Jump to content

Lading . 45


ivarlund

Recommended Posts

Skal lade .45 ACP. Første gang jeg prøver meg på lading av håndvåpen. Har ladet endel rifleammo tidligere.

Tenkte å bruke dennne kulen da den er rimelig. Frontier RN CMJ 230 gr.

https://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=236115&WebSiteMapNodeID=1004005

Noen som har ladedata her?

Ser det finnes noen tråder, men mere diskusjon enn faktiske svar å finne dær.

 

Skal brukes i en SigSauer P220 X-SIX

Link to comment
Share on other sites

Ladedata jeg har fått på mail direkte fra Andries Niemandt hos Frontier Bullets:

 

Good day FrederikW,

 

With Vihtavuori N340 and CMJ .45 230gr:

Start - 5.6 gr
Max - 6.3 gr

 

For N320 VihtaVuori you can use:

Start - 3.8 gr

Max - 5.1 gr

 

COL should be 31.5 mm (1.24″)

 

Kind regards,
Andries

 

Selv lader jeg denne kula med 5,2 gr. N320 og setter kula til 32 mm. Det gir bedre presisjon enn en slappere ladning, men ikke veldig god  presisjon allikevel. Skytes i både en Glock 21 og en Les Baer 5" Premiere II med 1,5" garanti. Ladningen går like bra/dårlig i begge pistolene. Skyting i benk gir samlinger som så vidt holder fem skudd innafor åtteren på halveterskiva på 25 meter. Les Baer-pistolen skyter typisk alle skudd i samme hull med litt hardt ladd Hornady 230 gr. XTP (1-2 tommers samling), og glocken ligger ikke langt etter den heller. Så med Frontier-kulene kan man ikke forvente allverdens av presisjon. Men det holder lenge til mengdetrening.

 

Link to comment
Share on other sites

Årsak til 32 mm er som aps er inne på bommer som starter litt langt ut på Les Baer. Samme OAL gir ingen problemer i glocken- god klaring til riflebommer. 5,1 gr. på 31,5mm er nok uansett et stykke fra max med N320, siden Andries fra Frontier kjører temmelig safe ladninger. Det merker man også på rekyl og slapt utkast. Uten at jeg oppfordrer noen til å overstige den max'en, med mindre man vet hva man driver med!!

 

N320 er absolutt ikke optimalt krutt til .45 ACP.  Gir litt for lave hastigheter. Som hipshot skriver er tregere krutt bedre egnet, men da er man på "tjeneste-nivå" sånn trykk- og hastighetsmessig. Best presisjon har jeg fått i Les Baer med Hodgdon Longshot i god dose bak XTP. Til trening og konkurranse brukes raskere krutt for mindre smell og rekyl, derfor går det mest i N320.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, FredrikW skrev:

Ladedata jeg har fått på mail direkte fra Andries Niemandt hos Frontier Bullets:

 

Good day FrederikW,

 

With Vihtavuori N340 and CMJ .45 230gr:

Start - 5.6 gr
Max - 6.3 gr

 

For N320 VihtaVuori you can use:

Start - 3.8 gr

Max - 5.1 gr

 

COL should be 31.5 mm (1.24″)

 

Kind regards,
Andries

 

Selv lader jeg denne kula med 5,2 gr. N320 og setter kula til 32 mm. Det gir bedre presisjon enn en slappere ladning, men ikke veldig god  presisjon allikevel. Skytes i både en Glock 21 og en Les Baer 5" Premiere II med 1,5" garanti. Ladningen går like bra/dårlig i begge pistolene. Skyting i benk gir samlinger som så vidt holder fem skudd innafor åtteren på halveterskiva på 25 meter. Les Baer-pistolen skyter typisk alle skudd i samme hull med litt hardt ladd Hornady 230 gr. XTP (1-2 tommers samling), og glocken ligger ikke langt etter den heller. Så med Frontier-kulene kan man ikke forvente allverdens av presisjon. Men det holder lenge til mengdetrening.

 

Har du data for 200gr også kansje?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har data fra Andries på den også, for N320 og N340:

 

Andries wrote:

 

Hi FrederikW,

 

200gr .45ACP with Vihtavuori N320:

Start - 5.0 gr
Max - 5.4 gr

 

200gr .45ACP with Vihtavuori N340:

Start - 6.0 gr
Max - 6.6 gr

 

COL 1,210"

 

Kind regards,
Andries

 

Har aldri skutt den kula selv, så del gjerne erfaringer hvis du får testet litt! 

