Jump to content

Skjevt kammer, Sauer 200 STR


Hans Kristian

Recommended Posts

Etter flere frustrasjoner over presisjonsproblemer har jeg måtte begyne helt på null!

Som et ledd i dette spurte jeg (litt flau over et "teit spørsmål") børsemakeren sjekke om kammeret til min orginal Sauerpipe til STR var skjeft!

Gutten er både nøye og flink, og det han kunne fortelle er ganske interessant!

-Neida, kammeret er helt rett. Helt rett i forhold til låsestykket, som også er helt rett!

-Men, rett etter kammeret er ikke løpskanalen sentrert i pipa. "Det var tydelig målbart, kula må gjøre et betydelig sideveis hopp på vei ut av hylsa, som om kammeret er brosjer uten ordentlig styring", sa BM. Jeg fulgte litt for dårlig med, og fikk ikke med meg om det var fire tideler eller hundredeler.

Det kunne være interessant å høre om noen har erfaringer eller gjerne tanker omkring dette :?::!:

 

Etter å ha postet og lansert flere teorier og spørsmål omkring presisjons problematikken min tør jeg ikke å være veldig bombastisk, men jeg mener å ha erfart følgende:

-fabrikk ammo, 7gram Lapua Schenar går veldig godt.

-hjemmeladd, same kule, i engangsskutte hylser går bra, men dette skal jeg sjekke grundig en gang til!

-desto flere ganger hylsene er ladd, desto dårligere blir ammunisjonen. Dette er en "følelse" mere en det er kontrollert og målt! Dette skal også sjekkes grundig.

-ammunisjonen i hylser som er ladd 2-5 ganger er veldig skjev, ikke alle, og veldig ujevnt hvor skjeve de er, men på de værste "vipper" kuletuppen mere enn 2mm opp og ned når jeg triller dem forsiktig over koketoppen på kjøkkenet eller skjermen på I-padda'!

-innimellom opplever jeg plutselig å ha ladet patroner som for femskudsserier ikke samler bedre enn 100-200mm på 100meter. Dette er patroner med kvalitets kuler, krutt og tennhetter, laderutinene nøyaktige og jeg tror ikke feilen ligger her. Norgesmester er jeg ikke, men jeg er i stand til å skyte veldig "tett".

 

Pipa er ennå ikke kommet tilbake etter å a fått "diagnosen", men jeg har lagt en plan!

Jeg er heldig og har veldig god tilgang på skytebane.

Tanken er å ta en mindre "batch" fx 20stk fabrikkpatroner, skyte fire femskudsserier i benk, og måle og notere, nøye rengjøre og lade om hylsene, og gjenta prosessen til hylsene er skutt minst fem ganger eller presisjonen går helt til dunndass!

 

Pipa er både neddreid, fluta og gjenget for demper så noen form for garanti gjelder vel ikke!?

Den ble levert av Børsjemakern, som er forøvrig er verdens beste kar og flink på service.

 

--------slettet, her foregriper jeg begivenhetenes gang---------

 

Nå tar jeg presisjons/ladetesten først, før jeg konkluderer :wink:

Men jeg er veldig interesert i hva dere vet, tenker og tror :!::?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forstår spørsmålet, rutinene er nøyaktige og gode, 25-års erfaring fra mange ulike kaliber for et utall våpen, alt skrives ned og i ladeloggene minne kan jeg kan jeg finne tilbake til mange titalls tusen skudd!

 

Hylsene virker å være rette, men jeg har ikke nøyaktig måleverktøy for å sjekke.

Inntrykket er at skjevhetene kommer først etter at kula er satt, men jeg er ikke sikker!

Jeg har Hornady, Redding og Lee dier i 6,5x55, Forster BR dier har vært lånt og jeg har bestilt egene i dag. Mistanken har helt klart vært dier frem til BM kom med sin rapport om kammeret. Jeg er ikke sikker på om jeg kan konkludere med noe som helst i forhold til dier. Jeg har kun den siste måneden begynt å skrive ned hvilket dier som har vært i bruk, og patronene fra de ulike diene har ikke hylser som er skutt et likt antall ganger.

