Jump to content

Seljakt 2013


thehunter

Recommended Posts

Bruker vanligvis også å være en på land og en i båt, men den dagen klarte jeg ikke å lure noen med meg.

Når jeg jakter alene så jakter jeg kun på plasser hvor det er sandbunn og veldig grunt. Har som regel med meg en pinne med fire korker i enden på som jeg kan "fiske" opp selen. Men den hadde jeg glemt hjemme, da måtte åra gjøre jobben :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg så du sleit litt med den åra, ja. Vi bruker også mye en langkrok, men vi har også laget oss en hov som er ca 50 cm i diameter. Har brukt fotballnett og en gammel alufelg fra en sykkel. Denne har et skaft som er 2,5 meter og kan skøtes til det dobbelte. Dette er greit hvis det er mye sjø og dyrene ligger tett på et skjær eller et sted du ikke kommer til med båten eller hvis de har sunket. Har også harpun, men min erfaring er at den skal være utolig skarp for å komme gjennom selskinnet. Små dyr er det for lite motstand i (de ligger for lett i vannet) til at du klare å sette harpunen i de. Du bare skyver de under vann. Da er det like greit med langkroken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mest alene, og får ihvertfall mest utbytte alene. Vet ikke helt hvorfor, men cluet er vel færre misforståelser, mindre å holde styr på, og bedre anledning til å gripe sjansen fort uten å avtale noe først. Nøkkelen til å berge selen før den synker er planlegging: -Plassering av båten. Må kunne løsne fortøyningen og støte ut båten på et par sekunder. Ikke gå langt fra båten for å skyte.

-Motoren er klar til å vippes ned. Løs ut hendelen på forhånd og spar et sekund.

-Ha kleppen klar, og noe å feste selen med om du ikke vil ha alt blodet i båten.

-Ammunisjon og skuddplassering. Blåser du hele hodet av selen synker den etter max 10 sekunder. Sideskudd langt bak og litt høyt i kraniet med greie kuler lager ikke lekkasje i luftveiene og er etter min mening optimalt. Snuten tipper ned i vannet umiddelbart og lager en luftlomme som holder selen flytende lenge. Kobbe er greiest, haverten synker ganske fort uansett. Skyter havert likevel, som regel går det bra :mrgreen: . Har den siste tiden latt være å skyte forfra og bakfra selv om det er de enkleste skuddene og synes tendensen er bedre flyt i dyret.

-Diverse fiskeredskaper berger også noen av de som synker. Stang med 3-4 kroker på (også kalt "lensmann" har jeg hørt) er som tidligere nevnt et fint hjelpemiddel. Jeg bruker et teleskopisk malerskaft som kan trekkes ut til 4 meter. Denne har også hurtigkobling i enden slik at det går an å bytte mellom kroker og f.eks harpun. En stor svenskpilk med litt utoverbøyde kroker og lett synlig line kan også være kjekt å finne hvis det er dypere men vannet er klart.

 

Dette er mine erfaringer, men ingen fasit :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vist jeg ikke har misforstått helt så blir det ofte "lange" hold 100m+ på seljakta. Mener ikke dryge/uforsvarlige hold vist noen mener jeg prøver å ymte frampå noe negativt her. Lurer på om selen er sky av seg inne med land eller er det pga det er vanskelig å finne seg en grei plass å skyte fra, slik at det ofte blir valgt en god skyte stilling på et skjer/holme som man kan skyte godt og sikkert fra og heller kan ta et litt lengre skudd? Grunnen til at jeg spør er at jeg jobber ute i nord-sjøen og ser sel som nesten virker minst like nyskjerrig på de orange typene med hjelm som glemmer arbeidet sitt på den mekaniske øya for å se på selen :shifty: I helga måtte vi bokstavlig talt tvinge en sel tilbake i sjøen med håndmakt, etter at vi måtte avbryte jobben for å få den bort før den ble heist for høyt opp fra vannet :D

