Jump to content

Lyddemper aluminium, stål eller titan?


Retr0

Recommended Posts

Har lett og søkt. Men finner ingenting der det snakkes om demper typer i forhold til hverandre, untatt at stål varer lenger enn aluminium da. Vist jeg har oversett noe så vær vennelig og send meg link så skal jeg heller stenge posten. Men som sakt, fant ikke noe (brukte også google site:)

 

Så. Kan dere dele deres erfaringer med dempere, ulike typer, i stedet for å se forskjellene på merker av samme produsent/type.

Alu, Stål vs. Titan

Stål, Titan vs. Alu

Alu, Titan vs. Stål

 

Fordeler, ulemper osv.

 

Jeg selv skal ha demper til alle mine rifler som demper best mulig.

Har valgt hvilke riflekaliber jeg skal ha, så kan sånn ca. tenke på hvilken demper som passer.

1. .223 til jakt (hare - rådyr) og endel blinkskyting

2. .308 til bare jakt (storvilt, kanskje en og annen gås)

3. Langholdskaliber (har ikke bestemt kaliber men blir nok en av de vanlige 6,5x55 .338 ect.)

4. .17HMR til jakt

5. Halvauto .22 LR til blinkskyting og trening, ikke jakt.

 

Alle disse skal dempes så godt så mulig, med tanke på lyd, untatt .308'en, .223'en og .17HMR'en, siden disse også skal være lette og jakte med, så må tas litt hensyn til vekt og slikt, siden de nok skal gåes litt med og slikt. De andre skal i hovedsak ligges i ro med til trening og slikt, så her kan en skikkelig kraftig demper monteres, for å få absolutt minst mulig lyd.

 

Hva skal jeg da velge? =) Først type(titan,stål el. Alu) Så evt. Merke :)

 

Mvh. Yngve

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hentet litt fakta om grunnstoffene fra wikipedia.

 

Titan er et lett, sterkt og fleksibelt transisjonsmetall med en sølvaktig glans. Det er nesten like korrosjonsbestandig som platina, og angripes ikke av vann, saltløsninger eller klorgass, men løses opp av sterke syrer. Det oksiderer ikke i romtemperert luft , men i varm luft dannes et oksidsjikt som bremser videre oksidasjon. Titan løses ikke opp av hverken fortynnet saltsyre eller fortynnet svovelsyre.

En av Titans mest bemerkelsesverdige egenskaper er at det er sterkt som stål, men er omtrent 45% lettere. Det er 60 % tyngre enn aluminium, men mer enn dobbelt så sterkt.

Smeltepunkt 1 668 °C

Kokepunkt 3 287 °C

Tetthet 4 507 kg/m3

Hardhet 6 (Mohs skala)

 

 

Stål, en legering med jern og karbon som de primære legeringselement. En klassisk definisjon er at stål er jern-karbon legeringer med opp til 2,1 prosent karbon. Karbonet gjør stålet sterkere ved å legge seg interstitielt mellom jernatomene i krystallgitteret (med interstitielt menes at de ligger fullstendig mellom), slik at det ikke er direkte kontakt mellom jernatomene. Dermed hindres jernatomene i å gli i hver sin retning, og legeringen blir hardere enn rent jern. Karbonatomene vil også påvirke fasetransformasjonene i metallet, slik at stålet blir mer herdbart. Andre legeringselementer kan være mangan, krom eller nikkel. Når karboninnholdet i jern overstiger 2,1%, blir dette betegnet som støpejern.

 

 

Aluminium er et metallisk grunnstoff med en sølvfarget glans. I kontakt med luft dannes et tynt oksidasjonssjikt på overflaten som forhindrer videre korrosjon. Aluminium veier omtrent en tredel av stål og kobber.

I ren form er aluminium mykt og har lav styrke. For de fleste anvendelser benyttes derfor aluminiumlegeringer som er smibare og lette å bearbeide i maskiner og ved støpning. Aluminium har utmerket korrosjonsmotstand og holdbarhet. Det er ikke magnetisk.