 

En av tankene mine er at når kula tvinges til å hoppe sideveis ut av hylsehalsen, så blir hylsehalsen skjev inni, men forblir rett utenpå. Jeg kan for lite metallurgi! Er det mulig at det skjer en forflytning av metallet i hylsehalsen pga trykk, temp og "benn" på kula?

Da kan det være en plausibel forklaring at patronene med veldig mye kast har hylser som tilfeldigvis har ligget i tilnærmet samme posisjon i kammeret gjennom flere avfyringer, og at rettere patroner har hylser som har vært gjennom avfyringer med ulik "rotasjon" i kammeret. Jeg innbiller meg at noen da blir bøyd bare en vei og blir skjeve, og at noen bøyes litt frem og tilbake og derfor forblir ganske rette? Tanker?

Link to comment
Share on other sites

De har jeg også kommet frem til. Men hvorfor?

Jeg har to 6,5x55 rifler til, der er patronene helt i orden!

I hylser fra denne pipa har jeg fått skjev ammo i Lapua, Norma, RWS og Raufoss hylser. Med Lapua, Nosler og Sierra kuler, og med Hornady, Lee og Redding dier. Patronene fra Forster BR diene er jeg usikker på, det er foreløpig bare 50 skudd med lånte dier og engangsskutte normahylser!

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver virkelig å holde orden på hylsene så de ikke brukes om hverandre i riflene. Klart det glepper en hang i blant, men jeg tror vi kan se bort fra det som forklaring.

Patroner til de andre pipene/riflene virker helt "lyse beine", og jeg har ikke observert problemet en eneste gang.

På de værste fra "pipa med muffens" kan man se fra andre siden av kjøkkenet, ca 7meter, at kulespissen beveger seg opp og ned om man får noen til å trille dem forsiktig over den kjeramiske koketoppen.

Link to comment
Share on other sites

Skjeve patroner vil få større utslag i et skjevt kammer/løp fordi kammeret er rundt og de kan ha ligge å ha hvilken som helst utgangs vinkel i forhold til skjevheten i løpet. I et så å si perfekt kammer/løp vil de skjeve patronene ha like mye skjevhet uansett, siden de treffer løpet i samme vinkel uansett hvordan de ligger i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

kammeret er helt rett. Helt rett i forhold til låsestykket, som også er helt rett!

-Men, rett etter kammeret er ikke løpskanalen sentrert i pipa.

...

fikk ikke med meg om det var fire tideler eller hundredeler.

Jeg vil tippe det er 4/100, med 4/10 vil du kunne se det med blotte øyet.

 

Uansett er det åpenbart et problem. Og det er ikke umulig at kula slår hylsene skjeve i det de går fra kammer til løp, det vil forklare problemene du har. Helpressing vil kanskje kunne være bedre enn halspressing i slike tilfeller, men det må prøves ut.

 

Pipa er både neddreid, fluta og gjenget for demper så noen form for garanti gjelder vel ikke!?

Joda, det vil jeg påstå. Det må være en sammenheng mellom endringene og feilen for at garantien faller bort. Spørsmålet er hvilken presisjon en må forvente av pipa, men med disse problemene og en målbar skjevhet i kammer/løp har du en rimelig god sak. Du får selvfølgelig ikke dekket arbeidet gjort i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Hornady, Redding, Forster og Lee FL dier, og Hornady og Lee NS dier.

Patronene til de andre pipene er rette, jeg har ikke måleverktøy, men her er jeg rimelig sikker, jeg har vært over nå i dag og sjekket alle, nesten 700 stk.

@høggern, jeg tror det er et poeng at det er stor ulikhet i hvor skjeve patronene blir!

 

Jeg gjennomfører testen min når jeg får tilbake pipa, og konkluderer jeg med at overgangen mellom kammer og løp er problemet ber jeg BM hjelpe meg med en reklamasjon til importør!

Link to comment
Share on other sites

.

Har jeg da et godt eller dårlig løp må jeg spørre meg selv?

Problemene kan være en annen plass, men "jeg føler at jeg er på sporet"!

Om løpet er skjevt er det ikke et godt løp.

