Jump to content

Magnum i 200STR?


remington700

Recommended Posts

Har en 200STR kal 6,5, SSG-stokk, klassisk Kammeret-skytemaskin. Sikler på en ekstra pipe som kan levere de nye 7mm 195 Berger kulene i grei hastighet. Har noen erfaring med å åpne støtbunnen på et STR sluttstykke? Prøvde å søke men fant ikke noe. Gira på 7RM i Saueren, men om hele greia virker upraktisk eller ikke går, så blir det kanskje bare med tanken...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er mulig å få det til å passe på en vettug måte med 7mmRemMag, men så vidt jeg vet så passer .30-06 rimelig greit i 200 STR. Så hvis en vil skyte 7mm kuler i den så kan jo .280 Remington, eventuelt .280 Remington A.I., være en fornuftig veg å gå.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har fiklet litt med magasinene til 200 STR da jeg satte i en 9,3 pipe. Det er omtrent det som går i ett 200 Str magasin uten kraftig utbygging. Tror problemet blir bredden på patronen. Er ikke sikker på om det er plass i selve magasinbrønnen til 7mm RM. Men det kan du jo sjekke. Må i allefall åpne magasinet i bakkant slik at bredden åpnes til patronen. Videre må den innvendige skulderen i magasinet fjernes, samt magasinbunnen åpnes noe i den bakerste delen. Hvis det er plass i magasinbrønnen tror jeg dette er mulig...

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for svar. Kan droppe magasin og bare lade enkeltskudd. Til det pipa evt er tenkt brukt til, så gjør det meg ingenting. 280AI har jeg ikke tenkt på faktisk. Da slipper jeg jo nytt sluttstykke også. Ser på div ladedata at den ikke står særlig tilbake for 7RM heller. Er kanskje mer praktisk det, men siden når ble denne hobbyen det ;)

Link to comment
Share on other sites

Ser at tanken om 7mm springer ut fra en gitt kuletype/-vekt. Antar at tiltenkt aktivitet er langholdskyting. Drister meg i så fall til å slå et slag for 6,5x55 AI. Kanskje den Ackleyfiseringen som gir mest prosentvis økning i hastighet av de som er normalt tilgjengelige her på bjerget (drøyt 13%).

Ellers støtter jeg sjølsagt alle tanker og planer om å gjøre noe ikke alle andre gjørO.o

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ser at tanken om 7mm springer ut fra en gitt kuletype/-vekt. Antar at tiltenkt aktivitet er langholdskyting. Drister meg i så fall til å slå et slag for 6,5x55 AI. Kanskje den Ackleyfiseringen som gir mest prosentvis økning i hastighet av de som er normalt tilgjengelige her på bjerget (drøyt 13%).

Ja jo, men på en 200STR, og til langholdsskyting så er det kanskje den minst effektive Ackleyifiseringen som fins. For skyte langhold bra, så er 90 av jobben å ha standard greier og skyte mye, sånn at en faktisk mestrer det en holder på med, mye er presisjon i våpenet, men den er der stort sett - forskjellen på 860 og 930m/s betyr fint lite på 500m, mer på 1000m, men BC er langt viktigere enn fart i dette segmentet. I en Remington gir AI her en slags fordel, med hastighet, selv om pipa brenner opp fortere (på 6 sekunder faktisk ;) ) Men det koster det samme. I en 200STR blir summen av pipekostnader fort doblet fra 6.5x55 til 6.5x55AI. For noen sekundmeter? Problemet er og blir at du ser stuck med 6.5mm kuler og den BCen de har.

Etter mitt syn, skal du først opp fra 6.5x55 i ytelse, ogønsker et signifikant sprang, så er det første du må, være å forlate 6.5mm kaliberet.. 7mm kuler fås med MYE høyere BC, og de patronene som skyter dem, OG går i en 200STR, brenner løp saktere enn 6.5x55 selv. Vinn-vinn.

280AI eller 284Win er de naturlige valgene i 7mm, det blir enkeltskudd stort sett, men det er et enkelt løpsbytte og ferdig. Jeg ville sett på patroner som er godt standardiserte, som har en moderne standard - mhp overgang kammer-løp, som er tenkt til LH skyting med lange kuler, slik at igjen kammer, og dier, er tilpasset, og faktisk fås kjøpt i den standard og kvalitet en tenker - til LH-skyting. Der skinner 284Win og avarten 284 Shehane, disse brukes i stor grad til konkurranseskyting på 1000 yards.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

7-08 (og 7x57 og 7x57ai) med 1-8"/70cm skulle vært morsomt å prøve som magasinpatron i STR. 