Smeltepunkt 660,32 °C

Kokepunkt 2 467 °C

Tetthet 2 700 kg/m3

Hardhet 2,75 (Mohs skala)

 

- Så utifra dette, noen som kan uttale seg? =) Dette viser jo bare grunnleggende/tekniske egenskaper ved grunnstoffene. Jeg har ikke erfaring med disse, siden har ikke prøvd og slikt, så kan dere fortelle noe om hva dere føler om dere har prøvd ulike typer, praktiske egenskaper?

Hadde vært fint.

 

Nå etter å ha sett dette, og blitt tipset bra fra 20mm cannon, så er vel titan best, med tanke på demping og kvalitet/varighet. Og for de våpnene som det ikke trengst noe 100% lydfri demper, som og skal tenkes på vekt så går jeg da for aluminium. Da på .17HMR'en og .22LR'en, da disse heller ikke "brøler" noe, så trenges ikke noe super fiks demper. Eller hva syntes dere, godt valg? =)

 

Mvh. Yngve

Link to comment
Share on other sites

Hva skal jeg da velge? =) Først type(titan,stål el. Alu) Så evt. Merke :)

Mvh. Yngve

 

Jeg tror egentlig du har svart på spørsmålet ditt selv.

 

Til jaktvåpnene dine sier du at du vil ha en lett demper, som ikke nødvendigvis må dempe like bra som de beste på markedet. Da er det vel bare å lete fram vekten på de demperene du vurderer og velge den letteste?

 

Det er ikke sikkert det er så stor forskjell på demperenes vekt selv om noen er laget i lettere materialer.... Skal du skyte mye med noen av våpnene er det vel greit å sette seg litt inn i levetiden på de forskjellige demperene avhengig av hvilket materiale de er laget av.

 

Skal du kjøpe fem rifler og fem dempere? Da er det vel en forhandler eller to som blir glad. Du kan godt bruke én demper på flere våpen, i alle fall på jaktvåpnene. Det er jo ikke anbefalt å lagre våpnene med demper på uansett.

 

Titan kom vel på markedet når gutta med magnumkaliber skulle ha demper og er vel styrkemmessig "overkill" på vanlige kalibre, men korrosjonsbestandigheten er jo verdt å betale litt ekstra for?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det stemmer vel ganske så bra dette. Jeg er veldig retorisk av meg, eller spør ofte spørsmål som jeg kanskje kunne spart meg for, men bare "må" ha bekreftet. Jeg gjør hvertfall grundig research og slikt før jeg stiller spørsmålene, det er nå bra, men oftest når jeg driver og researcher så får jeg som oftest også svar på det jeg fra starten av var på utkikk etter. Som i dette tilfellet. Beklager for dette. hehe :)

 

Takk for utfyllende svar :) Ja det kan forresten være en ting jeg glemte. Dette her med hvor mange jeg skal ha. Hvilke våpen kan jeg ha samme demper til da, eventuelt? For å ikke miste noe av demping-egenskapene og slikt. Men kan godt kjøpe en til hvert og, dette vil jo være det beste. Men jeg går og inn for å spare litt penger da, selfølgelig, skal jo ikke sløse unødvendig. Da skal det ikke gå på bekostning av noe annet, vist jeg kan ha en til 2 eller 3 våpen.

 

Mvh. Yngve

Link to comment
Share on other sites

Dette står det en del om i andre tråder, som jeg ikke gidder lete opp nå, men skal du ha demper på fler våpen er det litt greit at den er lett å ta av ett våpen og på ett annet uten så mye styr.

 

Bakdelen med å gjøre dette med teleskopiske dempere er at du sikkert må få tilpasset en bussing i bakkant av demperen til hvert våpen den skal brukes på. Dette gjør at det blir "litt" styr hver gang du skal flytte demperen.

Vanlige frontmonterte demper får du jo ikke dette problemet med, men de bygger jo litt lengre fremover.

 

Jeg har en A-Tec CMM-6 på en .223. Demperen er tilpasset .308, men jeg har ikke montert den der enda.

Dempingen på .223en er helt OK, men det hender at noen kommer å gløtter inn i løper og sier "hølet er jo alt for stort". Det er ikke noe problem å skyte uten hørselværn.

