Jump to content

Erfaringer med Sabatti rifle?


VargStorm

Recommended Posts

Hva er ukurant med den sÄnn utenom andrehÄndsverdien? 

 

GrÞnn og grÞnn.. har skutt mine skudd. Men skyter for det meste med en ombygd M-98 Og har ogsÄ lÄnt en Blaser R-93. 

Tikka T3 har jeg prĂžvd, men heller mer mot en Browning X-bolt. OgsĂ„ dukket det opp ett sabla godt tilbud pĂ„ Sabatti'n. Å den virket egentlig kurant nok. Men som sagt har aldri prĂžvd. 

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Torf skrev:

Hvis du fÄr lyst pÄ ei ny rifle senere kan bruktverdien pÄ Sabatt sammenliknes med rustne Fiater..

 

Sabatti er faktisk ei rifle som blir bedre av Ä bli brukt. Jobbet tidligere i butikk der disse ble solgt bÄde som ny og brukt, og de nye kjentes litt grove og seige ut, mens vÄpen som kom inn som bruktvÄpen kjentes faktisk bedre ut - glattere sluttstykkegange og jevnere mating. Iflg importÞr skyldtes dette sannsynligvis herdingen i lÄskassa, som gjorde at de gikk seg til under skyting (ikke repetering), han pÄsto Ä ha brukt en ledig dag til Ä sitte Ä repetere med ei hele dagen uten at dette hjalp nevneverdig, men Ä ta den med pÄ skytebanen og skyte noen ganger hjalp mye. 

 

AnnenhÄndsverdi pÄ disse er ikke spesielt mye dÄrligere enn pÄ andre vÄpen, grovt sett halv pris pluss minus for utstyr og slitasje. Og som sagt, slitasjen var sjelden et problem. Trestokkene sÄ ogsÄ ut til Ä tÄle bruk godt. Husker vi prisa disse rundt omkring 4500-5000 og fikk som regel solgt de greit. Annen fordel er at de i likhet med en del andre vÄpen har valgt samme "konfigurasjon" pÄ kassen som Rem700 i forhold til hÞyder og montasjefester, sÄ det finnes mye bra montasjer Ä fÄ tak i. 

 

Ellers, et vÄpen som ikke har noen spesiell wow-faktor, men som har akkurat det som trengs. Grei presisjon, greit avtrekk, trepunkt sikring, nogenlunde gode stokker med greit rekylopptak, hengsla underbeslag (var vel snakk om at det skulle dukke opp boksmagasin etterhvert). Hvis en ikke har noen spesielle preferanser i noen retning ser jeg ingen grunn til Ä ikke vurdere ei slik, opp mot f.eks Tikka T3x, Sauer 100 og et par til som ogsÄ er "helt grei". 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har en Sabatti Rover 870 i 308win som jeg synes fungerer greit. 

Litt kort lÞp, men skyter ikke over 100meter sÄ da er det ikke et problem. 

 

Det som jeg er veldig fornÞyd med, er at sluttstykket/bolten etc er veldig mykt og beveger seg lett, gÄr fort Ä avfyre oppfÞlgingsskudd.

Den var "smooth" fra fĂžrste stund, kontra min Remington 700 SPS i 30-06 og Tikka T3 i 308win som er

eksepsjonelt harde/rÞffe/seige, nÄr de er helt nye. 

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Er virkelig annenhÄndsverdien pÄ noe som koster ca en tÞrketrommel noe Ä henge seg oppi?

Hvis man vurderer vÄpen i dette segmentet kan annenhÄndsverdi ha mye Ä si ved senere oppgraderinger. Det er ikke alle i Norge som har rÄd til Ä vÊre med pÄ Blaser/Zeiss-kjÞret sÄ det bÞr man ikke hovere over.

 

I tillegg er det mulig jeg er litt forutinntatt mot ittabaS etter Ă„ ha lest dette inne i et haglelĂžp ved puss..

 

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Brukt er brukt. Verdien er det folk gidder Ä betale for det. Selv ser jeg ingen grunn til at Sauer 200STR koster nypris minus prisen av et lÞp? Da kjÞper jeg heller nytt. Og Tikka T3 kan folk gjerne kjÞpe, jeg vil ikke ha en ;) 

 

Men tilbake til Sabatti. Har hatt en i 6,5x55 og en i .223rem gode rifler. Ble solgt da garderoben var full og jeg ville ha noe annet :) 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Da hĂžres det jo ut som om den kan vĂŠre grei nok😊 Den kan ogsĂ„ fĂ„s med boksmagasin nĂ„, noe som jeg synes er ett stort pluss👍

Og ja, jeg vil helst ikke bruke en hel mĂ„neds lĂžnn pĂ„ ei rifle jeg bruker 3-4 uker i Ă„ret. Den jeg skal bytte ut er ett stort gammelt treskeverk av en Mauser som er bygd til min far, Ă„ han er noen hakk stĂžrre en meg. SĂ„ jeg vil ha ett lettere vĂ„pen som passer meg bedre og som ellers er lettvint Ă„ greit. Ikke sĂ„ ekstremt kravstor akkurat😉 Men vil jo unngĂ„ Ă„ kjĂžpe noe man ikke blir fornĂžyd med.

Takk for tilbakemeldinger😊👍

IMG_4399.PNG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...