jeg har lyddemper, og ønsker ikke og kappe pipe, siden dette også er en skadedyrrifle der oppe i nord, og 243W trenger virkkelig lang pipe for og yte maks da.

2 Jeg har masse andre kruttsorter alt fra VV 310 - 165, problemet er bare det at skal man redusere hastigheten så mye som jeg er på jakt etter, så blir trykket sååå lavt med et mere langsomtbrennende krutt, at jeg er redd for meget ujevn forbrenning og hastigheter.

3 Jeg kan ikke gå opp i kulevekt, siden pipa ikke stabeliserer noe særlig mere enn 90gr.

4 Jeg vet at andre har hatt vellykkede resultat med feks 6,5x55 og N-110 på tilsvarende problem, N-110 tenner svært lett, og skal gi relativt jevne hastigheter selv med under 1/2 full hylse. Trenger bare og få tak i rette vedkommende.

5 QL sier at trykker skal være langt under max med 25gr N-110, og fylling vil være på ca 62%, kan i følge QL gå opp ca 3gr til, men da er jeg på max også. (vet at QL er teoretisk, men må ha noe og gå ut i fra)

6 Har også fått låne en lik rifle fra en kompis i Kr.sand, kommer i morra, så har jeg noe og prøve ut med.

 

Søker videre.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med N110 i 243, selv om jeg har ladet for kaliberet i noen år.

Men i 223 har jeg skutt ganske mange hundre skudd med 40 V-Max og 17,5 grn N110 uten å ha merket noe som helst skummelt. Presisjonen har vært glimrende og hylsene har vart lenge( 12 - 15 omladninger ) før de går til gjenvinning. Har vært helt oppe på 19 grn og kunne ikke se noe skummelt da heller, men føler meg "bedre" ved å bruke den mildere ladningen og den ladningen gir det jeg er ute etter.

 

Ladningen gir ingen unormal soting av hylsene og rekylen er mikroskopisk. ( i en 223 :mrgreen: )

 

QL sier at denne ladningen ligger på 2712 bar så det er ett stykke opp til max på 4300 bar.

 

Dette er min erfaring i 223 så jeg vet ikke om du kan få noe ut av det i forhold til 243.

 

Uansett, disse data brukes på eget ansvar :!:

Link to comment
Share on other sites

Takk Kjell Olav, det er akkurat slike svar jeg trenger, at dette er mulig.

Det var en meget god referanse og støtte seg til, både med dine erfaringer med fart og trykk i forrhold til QL.

 

Skal ut med 6,5en etter et par drev på rådyra i morra, og lade med N-110 og 100gr Lapua FMJ, og crone dette.

Da har jeg en referanse til, som ligger over i cal. 243 ligger midt mellom, både i diameter og kulevekt, og ut i fra dette, kan jeg fastslå om QL henger på greip med dette kruttet.

Link to comment
Share on other sites

til de som mener N110 er for raskt krutt til 243w, hva sier dere da når jeg sier jeg har ladet 308w med norma P4 (som er i området N330-N340) ;)

 

 

fikk 315 msek med en 200 grs kule. å det sa fopp ;)

 

Hvor mye krutt brukte du?

Hvor stabil var farten da?

Hvilken stigning hadde løpet?

Og hvilken presisjon fikk du?

 

Kan du svare på PM så kan vi dele litt erfaring. Jeg har gjort noe lingnende.

Link to comment
Share on other sites

lurer på om det er noe galt med mitt QL......

 

i følge mitt QL program er 20 grs N110 bak en 85 grs kule i 243w safe som bare det.... 2200 bar og 730 msek.

23 grs gir 2800 bar og 792 msek, 25 grs gir 3400 bar og 831 msek, 27 grs gir 4000 bar og 869 msek. da nærmer vi oss max.

 

men dette er da bare kalkulerte data.

Link to comment
Share on other sites

til de som mener N110 er for raskt krutt til 243w, hva sier dere da når jeg sier jeg har ladet 308w med norma P4 (som er i området N330-N340) ;)

 

 

fikk 315 msek med en 200 grs kule. å det sa fopp ;)

 

Hvor mye krutt brukte du?

Hvor stabil var farten da?

Hvilken stigning hadde løpet?

Og hvilken presisjon fikk du?

