Jump to content

CZ 550 American


David

Recommended Posts

Skal kjøpe meg ei "altmulig" rifle, og valget har fallt på 6.5x55. Har sett på CZ Brno 550 American (som nå kommer i dette kaliberet). Jeg liker utseende på børsa og ikke minst at den har en tilnermet lik M98 låskasse. Leste en test i bladet "Jakt", og der fikk denne børsa karakter 8/9 (av 10). Jeg har ikke erfaring med CZ annet enn med salongriflene som jeg har vært veldig godt fornøyd med. Derfor spør jeg her. Er det noen som har erfaring med denne rifla? Eller CZ rifler generelt?

 

Mvh

David

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er eier av en CZ 550 Scandinavian i 6,5X55. Tror eneste forskjellen er stokken (?).

Børsa mi er bedda og er påmontert en Swaro 2,5-10. Den samler meget bra med rett ammo, men jeg har ikke fått presisjon i 95grs v-max enda. men med tynge kuler går den meget bra, samler på ca 2cm på 100meter.

Avtrekket er ok, men jeg vet du kan få kjøpt nytt avtrekk om du ønsker det. Mitt intrykk av rifla er at den er billig, men du får mye børse for pengene.

Eneste minuset er at den er litt tung.

Link to comment
Share on other sites

jeg liker CZ, de lager rifler som de skal lages.

jeg har selv vært og sett på en 550 american i 6.5, grunnen til at jeg ikke kunne tenkt meg denne er at 3.6kg er for tungt(til 6.5 å være) også har den ikke åpne sikter engang.

 

har du vurdert 550 lux?

den har åpne sikter, veier 3,3kg og dessuten en den ca en 500-lapp billigere, men den har også svinerygg.

http://www.czub.cz/index.php?p=32&idp=3 ... 39〈=en

bl.a winge våpen fører disse.

 

 

 

Jeg er klar over at den er litt tung, men heller det enn å ha ei "plasticfantastic" rifle! :lol:

det er godt og se at det er flere plasthatere her på forumet.

det er bare så synd at det ikke finnes ordentlige, tradisjonelle rifler for de av oss som er intr. i og legge 10-15.000kr i riflen.

neida, de må på død og liv putte masse plast, boksmagasiner, løpsbyttesystemer, rett-trekkere og gud-vet-hva oppi børsene sine.

det neste blir vel rifler med innebygget gps :evil:

Link to comment
Share on other sites

:D haha Steffen :D LOL :lol:

Jeg liker min plastic-fantastic rettrekker plast-Blaser med mange løp til :D Men, har også en BRNO (cz het det tidligere) i 458 Lott, og en CZ salong. Mitt inntrykk av disse våpnene er at de er bunn solide, du kan bruke de som dregg eller spett, ta de opp og jakte videre :D Men, de er litt rå. Med det mener jeg at finishen er slik man kan forvente i forhold til prisen. Avtrekket er litt sånn *kniiiiiiii...iii...rrr.rrr.....rrr..kk.kkkBANG* :D Du ser maskineringsmerker, og det kjennes ut som du drar sluttstykket gjennom en kasse full av grus når du mater. Det kostmetiske må du leve med, men få børsemakeren til å justere avtrekket med en gang, før du henter den. Du kan enkelt polere opp mekasnismen selv, og enten bedde selv eller få våpensmeden til å ta seg av det. Da får du ei topp rifle, om du liker østblokkkvalitet uten plast, med solid mauserklone mekanisme, inkludert kontrollert mating og hele pakka. Lykke til, og kom endelig tilbake til forumet etter prøveskyting.

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Eg har en CZ 550 og er godt fornøyd. Solid og robust i hjorteskogen på vestlandet, samler skuddene meget bra - både med Nosler og Elite! Så skal du ha deg et verktøy for å gå på jakt under varierende forhold, så kan CZ anbefales på det varmeste pga enkel og god mekanisme, samt driftsikker og samler skuddene godt.

 

Vidar

Link to comment
Share on other sites

Takker å bukker! 8) Tror nokk jeg kommer til å gå for denne børsa. Har snakket med diverse våpenforhandlere å skal få rifla bedda å justert avtrekket når (og hvis) jeg kjøper den.

 

Jeg er klar over at den er litt tung, men heller det enn å ha ei "plasticfantastic" rifle! :lol:

det er godt og se at det er flere plasthatere her på forumet.

det er bare så synd at det ikke finnes ordentlige, tradisjonelle rifler for de av oss som er intr. i og legge 10-15.000kr i riflen.

neida, de må på død og liv putte masse plast, boksmagasiner, løpsbyttesystemer, rett-trekkere og gud-vet-hva oppi børsene sine.

det neste blir vel rifler med innebygget gps :evil:

 

Er helt enig med deg. På sånne ting er gammlemåten best! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bestilte en CZ 550 Amrican cal 30-06 i vår. Fikk den for en mnd siden, nydelig treverk som jeg er kjempe fornøyd med. Boltgangen er noe treg i bakre posisjon, men med litt polering og en syntetic olje går den som i smør. Søndag var det prøveskyting på 100 m. Samlingene lå på 20mm snakk om en som var fornøyd. Våpnet har jo en utrolig balanse også. Gleder meg til elgjakta. Hilsen Odd

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

Etter mye venting er endelig rifla i hus! :D

Er storfornøyd med den så langt, har ikke hatt tid til å skyte med den, men finish osv er helt topp. :wink:

 

Rifla er ei CZ 550 American 6.5x55. Rifla er beddet og har fått justert avtrekket.

Kikkerten er en Leupold European-30 3-9x40, som ser ut til å være kjempe bra, gode klikk og fin og klar optikk.

 

normal_CZ_550_American_6_5x55.jpg

 

normal_CZ_550_American_6_5x55_%283%29.jpg

 

normal_CZ_550_American_6_5x55_%282%29.JPG

 

Flere og bedre bilder kommer etter innskyting av pipa. *Gleder meg..* :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med en flott rifle. Godt å se at det kjøpes rifler med treverk og stål isteden for disse plastikk riflene. :wink:

 

Det er godt å høre at jeg ikke er den eneste som liker dette! :wink:

 

Grattis med ny børse, har 550lux i 6.5 og er knallfornøyd, men misunnelig på den amerika stokken. Spørsmål? Hvordan polere sluttstykket hjemme? Har hørt rykter om gamlekara på DFS banen som brukte tannkrem.

 

Har også hørt dette, men vil ikke prøve dette selv.. På mi rifle var sluttstykkegangen nokså bra, men for å få den helt fin mettet jeg sluttstykket med våpenolje, og etter et par hundre ladegrep så ble det veldig bra!

 

Hva slags montasje bruker dere på disse riflene? Mener CZ har egen montasje, hvis så er denne å få i både "tomme" og 30mm og i forskjellige høyder? Eller kan f.eks Leupold QRW brukes?

 

PS. Flott rifle David.

 

Jeg vet faktisk ikke hva montasje som står på, mener det er en Leupold. Jeg ga bare beskjed om at jeg skulle ha en sikkelig stålmontasje.. :lol: CZ har egne montasjer ja.. Det var først montert den laveste (mener det var det forhandleren sa) CZ montasjen på rifla mi, men kikkerten ble for høy, så dette fikk jeg byttet.. (Servicen hos Winge Våpen er veldig bra! :wink: )

 

Men sånn ellers, takk for fine tilbakemeldinger! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...