Jump to content

kamera på rifla


jada

Recommended Posts

tviler på at det forstyrrer noe særlig vis utstyret sitter som det skal.

kommer også til å prøve det først og da ser man det jo fort om det har noe å si

 

Prøv deg frem du, det er det sikreste. Jeg er "nervøs" når det gjelder å "mikke" for mye med optikken. Husk at du legger til all denne vekta på kikkerten også. Så ørlitt frisk rekyl gjør at montasjene får mye mere juling.

Men hvis du tester litt først så finner du nok ut dette, men husk; det løsner når du mins ønsker det. Helt sikkert ikke på banen når du tester. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Etter en utrolig spennende og actionfylt drivjakt i Polen desember 2006, begynte allerede planleggingen til neste tur (januar 2008) rett etter hjemkomst! Det ble investert i en pent brukt ½ aoto russer m/demper fra Aircooled . Denne ble da sent inn til Artimes for bedding og forhøyning av kinnstykket. Videre ble det satt på rødpunkt fra Aimpoint. Dette begynte på den riggen jeg var ut etter…en som var laget for fart og spenning!

 

Men som tidliger nevt ( og som alle som har vært på drivjakt i Polen), så er dette til tider en MEGET actionfylt form for jakt. Så etter første tur oppstod det også et ønske om å få dokumenter neste tur på film, og jakten etter den perfekte løsningen begynte. Etter en DEL timer i foran PCn hadde jeg bestemt meg for den løsningen jeg trodde kom til å fungere best. Valget falt på Adventure Cam 3 (S.C.O.U.T.) fra Viosport / V.I.O.

 

Min begrunnelse:

• Kompatibel med mitt Canon DVkamera

• Lite og lett

• Utvalg i ekstrautstyr

• Mulighet for bytte av linser

• Mulighet for en-knapps fjernkontroll for start/stopp av opptak

• Kvalitet ( brukes av NRK og TvNorge)

 

 

Etter at kameraet var kommet i hus, begynte prøvingen av forskjellige monteringsalternativ.Og etter et par timers ”hardt” arbeide rundt kjøkkenbordet på Evenstad sammen med StoneG (og noen kalde), så kom vi fram til det som vi mente var den beste.

1oversikt-1.jpg

 

 

1. Adventure cam3

2. A/V kabel med mikrofon

3. Canon DVkamera (opptaksenhet)

4. strømforsyning til Adventure cam3

5. festeanordning i gummi for adventurecam

6. montasjeskinne

7. Molot Vepr i 308,reflexT8,aimpoint m/opp-ned montassjering

 

 

Vi satte på en montasjering opp-ned på Aimpointen

2VISATTE.jpg

 

monterte en montasjeskinne på denne ringen

3monterteenmontasjeskinne.jpg

 

 

Satte på en festeanordning i gummi (fulgte med kameraet ) ytterst på montasjeskinnen. Ble festet med borrelås.

4Sattepenfesteanordningigummi.jpg

 

Kameraet ble satt i festeanordningen justert riktig inn og festet med stripps.

5Kameraetblesattifesteanordningen.jpg

 

 

Så ble kabelen til kameraet festet til rifla med strips slik at den ikke var til hinder

6Sblekabelentilkameraet.jpg

 

 

Kamera/opptaksenhet tilkoblet.

7Kameraopptaksenhettilkoblet-1.jpg

 

Noen detalier:

 

• Opptaksenhet er festet i belte for rask tilgang ved bytte av film

• A/V kabel strukket under jakken og ut gjennom høyre jakke arm og festet i borrelåsstammingen til jakken. Det er bare 1 tilkoblingspunkt mellom adventure cam og strømforsyning/opptaksenhet, så med denne ordningenblir det minimalt med ”løse” ledninger som henger og dingler samt man kan enkelt å koble til/fra kameraet(og riflen) ved behov.

 

 

Riggen ser muuuligens litt harry ut, MEN det funker!! Oppsette er ikke i veien under jakt og resultatet av filmene er supert !! Skaut 2gris og 1rev som er kommet på film + en del annet vilt som ikke var skytbart eller det ble bommet på..

 

8villsvinogjeg.jpg

 

 

Skulle jeg trekke frem de to negative erfaringen med denne riggen, er at

 

1. ALLE vil jo selfølgelig se filmen etter endt jakt. Det er jo da greit, MEN ikke bestandig når det kommer til de sjansena man bommer på!! ;)

2. Man kan jo da selvfølgelig ikke filme jaktkompisene, men det ble overlatt til andre i jaktlaget.

Link to comment
Share on other sites

en tanke som slår meg her om enn skal ha et normalt kamera på er vel å få festet inn en slik skrue i forskjeftet lik den som sitter på fotostaiver. men klart, det blir jo alt filmet/fotografert opp ned da, og en fjernkontroll vil jo være en fordel. enkle løsning men kanskje ikke av de beste, er vel ikke alle kameraer heller som har godt av rekylen?

Link to comment
Share on other sites

Var oxo inne på den løsningen Peacemaker nevner fra magasinet, men fant ut med litt testing at zoomen ble for dårlig. Dette blackEye har en fast zoom på 2,5mm med en syns cinkel på 92grader. Dette er standar linsen på det kameraet jeg har, og det er, etter min mening, for lite. Og etter testing ute i felten, så har jeg funnet ut at en linse på 12mm og en synsvinkel på 24,5grader er det som funker(V.I.O. kameraet har utskiftbare linser). Man får bra bilder av fx rådyr på 7m eller villsvin på 150m.

 

12mm linse

12_0.gif

 

2,5mm linse

2_5.gif

 

http://www.blackeyeusa.com/en/products/

http://www.hjelmkamera.no

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

å ha kamera på rifla er det minste problemet. bare spørr elling vidar andersen. han begynte med dette på 80 tallet. å han har timesvis med rådyrfellinger å elgfellinger. få film. å den gang han begynte var ikke kamerane lette.. det beste er å bare kjøpe et digitalt kamera. este en skinne til stokken.. som går ut til venstre eller høyre. lag hull i den å sett i skruen under til kameraet. lett billig å greit!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Se på denne linken http://www.deerridgeinnovations.com/ mulig du kan finne noe her

M

 

Denne typen brukte jeg under årets jakt.

Kjøpte et samsung sportskamera med hjelmkamera først, men syntes det ble for dårlig får ikke zoomet.

 

Her er en liten snutt jeg laget med dette festet http://www.deerridgeinnovations.com/

 

http://tinypic.com/player.php?v=2hdb9xx&s=5

 

Bestilte fra usa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...