Jump to content

Drilling - ønsket og fikk slik mekanisme...


mar.j.kar

Recommended Posts

Hvilke merke/modeller har to hagleløp på en og samme avtrekker, haglesikring på kolbehals, og oppspenner eller egen sikring for rifleløp?

 

Har hørt om våpen som velger hagle ved å skyve fram, og rifle ved å dra bak... Merke/modell? Og er dette da med oppspenner eller kun sikring?

 

Som det framkommer ser jeg etter en drilling som er tilnærmet like brukervennlig som ei hagle på fuglejakt, men at man kan ta fram kikkertsikte og bruke rifleløp når muligheten byr seg....

 

Kom gjerne med forslag til våpen jeg kan søke og forske videre på. Lav vekt verdsettes. Det samme med flott håndverk. Jeg synes ofte gamle våpen har mer sjarm enn nyere våpen, men alt er av interesse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vanlige er jo to avtrekkere for hagle, oppspenner for rifle som da havner på fremste avtrekk. Kan skyves frem for å aktivere snellert.

Sikring på kolbehals finner du på litt nyere drillinger. Greenersikring er på siden, og vanligst.

 

Om det er et stort problem å skyte hagle med to avtrekkere bør du kanskje holde deg til hagla.

 

Har du cash, og vil ha en drilling som fungerer optimalt bør du få lagd ny stokk. De er som regel ganske lav i kammen pga tysk skyte-teknikk er helt annerledes enn det vi er vant til.

Mye mer oversiktlig, spesielt mtp skudd på pelsvilt, men noe ustabil om man er vant til trap/skeet.

Link to comment
Share on other sites

Leste den før jeg skrev innlegget. I ett par av svarene i den tråden er man inne på det jeg lurer på, men det svarer ikke på spørsmålene mine i den grad at jeg sitter igjen med flere aktuelle drillinger å se videre på.

 

Krieghofen er allerede notert, men jeg må lese mer om den før jeg veit om den er aktuell.

Link to comment
Share on other sites

Har funnet ut at det er mulig å få singel trigger på Merkel 961LS, dvs at fremre avtrekker fungerer på hagleløpene og at bakre er på rifle. Bakre kan da ha snellert. Jeg har ikke funnet ut om alt spennes når man knekker sammen våpenet, og hva slags sikring det er.

 

Krieghoff har også noe temmelig likt som valgmulighet. Det kalles "one-two"(1-2) avtrekkssystem. Også her lurer jeg på om det er våpen med oppspenner osv og hva slags sikring. Dette er jo nye våpen begge to, så disse kan man lett få en innføring i hos forhandler vil jeg tru...

 

Den beste løsningen for meg trur jeg ville vært dersom drillingen spente opp både hagle og rifle med knekk, med sikringsfløy lik normal hagle, at begge hagleløp er på fremre, riflesikring på kolbehals, og med snellert på bakre avtrekk som er til rifle. Evt at man må spenne opp rifle med oppspenner på kolbehals.

 

Har nok blitt laget rimelig mange slike, eller noe i nærheten, på bestill opp igjennom vil jeg tru, men så er det det å komme over en da. Nå er jeg langt ifra noe drilling ekspert, men jeg har inntrykk av at såpass komplekse mekanismer som på drillinger også gir mange muligheter til forskjellige løsninger.

Link to comment
Share on other sites

Den mekanismen må du nok til en liten børsemaker for å få. Det er for dyrt å fremstille for de store fabrikkene gitt det prisnivået de ligger på (race to the bottom..).

 

Jeg hadde gleden av å se på en Ferlach dobbeltrifledrilling i Lier en gang.

2x7x57R over 16/70 var smekkert!!

Der avsikret man rifleløpene forover og hagleløpet bakover, med sikringsfløyen, om jeg husker rett.

Dette våpenet satte omgang havesyken på noe tilsvarende, som endte i import av en Mathelon i 2008. Det har tatt meg litt skyting å bli virkelig godvenn med den, men nå kunne jeg ikke tenkt meg noe annet:)

 

Mathelon var tidlig ute med singeltrigger på fremre avtrekker for de to øvre løpene, og bakre avtrekker for det nedre løpet.