 

Skal du benytte en demper på fler våpen hadde jeg styrt unna aluminium. Sannsynligheten for at den blir brukt endel er da ganske stor og en stål- eller titandemper varer endel lengre.

Link to comment
Share on other sites

Sant;) Skal lete litt rundt jeg ;) Så kan jeg også spørre om noen i skyttermiljøet mitt har denne ordningen, og kanskje få prøvet eller hørt/sett hvordan det virker med en demper til to våpen, f.eks til .223 og .308 som for meg ser ut som å være det mest vanlige. Ja da kan jeg godt bruke titan, den vil selfølgelig bli mer brukt som du sier da ja.

Link to comment
Share on other sites

Hva er levetiden på en alu demper kontra en titan?

Jeg forstår at de ikke er evigvarende, men ved "normalt" bruk ((si 50-100 skudd i året)ikke at det nødvendigvis er normalt)

hvor lenge vil en alu demper vare?? Noen som kan antyde noe??

 

Håper du synest mine spm er relevante i forhold til din tråd Retr0 :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det avhengiger vel av kaliber. F.eks en .22 vil man kunne skyte flere tusen skudd, uten å merke noe forskjell, hvertfall ikke med titan, da kan man sikkert skyte ut løpet før demperen.

Men med høyere kalibere så må det vel også kunne regnes ut matematisk. Ved å se på titans hardhet på 6, kontra aluminiums på 2,75 så vil det si over dobelt så sterk, da kan det kanskje overføres til også dobbelt så mange skudd, varer dobbelt så lenge. Ikke vet jeg om denne konklusjonen er rett. Dette er selvfølgelig også da med godt stell med demperen. Men noen andre som kan regne ut dette, eller har testet, kan gjerne gi et bedre svar :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Interessant, men hadde vært fint med noe kilder eller studier som viser dette, så skal jeg heller revurdere. Men som sakt så må det være "bevist" kan ikke bare ombestemme meg utifra en persons husk eller syn. Ikke at det er usansynnelig, men virker litt overdramatisert. Ti skal kunne holde temperaturer opp mot 460 grader. Om det finnes en annerledes praksis i dempere har jeg ikke sett eller hørt om. Men med tanke på det som står på wikipedia "En av Titans mest bemerkelsesverdige egenskaper er at det er sterkt som stål, men er omtrent 45% lettere. Det er 60 % tyngre enn aluminium, men mer enn dobbelt så sterkt." da vil det være merkelig om titan skal gå i oppløsning av løpsgassene fortere enn stål og aluminium.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke noe forhold til dette før jeg fikk min første demper selv, og det var på 9.3'n. Da fikk jeg en tung reflex demper i stål. Etter det så vet jeg hva jeg IKKE skal ha.

 

Så har jeg en A-tec modul aluminiumsdemper på en annen rifle, og den er bare helt suveren.

 

Hva som måtte leve lengst av Titan og Aluminium vet jeg ikke. Det er mange grader av Titan, og med stor sansynlighet er materialet av den billige sorten, så den er nok ikke mye sterkere en aluminiumsdemperen. Noe er det nok, men ikke så mye at det betyr noe for hva man velger. Begge deler funker jo.

Link to comment
Share on other sites

Hva som måtte leve lengst av Titan og Aluminium vet jeg ikke. Det er mange grader av Titan, og med stor sansynlighet er materialet av den billige sorten, så den er nok ikke mye sterkere en aluminiumsdemperen. Noe er det nok, men ikke så mye at det betyr noe for hva man velger. Begge deler funker jo.

 

Må si meg uenig. "Det er mange grader av Titan, og med stor sansynlighet er materialet av den billige sorten" Hvor har du det fra? Titan finnes i 5 naturlige former. Og ca. 20 forskjellige kunstig framstilte og ustabile former. Det vil si at Titan kan bare produseres av de 5 første stabile, siden de kunstige også da er radioaktive. Og disse kan dermed ikke være av "den billige sorten" det er råmateriale.

Link to comment
Share on other sites

Feilforstod det her med grader. Det var sikkert slik som i linken under du mente, beklager. Jaja, nå fikk jeg med at titan finnes i 5 former.

