Jump to content

Bygge langholdsrigg på T3 kasse!


jan.borge

Recommended Posts

Hei folkens. Har begynt på et nytt langholds / Hjorte jakt prosjekt. Som jeg skal sysle med nå i vinter.

 

Jeg har kjøpt meg en tikka T3 i 30 06. og GRS sporter stokk. Skulle egentlig bare ha kassen. Men nå tenker jeg å beholde 30 06 løpet og. Skal bygge løpsbytte system på den å sett org løptet i moffe. Kanskje brosje det ut til 30 06AI..

Har et 6,5-248 løp som alt er laget til en annen rifle jeg tenker å hiver det over her.

Ellers så kunne jeg tenkt meg et 7mm rem.mag løp. Men vet ikke om det passer i denne kassen!

 

Noen forslag eller noen som vet om dette går, med 7mm rem,mag i denne kassen?

Link to comment
Share on other sites

T-3 leveres i samme kassen fra 17 Rem til 338 WM så en 7 RM som er samme hylsa som en 338 fungerer utmerket.

 

Henrik (HG firearms) har underbeslag til AI passen T-3 og skinner. Manners lager gromme stokker og piper kan du få fra nesten alle som kryper og går.

 

Rakken har jo en ganske lang og giftig 300 bygget på en T-3. Hansen den yngre gjorde jobben. Har veldig gode erfaringer med jobbene til Roger. Kan anbefale han. Rafdal har også veldig gått ord på seg og så vidt jeg kjenner til fornøyde kunder.

Link to comment
Share on other sites

 

Henrik (HG firearms) har underbeslag til AI passen T-3 og skinner.

 

AI sine magnum magasiner funker ikke med T3, så ved å bruke magnumpatroner så blir det i tilfelle enkeltskuddsrifle. Det har jeg forøvrig gjort selv med 300wm, men jeg skal kun bruke min til konkurranse så da spiller det ingen rolle.

 

Sent from my C6903 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare kjøpe en std T3 laminert rustfri i 7mm mag + demper og kikkert?

 

Da får man en utmerket langholdsrigg som ikke trenger beltegående understell og helikoptersupport.

 

Hvor mye bedre skyter man med skranglete tactical stæsj på børsa?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare kjøpe en std T3 laminert rustfri i 7mm mag + demper og kikkert?

 

Da får man en utmerket langholdsrigg som ikke trenger beltegående understell og helikoptersupport.

 

Hvor mye bedre skyter man med skranglete tactical stæsj på børsa?

Jeg er enig i at det er et kanon utgangspunkt, men jeg tør påstå at jeg skyter en del bedre med KRG Whiskey stokken min enn med original Tikka stokk. Det er hovedsakelig fordi den er tyngre, 100% frittliggende, har bedre kolbe og kinnstykkejustering, bedre beddeblokk og bedre rekylklakk. Skranglete er den heller ikke.

 

Sent from my C6903 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kjøpt en Sako TRG i 300winmag i stedet for å bygge på T3. Anskaffelsessummen blir omtrent det samme, om ikke høyere for T3. Annenhåndsverdien på TRG er mye bedre. Se på Remingtongjengen. En brukt Rem 700 koster "aldri" over 10k uansett hvor mye stæsj det er på den. T3 kommer til å lide av det samme.

Link to comment
Share on other sites

Det må vel i så tilfelle være å selge T3'en som den er, med normalt verditap, og så kjøpe TRG hvis det er en blytung, beltedrevet langholdsrigg han vil ha.

 

Husk det engelske ordtaket: "You can't make a racehorse out of a pig, but you can make a very fast pig"

 

Når grisen og veddeløpshesten koster det samme i innkjøp er det som regel en nobrainer hvis det er veddeløp man driver med.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nuvel...da synes jeg heller han skal beholde børsa akkurat som den er nå, evnt kjøpe en 7mm RM pipe til. Da har du en super jakt/medium ,langholdsrigg. Hvis du siden (etter å ha prøvd dette og VET at du kommer til å fortsette) ønsker en mer dedikert langholdsrigg, DA kjøper du en TRG i 300WM eller 338 Lapua..(blei en lang setning gitt)

Link to comment
Share on other sites

OK.

Her var det mange meninger! Og Takk for det.

