Jump to content

45-70 Government og reduserte ladninger, Cowboy-ladninger?


Orion

Recommended Posts

Har fått meg en Winchester 1886 i cal 45-70 Government. (Ikke antikk)

Nå er 45-70 ganske så friskt å skyte med fulle ladninger, og børsa har stål kolbekappe, så jeg hadde tenkt å bruke reduserte ladninger.

Fant noen cowboy action ladninger i Vihtavuori sin guide, men de var med tyngre kuler (510 grains og N-120 og N-130 krutt).

Har bestilt en kuletang fra Lyman, 330 grains hulspiss, som jeg ville prøve. Har også Lee sin 405 grains hulbase-kule.

Så er mitt spørsmål:

Er det noen her på forumet som har ladedata til slike moro-ladninger for bruk i denne børsa.

Skal brukes mest til moro-skyting, men kanskje også til litt rådyrjakt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet med 405 grs blykuler og 45-47 grs N130 , og det er blåkul ladninger. Men jeg har hørt at om en går ned til 42 grs N130, så er de betydelig mer "behagelig".

 

Takk for den Rolf.... Får se om jeg prøver den eller ser hva annet vi får her.

 

Jeg lader svake trap-door ladninger til min gamle Gallager Carabin (ombygd til 45-70 Gov.), med hjemmestøpte 340gr. blykuler. Men det er med IMR 4198 krutt. Regner med at det ikke er av interesse for deg, men send meg en PM hvis det er, så kan du få noe ladedata.

 

Har prøvd å sende PM til deg 32-40 Win, men ser ikke ut som det virker!?

Er i alle fall interessert, så kanskje du kan sende PM til meg?

På forhånd takk.

 

MVH Tor

Link to comment
Share on other sites

Ladedata med Hodgdon-krutt:

 

45-70 GOVERNMENT (TRAPDOOR RIFLE)*

CASE: WINCHESTER

BBL: 24" PR: CCI 200

 

300 GR. SIE HP COL: 2.525"

Varget 63.0 C 2020 23,800 CUP

H335 63.5 2143 27,400 CUP

H4895 62.0 C 1974 21,000 CUP

Benchmark 63.5 C 2113 27,400 CUP

H322 60.0 2142 28,000 CUP

H4198 55.0 2221 27,600 CUP

 

405 GR. CAST LFP COL: 2.540"

Varget 50.0 1718 20,900 CUP

H4895 48.0 1645 18,900 CUP

Benchmark 50.0 1695 22,600 CUP

H4198 31.0 1459 17,100 CUP

Trail Boss 13.0 1007 25,600 CUP

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke helt analogt, men jeg har Marlin 1895 i .450 Marlin.

 

Jeg bruker en LEE-kule som med rett legering skal gi 405 grains kuler. Jeg støper av skrapbly fra pistolfangeren, og vekta havner rundt 420 grains. Kulene er smurt med Lyman Orange Magic. Jeg bruker 30 grains med Norma 200. Krymper kula godt i rilla på LEE-kula. Har ikke fått skutt nok til å si noe om presisjon, men når jeg fikk justert inn kikkertsiktet, så skjøt jeg en lav tier på 100m. Da var jeg tom for ammunisjon. Rotet bort mye ammunisjon før jeg fant på å sette en skive på 30m for å se hvilken side kulene havnet på :oops:

 

Planen er å lade opp resten av disse kulene og bruke dem på banen. Virker som Norma 200 er et greit krutt til dette formålet. Rekylen var snill.

 

Hylsevolumet er litt mindre i .450, og enda mindre i hylser laget for flex-tip-kulene til Hornady. Hylsene så fine ut etter at det var skutt, og repeteringen gikk glatt. Skulle tro en så forsiktig ladning ville gi dårlig tetting for kruttgass, men disse hylsene har relativt tynne vegger, og det skal ikke så mye trykk til før de tetter tilstrekkelig.

Link to comment
Share on other sites

TrailBoss eller TinStar giver subsoniske hastigheder.

Jeg lader 12 grains .........

12 grains med TrailBoss? Eller med TinStar?

 

Jeg tolker dine innlegg som at disse kruttene kan lades identisk, både når det gjelder volum, og når det gjelder vekt. Men det er vel 2 forskjellige krutt (de har ikke samme brennhastighet på tabeller)?

Link to comment
Share on other sites

Selv om det ikke er 100% i tråd med det jeg lurer på, takker jeg så mye for ett svar jjrckd. Ett ukomplett svar er langt bedre en den tradisjonsrike danske modellen: "null svar". :lol:

 

Det jeg egentlig lurer på er hvor dere finner kilder til lading av riflekaliber med N32C TinStar. På vihtavuori sine sider skryter de av at kruttet er fint til CAS ladninger av både rifle og håndvåpenkaliber. Men det finnes kun ladedata på håndvåpenkaliber på sidene deres. På nettet finnes noe ladedata for rifle med TrailBoss, men det er jo ikke et identisk krutt (selv om det har samme bruksområde). Kunne godt tenke meg å prøve dette kruttet i flere riflekaliber: 45-70, 30-30, 303 og 8x58rd. Men jeg finner ikke nok data til og jobbe med.