 

Men her er blant aent noe som slår ned det meste negativt om titan demperene. Har funnet både produsent og informasjon om titandempere fra norge, rogaland.

 

Link: http://www.alms.no/produkt.cfm?a=product&b_id=517602

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er titan dårlig?

 

synes å huske at det i gamle VJ ble konkludert med at grunnen til at titanrevolvere hadde løps"lining" av stål, var titans mangel på erosjonsmotstand i forbindelse med varme, altså spiser varme kruttgasser opp titan fortere enn stål, selv om titan ved normale temperaturer er meget sterkt.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt rykter om at levetid på aludemper er ca. 1000 skudd. Bruker man våpnet bare til jakt burde det holde lenge.

 

Hvor har du hørt det, og hva mener du med det?? At demperen blir utskutt?? 1000 skudd er jo ingenting! De fleste alu dempere har stål- innmat. Hva er det som tilsier om en demper er utslitt og ikke lenger egnet til bruk? Noen som vet? baflene er jo fremdeles der, og gjør "bremse kruttgass- jobben". Er det da mulig å "skyte ut" en demper som har større diameterhull enn det som er i selve løpet (?)

 

Synst det blir mye synsing her. Når ingen vet hva varigheten på titan, stål og alluminium er, hvorfor ikke bare spørre produsenten?? De burde jo ha svar på slikt. Trådstarter ønsker demper til jaktbruk. Ser selv ikke poenget med å ha den "sterkeste" demperen, men det er ikke min sak. Har selv en A-tec TMM5 alluminium demper med stålinnmat, og jeg har enda ikke hatt noe som helst problem selv om jeg sikkert nok har 600-700 skudd med den, og flere ganger skutt den varm. At stål materiale tåler bedre varme enn alluminium er greit nok, men er det noen her som faktisk har synleg bevis på en alluminiumsdemper som ikke er i stand til å brukes lengre ettersom den den er utskutt?

Link to comment
Share on other sites

Håller en Alu dämpare?

Efter 1000 skott kan vi konstatera att den håller.

 

Följande utrusting har använts:

 

Vapen: Husqvarna 1640, cal. 30-06, piplängd 54cm

Sikte: Nc-Star 3-12 x 56E i HDF ringar.

 

Dämpare: Stalondämparen

 

Ammo: Sellier & Belliot helmantel.

 

Testet började under senhösten och vi har skjutit 5-skotts serier och låtit vapnet kallna emellan serierna. Med jämna mellanrum har några 10-skotts serier skjutits relativt snabbt. Efter 400 skott fick siktet ställas om och efter det håller det inte träffläget mer än 50-100 skott. Vapnet håller nu samma träffbilder som tidigare. Det enda som hänt med dämparen är att den har blivit lite tyngre på grund av krutgaserna, i övrigt har inga problem uppstått.

 

Kilde: http://www.stalon.nu/

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent er hausken eneste som leverer "titandemper" nå. Denne har kun titan i ytterrøret og er beregnet for magnumer da standarddemperen er kjent for å få skuddbuler med 30-06 og større i kruttkapasitet. Resten av demperen er aluminium og slites dermed på lik linje med de fleste andre alu dempere.

 

Vil dette si at det anbefales titan til en 30-06??

Link to comment
Share on other sites

Mange våpeninteresserte som er metallurg av yrke ser jeg :roll: Selv er jeg amatør men har tre dempere: 1 alu til 22lr, 1 titan til 40 S&W (halvauto rifle) og en titan i 223. alle fra Alm, og gode dempere alle tre. Har vel skutt noen hundre på de to sistnemde - uten problemer. Salongen har vel gått et par tusen og er fortsatt like god.

Bruken er definitiv det viktigste når du skal velge demper. Det nest viktigste vil jeg hevde er resultatet for balansen på rifla.

Har en mini 14 hos Rafdal nå for bytte av løp og montering av demper. Jakt er formålet og jeg vurderer derfor alu A-tec eller Hausken med bakkammer. Rafdal får avgjøre hva som er best :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har hørt rykter om at levetid på aludemper er ca. 1000 skudd. Bruker man våpnet bare til jakt burde det holde lenge.