 

Kan du svare på PM så kan vi dele litt erfaring. Jeg har gjort noe lingnende.

kan svare her jeg. deler ikke slike ladedata med noen

brukte lite krutt ;)

farta var ekstremt stabil (1% variasjon)

løpet har 1/12 stigning

presisjonen var ca 5 cm på 100m.på 5 skudd. skutt med reim ;)

Link to comment
Share on other sites

lurer på om det er noe galt med mitt QL......

 

i følge mitt QL program er 20 grs N110 bak en 85 grs kule i 243w safe som bare det.... 2200 bar og 730 msek.

23 grs gir 2800 bar og 792 msek, 25 grs gir 3400 bar og 831 msek, 27 grs gir 4000 bar og 869 msek. da nærmer vi oss max.

 

men dette er da bare kalkulerte data.

 

Tror ikke det høggern........

 

En simulering i QL med Hornady 80 FMJ og pipelengde på 22":

 

20 grn gir 727 m/s og 2063 bar.

23 grn gir 790 m/s og 2697 bar.

25 grn gir 830 m/s og 3183 bar.

27 grn gir 868 m/s og 3724 bar.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det høggern........

 

En simulering i QL med Hornady 80 FMJ og pipelengde på 22":

 

20 grn gir 727 m/s og 2063 bar.

23 grn gir 790 m/s og 2697 bar.

25 grn gir 830 m/s og 3183 bar.

27 grn gir 868 m/s og 3724 bar.

 

Dette er ca akkurat samme resultatene jeg har fått i min simulering, og da står det bare igjen og prøve.

N-110 er et meget lett antennelig krutt, så sjangsen for jevn forbrenning og hastigheter er absolutt tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du starter forsiktig og passer på trykkringen går det nok bra. Selv har vi ladet en 180grs mantlet kule i 30-06 til over 550m/s med N310 (nei, ingen skrivefeil), men dette var selvfølgelig med strekklapp-måling av trykk. Det er ikke noe jeg vil anbefale andre å gjenta, men viser at det er mange muligheter for de som har kunnskap og vilje til å gå utenfor ladetabellene.

 

Makkieboy er absolutt inne på noe, selv om N110 fyller dårlig i hylsa bør trykket bli jevnere enn med saktebrennende krutt. De jevneste trykkene jeg noengang har sett var faktisk med N310 ved rundt 3000bar.

Link to comment
Share on other sites

Ja i dag har jeg vært og prøvd, VV N110 i 243, med 80gr Hornady FMJ.

Og gud så overasket jeg ble, eller det ble jeg ikke, det var helt forutsigbart, og ingen overaskelser i det hele tatt :D Både børse og meg er i topp form.

 

Børsa, en Ruger Nr1 med 65cm pipelengde, ble lånt (donert) til formålet.

normal_243w7_%5B640x480%5D.jpg

En ting skal denne børsa ha, den gir gode hastigheter, men heller laber presisjon :( Det er sjelden denne børsa går noe bedre en 25mm/100m. Den er toppet med en Tasco 36x44 BR kikkert, og jeg tror mye av skylda for dårlig presisjon ligger her. I tilegg er avtrekket helt jæ...ig, tungt og med masse kryp.

 

Oppskriften er som følger:

Hylse = Remington

Kule = Hornady FMJ 80gr

COL = 67mm

Krutt = N110 fra 18-25gr

 

Friflukt i min T3 Lite SS = 1mm

Friflukt i Ruger Nr1 = 1,9mm

 

Første ladning på 18gr, ble skytt med snoravtrekk, for sikkerhets skyld, og ikke på blink, derfor ingen samling.

 

18gr = 706-704-698 m/s hylsene sotet noe, og tegn til lavt trykk, ingen tegn til noen etterbrennere/SE.

 

normal_243w1_%5B640x480%5D.jpg

20gr = 750-746-746 m/s og samling på 29mm soter veldig svakt, og trykket er normalt, men kanskje litt lavt.

 

normal_243w2_%5B640x480%5D.jpg

21gr = 782-776-779 m/s og samling på 41,5mm, soting opphører helt normalt trykk.

 

normal_243w3_%5B640x480%5D.jpg

22gr = 804-800-795 m/s og samling på 65mm :shock: Samme som over. Her har nok Makkieboy slingret litt, se forklaring senere.