Det er den løsningen Merkel etterhvert kom med, og jeg har en sterk mistanke om hvem de titta på før de bestemte seg for det...

Mathelon lager også vanlig hagledrilling med samme avtrekkersystem som nevnt over.

Minuset på denne er at det ikke er automatisk skur som drives av oppspenneren.

Det synes jeg det bør være på en hagledrilling...

Link to comment
Share on other sites

Tror det der blir litt vanskelig å finne... Jeg har hatt noen drillinger. Det nærmeste jeg har vært er en førkrigs Anson Deeley drilling med begge hagleløpene på bakre avtrekker. Det vanlige er at begge avtrekkerne er hagle, inntil du spenner riflesikringen og da blir fremre avtrekker rifle. Jeg må si at rent bruksmessig er det som har fungert best og mest instinktivt for meg Merkel K96 sin løsning, der hagle- og rifleavtrekket er på samme sikringsfløy, man skyver den langt frem/spenner opp for å bruke rifleløpet.

 

@Kiwi: Jeg har akkurat kjøpt en Ferlach rifledrilling i 16-70 og 7x57R.... Har kjøpt den på auksjon i Tyskland og jeg vet ikke så mye om den; vet ikke hvordan sikringen fungerer en gang. Fikk et godt tilbud og slo til :D . Jeg kan se på bildet at det ikke er Greener sikring eller annen sikring på siden, så det kan godt hende at den fungerer slik du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Om man ønsker snellert på rifleavtrekket, er det en naturlig fordel å ha rifleavtrekkeren på fremre avtrekker, da man allerede har plass bak avtrekkeren til fingeren som brukes til å skyve denne frem. Om man skal ha snellert på bakre, trenger man lage større avtrekkerbøyle.

Link to comment
Share on other sites

Gledelig å høre at folk har vært borti aktuelle kandidater! Jeg kommer stadig nærmere et kjøp.

 

Mathelon single trigger på fremre, er det da vanlig med sneller på bakre? Tenker på det som ble sagt vedr plass og bøyle.

 

Søkte litt på egun og fant et krieghoff super primus... Der ser jeg at det verken er greener eller oppspenner. Hva slags sikring og velger er det på en slik drilling?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har gjort en avtale på en "one of a kind" drilling i 16/70 og 6.5X57R laget av Siegfried Günter. Rimelig lett, begge hagleskudd på bakre, 68cm piper, hensholdt 1,5-6x36 i haker, greener, flott gravyre og en stokk om blir spennende å se hvordan egentlig ser ut... Følger med ekstra hagle pipesett s/s.

 

Har noen bilder, men holder dem for meg selv til våpenet er hjemme. Skal hente børsa i Tyskland ila slutten av feb tipper jeg. Tru om jeg er spent? Har lett etter drilling i mange år nå...

Link to comment
Share on other sites

Du har jo sett den Skaubjønn :wink: Takker for hjelpa innledningsvis! Jeg tør bare ikke ta all glede på forskudd... En ting er at dealen ikke er i orden før jeg har den i henda på vei ut av butikken, og en annen ting er at det først er når du holder den i hendene og tester funksjonene man ser om det er som man håper. Jeg har veldig tru på at det blir bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Viste seg å være en "Anson" og den var finere enn først antatt :D

 

Stokken er nesten svart, men under alt det svarte virker det å være noe virkelig spennende. Noe som rett og slett står i stil til en meget for seg gjort gravyre. Husker ikke hva slike "tigerstriper" heter, men det er en del av dem.

 

Mekanismen er spes i den forstand at oppspenneren til rifle sitter på siden, med greener, og med velger på kolbehals. Begge hagleskudd på bakre og rifle med snellert på fremre. Gode avtrekk. Kjekt å kunne spenne ned rifle dersom muligheten til skudd går over. Med den korte Anson Deley baskylen virker våpenet faktisk ganske smekkert selv med 68cm pipe. Og den veier ikke mye over 3kg!