Såg ut som den var frisk og rask der den tok seg en middags lur tykk og rund med store "fine" hvite tenner og prøvde å ignorere de tullingene som prøvde å forstyrre den i luren. Før den fikk et dytt og måtte ta et perfekt svale stup fra ca 4-5 meter. Har flere ganger plutselig lagt merke til disse nyskjerrige dyrene som ligger og glor på meg her ute. Skulle bare bare hatt lisens og lov til børse på jobb så hadde det blitt ferskt lokalt kjøtt i messa titt og ofte :D

Link to comment
Share on other sites

Bluto:

Jo mere selen er blitt skutt på jo lengre blir holdene, jeg skyter i fra 10m - 300m. Som regel de to første dagene jeg er på sel jakt får jeg mange sjanser på korte holdt. jo lenger ut i jakta jo ferre sjanser blir det og holdene blir lengre. På selen så enten treffer du eller så bommer du, det er veldig vanskelig å skade skyte en sel siden du kan kun sikte på hode (som regel). kanskje 1/15 seler blir skade skutt og de klarer som regel ikke å dykke så veldig lenge, slik at du får sjansen til og avlive dem ganske fort.

Så vis du begynner og skyte sel på jobb så forsvinner de nok ganske fort ;)

 

displayimage.php?album=lastup&cat=-23&pos=0

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... pos=-18732" target="_blank

 

Her er et bilde i fra forje søndag, ble felt totalt 3 stk :) har skutt 10 seler så langt i sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Steinkobben merker godt om du oppfører deg "snikende" og jaktmessig. Da blir den ofte vàr med en gang. Tidlig i sesongen fungerer "turist-trikset" ofte bra. Dvs litt slentrende og synlig opptreden på svaberget, tenne seg en røyk og prate litt i telefonen f.eks. Da blir den ofte nysgjerrig og stikker hodet så høyt for å se at man må passe på å ikke skyte den i halsen istedet for hodet :winke1: . Har den vært jaktet på før, eller det at det er en havert stiller det seg helt annerledes. Da får du som regel 1, kanskje til nød 2 sjanser og får passe på å bruke sjansen godt. Ellers blir det som regel mer båtkjøring.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vel, har du hørt Arne Hjeltnes proklamere "Du er jente, eg er gut. Du har trakt og eg har tut."? Sånn er det med sel også :mrgreen:

Du kan se det både ved å spre baksveivene godt og kikke'n opp i toern, og med litt trening å kjenne på bakre del av buken. Selen har bein i penisen, som ofte kan kjennes utenpå. Den har også en del andre ting inne i kroppen slik at det går an å bli lurt, så det sikreste er å sprette dem opp. Ikke gå i fella og tro at navlen er hullet til kølla som ligger innvendig. Finner du et llite hull ca midt mellom navlen og bakenden er det en hann. Navlen er forøvrig ikke et hull, men mer en hårvirvel under buken.

Link to comment
Share on other sites

Noen tips til hvordan jeg moralsk kan forsvare seljakt til min kjære? Dette er jo uten tvil noe av det søteste moder natur har å by på, men i det området jeg fisker mye har det blitt mye sel, og tilsvarende lite fisk. Om det er en direkte sammenheng vites ikke, men det har i allefall beveget seg i takt med hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Å forsvare seljakt moralsk sett bør ikke være noe problem for deg som jeger (eller jegere generelt) Den er et rovdyr som skal beskattes. At det derimot kan by på utfordringer hvis fruen er sterkt imot (sel)jakt er en annen sak.

Det finnes få andre jaktformer hvor avlivningen skjer hurtigere eller mer humant. Ofte når jeg diskuterer denne jakten med folk som er motstander av den ( og som forøvrig ikke bedriver jakt) så viser det seg at de tenker mer på den tradisjonelle fangsten, og de som flyr rundt på isen og knallet de i hodet med hakapikk, fremfor seljakt Når de omsider skjønner at det er to vidt forskjellige ting det er snakk om så går det mye greiere.