 

Hvor har du hørt det, og hva mener du med det?? At demperen blir utskutt?? 1000 skudd er jo ingenting!

 

Jeg får vel trekke tilbake det innlegget ettersom jeg ikke har noen kilde å vise til :oops:

 

Her står endel lurt om alu:http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=6075&p=

Link to comment
Share on other sites

Interessant tka :) Er du fra Rogaland eller området? Er det Rafdal i Sveio du mener?

 

Skulle gjerne hatt informasjon og anbefalinger fra flere som har testet ulike typer dempere. For meg er titan interessant nå. Så er det flere som har testet ulike dempere, stål, aluminium og titan så vær vennlig å skriv :) Alt hjelper meg når jeg skal velge demper.

 

Kan du skrive litt mer om bruken din tka, og hvordan demperene har fungerti i praksis, mirrage o.l ? :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har en Hausken std i cal 30 kjøpte denne ny for ca 5 år siden.

Siden dette har det gått ca 5-600 6,5-55

1000 stk 308w

0g ca 1000 222Rem igjennom denne, viser ikke brukt.

Har ikke eksakte tall på antall skudd men det er absolutt minimum antall 6,5 og 308w

trolig har det gått igjennom adskillig mere....

Og den har vært skutt svinevarm ved flere titalls anledninger...

Vil tro den holder noen tusen skudd til med min behandling.

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent er hausken eneste som leverer "titandemper" nå. Denne har kun titan i ytterrøret og er beregnet for magnumer da standarddemperen er kjent for å få skuddbuler med 30-06 og større i kruttkapasitet.

 

Vil dette si at det anbefales titan til en 30-06??

 

Jeg ble annbefalt av børsemaker å velge titan ytterrør på Hausken std. til min .30-06 Spr. Dette fordi jeg skyter noen skudd i året og en risikerer skuddbuler i aluminiums ytterrøret ved større serier en 5skudd med "full pupp" ladd .30-06.

Om dette stemmer veit jeg ikke, men jeg valgte ivertfall titan ytterrør :wink:

 

En kompis av meg har en rifle i .340 Wby Mag, som han i fjor monterte en ekstra lang Hausken Titan på. Når han skulle pusse rifla i vinter oppdaga han at det var komt en liten skuddbul i ytterrøret.

Så selvom en har "titandemper", tåler ikke denne allverden.

 

Og en annen kompis skøt rifla m/ std. Hausken demper (ikke titan), så varm at plaststokken fikk smeltekant helt fremme under løpet. Dette var med moderat ladd .30-06 Spr. Denne demperen fikk/har ikke skuddbuler i ytterrøret.

Link to comment
Share on other sites

Tror du har bestemt deg for en Titan demper. Sikkert ok, eller at det ikke er ok.

Jeg vet ikke for titan har jeg ikke prøvd, men dem som har prøvd det bør man høre på.

 

Når du kapper løpet så er du på 'point of no return'. Enten du nå blir fornøyd med vektballansen eller synes den virker for fremtung, så er det vel ikke så mange valg man

har til å justere seg inn. Der synes jeg A-Tec har en fordel, med at man kan ta

av eller legge til moduler og få korrigert på lengde og vektfølelse. Ikke minst det med

å pelle den fra hverandre og rense den.

 

Javel........tar man av et par moduler på en slik A-Tec, så er jo ikke dempingen så

effektiv lenger, men det er likevel veldigt stor forskjell på å ta full rekyl med mye

bråk, til noe mere behagelig rekyl uten hørselvern.

 

Når demperen er utslitt, enten det nå er alu eller titan, så er det sikkert kommet noe

nytt på markedet som man bare 'må ha', og kanskje så skjer det også før du har

slitt ut den demperen du nå velger enten det blir det ene eller det andre.

 

Det jeg vet garantert, er at jeg ikke skal ha en ståldemper mere p.g.a vekta.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tka :) Er du fra Rogaland eller området? Er det Rafdal i Sveio du mener?