 

Det negative er i hvert fall to hakk i stokk som ikke lar seg trylle bort, maling på siktene(som lar seg tas bort), forlenget kolbe, og ettermontert kolbekappe. Nettskjæringa var slitt, men det må man jo regne med på over 80 år gamle bruksvåpen. Siktet som sitter på har ikke sidejustering.

 

Om siktet, som er en Hensoldt 1,5-6x36 ret tysk #1 ffp , så må jeg bare si at det neimen ikke har skjedd mye på kikkertsikte-fronten de siste 50åra! Fy flate så klart og fint. Nærmest litt sjokkert :shock: Dette skal følge meg videre....

 

Det venter en swaro habicht 3-9x36 ret tysk #4 sfp i skuffen som skal på i nye haker. Stokken skal shines til hunter + på sikt. Det er ingen ting som må gjøres, unntatt å forske litt på ladninger og ammo. Har fabrikkammo på rundt 90-100grs som må testes.

 

Skal væreforsiktig med å uttale meg før den har vært med en del på jakt....men mye tyder på at jeg har fått drømmedrillingen.

Link to comment
Share on other sites

Gratulere! Høres ut som en spennende drilling. Du må legge ut noen bilder når du har fått den i hus :-)

Jeg kjøpte forresten den Krieghoff Super Primusen som du spørte om lengre opp. Er vanlig haglesikring med omsjalter til rifle forann omtrent som det er på enkelte drillinger fra Merkel. Har fått montert ny kikkert og innstikksløp og det har tatt tid, men håper den er i hus om noen uker.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer mar.j.kar! Ja fikk høre at det var en Anson & Deeley drilling bygget på en Kerner kasse. Og at det ser ut til at det er mye pen fiddelback struktur (tigerstriper) i veden. Denne blir nok stas med litt TLC! Håper inderlig at den går godt også. Og ja, gamle kikkertsikter kan være strålende! Jeg var kjempefornøyd med den 8x52 som fulgte med min rifledrilling. I hvertfall til jeg la den side om side med en nyere Zeiss Victory 3-1x56... Da ble forskjellene plutselig svært så åpenbare. Men lykke til!! Og grattis med Anson drilling!

Link to comment
Share on other sites

Takker! Jeg er fornøyd med utseendet og specs, men jeg må jakte litt med den for å finne ut om det å jakte med drilling i et tiur/rådyr terreng er så kjekt som jeg håper. På sikt så skal treverket få en omgang, men det er ikke noe hast. Ser jo ut som den er blitt duracoata i svart :wink:

 

normal_DSC_1499.JPG

 

normal_DSC_1502.JPG

 

normal_DSC_1508.JPG

 

normal_DSC_1501.JPG

 

normal_IMG_7066.JPG

 

Dette er altså drillingen...

Link to comment
Share on other sites

normal_DSC_1511.JPG

 

normal_DSC_1514.JPG

 

Det største hakket er så ille at det mangler litt treverk. Dette er under kolben. Det minste på bildet er jeg usikker på hvordan blir fordi fibrene er kuttet og trykt inn. Mulig dette kan trylles nesten bort av fagfolk...

 

Ellers er det mye bruksmerker, men jeg trur det meste kan utbedres. Har i grunnen ikke lyst til å starte på dette sjøl. Føler litt på fallhøyden på et slikt våpen. Mulig jeg tester på en gammel auto 5 med mye brukspregførst. Går det greit kan jeg jo vurdere å kaste meg på denne drillingen. Kanskje verdt å sette bort jobben, og betale de lappene det koster. Når det er sagt er jeg meget imponert over hva folk her inne har prestert med egne stokker! Fantastisk mye fint treverk som er blitt pusset opp av "amatører"!

 

Uansett har jeg lyst til å fikse noe opp på treverket, om ikke full overhaling. Har lyst til å se tre! Og for å fjerne det som er på av olje og drit er jeg litt redd for å bruke kjemikalier ift det å skade stålet. Mekanisk, ved hjelp av kniv e.l pluss pussepapir, kan jo kanskje være veien å gå... Men da er man jo fort over på full overhaling.

 

Noen tips for å fjerne verste dritten uten å gå "all in" for overhaling i denne omgang?

