Jump to content

Pusseutstyr!


Zippaznip

Recommended Posts

Hei! Kjøper snart ei relativt fin og snasen børse som fortjener skikkelig pleie. Har tidligere gitt litt beng og kun tørket av og satt inn børsa utvendig med olje.
Nå må jeg handle litt kraftigere lut, men det er så mye å velge i. Er mye av produktene som solvent osv overflødig eller er det nødvendig?

Hvis man feks spør en detailer som er opptatt av bilvask må man ha så mye spesialprodukter at man ikke vil tro det. Er det slik for våpenpuss også?

Jeg synes det er greit å handle hele shiten fra en leverandør, og ser skytterlinken har en fin pussestav i carbon. Så produkter fra de hadde vært topp, noen tanker?

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det er to produkter til to jobber. Kobbersolvent er kobbersolvent, og inneholder kjemikalier som løser kobber. Kobber er noe bal å skure ut mekanisk, og lett å løse kjemisk. Karbon/"kruttslam" kan i noen kaliber og noen krutt sitte veldig, være veldig hardt, og lar seg ikke uten videre løse med kjemikalier (KG1 kommer et stykke), så blir det for mye av det, så skurer du det ut med JB eller Gold Medallion.

Siden begge deler er noe klin, så bruker man bronse/kobberbørster for å børste ut karbon. Og bruker pasta "en sjelden gang"

 

Jeg pusser ei eller flere rifler 2-3 ganger i uka, og hvordan noen kan si at pasta er enklere å holde på med enn solvent er helt utenfor min fatteevne.

 

Framgangsmåten min er som følger:

- Jeg har skutt, 20-40-200 skudd typisk.

- hvis mulig, så setter jeg inn løpet med olje, hvilken som helst olje funker (jeg bruker hjemmelaga"Ed's Red"), på banen, eler minst med det samme jeg kommer hjem.

- Rifla blir satt i våpenskapet med munninen ned og løpet godt innsausa med olje

- en ettermiddag når jeg har tid, så setter jeg rifla i skrustikka, og trer bronsebørsten så mange ganger gjennom som jeg har skutt skudd (dette er ikke vitenskapelig, bare rutine)

- en blaut lapp/ propp, og en tørr

- sauser inn en lapp/propp med KG1, og kjører den gjennom tre ganger, med ny KG1 hver gang

- nå har jeg brukt 5-7 minutter, lar stå til rett før jeg legger meg

- 1 lapp/propp med olje igjennom, og så en som jeg skrubber med

- så en tørr

- ut med pussestokkinnfører (det kan du kjøpe med en gang, så slipper du å bekymre deg for greier ned i avtrekket)

- pusse kammer og låsflater med tørr fille

- en tørr lapp igjennom løpet

- sette i skap med munningen opp. sluttstykker er alltid ute.

 

Dette er min "fritt etter" slik utdanningsavdelingen i DFS anbefaler, og sålenge riflene mine regelmessig skyter grupper på 60-80mm på 500m, vinner UNL-stevner, eller PRS stevner - eller presisjonstester mine rifler mot toppskyttere i DFS sine, hvor mine er mer presise - så tror jeg det virker... Jeg er bråkjekk nok til å si at "dette gidder jeg ikke å diskutere", iallefall ikke med hvem som helst ;)

Det fins andre måter - og man kan antakelig slippe unna med mye mindre puss enn jeg driver med - og man kan helt fint pusse mye mer uten at det gjør noe. Noen pusser ikke i det hele tatt, og det virker også, ei stund. Noen skyter så lite at de ikke merker forskjellen, og andre skyter så mye at de skyter 1000 skudd, pusser, skyter 1000 til og hiver løpet.

 

Nøkkelementene er uansett:

- pussestokkinnfører/"Boreguide"

- lang nok, hel pussestang som roterer fritt

- en neve bronsebørster

- pussepropper (VFG) i rett dimensjon, eller pusselapper med jag som PASSER

- kobber, og karbon "solvent". Det er mange som virker, den de har på XXL er den dårligste av de alle. Jeg unngår de ammoniakkbaserte (Robla og Sweets) siden de er korrosive om du slurver og ikke får ut alt - og jeg slurver...

- gummihansker (ingen av kjemikaliene er helsebringende)

- kammerbørste til din rifle.

 

 

K

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Zippaznip skrev:

Takk for godt svar som vanlig. Liker du propp bedre enn fille? 

Det er et godt spørsmål. Men i de små kalibrene kanskje propper ja. Det er det jeg bruker nå iallefall - det går litt på hva en begynner med og hva som er enkelt å få kjøpt der en er. Tror ikke det ene er bedre enn det andre.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Zippaznip skrev:

Takk for svar! Kjente jeg ble lite gira på varmt vann i løpet og sølet ned i avtrekkeren hvis man søler det til

 

Trenger da ikke det? Det var den gangen folk brukte svartkrutt og patroner med rustfrembringende produkter i tennhetter(ammunisjon før 55) Vær nøye med tørrpuss så er ikke disse midlene farlige å pusse med. Og husk å sette inn løpet med olje etter puss, så det ikke dukker opp rust på det ubeskyttede stålet ;) 

Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, Mas-36 skrev:

 

Trenger da ikke det? Det var den gangen folk brukte svartkrutt og patroner med rustfrembringende produkter i tennhetter(ammunisjon før 55) Vær nøye med tørrpuss så er ikke disse midlene farlige å pusse med. Og husk å sette inn løpet med olje etter puss, så det ikke dukker opp rust på det ubeskyttede stålet ;) 

"Tiptons "Truly Remarkable Bore Solvent" er en testvinner blant kobber solventer. Denne tærer bort kobberavleiring i løpet. Da denne solventen er meget sterk anbefaler vi at man etter bruk pusser gjennom et par ganger med varmt vann på filla for å nøytralisere. Puss deretter med olje til slutt." 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...