Men om det samler godt med fabrikkammunisjon så regner jeg med at du ikke hadde fått noe reklamasjon i gjennom selv om løpet ikke var videre bearbeidet etter at det ble levert. (her er jo løpet videre bearbeidet så det kan også bli brukt mot en eventuell reklamasjon fra leverandør)

Link to comment
Share on other sites

At løpet samler med fabrikkammo er etter min mening ikke en fullgod bortforklaring, man må nesten forvente at et løp også fungerer med hjemmeladninger. Ikke bare gir det problemer med hjemmeladninger, slik jeg forstår det ødelegger den også hylsene ved gjentatt bruk. Dette er ikke normalt for løp, og definitivt ikke for et kvalitetsprodukt som en 200STR-pipe.

 

Og så lenge det ikke er noen sammenheng mellom modifikasjonene og problemene vil man ikke kunne bruke det som argument heller, i følge forbrukerkjøpsloven må selger sannsynliggjøre at bruker har skadet produktet. Så lenge det er målbar skjevhet i overgang mellom kammer og løp mener jeg du har en god sak.

Link to comment
Share on other sites

Spørs om din og leverandørs mening er den samme. :)

Jeg reklamerte engang på et sauerløp som ikke samla godt. Første spørsmål var om den var testa med fabrikkammo. Jeg hadde bare brukt hjemmeladd. De sa de kunne teste den med fabrikkammo. Da det var en tydelig kant i munningen, fikk jeg bare krona den opp og gav f.en i videre reklamasjon.

Link to comment
Share on other sites

Og siden BM har konkludert som han har har han vel også malt seg inn i et hjørne mtp reklamasjon.

 

Om jeg mistenkte at han ikke ville innrømme sitt ansvar helt frivillig ville jeg fått ham til å sette sin mening ned på papir først. Si at du vil ha noe å vise til TV2 Hjelper deg eller Forbrukerinspektørene for å få importør på glid, hva som helst som ikke får ham til å lukte lunta :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker all mulig lykke til med å reklamere på et løp som er dreid ned, fluta osv.

Jeg lover å ikke le litt engang dersom reklamasjonen ikke fører fram.

men siden jeg vet litt om hva en del folk ikke har fått gjennom reklamasjoner på 200str løp for, så er jeg dødsspent på om du får dette igjennom :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Høggern: Det tar jeg for gitt, men nå er det heller ikke leverandør som bestemmer til syvende og sist. Jeg skal ikke påstå at det er en sikker vinner, men jeg mener det er verdt en fight.

 

Punkt 1: Leverandør (selger) er slik jeg forstår det samme børsemaker som har stått for modifikasjonene. Dermed står han ansvarlig for både emnet og arbeidet.

Punkt 2: Selv om modifikasjonene kan påvirke pipas ytelse er det ikke noe åpenbart samsvar mellom det arbeidet og de problemene kunden har. Tvert i mot har selger selv konkludert med en produksjonsfeil i pipa som den mest sannsynlige forklaringen på problemene.

Punkt 3: Jeg vil påstå at det er god hevd for å kreve at en pipe til Sauer 200STR skal fungere godt også med hjemmeladninger. Ikke bare gjør majoriteten av løpene det, for en aktiv DFS-skytter er det vel nesten påkrevd å bruke hjemmeladninger om en skal kunne bedrive aktiviteten. Om ikke Sauer pålitelig leverte løp som fungerte tilfredsstillende med hjemmeladninger ville de aldri blitt valgt som hovedleverandør.

Link to comment
Share on other sites

Beklager upresist ordvalg fra min side. Med leverandør av 200str deler (som løp er) mener jeg importør og produsent av nevnte deler. Reklamasjoner går først til importør, muligens videre til produsent.

 

Jeg tipper pipa blir testskutt av noen, med fabrikk ammo, og funnet at den holder innertieren, og da er den vel innafor kravet (som er mer romslig enn det gode DFS skyttere mener er "godt nok", husker ikke antall mm på 100m men det er ikke alvorlig bra)

Flere jeg kjenner har fått beskjed om at pipa samler tilfredsstillende med fabrikkammo når de har prøvd å reklamere.

