Jump to content

Seljakt 2013


thehunter

Recommended Posts

Siden Seljakta 2013 er starter er det vell på tide å lage en ny tråd for dette.

 

Har selv ikke vært ute på sel jakt enda på grunn av at jeg venter enda på papirene.

 

 

Har noen spørsmål:

 

* Er det bare jeg som ikke har fått betalt for kjevene jeg sendte inn i fjor?

 

* Hvordan får dere fjernet under kjeven i fra selen på en kjapp å enkel måte?

 

Fjor brukte jeg kniv og en liten avbiter, det funket helt ok på små seler men på voksen selene brukte jeg LAAAAAAAAANG tid på dette.

 

aslebaraa har skrevet litt om regelverke for seljakta, fint om dere leser dette:

 

Seljakta er regulert under fangst og ikke vanlig jakt. Dette betyr at de vanlige reglene om jakt ikke egentlig omhandler Seljakta, men de viktigste momentene jeg kan se er:

1. Man trenger ikke stå i Jegerregisteret for å drive fangst på kystsel. Dvs. at om du har ervervet deg godkjent våpen og tar Storviltprøven, så kan du søke på Seljakt (fangst).

2. Det er tillat og bruke båt med motor under jakta (fangsten) Det er også lov til å skyte fra båten, men jeg anbefaler at man er min to som jakter i lag. Bytt på å være den som går i land for å skyte. Noen skudd fra båt går bra, men det blir fort en del bomming og da har du fort en del sel som ikke liker trynet ditt

3. Før var det Fiskeridirektoratet som forvaltet alle deler ved jakta, mener at der F.dir og Havforskningsinstituttet (HI) som fastsetter kvotene. HI kommer i alle fall med sine tolkninger. Forvaltningen av søknad, rapportering og gjennstående kvote er satt til Fylkeskommunen. Hva de har med fangsten utenom dette er jeg usikker på, men tror ikke det er mere.

4. Kompensasjon/skuddpremien forvaltes av HI og kjever sendes til HI Tromsø v/Lotta Lindblom. Det er underkjeven som sendes inn og den bør ha alle tennene inntakt, i alle fall de bakerste (innerste) tennene. Sjekk dette før du begynner å grise med å få kjeven ut. Hender ofte at tennen får seg en trøkk ved hodeskudd.

5. Det skrives mye om kuler etc. ved seljakt, men det er altså Storviltreglene som gjelder med tilhørende ekspanderende prosjektil og krav til anslagsenergi. At dette ofte anses som "overkill" på de minste selene er en annen sak. Kan anbefale at du velger den minste tillate kula i ditt kaliber som er mest lett ekspanderende f.eks Nosler Balistic Tip. Vann og rikosjett er farlig. V-Max, TNT, ultrahyperekspanderende er som regel for lette til å være tilatt, men er egentlig perfekt for hodeskudd på de minste selartene.

 

Har brukt ordene jakt og fangst i hytt og gevær, men dette er altså regulert under fangst.

 

Tar forbehold om feil og endringer av lovverk!!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jepp. No e det bare å skride til værket. :) Søkte i midten av november. Papirene fra Nordland lå som vanlig i posten før nyttår. Det gjorde ikke papirene fra Troms......som vanlig :evil: Fikk dem i posten i dag, ei uke ut i jakta. Dette er tredje året på rad at Troms fylkeskommune er sein med saksbehandlinga. Det er lenge siden kvotene fra Fiskeridirektoratet lå klar. Dette holder f..... ikke mål!!! :evil:

 

Ellers er jeg i godt hold etter jula og humøret er stigende.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

@ thehunter

 

Jeg bruker en juniorbue til å ta ut kjevene med. (liten jernsag som du får på byggmakker etc) kjøp noen billige arbeidshansker slik at du kan ta godt tak i kjeften uten å skade deg på tennene.

 

Bruker også vanlig kjøttrulltråd fra rema 1000 til å måle opp dyret med. Slå en knute i enden, strekk ut i lengden av dyret og skjær av. Legg tråden rundt dyret og slå en ny knute, da kan du måle fra knute til knute for tykkelse på dyret når du kommer hjem. Slenges i posen sammen med kjeven.

 

Har ikke sendt inn kjever på en stund...var mere interresant når kompensasjonen for vårt arbeid var på 500 kr stk....men har hørt at det er flere som ikke har fått utbetalt....