 

normal_243w4_%5B640x480%5D.jpg

23gr = 838-828-825 m/s og samling på 25mm, normalt trykk.

 

normal_243w5_%5B640x480%5D.jpg

24gr= 860-851-850 m/s samling på 38,5mm trykk og hetter ser normalt ut, i forrhold til maks med normalt krutt.

 

normal_243w6_%5B640x480%5D.jpg

25gr = 878-871-876 m/s og samling på 34,5mm, nå begynner vi og nærme oss maks trykk, så jeg stopper her :wink:

 

Når det gjelder skytingen i dag, var det perfekt vær, med lite eller ingen vind og skylde på :? Men jeg hadde glemt sandsekkene hjemme, så jeg mådde benytte de lokale skytterlagets skytestøtte for rekrutter, laget på den lokale smia. Dette kombinert med presisjonen på Rugeren, gir meg derfor ingen svar på ladningenes presisjonspotensiale. Men det var vel heller ikke det jeg skulle teste ut, det var heller hastighet og trykk.

Og for å provosere litt ekstra, ble annenhver patron skutt, med enten å helle kruttet forover mot kula, eller bakover mot knallet, før skudd, og likevell ble det relativt jevne hastigheter :)

 

Tatt i betraktning at min T3 har 9cm kortere løp, og jeg ønsker og oppnå en hastihet rundt 800m/s, blir det nok ladning med 23gr N110 som blir brukt. At denne også viste det beste resultatet presisjonsmessig, gjør heller ikke noe.

 

normal_243w8_%5B640x480%5D.jpg

Her er det en representativ samling skutt med min småviltrifle i 243W, samlingen er skutt i sommer, med varierende vind fra venstre, på ca 1-3m/s :D Avstand 150 meter.

Ladning er som tidligere, men med 45gr Norma 19 = 980m/s :oops:

Børsa er en Tikka T3 Lite SS, med Zeis 3,5-10x40 Concuest, med en A-Tec TMM5 demper montert.

 

Kombinasjonen våpen og Hornady 80gr FMJ har vært meget heldig, siden den stort sett går under klistrelappen på 100 meter,uansett ladning, bare jeg gjør jobben min.

 

Så det er nok håp å få god presisjon i småvilthastighet også.

 

Takker for all hjelp, og bruk eventuelt mine ekspriment med omhu og vett.

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at det fungerte så bra Makkieboy. Hvis makspresisjonen i denne rifla ligger rundt 25mm på 100m med vanlig ammo så må en vel kunne si at 23grn's ladningen var bra.

 

Ut i fra egen erfaring ang N110 i 223 så ble jeg ikke kjempeoverasket over at det fungerte så bra som det gjorde. :wink::D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja da har jeg kommet meg på jobb igjen :? og noen test resultater følger.

Etter en varm velkomst med godt drikke, våknet jeg opp utpå dagen i dag, ikke i form til verken jakt eller testskyting :D Men med litt tvang fikk jeg kommet ut likevell.

 

Børsa ble prøveskutt feltmessig, med anlegg over rypesekken, og blinken var et gammelt oljefat i fjæra.

Til all overaskelse så samlet ladningen hylbra, ca 10-15 mm uten og måle på 3 skudds serier, men det beste var at den gikk helt likt med full pupp ladninger på 980 m/s :)

 

Siden jeg ikke får kronografert i min børse her oppe, målte jeg opp 200 meter, og prøveskjøt på denne avstanden også, målte en samling på ca 25mm og et fall på ca 16 cm. I følge PCB vil dette tilsvare ca 810-820m/s

 

Her kommer et bilde av et utgangsår som var representativt for ladningen.

 

Jakt4.jpg

Haren ble skutt forfra på en avstand på 117 meter, inn mellom frembena og ut midt i ryggen. Kula hadde sneiet borti levera før den gikk ut ryggraden. som man ser på bilde, er det kun et tynt blyant hull gjennom hele dyret, og nesten ingen ødeleggelser å snakke om etter denne type skuddplasering. Haren kanta i smellen, noe 2 andre harer i dag også gjorde. Perfekt :D

Link to comment
Share on other sites

Dette var spennende, sitter egentlig på samme problem som du gjorde med den hastigheten, men det ser da ut som du har funnet løsningen og har hatt stor suksess :D .