 

Edit: 

Det var ikke heeelt sant, husker jeg nå. Jeg har skutt en del med den kula, men har ikke notert noen ting som jeg kan finne nå...

 

Edited by FredrikW
Link to comment
Share on other sites

Skutt masse 200gr frontier, det er vanlige feltkula mi. med N310 bak, skutt i les baer ultimate master 6 ;) 
Generelt har jeg nesten ikke treffpunktforandring og pangen spiser alt helt fantastisk. 

 

 

Lader også N310 bak 230gr kula til 175 PF i ipsc classic pang. 175 i avg faktor, men man skal helst ha tunga rett i munn da. N320 er imho problemfritt....

 

Sjelden man trenger noe særlig over 175 i konkurransene vi bruker 45acp til? jeg kommer ikke på noen ? 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, aps skrev:

Da han flytter 0,5mm ut, er ikke 5,1 max lenger...

 

Men du vet heller ikke hva som nå er maks.

 

Ladeboken oppgir for eksempel 5.0gr N320 som maks ved 32mm OAL, riktignok for en FMJ kule, men likevel - å oppgi sånne synsedata til en nybegynner er ikke bra. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, FredrikW skrev:

...5,1 gr. på 31,5mm er nok uansett et stykke fra max med N320, siden Andries fra Frontier kjører temmelig safe ladninger....

 

Hvordan vet du dette? Det er kanskje flere svar her, jeg skal ikke hevde at jeg har det eneste rette (jeg bruker stort sett en 200gr blykule). Men ladninger bør utarbeides. En X-SIX - har den 6" løp? - noe som i tilfelle også bør taes hensyn til.

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, hipshot skrev:

 

Hvordan vet du dette? 

 

Vet og vet... Egentlig kan vi ikke vite så skrekkelig mye som vanlige håndvåpen-hjemmeladere, uten å ha temmelig avanserte midler til rådighet. Som sagt har jeg fra Andries Niemandt selv at maks-dataene til Frontier er nokså konservative. Visstnok ligger de på det kuleprodusenten mener er 85-90 prosent av reell maks. Uten at akkurat den informasjonen er noe jeg tar som fakta hugget i stein, selv om det altså kommer fra kuleprodusenten selv. Det er for mange variabler involvert.

 

Og derfor bør, som du sier, ladninger utarbeides for det aktuelle våpenet. Når det kommer til den aktuelle 230 grains kula og mine våpen, så kan jeg innrømme å ha vært temmelig langt over Frontier-maksen med N320, uten å få skumle trykktegn. Selv i en Glock 21 med original pipe, som har temmelig mye av rumpa til hylsa hengende i friluft under full låsing. Så utsagnet er basert på kuleprodusentens eget utsagn, og min egen (kanskje noe hasardiøse) eksperimentering med kula og N320. 

Link to comment
Share on other sites

Vithavuori selv sier 5,2 N320 er greit maks på denne tilsvarende kule med COL 32mm.

Er det noen praktisk forskjell på CMJ og FMJ ift ladedata?

 

Bullet Powder Starting load Maximum load
Weight Type       Mfg         C.O.L                   Type Weight Velocity Weight Velocity
[g]    [grs]     [mm]   [in.]   [g]    [grs] [m/s] [fps] [g]    [grs] [m/s] [fps]
14,9 230  FMJ-RN Hornady 32,0     1.260 N310     0,24 3.7   219    719  0,27 4.2   235    771 
            N320 0,32 4.9 239 784 0,34 5.2 259 850
12,0 185  HP          Nosler    28,7      1.130 N310     0,28 4.3   249    817  0,33 5.1   286    938
            N320 0,34 5.2 249 817 0,38 5.9 280 919

 

Jeg bruker HN 185gr HP i min x-six. 30,2 COL og 5,5gr N320. Ladedata bør ifølge min egen synsing være greit når jeg ser på tallene i tabellen over. 

Har god samling på 50m skutt sittende med støtte.

Kuleform er dog ikke helt ideell ift våpenet og den stopper litt på materampen på vei inn. Har ingen problemer ved skyting, men merker det når sleiden føres rolig ned.