 

Hvor i Vesterålen jakter du??

Link to comment
Share on other sites

Da blir det kjøp av jernsag i morgen! :winke1:

 

Kompensjon i fjor var vell på 200kr i år er den 400kr og det dobbelte for havert?

 

Hvem skal man ringe når man ikke har fått pengene?

Er ikke så artig å betale frakt for at noen skal få gratis informasjon...

 

Jeg jakter hovedsaklig i Øksnes kommune, veldig stor bestand her.

Var på 4 daga på jakt i fjor, på den tiden fikk vi 15 rapporterte dyr.

Men av de 15 var det bare 8 vi fikk ombord i båten.

Link to comment
Share on other sites

Har sett de som bruker en stor grensaks av det største kalibret og rett å slett klippet av kjevebeinet etter at de har skjert rent kjeven med kniv, bruk hansker og vær forsiktig med sår slik at dere ikke får spekkfinger, det er en betennelse i sår etter kontakt med spekket på selen og kan vist fort gå til blodforgiftning og er meget smertefult.

Leste forresten i dag at skuddpremien og kvotene økes i år

http://www.banett.no/nyheter/article6926709.ece" target="_blank

Kanskje jeg skal søke i år, har ikke hatt lisens de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Det der må vell vær en avis som har gjort veldig dårlig research.

Vanskelig å se på bilde men det ser da vell ut som en steinkobbe?

Haverten har man vell aldri fått 250 kr før ? hva vell 500 kr ei stund.

 

Men eller veldig bra at de har øket til 400 kr og 700 kr i kompensjon, vis man når får penge på konto en gang!

 

Har prøvd å ring på det nr lengre opp på siden men aldri fått svar.

Link to comment
Share on other sites

Gå inn på http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangs ... aa-kystsel

her finner du det du skulle trenge av søknader og bekreftelse på skyteprøve.

 

jeg har dog ett spørsmål selv angående skyteprøven, er det noen som har erfaring med at de godtar en som ble avlagt sommeren i fjor?

 

Her jeg er bosatt starter ikke jegertrening og oppskyting før over påske og det hadde vært fin å kunne benytte tiden frem mot og ikke minst i påsken til seljakt..

Link to comment
Share on other sites

sveinmk: Oppskytingen gjelder inn i det nye jaktåret om jakta går over. Men ny avgift må betales så en må ha med seg begge korta om jakta fortsetter etter 31/3.

 

Når du sier 31/3 så tenker du vel på jegeravgiftskortet?? Seljakta er ikke regulert under jakt, men fangst så i utgangspunkte trenger du ikke jegeravgiftskortet, men godkjent oppskyting må man ha og da holder det med den som blir anrangert på høsten for storviltjakta. Nå er det jo slik at de fleste som erverer seg våpen i dag har jegerprøven, men dette er ikke et krav under fangst på kystsel.

 

Altså oppskyting fra 2012 holder for seljakta i 2013, så må man skyte opp igjen på høsten 2013 om man skal jakte i 2014 etc...

Link to comment
Share on other sites

Sorry ang jegeravgiftskortet, men de fleste har jo da også dokumentert oppskytinga på dette kortet. :wink:

 

Ja det er jo det som er det vanlige, men kan jo ta en kort orientering ang. Seljakt. Ikke for å pirke, men for å orientere :smile: Andre kan også komme med innspill da min hukommelse ikke alltid er den beste 8)

 

Seljakta er regulert under fangst og ikke vanlig jakt. Dette betyr at de vanlige reglene om jakt ikke egentlig omhandler Seljakta, men de viktigste momentene jeg kan se er:

1. Man trenger ikke stå i Jegerregisteret for å drive fangst på kystsel. Dvs. at om du har ervervet deg godkjent våpen og tar Storviltprøven, så kan du søke på Seljakt (fangst).

2. Det er tillat og bruke båt med motor under jakta (fangsten) Det er også lov til å skyte fra båten, men jeg anbefaler at man er min to som jakter i lag. Bytt på å være den som går i land for å skyte. Noen skudd fra båt går bra, men det blir fort en del bomming og da har du fort en del sel som ikke liker trynet ditt :lol:

3. Før var det Fiskeridirektoratet som forvaltet alle deler ved jakta, mener at der F.dir og Havforskningsinstituttet (HI) som fastsetter kvotene. HI kommer i alle fall med sine tolkninger. Forvaltningen av søknad, rapportering og gjennstående kvote er satt til Fylkeskommunen. Hva de har med fangsten utenom dette er jeg usikker på, men tror ikke det er mere.