Har veldig sans for balansen 7-08 gir med tanke på lite rekyl/lettskutt/presisjon, pipeliv, ballistikk og punch på lange hold. Hadde man måtte velte gonger på PRS konkurranser, som på metallsiluett, skulle jeg satt mye penger på at 7-08 hadde blitt mest brukte patron.

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar!

Hvordan er 7x65 sammenlignet med 280AI? Litt kveldsresearch sier at sistnevnte kan oppnå gode hastigheter selv med 195 grs kule, rundt 840 m/s. Det er ganske heftig ballistikk fra en STR! Og jeg som digget ballistikken i 6,5 etter årevis med 308... Tankegangen er som M67 skisserer, mengde og 90% av skytingen vil foregå med 6,5 uansett. Det er ikke ofte jeg skyter på hold hvor 7mm gir store fordeler heller. Men vil man ha så vil man ha.

7-08 ser spennende ut, men jeg tenker det er like greit å gå så langt jeg kan i Saueren når jeg først skal spandere på ny pipe?

Link to comment
Share on other sites

Til langholdsskyting/presisjonskyting, så lader du f.eks. på Redding bushing-dier. Prøv å finn det i 7x65 - du vil kanskje ha topp kvalitets Lapua hylser? Har de 7x65? Har børsmakerene "match" brotsj til 7x65? - har de No Turn brotsj (til Lapua messing), eller har de brotsj med løs pilot, så de kan lage den freebore du vil ha? Kan du få nok friflukt da? eller er det plass til en 65mm patron med kula satt langt ut i Saueren? 7mm 195gr kuler er LANGE.

Sånne spørsmål? Jeg vet ikke svaret, kanskje er det ja på alt? Men i 284Win, eller iallefall Shehane, så er alt dette på plass mest sannsynlig, give or take brotsjen. Alle parametre som er kritiske for presis langholdsskyting er på plass og delvis optimalisert - det er det ikke i 7x65.

Jeg kan ikke si at en 7x65 vil gå dårligere, men jeg kan si at alt ligger til rette for at de andre nevnte kalibrene skal gå bedre. Jeg skal ikke diktere kalibervalget ditt -- Men les deg opp, finn ut alle detaljer som inngår, og finn ut hvordan du vil ha dem. Les hva de som konkurrerer på 1000 yards bruker, hva de vinner med, og hvorfor.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Virker som 284 win er meget populær der ja. Da spørs det om det ikke blir det, hvorfor finne opp kruttet på nytt. Selv om jeg fortsatt synes 280AI er sexy. Får nyte prosessen det er å velge, er jo litt av moroa det og.

 

Ang halsdreiing, så skrives det om noe de kaller for "donut", aldri hørt om før? Er visst en slags bul som oppstår i bånn av halsen når du skyter med hylser du har necket opp. Pga ekstra messing visstnok? Og derfor dreier de halsen for å kvitte seg med overflødig messing. Kan det stemme? Det er en i så fall en prosess jeg er lite lysten på. Har kanskje blitt bortskjemt med å aldri ha ladet noe annet enn Lapua og Norma hylser rikitgnok...

Link to comment
Share on other sites

Har lest de siste innleggene med interesse, men lurer på 7x65 (vanligvis R - kragepatron) i en boltrifle som 200 STR?! Personlig har jeg aldri hørt om slik. Høres ærlig talt merkelig ut. 7x64 ville vært et naturlig valg med mer enn nok overgangskonus ("friflukt") til å sette lange, tunge kuler langt ut. I kombinasjon med topp ytelse garantert godt egnet til LH. BTW, hylser i 7x64 fåes også fra Lapua hvis ønskelig. 

Link to comment
Share on other sites

"donut" slipper du å tenke på så lenge du ikke setter bæreflaten til kula ned til overgangen kropp-hals. Derfor skal kuler stikke langt ut av hylser, som i 6.5x55 og 6XC, og 6mmBR. Du slipper også å tenke på det om du lader med vanlige dier - det kan bare forekomme med bushing-dier egentlig - og blir iallefal ikke et problem med vanlige dier og vanlige (romme) kammer. 

Jeg har aldri dreid ei hylse for å unngå donut, eller hatt problemer med det, selv om jeg lader med bushing-dier. Det er forresten uavhengig av fabrikat. 

280AI eller 284? Jeg tror verden omkring oss ligger mer til rette for å lade presist og med utstyr som er enkelt å kjøpe (på nett ja) med 284. Shehane-stash kjøper du av - Shehane, og det er vel laget av Redding. Det sagt, jeg har blitt slått av flere med 280 AI enn med 284Win.

Uansett, så har jeg stor tru på en 200STR i et "hot" 7mm kaliber - selv om jeg selv akkurat har gått andre veien - til 6XC.

 

K

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...