 

Men ja, jeg er enig i at man burde kunne vente at 200str piper funker med hjemmeladd. Men erfaring hittil viser at importør/produsent ikke nødvendigvis er enig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønte hva du mente, men det er feil fokus. Mange selgere velger å flytte ansvaret over på importør, men det er feil. I følge Forbrukerkjøpsloven er det selger som står ansvarlig. Dessuten kan ikke selger (eller importør) selv bestemme hva som dekkes ved reklamasjon. Hva de velger å garantere er en ting, hva loven dekker er en helt annen.

 

Jeg skriver i denne tråden som advokat for kjøper, om en rettsinstans vil godta alle argumentene mine vet jeg ikke. Men er det ikke rimelig å anta at et korrekt produsert løp fungerer både med fabrikkammo og hjemmeladninger? Gjør ikke nesten alle løp det innenfor sitt forespeilede kvalitetsnivå? Og er ikke en 200STR-pipe å regne som en kvalitetspipe som bør fungere bedre enn en billigbørse?

Vi vet at løp er individer, og selv en tilsynelatende perfekt pipe kan gi problemer. Men her er det jo konstatert en feil i overgang mellom kammer og løp som på ingen måte er etter boka.

Link to comment
Share on other sites

Men er det ikke rimelig å anta at et korrekt produsert løp fungerer både med fabrikkammo og hjemmeladninger? Gjør ikke nesten alle løp det innenfor sitt forespeilede kvalitetsnivå? Og er ikke en 200STR-pipe å regne som en kvalitetspipe som bør fungere bedre enn en billigbørse?

Vi vet at løp er individer, og selv en tilsynelatende perfekt pipe kan gi problemer. Men her er det jo konstatert en feil i overgang mellom kammer og løp som på ingen måte er etter boka.

 

Jeg mener jo at hjemmeladninger skal fungere. Men. Hjemmeladninger kan være så mangt kvalitetsmessig. Desverre. Her sier jo i tillegg TS at patronene er skjeve.

Forresten er vel en 200str pipe å regne som et "billigløp" siden den koster ca 4000? Pipene har presisjonskrav. Om det er innafor så er det innafor.

Konstantert feil, men er det innenfor std produksjonstoleranser? Og er det målt riktig? Her vet jeg heller ikke hva industrien har som krav, men regner med det finnes spesifikasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Hjemmeladninger kan være så mangt kvalitetsmessig. Desverre. Her sier jo i tillegg TS at patronene er skjeve

Ut fra egen beskrivelse lader TS til flere andre våpen som ikke viser samme problem. Skjevheten er slik jeg forstår det (bedre bevis kreves nok) noe løpet det er snakk om genererer.

 

Forresten er vel en 200str pipe å regne som et "billigløp" siden den koster ca 4000? Pipene har presisjonskrav. Om det er innafor så er det innafor.

4000 er ikke ille for en pipe, men her snakker vi om et volumprodukt som presser prisene. Samme kvalitet til en annen rifle (feks Blaser) ville nok kostet vesentlig mer, eller hva? Og da mener jeg det er den forventede kvaliteten som må brukes som målestokk. Sauer-pipene er ikke rimelige fordi de er dårlige.

Og her er vel problemet at pipa ikke holder kravet med hjemmeladninger. Og slik jeg forstår det gir samme ladning dårligere presisjon jo flere ganger hylsene lades. Altså er det er ikke problemet ladningene i seg selv.

 

Konstantert feil, men er det innenfor std produksjonstoleranser? Og er det målt riktig?

Godt spørsmål. Jeg vet ikke hva toleransene er, men en god pipe kamret med en god brotsj burde ikke utvise flere hundredeler kast. Desverre kan jeg bare begrunne dette med forståelse av hva som skal skje under optimale betingelser, hva som normalt sett er godt nok må noen andre svare på.

