Dato/klokkeslett: 20 Jan 2017, 19:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Jan 2017, 22:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Etter noen jaktturer til det mørke kontinent, har lysten på bøffel blitt mer og mer påtrengende. Bøffeldrømmen har ligget og lurt i bakgrunnen i en liten mannsalder, men etter et par møter med Mbogo under jakta hos Mananga Safaris i høst ble bestemmelsen tatt. Jaktkarrieren er ikke komplett før jeg hører dødsbrølet fra min egen bøffel..

Jeg har alltid hatt sansen for grove kalibre, men etter å hatt gleden av å få skyte med en del "tungvektere" som 458 Lott, 460 Wby, 500 A-square etc, har jeg funnet ut at det er greit å begrense seg litt. Det er jo morro å dra av et par skudd med noe stort og slemt, men grensen for hva jeg greier å håndtere på en fornuftig måte ligger litt lavere. Jeg hadde inntil nylig en 416 Taylor, bygget på en Brno ZKK-600. Børsa ble bygget på svært magert budsjett, og blei vel aldri helt hva jeg hadde sett for meg. Denne blei solgt billig i fjor, og jeg har siden vært uten skikkelig storviltrifle.

Det ser ut som om min 9,3x64 Brenneke, ladd med 300gr A-frame, ville kunne håndtere en bøffel, men det var liksom litt tomt i våpenskapet uten en rifle i klassen .400 +.

I sommer fikk jeg en høyst uventet telefon. En bekjent ringte og lurte på om jeg ville overta hans gamle Brno ZKK-602 i 375 H&H, siden han ikke kunne bruke den mer på grunn av sykdom. Prisen for overtagelsen var i høyeste grad symbolsk, mot at jeg lovte at rifla skulle brukes til det den var lagd for, nemlig afrikansk storvilt. Forrige eier hadde aldri hatt muligheten til å dra, men mente at børsa ihvertfall burde komme seg til det mørke kontinent.

Børsa var i litt sjaber forfatning. Pipa er kappet, rekylklakken og feste for baksikte dreid bort fra pipa. Skjeftet er av "Lux-typen"med montecarlo og hvite kontrastskiver.

Bilde

I og med at børsa var litt medtatt, blir den donorvåpen for et nytt rifleprosjekt.

404 Jeffery
Jeg har bestemt meg for at 602n skal bli en 404 Jeffery, bygget som en klassisk britisk afrikarifle. Stilmessig blir det nok stjålet trekk fra både Westley Richards, H&H og Rigby.

Foreløbige spesifikasjoner.

-24" løp med markert kammerstykke, rekylklakk og stol for baksikte integrert i løpsemnet.
-Baksikte med et fast, stående V-skur. Skuret får senterlinje i sølv.
-Reimbøyle på løpsring.
-Express-framsikte fra ERA, med hvitt perlekorn på 4mm.

Bilde

Fasongen på kornfoten blir nok betydelig forandret, men slik ser ihvertfall utgangspunktet ut.
Selve låskassa blir nok uendret, utenom tilpassing for ny patron, og puss/blånering. Jeg vurderer å montere en M70-sikring på den.
Kikkertmontasje blir nok en QD-variant fra Dave Talley eller Warne.

Skjeftet skal bygges for bruk av åpne sikter, uten at det blir helt håpløst å bruke kikkertsikte på den.
-Rød 1" Decellerator kolbekappe.
-Rødlig oljefinish.

Bilde

Dette skjeftet fra Joel Dorleac er ganske nært stilen jeg vil gå for, selv om et klassisk, førkrigs Rigby-skjefte som det under også er innafor.

Bilde
Det endelige produktet vil nok ha trekk fra begge, samt at børsemakerens egne preferanser også kommer fram. Ola Gujord blir "byggherre" for prosjektet. Ola og jeg "snakker samme språk", så han pleier å få litt frie hender..

Jeg regner med at prosjektet kommer til å gå litt i rykk og napp, etterhvert som de forskjellige delene til børsa kommer i hus.

If one is driven to tramp the far horizons, once there one may as well take good, mature trophies. But I abhor checklist hunting and hunting for the tape measure. Do the best you can and leave the tape measure in camp! -Craig T. Boddington-

Medlem i sekten Minute of Måke™

Si TAKK, for fanden!

Sist endret av maral den 08 Jan 2017, 09:57, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 07 Jan 2017, 23:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Ivar Odden
Interessant prosjekt. Ikke minst fordi jeg går i nøyaktig samme tanker selv og 602'en i .375 har stått i skapet siden i sommer...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 07 Jan 2017, 23:11 
Avlogget

http://www.vagslandvapen.no/rifle-cal-4 ... 5?start=60

Her ser dere hva Per Arne Vågsland fikk til med en Brno 602..