4. Kompensasjon/skuddpremien forvaltes av HI og kjever sendes til HI Tromsø v/Lotta Lindblom. Det er underkjeven som sendes inn og den bør ha alle tennene inntakt, i alle fall de bakerste (innerste) tennene. Sjekk dette før du begynner å grise med å få kjeven ut. Hender ofte at tennen får seg en trøkk ved hodeskudd.

5. Det skrives mye om kuler etc. ved seljakt, men det er altså Storviltreglene som gjelder med tilhørende ekspanderende prosjektil og krav til anslagsenergi. At dette ofte anses som "overkill" på de minste selene er en annen sak. Kan anbefale at du velger den minste tillate kula i ditt kaliber som er mest lett ekspanderende f.eks Nosler Balistic Tip. Vann og rikosjett er farlig. V-Max, TNT, ultrahyperekspanderende er som regel for lette til å være tilatt, men er egentlig perfekt for hodeskudd på de minste selartene.

 

Har brukt ordene jakt og fangst i hytt og gevær, men dette er altså regulert under fangst.

 

Tar forbehold om feil og endringer av lovverk :roll:

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

4. Kompensasjon/skuddpremien forvaltes av HI og kjever sendes til HI Tromsø v/Lotta Lindblom. Det er underkjeven som sendes inn og den bør ha alle tennene inntakt, i alle fall de bakerste (innerste) tennene. Sjekk dette før du begynner å grise med å få kjeven ut. Hender ofte at tennen får seg en trøkk ved hodeskudd.

 

Jeg er nokså sikker på at det er hjørnetennene de måler og snitter opp. Altså fangtennene eller "hoggtennene" om du vil.

Link to comment
Share on other sites

4. Kompensasjon/skuddpremien forvaltes av HI og kjever sendes til HI Tromsø v/Lotta Lindblom. Det er underkjeven som sendes inn og den bør ha alle tennene inntakt, i alle fall de bakerste (innerste) tennene. Sjekk dette før du begynner å grise med å få kjeven ut. Hender ofte at tennen får seg en trøkk ved hodeskudd.

 

Jeg er nokså sikker på at det er hjørnetennene de måler og snitter opp. Altså fangtennene eller "hoggtennene" om du vil.

Dette med at tennene bakerst i kjeven må være hel, var beskrevet i godkjenningspapirene et år. Sendte inn kjever for 12 000,- det året. 4 av kjevene hadde skader på de bakerste tennene og 4 kjever bel avvist. Trenger ikke være det, men hva er oddsen?

 

Hopp over kjever med skade på tennene!!!

Link to comment
Share on other sites

Var ute i fire 4 timer i dag å resultatet ble 4 stein kobber.

Men det gikk bort 1,5 time på å finne ut hvor de gjemte seg, så vell en ca 30 stykker totalt i dag.

 

normal_IMAG1495.jpg

 

normal_IMAG1476.jpg

Første selen som ble skutt.

 

normal_IMAG1497.jpg

 

Nr 2

 

normal_IMAG1499.jpg

 

Nr 3

 

Fikk ikke tia tell å ta bilde av nr 4 på grunn av at det begynte å bli mørkt.

 

Har tatt en masse bilder av hvordan man flår selen å tar ut kjøtte og kjeven.

Kansje jeg lager en liten "bruker manual" på hvordan jeg bruker og gjøre det.

Men det blir ikke før i kveld eller i mårra.

Link to comment
Share on other sites

Her står det litt info angående hva Lotta er ute etter på selen :)

 

INFORMASJON ANGÅENDE ”FANGSTSKJEMA-KYSTSEL”

 

Kunnskap om sentrale sider av biologien til steinkobbe og havert er en forutsetning for forvaltning av artene. Biologiske data som ønskes innsamlet av jegerne under kystseljakt er derfor viktig for at forskerne skal kunne gi best mulig råd til forvaltningen.