Link to comment
Share on other sites

Takk for linken DoctoRoy. Jeg får tråle denne for info. Hvis du ser på dette innlegget:

Out of my 1948 vintage 336A (30-30 caliber); 12gr of TinStar had a Muzzle Velocity of 1500FPS with a 150gr Gas Checked Lead bullet versus MV of 1275FPS with the same bullet with 9gr of TrailBoss (Those 2 loads use roughly the same powder drop volume)

Så passer det dårlig med Chickenthief sin påstand (i denne tråd:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=16&t=123485), om at disse kruttene gir lik effekt ladet på volum. Men kanskje på vekt?

Link to comment
Share on other sites

Selv om det ikke er 100% i tråd med det jeg lurer på, takker jeg så mye for ett svar jjrckd. Ett ukomplett svar er langt bedre en den tradisjonsrike danske modellen: "null svar". :lol:

 

Det jeg egentlig lurer på er hvor dere finner kilder til lading av riflekaliber med N32C TinStar. På vihtavuori sine sider skryter de av at kruttet er fint til CAS ladninger av både rifle og håndvåpenkaliber. Men det finnes kun ladedata på håndvåpenkaliber på sidene deres. På nettet finnes noe ladedata for rifle med TrailBoss, men det er jo ikke et identisk krutt (selv om det har samme bruksområde). Kunne godt tenke meg å prøve dette kruttet i flere riflekaliber: 45-70, 30-30, 303 og 8x58rd. Men jeg finner ikke nok data til og jobbe med.

 

Forskjellen på 45-70 og .450 Marlin er såpass liten at for reduserte ladninger kan du nok bruke .450 Marlin ladedata. Jeg baserer mine ladninger på internettsøk, QL og en dose sunn fornuft. N32C gir forøvrig såpass høy fyllingsgrad at det ikke skal så veldig mange grs til for å fylle hylsa. Ville vært veldig skeptisk til komprimerte ladninger med dette kruttet...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har turnet litt med pistolkrutt.

 

405grs kule

N320 - 9 -13 grs

N340 - 10 - 14grs

3n37 - 13 - 16grs

 

N320 med 11 grs er den som brukes når jeg skal lade slike patroner. Det er ikke noe kjempemessig presisjon, men greier fint 0.33 brusboks på 50 meter. Denne er også subsonisk om man har demper på.

Har noe data på 350grs kule også.

Jeg har ladet og skutt disse i min Marlin 1895 - KJenner ikke til hva trykket ligger på, så tar ikke noe ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Først så vil jeg ønske Hjulanissen velkommen på forumet :smile: Hadde en prat med en ladekompis som mente at 15 grain N-110 var et greit startpunkt for svake ladninger i 45-70. Han anbefalte blykuler til prosjektet. Dersom noen sitter på erfaring med N-110 i kaliberet så ville det vært fint om vi andre fikk ta del i de :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mine tester med N110 er 370grs blykule

24grs - snitt på 450.5 m/s

24.5grs - snitt på 462,5 m/s

25grs - 465 m/s

 

Jeg har ikke testet med mindre N110 da det finnes andre bedre krutt til formålet. Når man begynner å få tenning på N110 så er man pluss/minus på storviltkravet. Og det er litt mer enn cowboy/plinkenivå.

Link to comment
Share on other sites

4895

På Hodgdon sin side står det data for redusert ladninger, med H4895.

http://www.hodgdonreloading.com/reloadi ... coil-loads

 

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

 

 

_________________

Alltid lykkelig :-)

 

Syntes PTHammer sitt tips var interessant, og gikk til anskaffelse av Hodgdon H-4895.

I bruksanvisningen på sidene til Hodgdon sto det at man kunne ta utgangspunkt i full ladning, og lade med 60 % av dette for reduserte ladninger.

Havnet da på ca 32 grns, og begynte der.

Kulen jeg brukte er en støpt blykule, Lyman # 457122 på 330 grns.(hulspiss). COL = 64,5 m.m.

32,0 grns ble alt for slapt, og det sotet noe helt for j...., så jeg økte på etter hvert.

Her er resultatene:

32,0 grn - 270,0 m/s

37,0 grn - ? (ikke kronografert)

40,0 grn - 360,8 m/s

42,0 grn - 426,7 m/s

45,0 grn - 462,7 m/s

 

De siste 2 ladningene kjentes fine ut, og gav brukbar presisjon på 100 meter, så jeg føler vel at jeg er der.

Før jeg fikk dette kruttet prøvde jeg 28,0 grns N-110. Var en frisk ladning. Den ble dessverre ikke kronografert, men kjentes vel unødig frisk ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...