 

Har lest meg opp på Woodstock tråden, men det er litt for mange muligheter til å sortere.

Link to comment
Share on other sites

Har du penger til det så sett bort jobben til Raudnakke, om du kan få han til å ta det. Jeg kan garantere deg at du får ikke samme resultat alene. Jeg har pusset opp fem stokker nå, og jeg er LANGT fra på det nivåen han får til. Dette er drømmebørsa, gravyren ser helt fantastisk ut! Jeg foreslår at du bruker litt til grunker på å få treverket opp på samme nivået. Om du har de da.

 

Hvis du velger å gjøre dette selv: Les Angelina tråden fra A til Å, dernest Wodstock tråden. Overflategugge fjerner du med sikling. Det som eventuelt er igjen fjerner du med kjemikalier. i fasen der du tar bort gugge med sikling og kjemikalier skrur du av stålet. Nettskjæringen bruker du et spesialverktøy til (og ikke fil som det står i woodstocktråden....).

 

Lykke til! Husk å poste bilder underveis da :-)

Link to comment
Share on other sites

Har for så vidt en deal med Raudnakke, men han er en opptatt mann, med flytting og alt. Jeg vil gjøre denne jobben skikkelig når den først skal gjøres - det syns jeg børsa fortjener! Men i mellomtida har jeg litt lyst til å se noe treverk. Jeg veit ikke, kanskje jeg bare bruker den litt i første omgang, "duracoata" og fæl :D

Link to comment
Share on other sites

Testskyting, kikkersikte med 6x forstørrelse/stålsikter, liggende på sandsekk, 100m:

 

Her tre skudd med 6g blyspiss, kikkersikte på 6x og snellert(5min hvile mellom hvert skudd)

normal_DSC_1539.JPG

 

Her tre skudd med samme blyspiss og stålsikter(skutt i rask rekkefølge)

normal_DSC_1534.JPG

 

Her tre skudd med 6g helmantel, kikkertsikte på 6x og normal-avtrekk(skutt i rask rekkefølge)

normal_DSC_1530.JPG

 

Er veldig fornøyd med presisjonen. Ikke noe avvik på treffpunkt selv med kort tid imellom hvert skudd. Uvant å skyte med så dårlig kinnkontakt, men det går jo... Opplevde at stokken er en anelse for kort, og at det virker som om trangborringen er nokså trang. I hvert fall med testammoen. Kan være at jaktammoen jeg har går litt annerledes. Uansett bedre at den er for trang enn for åpen, så har jeg i hvert fall muligheten til å gjøre noe med det.

 

Konklusjonen etter testing er i hvert fall at jeg er jæ.... fornøyd med presisjonen i våpenet!

 

Veldig fornøyd med at jeg til slutt fant en slik drilling og... her er sporene som viser hvor lenge jeg har leita: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=46452

Link to comment
Share on other sites

UTROLIG! Et jaktvåpen fra 1934 som har like god presisjon som en moderne banerifle. :shock:

Jeg har nesten aldri hørt om en drilling som går dårlig. Det synes jeg er litt rart: En ting er at slike våpen ikke blir skutt mye med, men det er jo utrolig at man ikke har glemt å pusse løpet etter en regnværsdag en eneste gang i løpet av de jaktturene denne har vert med på siden 1934...

 

Gratulerer med drillingen! Det er ikke tvil om at det er mye mer sjel i disse drillingene enn mer moderne konstruksjoner...

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk til innkjøp av klikkpatroner i kal 16, men det viste seg at disse ikke passet... F..n! - tenkte jeg, for noen dårlige klikkpatroner! Men så kom jeg til å måle litt på forskjellige hylser av eldre årgang, og det viser seg jo at det er litt forskjellig dim. F.eks av 20 eldre 16/70 patroner av typen Super Baikal, var det bare 14 som passet i min drilling. Skal jeg få inn de som ikke passer må de tvinges inn. Og gamle drillinger skal kanskje ikke tvinges til noe(unntatt ut i skogen på jakt :D ) Så per nå er det en hel del ammo i skapet som bare må bli liggende...