 

Det er viktig å få innsamlet underkjeven for å kunne aldersbestemme selen. Dette gjøres ved å snitte en hjørnetann og så lese (telle) aldersonene i snittet. Sel som er merket i den ene baksveiven er særdeles viktig å få aldersdata fra. I slike tilfeller kan metoden for aldersbestemmelse kontrolleres fordi vi vet den nøyaktige alderen på disse individene (selen ble merket like etter fødsel). Det betales kompensasjon til jegeren for innsendt merke og kjeve. Alder og kjønn gir informasjon om hvilke aldersgrupper det fanges på og om kjønnsfordelingen i fangsten.

 

Det er også viktig å få registrert om hunndyrene har foster, noe som sammen med alder gir informasjon om alder ved kjønnsmodning og graviditetsfrekvens. Basert på slike data er det mulig å beregne hvor mange unger som årlig blir født i bestanden. Over tid vil man kunne studere om slike forhold endrer seg ved for eksempel varierende beskatningsnivå.

 

Vi ønsker også mål på standard lengde (målt i rett linje fra nesetipp til haletipp når selen ligger på rygg). Sammen med aldersdata brukes også lengdemålet til å beregne veksten hos sel.

Link to comment
Share on other sites

Har fått en del spørsmål om slakting og kjøtt. Legger ut min fremgangsmåte etter felling. (sakkset fra et av mine tidligere innlegg)

 

Du trenger:

 

1 Tynn tråd (kjøttrulltråd)

2 God kniv

3 liten baufil (juniorbue)

4 noe å ha kjøttet i.

5 Sprittusj.

6 Engangshansker.

 

Tråden bruker du til å måle dyret med. Trekk ut tråd fra snute og til hale, kapp av og slå en knute i enden. Ta samme tråden og legg den rundt selen over brystet. Slå en knute til der hvor enden møter tråden. Du har nå totallenged på selen og mellom knutene har du omkrets.

Merk en pose (eller det du har kjøttet i). Jeg merker etter antall felte dyr. legg tråden oppi.

 

Lag et snitt ved brystbenet og mål spekktykkelse. Skriv dette opp før du begynner med selve slaktingen.

 

Skjær et snitt fra nakken og ned til halen. Lag et lite snitt ut til sidene framme og bake slik at du kan "brette" spekket til siden.

normal_Kobbjakta_2007_140.jpg

 

Skjær deg ut til begge sidene og husk at jo mindre spekk som ligger igjen mot kjøttet jo bedre. Dette MÅ du skjære bort alikevell.

normal_Kobbjakta_2007_143.jpg

 

Får å ta ut kjøttet begynner du å skjære fremst på dyret. Du kjenner ryggraden med fingrene. Skjær på begge sider av ryggraden. Du finner den største biffen bak på dyret, men her må du være forsiktig så du ikke skjærer inn i vomma.

 

Det er mere på dyret som kan spises slik som framluffene, men personlig har jeg ikke den helt store sansen for disse. Indrefilet har jeg ikke funnet på Steinkobbe som er verdt å ta ut. På Havert kan den nok være større, men har desverre ikke fått skutt Havert enda.

 

Ønsker du å ta ut framluffene så er dette også en grei sak. Skjær et dypt kutt rundt "handleddet" på luffen og brekke denne løs, så følger du den naturlige hinnen som er mellom luffen og brystet på dyret. Skjær deg ned til benkulen og brekk denne ut. Da kan du løsne luffen og snitte løs skinnet.

 

Skal du partere hele dyret så blir dette en noe gisete jobb.

normal_Kobbjakta_2007_144.jpg

 

Til slutt det viktigste av alt. Du MÅ fjerne alt av spekk som henger igjen på kjøttet. Skjer heller bort mye kjøtt en at det henger igjen noe. Dette vil sette transmak på kjøttet.

 

Engangshansker bør brukes da det er noe som heter "spekkfinger". Skal visst nok være en form for betennelse som det ikke er noe botemiddel mot og kan føre til amputering. Jeg har slaktet et utall uten hansker :roll:

 

Baufila bruker jeg til å skjære ut underkjeven med.

 

Før logg i en liten blokk som du har med ut på jakt. Blodige og stygge fangstskjema er ikke noe pent og sende fra seg 8) Fyll disse ut hjemme mens du mimrer over fine turer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ang betaling for kjever fra i fjor.

 

I følge de papirene som ble sendt ut i Troms var det 250 kroner pr kjeve (ingen spesifisering av art). Jeg sendte inn 2 havertkjver og 4 steinkobber. Har nå fått kun fått 500 kroner utbetalt. Alle andre jeg kjenner som har sendt inn kjever har ikke fått penger. De har kun sendt inn kjever av steinkobbe. Forsøker nå å få fatt på noe i HI eller fiskeridirektoratet som kan svare på hva som har skjedd her. Noen andre som har fått penger?

