Jump to content

Nattjakt er lov-hjelp meg å bevise dette


Sti L

Recommended Posts

Skal på storviltjakt i høst og har allerede nå fått meg fortalt at nattjakt er ulovlig.Har surret litt rundt på lovdata uten å finne noe brukandes(ja det gikk litt fort-mye raskere å spørre dere) som viser at dette er lov.Holder sigaren lavt når jeg får dunka meningene om dette i hodet,tror mest på å gi dem info og event.dok.fra lovverket.Så:Hvor finner jeg egnete skrifter til formålet?

Jeg bør sikkert ta litt om gangen,men tror jeg trenger noe å støtte meg på da det er ganske harde meninger jeg ønsker å myke opp litt.

Link to comment
Share on other sites

Nattjakt

Viltloven har ikke noe generelt forbud mot jakt om natten. Viltloven § 19 har imidlertid en bestemmelse om human jaktutøvelse som rammer den som feller vilt i situasjoner hvor viltet utsettes for unødige lidelser eller hvor det oppstår fare for mennesker. Også tilfeller hvor viltet utsettes for fare for unødig lidelse rammes.

Viltlovens § 19 er en rettslig standard. Bruken av standarden på dette konkrete tilfelle må suppleres med hva som er god jegermoral. I henhold til viltloven § 19 må det legges avgjørende vekt på følgende forhold: Kravet om human felling av viltet.

Kravet til sikker bakgrunn. Kravet til forsvarlig gjennomføring av ettersøk ved skadeskyting. Det legges strenge vurderinger til grunn, men man kan ikke helt utelukket at jakt kan være lovlig etter at solen har gått ned eller før den har stått opp under spesielt gunstige forhold med: Fullmåne, skyfritt vær og god sporsnø.

Utgangspunktet er imidlertid helt klart det motsatte. Jakt om natten vil raskt komme i strid med Viltl. § 19.

Unntak fra bestemmelsene om bruk av kunstig lys

Når kommunen eller politiet har overtatt ettersøket (Forskrift om utøvelse av jakt og fangst § 27, 3. ledd, evt. Dyrevernlovens § 6) er det ikke lenger å betrakte som en ordinær jakt, og kunstig lys kan da benyttes for å sikre en rask og effektiv avliving av viltet. Dette av dyrevernsmessige hensyn.

Etter lovendring 1. juni 2014 er nå tillatt å benytte kunstig lys ved ettersøk av påskutt hjortevilt under ordinær jakt. Med ettersøk menes den omfattende, etterfølgende ettersøksfasen som finner sted dersom man ikke finner det påskutte dyret gjennom den umiddelbare undersøkelsen av - og rundt skuddstedet. Begrepet hjortevilt omfatter artene: elg, hjort, villrein, rådyr og dåhjort. Det er jegeren som har bevisbyrden for at påskytingen er lovlig. Det er et vilkår for bruk av kunstig lys under ettersøk at jegeren varsler politiet, jaktrettshaver og kommunen om bruken av lys før ettersøket tar til, med mindre varsling er praktisk umulig pga forhold som ligger utenfor jegerens kontroll, eks ikke mobildekning. I slike tilfeller skal varsling gis i etterkant. Dersom jeger derimot ikke får varslet fordi han har glemt mobiltelefonen, vil det ikke være anledning til å bruke kunstig lys.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis det hadde vært forbudt hadde det blitt lite revejakt og hjortejakt... Ok, sistnevnte blir det jo fortsatt en del av, men mye av den foregår jo på jordene om natta. Og som de sier over her, det står ikke noe sted at det er forbudt, og da er det lov. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som Bluto allerede har illustrert trenger det ikke stå i teskjemodus at noe er forbudt. Lover er nok mer abstrakte enn at bare "jakt om natten er forbudt" kan medføre straff for å ha jaktet om natten...

 

Mao, skjer det nok kan politiet f. eks. komme frem til at du opptråtte uaktsomt grunnet lysforholdene.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo søke litt på "balestrand dommen"

 

Eks: http://medlem.njff.no/portal/page/porta ... ypage=TRUE" target="_blank" target="_blank

 

Det finnes dermed presedens på at det er lovlig å skyte i stummende mørke, men husk at det er du som jeger som skal gjøre vurderingen på om det er forsvarlig å slippe skuddet. Har du lite erfaring med nattjakt så anbefaler jeg deg til å være litt forsiktig, det er lett å feilbedømme avstand og vinkel. Man skal da helst se at det er skytbart dyr også. Det er mang en forhøster, traktor, hest, ku, kvige og vissen høymole som har fått seg ei kule opp igjennom.. :lol:

 

En annen ting er selvsagt hvis jaktrettshaver leier ut jakten mot betingelser, som at man f.eks bare har lov til å løsne skudd mellom sol opp - ned.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...