 

Min drilling har rett og slett trange kammer. Andre som har opplevd dette på eldre drillinger?

 

Klikkpatronene er forresten slipt og pusset slik at de kamrer... De var av typen aluminium eller noe, så det var uproblematisk.

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt! A5en har fått smake både 65 og 70mm, i hvert sitt løp vel og merke, og det har blitt felt både tiur og orrfugl med den gamle børsa :D Jeg liker den børsa innmari godt! Angrer ikke på det kjøpet!

 

Framsiktet på den korte pipa er blitt borte i kampens hete, men det skal jeg vel kunne få tak i en gang...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Greier ikke helt å la denne ligge....

 

Tenker en del på våpenet og bruken til høsten. Tenker på om jeg er villig til å modde stokken med justerbar kolbekam, og jeg vurderer hvordan jeg skal forlenge stokken med ca 2-3cm. Våpenet skal jo brukes, og jeg vil optimalisere den slik at den fungerer godt og jeg skyter så bra som mulig - også med rifleløpet. Men til hvilken pris? Et gammelt "smykke" fra 1934 bør kanskje ikke moddes med justerbar kolbe, men samtidig skal det jo brukes... Er veldig todelt i tankegangen merker jeg! Jeg vil ikke være fisefin og behandle børsa som om det ikke er til å brukes, men jeg vil ikke ødelegge noe flott og klassisk.

 

Har tenkt på om det går an å montere justerbar på en måte som får det til å se gammelt og "originalt" ut. Det kan ikke være justerbart som i at det trengs verktøy for å justere. Jeg må kunne justere fra hagleskyting til rifleskyting på stedet, og helst litt brennkvikt. Hva gjelder forlengelse tenker jeg jo selvsagt blant annet på treverk som står i stil til stokken for øvrig.

 

Så er det noen tanker rundt justerbar kolbekam og forlengelse av stokken? Hadde vært interessant om noen hadde tips eller forslag til løsninger.

 

Jeg er mest på NEi til kolbekam, men SKAL forlenge stokken asap...

Link to comment
Share on other sites

Må nok bli en sånn løsning, selv om jeg ikke syns det verken er fint eller spes praktisk, all den tid det er en duppeditt som må av og på.

 

Stokken har allerede en svart plast(?) forlenger og så ei lang kolbekappe bak der. Stokken er meget kort. Kanskje den er skadd og så kappet tidligere, eller så har det vært en skikkelig kort tysker som fikk den laget i sin tid :D

 

Skal ikke ha noe gummi bak der. Enten treverk eller skinn. Helst matchende treverk som gjør overgangen usynlig, og skinn bakerst. Har tafset på et par skinn/lær bakkapper, og det er jammen flott! Ble tipset om en svenske som var god på slike...

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, jeg vil tro at det kan gjemme seg et fint smykke under gugga som er på stokken nå. Men, om du skal forlenge den så koster det litt å få gjort det skikkelig. Dette er jo et praktvåpen, du vil ikke vurdere å restokke den da?

 

Drilling er fantastisk, men det er og blir et kompromiss. Morten Vinje kaller det våpenverdenens svar på dorullholder med telefon og radio... På gode dager har man alle muligheter, på dårlige dager har man halveise løsninger til alt... til ren riflejakt fungerer en rifle bedre, til ren haglejakt fungerer en hagle bedre. Drillingen kommer til sin rett når man driver kombinasjonsjakt. Jeg har skutt tiur under smygjakt på hjort; skutt hare på langt hold under rypejakt (smekket på kikkertsiktet) osv.

 

En stokk som både skal fungere til fluktskyting og gi god kinnkontakt når man bruker kikkertsikte finnes ikke. Noen bruker kolbekamheis, andre dings til å tre på kolben, andre gir bæng. Jeg er blant de siste. Jeg forsøker å skyte inn sittende, og skyter mest sittende med albuene på knærne på jakt. Da er det tilstrekkelig kinnkontakt.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til patronene du ikke får til å passe så vil jeg tippe at det er flensen bakpå patrona som er problemet. Denne har blitt ørlite grann tykkere med åra, slik at en ikke får lukka børsa med nye patroner. Det har ødelagt 2 gaupejakter med drilling for min del, pga dårlig service og behandlingstid hos børsemaker.