 

Skulle gjerne hatt informasjon og anbefalinger fra flere som har testet ulike typer dempere. For meg er titan interessant nå. Så er det flere som har testet ulike dempere, stål, aluminium og titan så vær vennlig å skriv :) Alt hjelper meg når jeg skal velge demper.

 

Kan du skrive litt mer om bruken din tka, og hvordan demperene har fungerti i praksis, mirrage o.l ? :)

 

Jeg har som sagt vert veldig fornøyd med demperne fra Alm. Jeg har fått gode råd fra dem og de har gjort godt arbeid, selv om jeg var en kravstor og masete kunde. De har fått litt klager på kammer-sidene det siste året da de har vært for lite flinke til å ta telefon og svare på e-post. Tror det er fordi de har hatt for mye å gjøre. Mulig det har rettet seg etter at de fikk flere folk. Den heldemperen de har til 22lr har blitt nesten for populær. Jeg har gode erfaringer med titan. Jeg har riktig nok aldri skutt demperne gloheite. De største demperene veier ca. 600 gram. Det er kanskje litt tungt, men du får mye demper for pengene. Demperen produseres i Titan grad 5 og reduserer smellet med 28db (Peak) i følge reklamen. Jeg har ikke testet dette selv. Demperen har 5 års garanti. Skal du ha en tung demper kan du med fordel ha et kort tykt løp. Er det snakk om storvilt ville jeg likevel ikke kappe løpet kortere enn 50 cm. 6,5x55 -løp ville jeg ikke ha kappet kortere enn 55 cm. Du må jo også holde kravene til anslagsenergi.

Dette gnistregnet fra titandempere noen snakker om har jeg ikke erfart. Mulig noen har kuttet løpet for kort og kruttet har brent hele veien ut løpet - og litt til.

Joda jeg snakker om Rafdal i Etne. Han har fått mye skryt på kammeret og på tidligere "sluttstykket.com". Vet ikke om han leverer Titan, med du kan høre. Han går nok ikke konk i disse nedganstider - så vidt jeg vet er han foruten børsemaker også økonom. Men han har laaang bestillingsliste - 2 mnd pr. idag. etter det jeg forstod. :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker selv Hausken std Titan på min 358 Norma Magnum, den er helt fin enda, og demper knallbra. Man kan få, som nevnt tidligere her, skuddbuler også på demper med titanrør, jeg fikk det på min første. Det var da jeg hadde pipe i 7mm RM dette skjedde, jeg hadde KORT pipe på min, og en dag såg jeg en kul på demperen. Tok en tlf til hausken, skulle bare sende den inn. som sagt så gjort, han bytta rør på min, tidsbruk fra jeg sendte til jeg fikk den tilbake 4(!!!) dager :D

Link to comment
Share on other sites

Masse positivt om titan nå :) Men som sakt, alle demperer funker jo bra, alle har klare fordeler og ulemper. Og alle blir vel slitt etterhvert. Noen kan få skuddbuler, andre ikke, alt etter bruk og utstyr. Dette har kanskje også litt med hvordan våpenet er, løp, ladning osv.

 

Men tror jeg nå går for titan, kjøper jo ikke alle riflene på en gang, så da får jeg testet titan på den første, og da kan jeg også se hva demper - valget på de neste riflene blir, ettersom jeg er fornøyd med titan eller ikke.

Skal også ta meg en tur til Rafdal og ringe de mest kjente demper produsentene, og høre litt hva de anbefaler og priser.

 

Takk til alle for gode innlegg og bidrag, det har vært til stor hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Det høres faktisk ret foruroligende ud, at der forekommer skudbuler i lyddæmpere i den udstrækning som her beskrevet.

Umiddelbart lyder det som en markant fejldimentionering. Personligt ville jeg vurdere en tilbagekaldelse, hvis der forekom den slags fejl i så stor udstrækning som i her beskriver.

 

Hvad vil være konsekvensen, hvis man fortsætter med at skyde med en dæmper hvor der allerede er en bule. I min verden ville området med bulen være svækket, hvilket ville øge risikoen for en desideret sprængning. Foreligger der test, der viser hvordan virkningen af et sprængt yderrør opfører sig. Hvordan vil det påvirke skytten, og hvordan vil det påvirke omkringstående.