And here I am, returning to Africa of many faces;.... the sloe-eyed temptress with flowers in her hair who stole my youth and my heart, and left me an old man with a kaleidoscope of conflicting memories of many dashed hopes and some fulfilled dreams. E. Echols

------------------------
NROF, Kavaleriklubben

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 07 Jan 2017, 23:15 
Avlogget

Skal bli morro å se det ferdige produktet i "fri utfoldelse"
:D :D

Mvh.
Griffon

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 07 Jan 2017, 23:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Rino Hals
Du har i mine øyne valgt det beste kaliberet for stort vilt i Afrika.

Og det er gøy å se at du vil bygge i klassisk stil.

Følger med :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 07 Jan 2017, 23:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Spennende maral :)

Dorleac & Dorleac er svært dyktige.

Sent from my iPad using Tapatalk

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 08 Jan 2017, 09:53 
Avlogget

Merker meg at hverken Rigby eller Dorleac brukte/bruker kvartskinne.....som Brno på sin 602...

Måten Brno har festet baksiktet på er jo helt eksemplarisk....maskinert en utsparing i pipa og frest et svalehalespor.....nesten til å bli religiös av..

Hvem gjör sånt i dag....og hva i all verden skal man med en kvartskinne..??

And here I am, returning to Africa of many faces;.... the sloe-eyed temptress with flowers in her hair who stole my youth and my heart, and left me an old man with a kaleidoscope of conflicting memories of many dashed hopes and some fulfilled dreams. E. Echols

------------------------
NROF, Kavaleriklubben

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 08 Jan 2017, 10:16 
Avlogget

Gjøres med fil (finnes egne filer for dette) og håndlag. Kan sikkert jukser til i enslig nymotens fresemaskin :winke1:
Minst like pent som skinne synes jeg men smaken/baken osv.

Norsk skytesports største utfordring nydelig oppsumert;
"Jeg venter tålmodig på at det blir et skifte i styret her hos oss,og at yngre krefter uten skylapper kommer på plass. Da ser jeg for meg både det ene og det andre"

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 08 Jan 2017, 15:20 
Avlogget

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Her er min 404 bygget på en ZKK602. Jeg ville ha en Jeffery/Rigby stil anno 1910-20, og Per Arne Vågsland fikk frie hender.
60cm pipe, vekt 4,1kg. God balanse og kommer til skulderen raskt. Warne hurtigavtagbare stålmontasjer på en Leupold 1.5-5

Utmerket presisjon med 400grs Woodleigh og N150, evt 310grs Pb og N130(+dacron).

M

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 08 Jan 2017, 15:43 
Avlogget

Har du fått jaktet noe med rifla da..?

------------------------
NROF, Kavaleriklubben

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 08 Jan 2017, 15:47 
Avlogget

Bare elg.. ;)

Meningen er å få skutt en bøffel med den, men den ekspedisjonen er ikke fastsatt ennå.
Har vært i Namibia og RSA noen ganger, så veggene er fulle. Mangler liksom den bøffelen..

M

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 08 Jan 2017, 19:09 
Avlogget

Ekte navn: Harald N.
kanskje ikke det du er ute etter, men om du er inntresert kan jeg donere bort / diopteretet som sitter i min skrota 600 kasse. ikke like klassisk men må jø være en drøm på bøffeljakt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 08 Jan 2017, 21:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Om jeg ikke hadde hatt en rifle over .375 H&H i skapet, så ville jeg nok sterkt vurdert en i .404 Jeffery...leser på andre forum at dette kalibret er veldig godt likt blant Afrika jegere...følger denne tråden :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 08 Jan 2017, 23:08 
Avlogget

mauser69 skrev:
Bare elg.. ;)

Meningen er å få skutt en bøffel med den, men den ekspedisjonen er ikke fastsatt ennå.
Har vært i Namibia og RSA noen ganger, så veggene er fulle. Mangler liksom den bøffelen..

M

Har lyst på böffel selv men med dagens dollar kurs så koster det mer enn det smaker... :(

------------------------
NROF, Kavaleriklubben

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 09 Jan 2017, 14:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Veldig god patron .404 er, og lett ladet, skyter presist og passer for det meste en kommer bort i vilt med . Dette er en tråd det blir artig å følge med på.

Jakt på bøffel ku kan være et rimelig alternativ også, eller Argentina også er bra å se etter en tur til.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 10 Jan 2017, 17:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Av og til ramler det små forsendelser ned i postkassa..
Bilde
Litt originalembalasje er jo kjekt.

Bilde
Deler til framsikte,samt reimbøyle på løpsring.

If one is driven to tramp the far horizons, once there one may as well take good, mature trophies. But I abhor checklist hunting and hunting for the tape measure. Do the best you can and leave the tape measure in camp! -Craig T. Boddington-

Medlem i sekten Minute of Måke™

Si TAKK, for fanden!

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Draug, jjrckd, kjella og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet