Jump to content

30 grs Berger vs 35 grs v-max 222./223


Abs

Recommended Posts

Søkte men fant ikke så mye om akkurat disse to i de kaliberene, men tenkte jeg kunne lage en liten samle tråd for erfaringer med disse kulene (men gjerne andre aktuelle kuler også) hovedsaklig på rev.

 

Tidligere i år fikk jeg en kamerat til å lade 30 grs berger til min kombi i .222rem. Dette fordi jeg ønsket bedre effekt på reven etter et par lite imponerende hendelser med for harde kuler. Samtidig vil jeg ha pelsen, og derfor ikke utgangshull. Vil også at et evnt dårlig skudd vil gjøre stor skade slik at reven kanskje dør fort allikevel. Kort sagt- Jeg VIL ha knall og fall ved godt treff og kula skal bli i reven.

 

Problemet er at jeg ikke har oppnådd knall og fall ennå. Har tilnå skutt 1 rev og 1 grevling med berger. Begge stoppa i dyret, men døm løp 5-6 m. Med skudd rett bak bogen og litt lavt riktignok ( hjerteskudd). Ja, det er tynt grunnlag for å trekke noen konklusjon- og derfor vil jeg ha deres erfaringer og synspunkter. :D

 

Hvem av disse er best til mitt formål? Best presisjon, virkning osv.

Kom med erfaringer, bilder av både vilt og evntuelt det som dere måtte finne igjen av kuler.

 

 

Ps. Har moderatorene hørt nok om det her, må dere gjerne slette denne tråden. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd. Er sjøl på jakt etter beverstopper i .222. Er jo veldig viktig at beveren dør øyeblikkelig før den forsvinner i vannet. Har fått ladet opp noen med 30 grs Berger, men ikke fått testet mer enn et par skudd på bane. Fikk ikke sjekket presisjonen engang. Vet bare at kula forlater hylsa liksom...

 

Kjekt å vite om erfaringer rundt Berger før jeg evt får ordnet lading av resten av disse.

 

Mine Berger er ladet med 17,5 grs N-110. Usikker på farten, men lurer på om de skulle kunne gå ca 1050 m/s.

 

I siste Jakt&fiske står det for øvrig en sammenligningstest av .222, .270, 6,5x55 og .308 på bever.

 

Det litt pussige her er at når det gjelder varmintkuler i 30-06/.308 (110 grs) og i .222 (50 grs), så var det omtrent like stor sannsynlighet for at .222 gikk gjennom beveren sjøl med vel dobbelt så tung kule og 2,5 ganger så stor energi i 30-6/.308.

 

Vet ikke hvor aktuelle disse dataene er for rev. Beveren er jo tross alt noe tjukkere. Men uansett, så ser det ut som om du skal være heldig om du aldri skal få gjennomskudd, sjøl med lille, nusselige .222! Men når reven løper 5 - 6 meter er det jo omtrent knall og fall da. Den kjenner neppe noe som helst etter treffet. Den er død, men har ikke skjønt det før etter et par sekunder. Greit for rev, men for bever kan de 5 - 6 metrene være nok til ikke å finne den igjen.

 

Liten obs på det med bever. Det var minst like stor stoppeffekt ved buktreff som med hodetreff. Ved buktreff var det også mindre krampetrekninger. Dette tar jeg sjøl med en klype salt da jeg har en kjedelig erfaring med nettopp dette.

 

Les resten av testen i J&F. Interessant! Nummer 4, april, om noen skulle lure.

Link to comment
Share on other sites

Leste den testen. Og har kun skutt et fåtall bever med .224 kule (55 grs.) Nærmere bestemt 22-250. Ingen gjennomskyting på noen av dyrene. Sikkert altfor lite grunnlag.

Kun fått gjennomskyting 2 ganger av de jeg har skutt. De var årsunger (ca.9 kg.).

Hvis jeg rekker skal jeg prøve .223`n nå i våres ladd med 40 grs Sierra. Evt om 55 grs v-max går bedre.