 

Om målingen er riktig er et annet godt spørsmål, jeg kan ikke svare på det uten å ha pipa i hende. Men her vil jeg kontre med at børsemaker selv har målt kastet, og selv om jeg ikke vet hva han mener om dette var det jo nok til at han påpekte det ovenfor kunde. Han har også valgt å ta dette opp med importør, det tilsier jo også at han selv mener dette er en feil. Å få kopi av evt. korrenspondanse mellom ham og importør er vel den enkleste måten å dokumentere dette på, om den saken ikke fører til noe vil du da ha svært gode beviser mot selger (som er den virkelige ansvarlige).

 

Jeg setter pris på at du spiller djevelens advokat her Høggern, det er mye en skal ta høyde for når en formulerer en god klage. Men jeg tror likevel at TS har en god sak om vi klarer å belyse dette godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Jeg er uenig i at det er en god sak, en del basert på div erfaringer venner og bekjente har med reklamasjon på 200str løp som samla relativt dårlig, men godt nok i følge kravspesifikasjon. Og en del på at alt det klages på er presisjon på hjemmeladd ammo. Jeg har nemlig tatt opp dårlig presisjon pga dårlig kroning, og importør avskrev det med ammunisjon fram til det eventuelt var testa med fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

importør avskrev det

Jeg antar at sakene stoppet der? At importør eller forhandler konkluderer slik forbauser meg overhodet ikke, jeg ser dette opp mot en sak ihht Forbrukerkjøpsloven. Da vil jeg si at TS har en langt sterkere sak, summen av erfaringer og målinger tyder helt klart mot en fabrikasjonsfeil. Og her er det faktisk selger som har bevisansvar, ikke kjøper.

Det eneste man trenger er å fastslå er at et løp må kunne fungere like godt med gode hjemmeladninger som fabrikkammo og å sannsynliggjøre at TS er kompetent til å produsere slikt. At TS kan vise til progressivt dårligere presisjon tyder etter min mening på at løpet faktisk skader hylsene, strengt tatt bør en søke kompensasjon for dette også :twisted:

 

At selger flytter ansvaret over på importør er etter min mening nok til å bli litt drittsekk, dette er et klart brudd på Forbrukerkjøpsloven. Ergo er det viktigste å få dokumentert hans klage ovenfor importør, hvis selger selv mener det er grunnlag for reklamasjon har han for lengst malt seg inn i et hjørne.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke misforstår her, samler skudd ladet med engangsskutte hylser bra. De skudda som ikke samler er ladet med mangegangsskutte hylser slik jeg forstår det.

Og i følge utsagn i denne tråden skal jo kammeret være målt til å være rett i forhold til låsestykket, om det stemmer skal jo hylsene være rette?

 

Et annet spørsmål blir no sånt som om trådstarters ladeutstyr generelt produserer rette patroner eller er det kast på kulene uansett hylser?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg forstår TS rett er ikke dette et problem ved bruk av samme verktøy på hylser skutt i andre våpen, dvs hylser fra disse har ikke kast.

 

At det finnes ladeverktøy som skaper problemer er kanskje mer vanlig enn man liker å tro. Har nylig returnert to stk necksizere som ikke ville lade rette patroner, en fra Redding og en fra RCBS.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge ingen har målt ubearbeidede hylser, kan man ikke konkludere med at løpet produserer skjeve hylser. Og selv om hylsene blir skjeve, hva er normalen for 200 str løp når det gjelder skjevhet på hylser? Når man vet dette, kan man begynne å vurdere om det er "utenfor" eller "innenfor" normal skjevhet.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at det er umulig å fastslå for en vanlig kunde. Det kunden derimot kan vise til er at løpet gir progressivt dårligere presisjon ved omlading, noe som ikke er normalt. Om han i tillegg kan vise at hylsene etter dette også gir dårligere presisjon i andre våpen har han langt på vei sannsynliggjort at løpet ødelegger hylser. Sammen med BMs målinger og konklusjon bør det være nok for en reklamasjon ihht lov.

Men om noen kan låne TS utstyr for å måle kast så hadde det vært artig å se resultatet, man blir jo litt nysgjerrig av slikt.

Link to comment
Share on other sites

Oppklarende.

BM var innom med pipa i dag.

"Kastet" ut av kammeret er 4-6 hundredeler!

Nå blir det test.