Men skulle kanskje vert litt mer spes her.

 

Jeg har - 338LM til langhold og extrem jakt.

- 458 socom heldempet til "kort hold"

- Sauer 6,5x55 og 6,5-284 pipet bygget til den. Som jeg bruker til "vanlig jakt" å 6,5.248 pipen til Langhold å jakt.

 

Saken er nå at jeg vil sette Saueren tilbake til vanlig jakt rifle, å bygge meg en ny medium langholds rifle som ikke veier 9kg å det er mulig å jakte Rev, rådyr, Rein, hjort med både på snik, post å fremdeles har litt kraft igjen på litt hold. Samtidig som det må være mulig å skyte stål på 1200m med den.

 

Derfor kjøpte jeg en brukt tikka T3 lite. å kjøpte den stokken til den som jeg syntes har best i mitt tillfelle. Som var GRS Sporter.

 

Jeg har som sakt 6,5-284 løpet. Men børsemakeren viste ikke om han fikk den over på T3 kassen som først var avtalt med han.

Så hvis jeg alikevell må sette inn nytt løp vil jeg ikke bygge enda et 6,5.284 løp. Men kanskje gå for noe tilsvarende. Som leverer det jeg forlanger.

Å det er. ikke gå over 5kg totalt. presisjon. fungere opp til 1200m på stål. å levere kraft nok til å felle hjortehvilt på 4-500m.

IKKE AT JEG SKYTER PÅ DISSE HOLDENE I NORGE PÅ JAKT!

 

Da Ville kanskje en 7mm.rem pipe med 18-19mm ved munningen være et godt alternativ! :D

 

Ja jeg liker å bygge :winke1:

Link to comment
Share on other sites

7mm Rem. mag så må du enten åpne sluttstykke eller skaffe et mag sluttstykke.

Hva med en .280AI isteden? Det er en 7mm Rem mag i std hylsebunn slik du har på bolten idag.

 

Ja, det er noen små forskjeller på 7mm RM vs .280AI, men de er for meg så små at det er ett fett. Jeg kaller de likeverdige.

Link to comment
Share on other sites

Supert svar Poacher.

 

Nå er vi på rett spor :D

 

Men nå har jeg lite eller ingen erfaring med 280 AI. Men regner med det er en 280 hylse som er utgangspunktet..

Men dette skal jeg undersøke nærmere.

Er jo en fordel om man kan bruke magasinet. Uten formye knot..

Passer 280 AI i T3 magasinet?

Link to comment
Share on other sites

280 AI yter 7 rm med alle kulevekter opp til 160 GRS. Dvs ca 920 m/s.

 

168 Berger ca 890 m/s

 

Yter masse i std magasiner, med std støtbunn og ikke all verden av krutt.

 

Har ikke skutt all verden av vilt med min,men noen titalls storvilt har det blitt. Selv er jeg ikke kjempeimponert. Til jakt kjøp en 338 Win Mag. 225 accu eller Interbond gjør susen.

 

6,5'r er uansett hastighet er kleine greier :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode å dårlige råd :winke1:

 

Da har jeg hatt en prat med børsemaker. Å hvis ikke han får 6,5-284 pipa mi, som alt står i sauer muffe over i Tikka moffe blir det 280AI.

 

Orginal løpet i 30 06 blir kammeret opp til AI sammtidig :D

 

Så får vi se om det blir en 280AI tråd etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

280 AI blir garantert bra. Fin rekyl og potent patron :)

 

Nå skal det sies at 300wm har vel så bra ballistisk ytelse, bedre utvalg av kuler, rimelige kuler og man slipper hylseforming, men dette er vel ting du har veid for og imot allerede og landet på et valg.

 

Som Sauer 150 har nevnt så har jeg en pangpang bygget på en t3.

 

Den skyter 230grs Berger hybrid med G1 bc på 0.743 ut i 925m/s.