Bare synd jeg ikke klarer å få tak i N110 krutt så skulle jeg ha testa det jeg og, har forøvrig samme rifle som deg.

Men uansett kjempe tråd :D

 

Kim-Andre

Link to comment
Share on other sites

Dette var spennende, sitter egentlig på samme problem som du gjorde med den hastigheten, men det ser da ut som du har funnet løsningen og har hatt stor suksess :D .

Bare synd jeg ikke klarer å få tak i N110 krutt så skulle jeg ha testa det jeg og, har forøvrig samme rifle som deg.

Men uansett kjempe tråd :D

 

Kim-Andre

 

Takker og bukker, bruk dette med vet, vær så snill, trykktaket kommer fort med slikt krutt :oops:

 

Her kommer et bilde til, av en jeg skjøt i dag oxo :D

 

normal_DSCF0111_%5B640x480%5D.JPG

Inn

 

normal_DSCF0110_%5B640x480%5D.JPG

og ut :D avstand 27 meter. Denne lå også i smellen.

 

 

Men hvis du ser harajakt tråden, så hadde jeg en som kom seg 2 meter med et bra treff i dag :( men bikkja ordna biffen for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

N110 handlet inn i går og testskyting idag - fant også ut at halsen på hylsa ikke har vært sizet nok og for dårlig kulehold - måtte gå ned en str på bøssingen :wink:

 

Ladet opp med 22,5 - 23,0 - 23,5 og 24,0gr og testskjøt på 50m da jeg gadd ikke vasse gjennom kram snø! Var fornøyd med resultatet og den ladningen jeg tar med meg på fjellet etter rype er 24 gr n110! Denne samlet fem skudd godt under klisterlappen. Treffpunkt virker å være likt på 120m. Lite smell, lav rekyl og ei kule med flat nese i middels hastighet - blir vel ikke bedre:-) i tillegg sliter nok denne kombinasjonen minimalt på løp - løpet ble bare lunkent! Ikke tegn på høyt trykk og ingen soting på hylsene

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Testet som tidligere skrevet her i tråden Hornady 80 grs fmj og N110 i Sako'n min med godt resultat. Men de kulene var de siste jeg hadde, og det eneste jeg hadde i den vektklassen var Lapua 77 grs HP. Og etter å ha lest litt om hva våre venner i øst bruker på skogsfugl så burde de duge med modifisert spiss.

Ladet en liten stige, og noen ekstra på 24 grs som var den ladningen som gikk best med 80 grs FMJ.

24 grs er den ladningen jeg går for her å.

Har ikke nok kuler igjen til å skyte 5 og 10 skudds testserier, så skjøt bare 2 skudds serier til innskyting og sjekk av kulebane ut til 290 meter.

 

Her er 2 modifiserte og 2 umodifiserte kuler på 100 meter, ser lovende ut dette :)

 

14983248743_a1ba7b1f0a_z.jpg

 

2 skudd umodifisert på 100 meter

 

15417288948_7ca5c38ea5_z.jpg

 

Tok utgangspunkt i Quickload som sa 865 ms, dette ga litt lavt treffpunkt så rett hastighet ligger på ca 840 ms.

Spredning 3,5 cm

 

15604254202_c95a139ba9_z.jpg

 

Dette er for få skudd til å si noe bestemt, men syns det virker lovende. Skal lade opp noen skudd og se om det ikke blir forhold til å jakte litt skogsfugl framover :)

En bonus er att 95 grs Nosler ladet til full pupp går 3 klikk over på 100 meter. Så i praksis trenger en ikke å skru noe om det skulle dukke opp ett rådyr :)

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Forsøkte med ny kule igår! Sako 90gr FMJ og to ladninger på 20 og 22gr N110. Norma hylser og federal match hetter.

 

Presisjonen var omtrent lik og samlet på klisterlappen på 100m. Kronograferte ladningen med 22gr og fikk omtrent 770m/s!

 

Med andre ord - helt perfekt:-) og det beste av alt jeg fikk 500stk kuler i posten he he

 

Har ett par hundre Hornady 80gr FMJ til salgs

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...