Jump to content

Risiko ved skyting på stål med pistol?


korporal

Recommended Posts

Hei, jeg har akkurat kjøpt meg en Remington 1911 R1 .45acp og en Cattleman 1873 .45LC. Disse støper jeg kuler til selv.

Jeg har en plass jeg kan skyte på i tillegg til skytterbanen. Er ikke alltid det passer å reise på banen, å da er det greit å ha en slik plass som ikke har "åpningstider".(sundt vett)

For lettvinthets skyld har jeg lyst til å sette meg opp noen stål mål.

 

Å skyte på stål på så korte hold er jeg egentlig litt skeptisk til.

Jeg ser jo at det gjøres av andre hele tiden så så farlig kan det jo ikke være.

Jeg har fått tak i 8mm dørkeplater i "vanlig" jern, st52 er det vel.

Har tenkt å bøye kamjern som jeg stikker nedi bakken som jeg henger platene i.

Hva er grunnen til at dette er trygt og hva er minimumsavstanden dere skyter på?

 

 

Trenger noen beroligende ord :)

Link to comment
Share on other sites

 

Da er spørsmålet mitt, hvorfor kan kula rikosjere fra stein men ikke fra stålet?

Stiller mantlede kuler seg annerledes?

 

Rikosjerer fint fra stål også, men her skyter du i en vinkel som gjør at det går sikker retning, eller den vinkles ut/ned, så vanligvis kommer det bare småbiter i lav fart. Tipper dog de fleste her som skyter Stål har fått noen kutt fra rikosjetter oppigjennom.

 

Stein kan være typ den vinkles nedover, i nedover vinkelen er det igjen noe som vinkler den ut igjen. Kort fortalt har du mindre kontroll over retningen bitene/prosjektilet tar

 

Sjekk ut ipsc stålmål, det er mange som har bygget "rikosjettrammer" rundt målene som begrenser spruten, samt vinklene for rikosjettretning er gjennomtenkte

Link to comment
Share on other sites

Tanken er å la platene dingle fritt på en krok. Stjålet jeg bruker har jeg skutt på før med NCC 155grs .308 på 400m, 100 skudd uten en skramme. En kompis skjøt på samme stålet å lagde bra groper med 6,5x55 med barnes matchburners...? Begge hullspiss. Sikkert en hardere kule.

 

Tror dere at tunge blykuler i lav hastighet klarer å lage groper i stålet?

 

Det virker som at det er viktig at plata dingler fritt. Rekker plata å bevege seg før kula har levert all energi å eventuelt rikosjert?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Coboymål

 

Stålblinkene er bestandig festet øverst når det er montert på stativ,haglemålene kan være form for poppere eller på stativ hengende i kjetting slik de pendler fritt.

Jeg bruker heldekkene værne briller da det spruter mye bly ved bruk av hagle revolver og bøyle rifle.

det er fordi vi ikke skal skade øynene!

Hilsen

Arne :D

Link to comment
Share on other sites

Her er ein god tråd med eit par gode lenkar som illustrerar kvifor ein ikkje nyttar mjukt konstruksjonsstål, og kva som dug. Her er det og sagt noko om tjukkleik.

viewtopic.php?f=53&t=107765&p=1098116&hilit=450+550#p1098116

Stålmåla vi skyt på skal setast opp så dei hallar mot skyttaren. Det aukar sjansen for at rikosjettar og spruten frå kula som går i oppløysing går i bakken.

Det er også best om du får til oppheng eller støtte slik at treffsida på plata er glatt. Opphengskjettingar og skruar er mjuke, dei vil kunne lage splintar i uførutseielege retningar om ein råkar dei.

Stort sett vil kulene fragmenterast fint på anstendige hald. Det er minimumsavstander til stålmål i alle greiner eg veit av, utan at eg i farten tek jobben med å finne eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Om du har sju-åtte meter til stålet, og det er ei pen og slett hardox-plate vinkla lett nedover går det veldig fint. Om nokon har mishandla stålet med t.d. rifle eller S&W .460 (tenker her på ein konkret sunnmøring som meinar ladeboka er pysete på maksgrensene) tek ting ei litt interessant vending. Har klart å spraye ned meg sjølv og tre tilskodarar med bly og mantelfragment frå eit magasin tømt mot ein poppar-serie (heilt vanlege Geco fullmantel). Kjende det godt sjølv, og det var ei god blanding av latter og bannskap bak meg.

Det er ein grunn til at IPSC-reglane krev at både skyttar, RO'ar og tilskodarar skal ha briller og hørselsvern på til ei kvar tid.

 

Kunne gått verre om eg hadde fylt magasinet med miljøammo (homogen eller koparkjerne). Der har vi sett ein del stygge rikosjettar i rare retninger, frå heilt slette og fine stålplater. Ninjastjerner som fyk rundt. Ikkje uventa forbyr vi skyttarar å nytte pokkerskapen mot stålmål hos oss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...