Sålangt skal jeg si meg enig med Etterbrenner (mulig jeg har misforstått han), bedre effekt med 100 grs varmintkuler enn med med lettere kuler.

 

Men nå hjalp jeg til med å dra tråden litt Offtopic... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jada er enig, 5-6 m har egentlig ingen betydning, men det er jo mer den effekten du ser med vanlige kuler. Hadde vært ønsklig med knall og fall bare. Men ja, den testen skal jeg lese bare jeg får kommet hjem. :wink:

Har forøvrig lada ( eller kameraten min har) etter ladedata til Jørun Lien fra en artikkel om 30 grs berger som jeg kom over i et gammelt JAKT blad. Usikker på kruttmengde og hastighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hehe - ikke for å gjøre valget værre men her er ennå en utfordrer i 3 ulike vektklasser.

Barnes Varmint Grenade og Midway Dogtown (som jeg tror produseres av/i samarbeid med Barnes)...

Du lurer lett disse over 1000m/s, og sjokkeffekten er formidabel (med 34grs som jeg bruker). Til bever har jeg ladet 50grs V-max for å få bedre dybdevirkning.

 

Barnes Varmint Grenade 30grs - 3,16kr/kule

Midway Dogtown 34grs - 2,16kr/kule

Barnes Varmint Grenade 36grs - 3,21kr/kule

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun prøvd 40gr V-max i .223. Har skutt på tre rever med denne. Alle datt rett ned i smellen. To ble skutt i bogen og kulene traff bein. Dette gav store inngangshull og ikke gjennomskyting. Den siste ble skutt forfra og fikk et inngangshull på .224" og inget utgangshull.

 

Skuddhold ca. 50-80m. Utgangshastighet=1090mps.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke god erfaring med 35grs V-Max på bever. For rask ekspansjon med stort inngangshull og dårlig dybdevirkning. Jeg har gått opp til 50 grs BlitzKing med god effekt. Min erfaring- gå for 50 grs. Tror ikke fabrikat har så stor betydning innen disse kuletypene. Men det er jo artig å teste litt forskjellig da :D

Link to comment
Share on other sites

Regner med at effekten blir bedre med noe tyngre kuler ja :wink:Men vil du få 40 grs kula til og stoppe i reven mer eller mindre hver gang? sikkert noen som vet noe her inne :)

 

50 gn går gjennom rådyr de fleste gangene, men gjør lite av seg på utgangssida. Har jeg blitt fortalt av en vis(s) mann.

Link to comment
Share on other sites

hei. Fint at tråden er i gang igjen :D Nå har jeg fått litt mer vurderingsgrunnlag. Har skyti 2 rev og en grevling med de 30 grs berger. Det er fortsatt ikke mye og vurdere ut ifra, men litt mer er det. Ikke knall og fall, alle har løpt mellom 5 og 15 m. På en av revene og grevlingen blei det ikke gjennomskudd, mens den siste reven fikk et utgangshull på størrelse med en 10-kroning. Det var egentlig rart ettersom kula satt mer eller mindre midt i bogen og burde gått gjennom bein. Skal prøve 35 grs v-max nå :wink:

Har nettopp fått ladesett så nå skal jeg lade selv. Men det jeg oppdaget på tomhylsene var litt sotete hylsehalser, noe som kan bety for lav ladning ettersom jeg har forstått ( :?: ). Kan det ha noe med manglende knall og fall effekt og gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring på rev med 35gr V Max i 22-250 er at er holdet lengre enn 30-40m så blir det ikke gjennomskyting. Kompisene har i tillegg til 35gr Vmax skutt noen rever med 30gr Berger , erfaringen deres er at Vmaxen ekspandere iallefall minst like hurtig , Vmaxen gir færrest gjennomskytinger.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt fire rever med 50 og 55 grains Remington Accutip som skal være Remingtons V-max. Fellesnevner er splatt og tarmer ut på andre siden med stort utgangshull. Reven beveger seg 2 - 20 meter selv med treff i maskinrommet. Også et par vomskudd, med samme reaksjon. Det er stille når jeg kommer frem, og holdet har vært mellom 60 og 230 meter.

