Jump to content

Test av Hornady Interbond 165 grs


LeivVidar

Recommended Posts

Har fått testet overnevnte kule skutt av min Howa .308win i våte og tørre aviser med utgangshastighet 805 m/s

Fikk ikke målt inntregning..

 

Fra Venstre:

Skutt i våte aviser 30 meter, restvekt 93 %, diameter 18 mm

Skutt i våte aviser 100 meter, restvekt 94 %, diameter 17 mm

Skutt i 10 cm tørr bjørkved foran våte aviser 50 meter, RV 85 %, diameter 15,5 mm

Skutt i HELT tørre aviser 100 meter, restvekt 77 %, diameter 15 mm

 

dsc00646jw2.jpg

dsc00648fo6.jpg

dsc00649tm5.jpg

dsc00650hu6.jpg

 

Ble veldig imponert over kula. Denne skal jeg bruke på elgjakt :)

Link to comment
Share on other sites

Flott at vi får se litt bilder av kulestester!

 

Selv om du ikke fikk målt inntrengninga, så kanskje du kan si noe om sånn ca hvor mye du tror det var ?

Kula ser jo fin ut. Jeg har hørt at Interbond på samme måte som Oryx blir vel bløt i høye hastigheter, men det ser jo ut til at denne hastigheten er utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Jepp denne hastigheten er utmerket ser det ut som. Kula går godt med 43 grs N-140 som skyvekraft. Den samler 23 mm på 130 meter, noe som jo er mer enn godt nok for elgjakt! 8) Når det gjelder inntregning er jeg ganske usikker siden det er ei stund siden jeg utførte testen, men i bløte kataloger vil jeg anslå inntregningen til omtrent 40 cm, kanskje et par cm mindre. Har data fra en test med denne kula med .308win der det ble skutt mot to tørre telefonkataloger foran våte. Diameteren på kula var da 17 mm, samme som min skutt på 100 meter, og inntregningen i den testen var på 36 cm mot oryx's 34cm, men kula hadde noe større restvekt enn oryx. Men jeg vil at kula skal stoppe i elgen, noe denne ganske sikkert gjør. Vil helst ikke ha gjennomskyting

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 years later...

Har selv skutt med denne Kula i 308w! (kun en hjortekalv, som datt i smellen).

Men ladet den opp i 865 ms, og den samlet fortsatt bra (under 25mm i Tikka M55)

Har nå kappet pipa til 45cm og montert standard Hausken.

Samler nå enda bedre (under 20mm) med en fart av 800 ms.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Har vore i kontakt med ABC fritid og dei hadde ikkje den ikkje inne, forferdelig synd at denne kula ikkje er å oppdrive til hjortejakta då det er ei knakandes god kule til hjorten.

Er det nokon som veit grunnen til at kula ikkje er å oppdrive, ho har vel vore ute hos midway heilt sia fjoråret ?.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...