 

Johs.

Link to comment
Share on other sites

Har fått en del spørsmål om slakting og kjøtt. Legger ut min fremgangsmåte etter felling. (sakkset fra et av mine tidligere innlegg)

 

Du trenger:

 

1 Tynn tråd (kjøttrulltråd)

2 God kniv

3 liten baufil (juniorbue)

4 noe å ha kjøttet i.

5 Sprittusj.

6 Engangshansker.

 

Tråden bruker du til å måle dyret med. Trekk ut tråd fra snute og til hale, kapp av og slå en knute i enden. Ta samme tråden og legg den rundt selen over brystet. Slå en knute til der hvor enden møter tråden. Du har nå totallenged på selen og mellom knutene har du omkrets.

Merk en pose (eller det du har kjøttet i). Jeg merker etter antall felte dyr. legg tråden oppi.

 

Lag et snitt ved brystbenet og mål spekktykkelse. Skriv dette opp før du begynner med selve slaktingen.

 

Skjær et snitt fra nakken og ned til halen. Lag et lite snitt ut til sidene framme og bake slik at du kan "brette" spekket til siden.

normal_Kobbjakta_2007_140.jpg

 

Skjær deg ut til begge sidene og husk at jo mindre spekk som ligger igjen mot kjøttet jo bedre. Dette MÅ du skjære bort alikevell.

normal_Kobbjakta_2007_143.jpg

 

Får å ta ut kjøttet begynner du å skjære fremst på dyret. Du kjenner ryggraden med fingrene. Skjær på begge sider av ryggraden. Du finner den største biffen bak på dyret, men her må du være forsiktig så du ikke skjærer inn i vomma.

 

Det er mere på dyret som kan spises slik som framluffene, men personlig har jeg ikke den helt store sansen for disse. Indrefilet har jeg ikke funnet på Steinkobbe som er verdt å ta ut. På Havert kan den nok være større, men har desverre ikke fått skutt Havert enda.

 

Ønsker du å ta ut framluffene så er dette også en grei sak. Skjær et dypt kutt rundt "handleddet" på luffen og brekke denne løs, så følger du den naturlige hinnen som er mellom luffen og brystet på dyret. Skjær deg ned til benkulen og brekk denne ut. Da kan du løsne luffen og snitte løs skinnet.

 

Skal du partere hele dyret så blir dette en noe gisete jobb.

normal_Kobbjakta_2007_144.jpg

 

Til slutt det viktigste av alt. Du MÅ fjerne alt av spekk som henger igjen på kjøttet. Skjer heller bort mye kjøtt en at det henger igjen noe. Dette vil sette transmak på kjøttet.

 

Engangshansker bør brukes da det er noe som heter "spekkfinger". Skal visst nok være en form for betennelse som det ikke er noe botemiddel mot og kan føre til amputering. Jeg har slaktet et utall uten hansker :roll:

 

Baufila bruker jeg til å skjære ut underkjeven med.

 

Før logg i en liten blokk som du har med ut på jakt. Blodige og stygge fangstskjema er ikke noe pent og sende fra seg 8) Fyll disse ut hjemme mens du mimrer over fine turer :mrgreen:

 

Takker for godt illustrert slakteinstruksjon!

 

Hvis du kun skal ha kjøtt og ikke skinn er det greit å flå på den måten. Skal du ha skinnet bør du gjøre snittet på buksiden, ikke langs ryggen. Ellers er operasjonen relativt lik. Spekket skal sitte på skinnet når du flår. Spekking må du uansett gjøre etter at dyret er flådd. Det er ikke noe mer jobb å speke et skinn med 2 cm spekk enn et med 4.

 

Johs.

Link to comment
Share on other sites

I trosm sto det vitterlig 250 kroner for alle kjever. Jeg vet at en av havertkjevene kun var en neve med tenner (tror det var ei hjørnetann der også), men de andre kjevene var helt feilfrie. Skjønner derfor ikke hva som har skjedd her. Også litt underlig at ingen av de andre seljegerne som jeg kjenner har fått penger. Skulle godt gjøres at alle 10 kjever mangler hjørnetenner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...