 

Løsningen er å levere den inn til en børsemaker som brotcher litt mer plass bakerst i kammerdelen som omslutter messingflensen. Anbefaler Vågsland.

 

Jeg har gjort dette med en Heym og nå sist Krieghoffen :-)

Link to comment
Share on other sites

Ser poengene ang kinnkontakt og jakten på det optimale...

 

Hva koster det normalt for en passelig fin trestokk om man vil restokke da?

 

Sikkert smart å brosje opp litt. Det er mye annet som kan gjøres, så jeg ser ikke bort ifra at det blir gjort samtidig.... Skal begynne å tippe lotto førstkommende helg;-)

Link to comment
Share on other sites

Drilling er et kompromiss, som det blir påpekt over.

 

Kompromisset blir størst med kikkert montert.

 

Jeg bruker de åpne siktene mest mulig og strekker hals når det trengs med kikkertsiktet. Det lever jeg greit med, føler meg trygg med åpne sikter på rådyr på 70-80 m.

 

Kunne faktisk tenke meg en Doctersight tilpasset basene til hakemontasjen, selv om det blir litt stilbrudd. Tror det kunne blitt svært praktisk slik jeg bruker drillingen, hovedsaklig rådyrjakt med hund.

 

Justerbar kinnkappe er jeg tilhenger av, men aldri i verden på en klassisk drilling. Det ville i tillegg ødelegge noe av fleksibiliteten, da det umuliggjør hagleskudd uten kikkert (jeg har durchsehen-haker). Det er lettere å strekke hals enn å komme under ei oppjustert kinnkappe. Har man kikkert montert hele tiden blir problemstillingen en annen, selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har fått brukt drillingen ganske mye siden 10.sept.... På rein fuglejakt i fugle-område, og kombinert rådyr og fuglejakt litt lavere i terrenget. Når det gjelder rein fuglejakt ble det suksess ifra første situasjon.

 

normal_DSC_2046.JPG

 

Var spent på greener sikringa, men det fungerer perfekt. Avsikrer uten å tenke. Det viste seg å være mye enklere å konvertere fra vanlig skyvesikring på kolbehalsen fra hagle til greener på sida. Bevegelsen er jo utrolig lik. Jeg går med drillingen vendt over på siden, og avsikrer og snur den på vei opp. Noe tidstap får jeg nok pga piperetningen, da pipa peker ut mot venstre når jeg går på denne måten.

 

På kombinert jakt spenner jeg opp rifla og øker med det beredskapen ift rådyr. Jeg går allikevel med våpenet i "hagle-modus" for ikke å tape tid med omstilling når tiuren letter. Skulle jeg få en rådyrsituasjon med svært dårlig tid ser jeg det som sannsynlig at avstanden gjerne også er kort. Da har jeg hagl med 3mm dim som kal gjøre susen. Ser jeg et rådyr får jeg nok tid til å stille om til "rifl-modus". Det er i hvert fall det jeg trur er mest sannsynlig.

 

Når det kommer til sikter er jeg fortsatt i tvil. Jeg jakter uten kikkertsikte per nå, og det funker selvfølgelig perfekt til fuglejakt, men begrenser meg litt ift rådyr. Med treningen jeg har i bagasjen med åpne sikter har jeg lagt en begrensning på meg sjøl til ca 50m. En annen ting er at stålsiktene fort blir uklare i dårlig lys. Ser ikke bort ifra at jeg kan få så mye som 30min lengre jakttid med et kikkertsikte. (Rein rådyrjakt er ikke dette et problem da jeg har en 1,5-6 som er tilpasset. Problemet er at med forstørrelsen og den høye monteringa er det ubrukelig ift fluktskudd på fugl.)

 

Jeg syns det er fantastisk å gå med dette våpenet, både med tanke på eiergleden, og ikke minst det at det er svært funksjonelt! Ser fram til rådyr og tiurfall :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...