Jump to content

hvor ofte rengjør dere demperen


grevlingen

Recommended Posts

hei har en kompis som har ei sauer 300win mag med hausken titan demper.her om dagen skulle vi teste noen vmax vi har ladet til den.han skjøt først 2stk swift kuler.disse traff ca 4 cm under tiern.110grs vmax lå på samme treffpunkt.han stillte kikkerten opp og fyrte avgårde 2stk swiftkuler til,nå var høyden der men han traff ca 5 cm til venstre.med vmax lå treffpunktet enda ca 4 cm under tiern :shock: denne rifla har tidligere gått hull i hull med swift a frame ladd med 70,5 grs n160.han skaut noen skudd till men treffpunktet ble egentlig bare verre og verre.så vi ga oss og gikk hjem,jeg demonterte dempern og det var temmelig mye slam og dritt inne i den.så jeg ga både løpet og dempern en real shine.hvor ofte rengjør dere demperne deres?og kan mye møkk i demperen gå ut over presisjonen?vet at ei møkkete pipe kan gå utover presisjonen,men demper har jeg ikkje hvert så mye borti før.sikkert mange dumme spørsmål men jeg bare spør :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg prøver å reingjere demperen ca 1 gang hver sesong.

Har faktisk en liknende opplevelse med V-Max

Etter en runde med V-Max i topp hastighet var det mye slagg som løsnet inni demperen....

Skranglet rundt inni.

Kan muligens være dette....

Men eg hadde ikkje treffpunkt endring.

Og kaliberet er 308w

Link to comment
Share on other sites

Korleis eg reingjer demparen?

 

Fins vel eigne trådar på dette, men kjapt: (Eg har Hausken std)

Demontera demparen. Ver forsiktig so ikkje o-ringane ryker.

Vaskar den med såpevatn. Noken sender den og gjennom oppvaskmaskina, skal visst funke fint.

Tørkar den.

Smøre nevnte o-ringar med eit eller anna feitt som tåler litt varme, før eg skrur demparen saman igjen.

Link to comment
Share on other sites

Noken sender den og gjennom oppvaskmaskina, skal visst funke fint.
Vær OBS mhp bruk av oppvaskmiddel hvis demperen er laget i Al. Maskinoppvaskmiddel kan være nokså sterkt alkalisk, og alkali dreper aluminium omtrent like effektivt som syre dreper vanlig blått stål.

 

Mulig at det hjelper litt hvis Al'en er eloksert, men jeg ville ikke gjort testen på min egen demper ;)

Link to comment
Share on other sites

Rengjøre demperen? Hmm nei det tviler jeg på....Så lenge løpet er reint skal ikke en møkkete demper ha noe og si...Møkkete magnum løp derimot det gir ikke presisjon.

 

Kommer kanskje litt an på hvilken demper du har. Hausken som jeg bruker har tilsynelatende lite grums inni seg etter noen hundre skudd,(hører det rasler litt, men ikke særlig mye) mens min far sin A-tech CTM-4 er en helt annen historie. Det drysser små hauger med grått støv ut av den etter hver skyting. Faktisk så mye at jeg syns det er litt betenkelig. Ikke at demperen ikke skal holde lenge, men at alt drysser ned i løpet og videre i mekanismen. Jeg mener; Kakk ut av demperen og det blir en grå haug i størrelsesorden tredjedels teskje... Demperen ble kjøpt i høst og er brukt kanskje 100-200skudd m .308w.

 

Har satset på at det er noe som vil avta, men gjør det ikke det tror jeg vi må ta kontakt med A-tech og i det minste spørre om det skal være slik...

Link to comment
Share on other sites

ok nå er hverfall begge deler rengjort.vmax kulene var ladet fra 82 og opp til 84grs n160.84 grs ladningen gav 1150ms,swiftkulene er ladet til 900ms.i mitt hode skjønner jeg ikkje at enda med 2 knepp opp gikk vmaxen enda under og 180grs swift kula gikk nå i riktig høyde.v max en er jo mye lettere med sine 110grain og rusler av gårde i ca 250ms mer en swiftkula.i tikkaen min i 6,5 må jeg stille 9 knepp ned med 95grs vmax kontra 156 grs lapua mega.noe jeg synest er logisk.men jeg har ikkje demper på rifla mi.sorry ble litt ot her

Link to comment
Share on other sites

Hei! Bare lurte på hvordan du pusser en lyddemper. Har en Ace Ultra Jet - Z. Ser at det er noe rusk i den og har skutt en del skydd nå. rifla har jeg pusst flere ganger men har aldri gjort noe med lyddemperen. Har dere noen forslag til hvordag jeg skal renske den? Skal jeg bare bruke pussestaven på samme måte som jeg gjør med rifla eller er det en annen måte?

 

Og forresten er Ace Ultra Jet - Z en bra demper? Har ikke hat noe problemer men har ikke hatt den så lenge heller da :mrgreen:

 

På forhånd takk og alle innslag :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Av de 5 demperne jeg har hatt har jeg rengjort en demper, en gang... Jeg ser ikke poenget, rett og slett. Kan ikke forstå at rusk i demperen skal kunne ødelegge presisjonen. Du er sikker på at demperen var ordentlig skrudd til? DET kan i alle fall ødelegge presisjonen!

Rengjøring: En plastboks med whitesprit, la demperen ligge over natten, rist ut gugge.

Link to comment
Share on other sites

Rusk støv i demper:

 

1 i værste fall, kan kansje rusk bli blåst opp i kule hullet. Og slik lage krøll, men da snakker man nok mer om granbar, kvist etc.

 

2 Slam/avleiringer i demper. Dette betyr øket vekt i demper, omtrent som om man skrudde ett lodd på løpet, og så skrur det litt utover for hvert skudd. Dette betyr at man endrer tuningen av løpet litt og litt, noen rifler tåler mye og andre lite før ting endrer seg.

Verdt å merke seg er at noen amo kombinasjoner ikke ser ut til å slamme ned demperne i noen særlig grad, mens andre (spesielt ved bruk i regn etc) kan slamme ned demperen mer.

 

3: Slam og rusk/kruttrester, om man ikke passer på å ta av demperen før en setter den i skapet, kan man risikere at delere av dette renner ned i løpet. Totalt ødeleggende for presisjon (spesielt 22lr), og ikke sunt for løp og mekanisme.

I tillegg har man problemet med korrosjon i løpsmunningen, grunnet gassene som er i demperen når en ikke tar den av etter bruk. Disse kan ødelegge løpsmunningen, og presisjonen.

 

4: Punkt som kan være greie å huske ved bruk av demper er:

* Skal ikke stå montert når børsa ikke er i bruk.

* Passe på at demperen til enhver tid er fast mot brystningen på løpet (spesielt ved jakt).

* Blåses og ristes ren etter bruk, før bortsetting (en liten dose med trykkluft gjennom demperen før en legger den i skapet har aldri skadet).

* Monteres ikke før en har ristet lett på den (gjerne en kjapp blås med trykkluft for å være sikker), så en vet der ikke har tørket løs kruttslam o.l under lagring.

 

Siste punkt er, alt gjøres med måte og fornuft, dette er ikke en religion. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...