Jump to content

Krag Jørgensen som "hverdagsrifle"?


Peddyslate

Recommended Posts

  • 1 month later...

normal__30_Army_a.jpg

normal__30_Army_b.jpg

normal__30_Army_c.jpg

Springfield Krag, .30 Army (.30-40):

Jeg har lenge siklet på denne Kragen, den har stått i en lokal våpenbutikk en stund, er jeg innom må jeg stadig bort og kikke litt på den i stativet.

Jeg har vist den tidligere for et par år siden, etter dette har den fått fjernet noe svak overflaterust på bekostning av litt originalblånering.

Den ser utvilsomt ut til å være i god stand, det som fasinerer litt er at mye tyder på at reima er original. Hadde jaktgarderoben vært dobbel så stor hadde jeg nok hatt en denne og en Garand pluss en strøken Enfield.

_30_Army.JPG

.30-40 er en morsom kravepatron for en ladenerd, .308" kuler finnes det nok av, har man hylser som er å oppdrive så er det lite som skulle stoppe en.

Fra venstre: .30 Army (Winchester produsert med jaktkule) - 8x58R som var Danmarks Kragpatron - 6,5x55 som skulle være godt kjent for oss - 7,62x51 (.308W) for sammenligning.

 

Beklager at jeg ikke tok bilde av hele rifla, jeg kan opplyse om at den ikke har pistolgrep, rett stokk.

Huffhuff, den skulle stått i skapet mitt, men det er lov å drømme..... :roll:

 

Grunnen til at jeg trekker denne børsa frem er at de fleste US-Krager er omgjort til jakt, denne er en original Army med reim, meget spesielt. Definitivt ikke hyllevare.

Link to comment
Share on other sites

 

_30_Army.JPG

 

Har ett spørsmål angående 6.5x55 patronen her (3. fra venstre)

Det "kjørnermerket" en ser på halsen, er det et gammelt triks for å skape kulehold før ladedier ble "allemannseie"?

Har noen slike selv og har lurt på om min teori er riktig :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i grus? Har en selv med en fortreffelig midtstilt kikkertmontasje. Om du bruker tynn pipe som i jaktpipe vil det beryktede oppe til venstreskuddet ved våt ammo knapt være merkbar. Med tynn pipe og helstokk tviler jeg på at problemet er der i det hele tatt.

Har skutt elg med min jeg etter det ble lovlig igjen....

Det du må tenke på er at det ikke bør kappes noe særlig av pipa. Da kan du miste tilstrekkelig med hastighet til at den havner marginalt under storviltkravet.

Oppsummert mener jeg at du godt kan bygge deg en Krag som du lufter i 8 av 10 tifeller. Jeg som deg er opptatt av nostalgi og gleden ved å jakte med noe som var top notch for 120 år siden, og faktisk ved litt påkost og TLC ikke står tilbake for jålebørser og annet moderne juggel til en gjennomsnittjegers bruk!

I have spoken!! :D

Endelig noen som forsvarer den norskeste vi vel har igjen - nemlig Krag-Jørgensen geværet .

Jeg skyter med Krag, og koser meg platt fordervet med den aktiviteten .

De som kjenner meg, vil nok si at jeg er i overkant i mot alt som er nytt, men da det gjelder børser,

så er det noe med det som er laget på gamlemåten som gir en helt egen følelse . :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Var inne på Rafdal sin Custom Krag side i går, der var det kommet en oppdatering, med ett pris overslag på en Krag Jobb. Vil ikke si jeg synes prisen var så gal, er jo tross alt en del håndverkstimer som går med.

Men det var mer enn jeg har for øyeblikket desverre....

 

Så nå må de bare ringe fra Norsk Tipping, eller at Skatteetaten har funnet ut at jeg har betalt aaaaalt for mye skatt de siste 10 åra :mrgreen:

Jakt Krag Skal jeg ha en dag

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...