 

En voksen sel spiser 10-15% av sin egen kroppsvekt daglig. Mon tro om det har noe å si på fiskebestanden? I tillegg så sier fiskerne at der det har blitt jaktet mye på sel over lengre perioder er det vesentlig mindre kveis i fisken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endelig fått lånt meg båt fra jobb i morgen og har dermed sjangs å få jakta på yttersida av øyene hær i område. Men åssen ter selen seg i tett snøvær? Kommer den opp på skjærene selv om den "snør ned"? Eller legger den seg til å duppe i le av de vanlige skjærene?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har alltid hatt lyst til å prøve denne typen jakt. Kan noen som vet sikkert forklare kort hvordan reglene er rundt denne jakta. Tenker da på dette med om man må ha tillatelse fra den enkelte som muligens eier holmen eller skjæret etc..

 

Vil jo kunne bli fryktelig mye forarbeid om så er..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Guest loudenboomer

Kanskje litt OT - men hvordan ligger det ann med miljøgifter i selen. - Antar mesteparten lagres i fettet?

f.eks grindehval på færøyene er vel full av uønskede stoffer

Link to comment
Share on other sites

Selkjøtt og miljøgifter er på ingen måte OT.

 

Det er korrekt at det meste av miljøgiftene vil binde seg i fettet. Sel er dyr som befinner seg høyt i næringskjeden og vil derfor ha høyere nivåer enn feks planteetere. Det er forsket mye på miljøgiftnivåene på sel rundt Svalbard, Vestisen og i Østersjøen, men jeg er ikke kjent med at det er gjort noe særlig på kystsel i Norge. Uansett så har nivåene for de fleste miljøgiftene i sel gått nedover de siste årene. Dette takket være internasjonale avtaler og forbud mot de verste typene giftstoffer. Det er all grunn til å tro at denne nedgangen også kommer kystselen i Norge til gode.

 

Siden de færreste av oss spiser spekket og de fleste har et relativt beskjedent konsum av selkjøtt ville jeg ikke ha bekymret med for dette. Den helsemessige gevinsten av å spise sel er trolig større enn ulempen knyttet til miljøgifter med de nivåene som er i kystsel. Miljøgiftene følger luft og havstrømmer og "avsettes" i de områdene det er kaldest. Derfor er Arktis så utsatt. Østersjøen er et kapittel for seg selv da det er som en stor poll å regne (har lest et sted at det tar rundt 200 år før man har full utskiftning av vannet). Det er derfor grunn til å anta at Norsk kystsel har lavere verdier enn det vi ser i disse områdene. Men for å være på den sikre siden bør nok gravide og ammende unngå å spise store mengder selkjøtt.

 

Johs.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er snakk om miljøgifter i sel, kan uttale meg om egne erfaring rundt 62 grader nord i Grønland (stadt i norge)

I paamiut der alle kjenner alle er der den dag i dag så mykje hjerneblødning-mage kreft-øye kreft - spontan abort pluss en heil del andre sjukdomar som er relatert til blåkveite-sel-sjøpatte dyra -ærfugl-appa- (alke-polarlomvi) måkefugler osv at folk ikkje er klar over situasjonen lenger.

1 sesong eg var og fangsta i mars/april på ringsel vart eg meir å meir skeptisk,, selane var full med hårlause store flekkar og enkelte plassar var der sår som ligna væskande byllar.

 

Venta då en mnd tid på selen som kom på trekk rund kappen,, stor glede å få på middags bordet.

Gleda vart fort kortvarig når det dukka opp merkelige kjertlar-svulstar i ribbebeina,,spytta alt sammen ut og heiv resten av selen.

Mistet apetitten nokre år ja.

 

sunnhedsstyrelsen har satt en begrensing på 1 måltid pr uke for å begrense helse skader,, :shock:

 

sjå på bloggen min under (februar 2013)

I gjennomsnitt fanger 1 fanger 450 sel pr år, tenk litt på det

 

 

http://ajungilaq.blogg.no/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...