Jump to content

Forslag til hendige rifler i .223


NonServiam

Recommended Posts

Hei folkens! Jeg skal kjøpe meg min første jaktrifle, planlegger en kort og hendig .223 til rype, toppjakt og generell rifletrening og moro. Planlegger å kjøpe noe brukt og rimelig, kanskje på forumet her eller på Finn. Jeg trenger litt hjelp til å komplettere listen over rifler jeg bør vurdere, kan dere hjelpe meg? Jeg har søkt mye på forumet, er det noen jeg har gått glipp av? Eller noen som ikke bør stå på listen?

 

 

  • Sako Vixen
  • CZ 527
  • Remington 700 (/ 7)
  • Tikka T3
  • Howa 1500
  • Browning A-bolt

 

 

Rifla behøver ikke være ultralett, men jeg skal gidde å bære den med meg. Vurderer syntetstokk. Løpet skal kuttes endel ned og en A-tec demper (i stål?) monteres.

Det eneste jeg er veldig kresen på er avtrekk, må være rent og presist. Har skutt mye pistol og endel DFS, har vent meg til fine avtrekk :) Om ikke avtrekket er godt ut av boksen må det i hvertfall kunne gjøres ganske bra av en børsemaker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dersom det skal vere ei lett, hendig og rimeleg 223 til primært jaktbruk, ville eg og vurdert Minimauser'n til Zastava (M85).

 

Ein kan sjølvsagt seie mykje om Zastava. Men at denne faller innanfor nevnte kategoriar, og er mykje børse for pengane er ingen tvil om.

Vere obs på avtrekket. Kanskje ikkje Zastava si sterkaste side, men meinar det er mogeleg å justere.

Link to comment
Share on other sites

Regn med å måtte bytte avtrekk på howaen. Jeg justerte først hos børsemaker, men krypet kom tilbake. Nytt avtrekk koster 700-1000 kroner fra usa eksempelvis fra rifle-basix. Utkastet på min howa i .223 er også noe værsykt. Etter min mening langt mindre for pengene nå enn før prisoppgangen i det siste.

 

Har en t3 i 308 jeg er veldig godt fornøyd med. Førsteklasses avtrekk og presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 Lights SS, med passe lett kikkert, med eller uten demper. (Selv bruker jeg hørselvern). Totalvekt i 6,5 x 55 m/ Leupold VX II 3-9 x 40 i Leupold QR montasje = 3,2kg. Snedden riflepakke synes jeg, og passe tung. Meget presis og god å skyte med. Rent og presist avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

kjøp deg remington 700ltr og glem mye av det andre halv gjorte plastikk søppela. Ska jeg ha at 223 så blir det en ltr. Eneste jeg ikke liker så godt på den er stokken,men sånn er det med det meste amerikanske,lite og støtte hue på. Men er ikke dumt med howa heller med da kan du ikke skyte så tunge kuler som i ltr. Men er mye bra brukt og få tak i og, kan spare penger her..

Link to comment
Share on other sites

er ikke min totallengde 860mm :?:

 

Sist jeg så deg så var du adskillig lengre enn det....... :mrgreen::wink:

 

 

 

§ 2 Typer skytevåpen

Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds

skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840

mm, og løpet skal være minimum 400 mm.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er ute etter en kort, liten og hendig rifle ville eg sett på Remington Seven SS. Har selv en sånn, som er kjekk å ha i ulent terreng, opp og ned av båt e.t.c.

 

Eller har eg gått til anskaffelse av en Remington 700 SPS tactical virker ganske OK, noe tyngre enn Seven SS men god til sitt bruk. Det er også laget en Remington 700 XCR in 223 i "lettversjon", som og så viker ganske hendig.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Siden tråden går på hendige .223 rifler synes jeg nyeste tilskudd i skapet mitt også bør nevnes: Steyr Scout.

3kg uten kikkert, totallengde 980mm (+ evt. mellomleggsskiver på kolbekappen), løpslengde 485mm, integrert picatinnyskinne, tofot og nedfellbart jaktdiopter og forsikte.

Og konstruktørene hos Steyr har gjort en utrolig jobb på ergonomien. Den stokken ligger stødig som en matchrifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...