Jump to content

Når på døgnet er det best å gå på fuglejakt?


Nevian

Recommended Posts

Jeg bruker å begynne å gå ca halv 6 på mårran, vet ikke om det er noe i det, men føler at rypene hverken trykker eller letter i den tia.
Kommer tettere innpå dem for så at de spretter vettskremte opp.
Uten at jeg er noe orintolog så tror jeg det har noe med å gjøre at de spiser i den tia 

Link to comment
Share on other sites

Det hender jo klokka står på tidlig, men nå står jo ikke sola opp 0530 så mange dager i jakta, og sover jeg i terrenget trenger jeg ikke så mange minuttene på å komme meg ut av soveposen. Imorra står klokka på tidlig, for jeg må kjøre ut i terrenget, men det er ikke så mange sånne dager i et jaktår for min del.

Link to comment
Share on other sites

På 9.9.2017 den 16.10, Nevian skrev:

Jeg er ikke særlig erfaren, så jeg lurer litt på hva som er gunstigst tidspunkt på døgnet?

Vet ikke om du får lest dette, mens du er på jakt. :) Som andre har vært inne på, er det normalt morgen og kveld det er best å jakte fugl. Det er da de (normalt) beiter og så hviler de mitt på dagen.

 

Du forteller ikke noe om hvilken type fuglejakt du er på. Det er litt forskjeller, men det har oftest med været å gjøre. I skogen kan fugler sitte å tryke i trærne, i både timer og dager, hvis været forstyrrer deres viktigste sanser. Hørsel og syn! Så er det dårlig sikt (eks; tåke, kraftig regnvær og snøvær), tørr de færreste å sitte på bakken. Samme med lyd. Regner det kraftig, eller blåser FOR mye (der fuglen sitter), så blir hørslen redusert og de går i trærne. Selvfølgeig kan de støkkes ut fra trærne, men under slike forhold, så er sjansene for det mindre.

 

Etter min mening, er rypene mindre vare for regn, lyd og sikt. Men selv de, påvirkes litt av været. Tåke bryr de seg lite om. Tror nok de føler seg tryggere, grunnet rovfugler. Regner det veldig kraftig, søker de gjerne ly, enten i tette skogen (lavere i terrenget), eller under steiner, o.l. De kan godt sitte i en vindutsatt skråning/viddde, men blåser det for mye, søker de gjerne ly i dumper, bak hauger, o.l. i terrenget og kan beite der.

 

Men det er div. unntak, fra det vanlige med morgen- og ettermiddags beiting. Det har gjerne med været å gjøre og det er skogsfuglen sompåvirkes mest. Har fuglen sittet å trykket et sted (i trærne, eller under steiner) i timer/dager, forrykkes beite tidene. Da kan morgen/kvelds beitet forsvinne og så beiter de når de kan. Og etter noen dager i trærne, kan skogfuglen beite hele dagen. I tilegg så finnes det alltid avvikere, som ikke har vanlige innebygde forsiktighets innstingter, men de er det få av. Så, det er lite å bassere seg på. Bruk kreftene til å jakte, når det er gunstigst vær og forhold..

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, erikraude skrev:

Det hender jo klokka står på tidlig, men nå står jo ikke sola opp 0530 så mange dager i jakta...

Tidspunkt for jaktstart, har lyset (når det begynner å bli lyst), å gjøre og ikke med klokka! :) Dette varriere fra sted, til sted i landet og fra måned, til måned! Fasiten er vel fra grålysningen i fjellet og de siste timene mot kvelden. Og det er jaktbart i skogen, er når skogsfuglen har sjekket alt under seg og omgivelsene, før de slipper seg ned, eller seiler til beitestedet. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Rome77 skrev:

Morraturen er som regel fra 07.30 til 11.00, og gjerne en liten en rundt 16.00-18.00. Det meste går greit, men det er allment akseptert at midt på dagen er dårligst.

Du rekker oveer mer terreng, hvis du hviler i skogen og fortsetter jakten, når det er gunstig. Eller forflytter deg til andre deler av terrenget (på stier), mens det er lite grunn til å jakte. Jeg går skjelden og aldri, tilbake til camp/hytte mitt på dagen. Det er flott å raste (gjerne med bål) , i både skogen og på fjellet og en kan utnytte terrengene bedre. :)

Link to comment
Share on other sites

@Rome77; det er nikkers i Goretex å få nå til dags, holder seg bra hele dagen.

@TS; det er gjerne det uberegnelige været som styrer hva som blir best periode på dagen, så å planlegge ut fra YR kan være lurt. Tåke er dårlig.. Bikkja må ha en pust i bakken mitt på dagen, et godt måltid og en lur, da får dere en lang dag utendørs. Bare ikke sovne forlenge inni fjellduken, sover godt slik.. Rypas beiteinnspurt mot mørket gir ofte gode jaktresultater. Greit med ei bikkje da.:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men hvor langt har dere erfaring med at lirype flytter seg pga været?

 

Jaktet i en dal i tre dager hvor det for en ukes tid siden var en del større kull. Men etter et par dager med mye vind og nedbør så vi ikke et fnugg av de på tre dager med to hunder. Ok høydeforskjell i terrenget, men tapt sak hvis de drar et par km ned i dalen for vår del.

Link to comment
Share on other sites

Noen ideer: Tidlig i jakta flytter de kortere,  enn siden. Har de flokket seg,  går de langt.

Været bryr dem mye mindre enn rovfugler, så har de først en trygg biotop,  så flytter de seg kanskje bare litt  i le bak en rygg for vinden. Typisk bjørkekratt eller vier kjerr.

Tåke og snø, så kan de flytte høyere opp. Regnvær kan gjøre det vanskeligere for hunden.  Solskinnsdag, ettermiddag, gir bra vitring,  ser det ut som. Eksperten her sier ingenting, hviler potene idag.. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...