 

Jeg har klippet fjæren noe. Den er helt komisk stram fra fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også ladet disse kombinasjonene en del til min 5" Colt 80-serie. Interessant å se Frontiers egne data, de stemmer nok ganske bra med mine erfaringer. Selv har jeg nok også vært en god del over maks som er oppgitt av Frontier, både med N320 og N340, uten at det har kommet alvorlige tegn på overtrykk.

 

Det jeg har funnet ut at fungerer aller best i mitt våpen er:

 

5,0 grain N320 bak 230-grainskula (col 32,0), gir 736 fps og sikker funksjonering i mitt våpen med originale fjærer.

Dette er jo innafor maks som Frontier oppgir, det er betryggende å vite, da går det fint å bruke col 31,5 med denne ladningen også. Den fungerer også fint med svakere ladninger, både 4,4 grain (618 fps) og 4,7 grain (691 fps) har jeg brukt.

 

5,5 grain N320 bak 200-graineren (col 30,5), 757 fps.

Jeg ser at dette er over maks, og at jeg har noe kortere col enn oppgitt. Skal selvsagt ta dette til etterretning. Det kan godt hende at et sted mellom 5,2 og 5,4 grain og col 30,7 fungerer like bra, det har jeg ikke testa, men 5,0 grain gir meg 664 fps og våpenet veksler ikke. Litt snodig, ettersom dette er en ladning som fungerer veldig fint med 230-grainskula og gir vesentlig høyere hastighet med den. Noen som har noen idéer om hvorfor? 5,5 grain gir meg imidlertid ingen tegn til overtrykk, men dette gjelder selvsagt bare mitt våpen. Kan hende pipa mi er litt romslig eller at jeg har fått en batch med underdimensjonerte kuler.

 

Lada tidligere med N310, men jeg synes N320 fungerer bedre, både fordi det gir sikrere funksjonering, og fordi det føles litt tryggere med tanke på at det er ekstremt lite N310 som skal til før trykket blir for høyt. Slik sett har jeg litt mer slingringsmonn med N320. Og det gir like bra, om ikke bedre, presisjon.

 

N340 har bare gitt meg elendig presisjon uansett ladning.

 

Ellers er min erfaring at kulene fra Frontier uansett ikke gir like god presisjon som veldig mange andre kuler jeg har prøvd. Men de er billige, og man slipper blysølet.

 

Edit: Har også fått forståelsen av at ladedata til blykuler er mer passende til kobberbelagte kuler som Froniter, enn å bruke data for FMJ. Det samsvarer også til dels med egne erfaringer. Noen som har noen synspunkter på dette?

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da her jeg endelig fått ut fingeren og fått testet dette litt. Var ute i går etter å ha ladet opp 200gr.

Jeg ladet 200gr. med N340. COL ca 3,07cm

6,2 gr. Dårlig/manglende utkast

6,4 gr. Dårlig/manglende utkast

6,6 gr. Dårlig/manglende utkast

Det ble liggende uforbrent krutt i kammer/løp.

Noen tanker?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg synes også at dette er interessant.

 

.45acp er min favoritt.

 

ivara - hvilket våpen har du? Og har du kronografert ladningene dine? Jeg antar at du skal opp på 6,5gr før det blir fart over sakene (jeg antar 5" løp). Du ligger nå under minimum. Lee og VV angir min 6 og max 6,8gr N340 for 230gr FMJ kule, det tilsvarer nogenlunde kulen din.

 

ivarlund - har du lest ladeboken? Minimum ladning for en 200gr er 6,5gr N340 - det er omlag din høyeste. Jeg kan nok se for meg at 6" løp vil gi høyere hastighet enn 5" (som ladeboken har brukt), men det er ikke sikkert at en stor og tung sleide vil cycle skikkelig med lette ladninger.

 

For å ta dette litt videre så anbefaler ladeboken N340 til litt hardere saker - les faktor 179, som tilsvarer ladebokens laveste ladning for dette kruttet. Dette gir samme faktor som ladebokens max ladning for N310. Ut fra dette så skal et krutt imellom (feks N320, N330) gi bedre faktor - altså nærmere 170 uten mer viderverdigheter.

 

Jeg bruker utelukkende N340 i .45acp, men jeg er innforstått med at mange bruker N310 - som en gang ble beskrevet for meg som "det magiske kruttet" :) .