 

Har inntrykk av at det er vanskelig å kontrollerer med ladningen og treffpunktet om reven vil falle på stedet eller om den løper ti meter... men det er mest utfra hva jeg har lest her inne.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring på rev med 35gr V Max i 22-250 er at er holdet lengre enn 30-40m så blir det ikke gjennomskyting.
Ser at du må ha litt avstand for og minske sjansen for gjennomskyting.

Tyder dette på at det kanskje ikke er ideelt med max. utgangshastighet?

Tenkte først at det var om og gjøre med mest mulig hastighet for og få hurtigst mulig ekspansjon og derved unngå gjennomskyting, men det er mulig jeg er på villspor.

Tenker selv på og prøve denne kulen i 222 Rem. Er det noen som har ladedata til denne kula i 222?

Link to comment
Share on other sites

De fleste gangene er det faktisk bukskinnet som revner på reven da det er her skinnet er svakest , dette grunnet trykket inne i reven. De gangene skuddet sitter " midt " på reven faller den om uten en krampetrekning , en gang måtte et dårlig første skudd etterfølges av et skudd til før reven ble stille. Snakker da om 35gr Vmax.

Link to comment
Share on other sites

Ladet opp noen skudd med 30 grs berger til 222 rem i rom jula. var og prøvde de i går, fikk ikke målt hastiheten men brukte dataene som jørund lien skrev i sin repotasje i jakt om kula og der skulle den ligge på 1050 ms med 20.5 grs med 120.

 

Skal ut og sitte på åte i kveld så håper å få prøvd de på en rev da :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd 30 grs. Berger, men en del 35 grs. v-max i .222 rem. Disse er ladet til ca. 1060-70 m/s. Åtehold 60-112 m. Disse kulene har gjort en formidabel jobb mht. knall og fall og få gjennomskytinger. Jeg har kun hatt dårlig resultat om jeg har vært slurvete i avtrekket. Skudd som har sneiet høyt eller lavt har gitt pelsskader, men revene har ikke sprunget langt. De som er truffet midt i maskinrommet har knelet tvert, og det er kun inngangshull å finne. Mener jeg har notert meg dette i statistikken min: http://solli-mork.com/jaktstatistikkrev.htm

 

Har også brukt 40 grs. blitzking. Disse gir like brå død, men her går det oftere splinter ut på utg. siden.

Med 40 grs. v-max har jeg hatt både og. Den siste jeg skjøt fikk skuddet skrått inn forfra, og da ble det såpass masse å penetrere at kula ble værende inni reven. Hørte det surklet bra inni da.... Om det hadde vært en mindre rev og skuddet inn fra siden tror jeg kanskje resultatet hadde blitt noe anderledes.

 

Men, det jeg har som teori, er at jo tyngre kulene er, jo større sjanse er det for gjennomskudd. Dette er jo også logisk. .17 rem har jo veldig lette kuler i høg hastighet, og disse har det jo spikret på kirketrappa at de ikke gir gjennomskudd.

 

Ang. 55 grs. i .224-kuler kontra 110 grs. i kal. .30 så er det jo noe med tverrsnittet av kula opp mot vekta som avgjør resultatet. Da med rett hastighet vel og merke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har skyti 8 rev med 35 grs v-max i .222rem hittil i år.

Resultatet er som følger:

 

5 knall og fall

3 stykker har løpt 5-30m.

Bare 2 har ikke fått gjennomskyting :roll: De 6 andre har enten fått store hull eller små splinthull.

 

Det jeg har sett sålangt er at jo lengre holdet er, jo mindre skader på pels blir det. Den ene som kula stoppa i stod skrått imot på ca 50m, den andre med breisida mot på ca 70. De som har sett værst ut er en som blei "sneia" på ca 110m(det er jo min feil, ikke kulas) og to som jeg skøyt igår på ca 35m. Begge blei bare filler... :?

ellers er skinna på de andre brukanes selv om deler av kula har gått igjennom.

 

Kanskje prøve å lade ned litt å se om det er trikset..får håpe jeg får bedre grunnlag for å dømme kula utover sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...