Der er efter hvad jeg læser ikke tale om fejlanvendelse, eller overladning for at opleve bulerne.

 

Forekommer tilsvarende skudbuler også på andre fabrikater, og i givet fald hvilke andre fabrikater.

 

Angående Titanium til ydderrør, var der så ikke et par svenske titaniumsdæmpere, der røg i luften, og var der ikke udmeldinger om at titanium er vældigt stærkt, men ikke sejgt. Desuden forstod jeg at titanium havde en tendens til at hærde med tiden, og der kunne være en tendens til træthedsbrud.

 

Egentligt forekomer det som om at der her trænges en tur tilbage til tegnebordet, for at få ændret dimentioneringen, så den tåler minimum det dobbelte krudt, i forhold til hvad den anvendes til.

Link to comment
Share on other sites

Det der var jæ...... interessant. Har du noe dokumentasjon på det, eller idé om hvor jeg kan finne lektyre om den påstanden. Er innteressert ut fra et metallurgisk synspunkt.

 

det var redaktøren i VJ, Erik Bråten, Vesper tror jeg han har kalt seg her på forumet, som skrev artikkelen om revolvere i titan. skrev at han hadde lest litteratur som han mente pekte i retning av at titan var lite erosjonsmotstandig når det var høye temperaturer tilstede.

men vi har da metallurger her på forumet, hvor har de gjort av seg hen??

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med alu eller titandempere.

 

Har hatt ståldemper i flere 10-år på min BRNO 452 type Parker Hale.

 

Det jeg liker med denne er at jeg kan demontere den, plukke ut innmaten og gjøre demperen ren innvendig.

Følger med ei stålstang for å få ut innmaten i dempere.

 

For en ting er sikkert, etter mye skyting virker demperen dårligere, utrolig mye gruff som legger seg i demperen.

 

Vekt? Har ikke tenkt over vekta på demperen, men har lett kikkertsikte, så totalvekta er ikke allverden, og når jeg ikke har tenkt vekt, tyder det på at det ikke har vært noe problem.

 

Styrke?

 

Tja, går jeg over demperen med lupe finner jeg kanskje en ripe eller to i blåneringen, men kan ikke se noe med det blotte øye.

 

Utover dette vil jeg tro at jeg bøyer løpet før jeg knekker demperen for å si det slik, hvis jeg skulle bruke salongen som spett.

Link to comment
Share on other sites

Har nå snakt med både Alm, Hausken og Atec. Som nok for de fleste er de mest interessante produsentene.

Alm: Har blitt utsolgt av sine titan dempere, men er oppe på stål. De skal heller ikke produsere flere. Men han fortalte meg at deres maker, som er en av norges mest kjente, er på vei til å lage noe helt nytt innen dempere, han mente at det burde skje i løpet av det nermeste året. Mer sa han ikke, så får vel bare vente å se hva som kommer. Gleder meg gjør jeg jalefall :)

 

Hausken: God kundeservice som de andre, ga mye svar på ting jeg lurte på. De produserte det meste i aluminium, med noen deler i stål og titan, som ytterrør og gjenger. Så for meg så var ikke dette aktuelt på de største kaliberene.

 

Atec: Også produsert i aluminium, med stålforsterkninger noen steder. Også uaktuelt for meg, untatt på de minste kalibrene.

 

Så går nok for alm på de største og Atec på de minste, pga. vekten og pris, hausken virker ikke så bra som a tec. Eller hva mener dere? :P

 

Så blir det spennende og se om Alm kommer med noe revlusjonerende. Jeg kjøper jo ikke alle riflene og demperene på en gang, så da får jeg testet ulike merker og slikt også, og da kan endre mening før neste kjøp. Og også kjøpe nye ting som kommer på markedet.

 

Celcius, som du sier og de fleste andre som har stål, er det upåklagelig, stål er jo så og si uslitelig, så lenge en pusser demperen sin skikkelig og tar vare på den!

Alu kan også vare lenge med samme stellet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...