 

 

vvld.jpg

 

 

Edit: Prisen har nok passert en TRG 42 med bitteliten margin, men jeg synes det er deilig å få løp laget etter spesifikasjon. Kammer, throat, stigning, lengde, materiale etc kan velges etter eget ønske og behov, og hvilken kule man har tenkt å skyte. Dette blir litt vrient i ei fabrikkpipe. Om det har noe for seg, er en annen sak. Original-løpet skøyt meget bra med 190ncc og 220 lapua scenar-l, men det klarte ikke sende 230grs berger noen annen vei enn sidelengs :winke1:

 

Så er det jo gøy å ha noe som ikke "alle" andre har :)

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at det er en ny rekylklakk på den. Den gamle satt fast i den gamle beddinga, og hadde allerede begynt å lide. Derfor ble det satt på en ny klakk i forbindelse med søylebedding når den var inne hos Hansen. Dette skal være en mer stabil løsning enn den lille anleggsflata som er på den originale.

 

Ladningen som brukes er Remington hylse, 75grs VV N-570, Federal 215GM hetter og en col på... tja, rundt snaue 93mm om jeg husker rett. Kula står iallefall 0.2mm fra bommene.

 

Pipa er 79cm lang fra støtbunn til munning, og 1:9 twist. LW SS Match emne, og 28mm tykk. Den er kamret med en match-brotsj som er på den trange siden.

 

 

Det skal sies at hastigheten ikke er 120% verifisert enda. Kun basert på kronograf, og skyting på hhv 500m, 706m og 850m. Da stemte farta med antall knepp spot on. 24 knepp til 500m er flatt til så tung kule å være :)

Link to comment
Share on other sites

Fint, da får ikke du noen problemer med denne rifla. Den nye klakken skal ikke bare være bedre, det er helt sikkert at den er bedre enn den originale. Kunne faktisk godt bare kopiert spes. fra denne rifla til min neste :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Har jo et håp om at dette skal fungere bra. Det er ikke lenge siden jeg satte i ny pipe og rekylklakk og fikk den søylebeddet. Fikk den tilbake rett før jakta, og da har det automatisk blitt mindre tid til skyting. Men den viser da gode takter foreløpig.

 

Send meg en PM om du lurer på noe, så skal du få svar ang. børsa om du har planer om å bygge en selv :)

Link to comment
Share on other sites

280 AI blir garantert bra. Fin rekyl og potent patron :)

 

Nå skal det sies at 300wm har vel så bra ballistisk ytelse, bedre utvalg av kuler, rimelige kuler og man slipper hylseforming, men dette er vel ting du har veid for og imot allerede og landet på et valg.

 

Trenger ikke hylseforming, .280AI har ferdige hylser fra f.eks Nosler

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150 skrev i min tråd ang sin 30-06AI:

 

Jeg siterer :

 

¨Pipa mi er 70 cm og 18,5 munning. Passe til en ok jaktrigg.

 

Gir ca 900m/s med 180 grs kuler og 850m/s med 200 grs kuler med 87mm patronlengde. Ladningene er 64-67grs med MRP i Lapua hylser. Med Win/Norma hylser kan du gå opp 1 grs da de er romsligere, men spesielt Norma hylser er bløte i hylsehodet og tåler vesentlig mindre deng.¨

 

 

Da vil jeg tro at man burde få godt over 900 m/sek med lettere kuler i cal 30, men dog ikke med samme bc som 7mm har. Men skal man skyte langt, så er alt under 180 grs helt meningsløst, i mitt hode ;)

Jeg skal ta min 30-06 AI så langt ut i busken som noen 300 mag, wait and see :)

Link to comment
Share on other sites

Med 165 grs kuler får jeg 950+/- litt avhengig av type. Skyter flatt som fy, men driver mer av enn 280'n gjør. Skjer derimot mer når de lander.

 

Har skutt endel 200 MK i 06 AI'n som fungerer utmerket. 210 berger/208 A-Max tror jeg er de beste kulene i patronen. De tyngste pilene med den beste balistikken er det litt for lite volum i hylsa til å få skikkelig fart på. Da må en ha hylser som rommer enda 10-12% mer krutt.

 

Men at du kan skyte skikkelig langt med en er jeg ikke i tvil om. Miculic skjøt jo akkurat en ballong med en 38 snub opp ned mens han trakk av med lillefingeren. Bare å trene nok:-)

 

Spøk til alvor >.600 BC kuler i 850+ fungerer skikkelig i andre kalibere. Gjør helt sikkert det her også. Sjåføren pleier også å ha en viss innvirkning på resultatet og der har jeg lagt merke til det er spesielt gode forhold på Hareid :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...