Jeg har nok en gang kjøpt nye dier, Forster BR, for å luke bort forklaringen med verktøyet.

Blir det nok en gang kast i hjemmelader patroner, må disse først måles nøyaktig, både hylser og ladde!

Finner også frem ammo fra andre kammer, som også skal måles. Jeg mener denne ammoen er rett, men tar jeg feil og det er mye kast i den også. Ja, da er jeg på villspor, og da har nok Høggern rett.

 

Dette handler for min del ikke om å "få" en ny pipe!

Det er problemene, de mulige forklaringene, problemstillingene og omkring dette som er spennende!

Det er spennende å prøve å finne løsningen!

Jeg har vel komunisert dette litt dårlig. Det som jeg synes er interessant, er å forstå hva er årsaken bak problemene.

 

Jeg har kjøpt/bestilt meg ny pipe i dag.

Reklamasjon er ennå ikke aktuelt, men jeg forstår at det er et aktuelt tema som berører spørsmålsstillingen min!

Jeg håper tråden kan styres tilbake mot det tekniske!

 

For ordens skyld BM er levrandør, men også en kamerat!

Han har sagt at han vil bidra til å erstatte pipa, om den er problemet, men at han vil prøve å få en ny fra sin leverandør.

Foreløpig er jo dette ikke aktuelt.

Men jeg har takket pent nei, om det skule bli slik at han ikke får gjennom sin reklamasjon, men jeg takket ja til at han eventuelt kan få maskinere om den jeg bestilte i dag for meg til en billigere penge.

Link to comment
Share on other sites

Sauerpiper er hamret, kammeret inkludert. De som vet bare litt om hvordan dette foregår vet at boringen ikke kan svinge så mye så nære kammeret og løpet fortsatt kommer ut av maskinen uten å ha en bit av en knekt dor i seg.

 

Setter meg selv på en høy hest ved å si følgende, men mye erfaring med oppmåling, tolkning av måleresultater og spesifisering av målerutiner for finmekanikk i tillegg til mye erfaring og kjennskap til våpendeler og produksjon av disse gjør at jeg er veldig skeptisk til de oppgitte måleresultatene uten at nærmere forklaring på hva som er målt og hvordan er oppgitt. Når man måler form og beliggenhet er dette alltid relativt en oppgitt referanse. Oppgitt referanse er støtbunn som er en detalj på motstående del som igjen har sine egne form og beliggenhetstoleranser og som heller ikke relevant ift måling av kammerhalsen. Det nærmeste man kommer støtbunn å måle i forhold til er setet for låseklakkene (som igjen er nok en annen og for kammerhalsens del irrelevant detalj). Setet for låseklakkene er ikke noe man klarer å måle på en sauerpipe med utstyr noen børsemaker har uten å splitte pipa.

 

For all del børsemaker er sikkert flink og har målt riktig ut fra riktig referanse, bare at måleresultatene ikke er rett formidlet her. Vil bare dra frem noen momenter til de som er av den oppfatning av at dette er en soleklar sak å reklamere på. En riktig oppmåling hos en uavhengig tredjepart vil koste mer enn løpet, dersom man finner en akkreditert leverandør av denne tjenesten som forstår oppgaven....

 

Å hevde rett på at egne hjemmeladninger er riktig ammoreferanse fremfor fabrikkammo ser jeg også problemer med å vinne frem med som argumentasjon ved evt reklamasjon. Blir litt som å reklamere på at bilen går dårlig på hjemmelaget bensin om man drev med slikt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke foreta målinger på hylsene I stedet? Om en roterer hylsene I en kulekastmåler der hylsa roteres i v blokk (kuler) og måler kastet på halsen (alternativt opplagring på hals og hode og måling på skulder) på engangsskutte hylser vha måleur. Om en lager indekseringsmerke på hylsene før kamring vil en også kunne se om kastet kommer på samme sted. Sammenlign så med engangsskutte hylser fra (flere) andre kammer, målt på samme måte. Burde vel da få et inntrykk av om nevnte kammer produserer hylser med unomalt kast / skjevhet. På samme måte kan en også måle opp hylsene etter en omgang I dia for evt å se om det produseres noe kast der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...