Jeg skyter major med en 1991 i .45, men jeg har ladet ned til 116 i faktor med N340 og 200gr kule og fått brukbar funk - så det er mye som går an.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eksperimentert mye med mange forskjellige typer kuler og krutt i min 1911 Government 5".

 

Til slutt endte jeg opp med Frontier 200gr og 4,4gr N310. Det var uten tvil det som fungerte best i min pistol.

Jeg lest og hørt folk si mye om Frontier kulene, men for meg så fungerer de utmerket.

 

 

Ladeboka 7 sier følgende (uten at det nødvendigvis er enn 100% fasit): "De aller hurtigste kruttsortene, som N310, er kun egnet til svake konkurranseladninger. N320 er høyst brukbar til ladninger på svakt til middels nivå, mens N330 og N340 går bra fra middels til det litt sterkere. Noe høyere hastighet kan oppnås med krutt som Blue Dot, 3 N37 og lignende, men det har ikke så mye for seg. Pistolen slites mye fortere ved hastigheter som ligger over det den er konstruert for".

 

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

Om vi definerer faktor 120-172 med 310 som svake konkurranse er jeg enig :P 
 

200gr kula er FP med rett vegg i starten, kontra 230 og andre som begynner skrå med en gang, som resultat må 200gr frontier settes dypt. 

 

å få funksjon med n340 bør være problemfritt, men lavt kammertrykk, gir lav tetting/klebring og igjen stor ES  og lite brent krutt

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, hipshot skrev:

ivara - hvilket våpen har du? Og har du kronografert ladningene dine? Jeg antar at du skal opp på 6,5gr før det blir fart over sakene (jeg antar 5" løp). Du ligger nå under minimum. Lee og VV angir min 6 og max 6,8gr N340 for 230gr FMJ kule, det tilsvarer nogenlunde kulen din.

 

Springfield 1911 , mil spec., 5" løp ja.   Ikke tilgang på kronograf.   Ja regna med at ladninga mi var slapp, men når flere kilder viser forskjellige data så har jeg en tendens til å legge meg på det laveste som startladning.   Ser jo lenger opp  at fabrikanten oppgir dette: 

Skal også prøve å få lånt meg noen 200grs kuler for test. 

 

Sitat

Good day FrederikW,

 

With Vihtavuori N340 and CMJ .45 230gr:

Start - 5.6 gr
Max - 6.3 gr

 

Edited by ivara
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, aps skrev:

Om vi definerer faktor 120-172 med 310 som svake konkurranse er jeg enig :P 
 

200gr kula er FP med rett vegg i starten, kontra 230 og andre som begynner skrå med en gang, som resultat må 200gr frontier settes dypt. 

 

å få funksjon med n340 bør være problemfritt, men lavt kammertrykk, gir lav tetting/klebring og igjen stor ES  og lite brent krutt

 

Jepp, var det jeg også konkluderte med på den kula, men er nysgjerrig på hvor dypt andre setter den.

 

Og når det gjelder N340 stemmer det også med mine erfaringer - jeg må så å si på maks for å få de ladningene til å gå noen lunde rett i pistolen min i hvert fall.

 

Både N310 og N320 fungerer bra til svake, fine ladninger som veksler bra selv med standard fjær.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, ivara skrev:

 

Springfield 1911 , mil spec., 5" løp ja.   Ikke tilgang på kronograf.   Ja regna med at ladninga mi var slapp, men når flere kilder viser forskjellige data så har jeg en tendens til å legge meg på det laveste som startladning.   Ser jo lenger opp  at fabrikanten oppgir dette: 

Skal også prøve å få lånt meg noen 200grs kuler for test. 

 

 

 

OK, men bruk PUBLISERTE LADEDATA fra offisielle kilder. Med det mener jeg at du ikke skal ta mine data for gitt i ditt våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Da har jeg fått ut fingeren og teste ladadataen her med 200gr. Frontier og N320.

Startet på minimumslading og endte på max. 

Manglede utkast på både 5.0 og 5,2 gr ladningene. På 5.4 gr ladningene får jeg matefeil på omlag 80% av patronene.

Da er spørsmålet om jeg skal tørre å fortsette med høyere ladninger. Viser til tabellen under fra nettsidene til vihtavuori der startladningen på kule med tilsvarende vekt og C.O.L er 5,5 gr. og går opp til 6,2 gr. for N320

 

vita ladetabell.png

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...