Jump to content

Høyere kulevekt = mindre krutt


ronlamagnum

Recommended Posts

Jeg lader 7mm PRC med 71gr N566 til 160gr Hornady CX (homogen), gir 926m/s og ingen trykktegn. 
Nå vil jeg teste ut Barnes LRX 168gr med samme krutt men finner ikke ladedata for denne kombinasjonen. LRX og CX er begge lange og homogene.
Høyere kulevekt gir vel høyere trykk, alt annet likt. Så da er spørsmålet til ekspertisen: Hvor mye bør jeg redusere startladningen med?
Barnes sier at LRX 168 normalt kan lades som TSX 175gr (har kanskje med lengden på LRX å gjøre). 
Spørsmålet er om det finnes erfaring som kan indikere hvor mye kruttmengden bør reduseres når kulevekten øker med 8gr (eller 15gr hvis en tar TSX som utgangspunkt). 
 

Edited by ronlamagnum
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

I utgangspunktet kan du redusere kruttvekten med like mange prosent som du øker kulevekten. Det er om kulediameter og konstruksjon er like og med samme settedybde.

Tusen takk Per, 

Det var en slik tommelfinger-regel jeg håpte på. Hadde allerede beregnet meg frem til 3,0gr reduksjon (fra 71,0 til 68,0gr) ved å sjekke andre sammenlignbare krutt som det finnes data for på nettet. Og regelen din gir 3,5gr som betyr ca 67,5gr N566. Tenker jeg legger inn litt sikkerhetsmargin da dette er to ulike fabrikanter, men forskjellen på kulene er svært liten.

 

Takk igjen!!

 


 

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som kan påvirke trykket er sette-dybde. Og derom strides åpenbart de lærde?
Hornady CX 160gr kula står omtrent i bommene, den har bare 0,2mm friflukt.

Barnes anbefaler at en starter å teste med 1,27mm friflukt for så å øke denne i steg på ca 1mm opp til 4,3mm (etter at en har funnet en hastighets-node som er robust). 

Dypere kule = mindre volum i hylsa som igjen kunne betydd høyere initielt trykk. Men her er det visst mange variabler som spiller inn (brenn-hastighet på krutt, friflukt osv) så det er visst ingen lovmessighet i at trykket øker med kortere COL?

Gitt en reduksjon i N565 krutt-vekt som er lik prosent økning i prosjektil-vekt, er det da grunn til å tro at en friflukt på 4,3mm kan skape for høye trykk?
Løsningen er kanskje å starte med en kruttmengde som er redusert med økningen i kule vekt (i%) og ytterligere redusere med 1-2 grain?
Men jeg har ikke ubegrenset med kuler og krutt så jeg vil gjerne starte mest mulig riktig, men på den sikre siden. 

Link to comment
Share on other sites

Fritt etter @M67"Tenk mindre, skyt mer".

Drit i det meste du har lest om friflukt, så lenge du har mer enn 1 mm så er det bare å lade og skyte. Det kan være problematisk om du setter kulen så lang ut at den blir trykt inn i riflingen, ellers liten betydning når du skal teste ladevekt.

Link to comment
Share on other sites

ronlamagnum skrev (2 timer siden):

Barnes anbefaler at en starter å teste med 1,27mm friflukt for så å øke denne i steg på ca 1mm opp til 4,3mm (etter at en har funnet en hastighets-node som er robust)

Tenk så mange kuler de selger om alle forbrukerne følger dette?

 

Link to comment
Share on other sites

ronlamagnum skrev (4 timer siden):

En annen ting som kan påvirke trykket er sette-dybde. Og derom strides åpenbart de lærde

Ja, men det er som @Per-S Må du trykke kula inn i bommene vil/ kan du få høyere trykk. Er det rom i hylsa, kruttet langsomt, etc, så er dette ikke dramatisk, men er ladningen komprimert og kula har, og kruttet raskt, så kan en få så mye høyere trykk at en merker det, det synes på hylsa, eller noe sånt.

Så lenge du HAR friflukt øker derimot trykket jo kortere du lager patronen, ale annet likt. Dette er imidlertid nokså lite, og man må egentlig ha instrumenter for å måle det, om man da ikke setter kula 2cm dypere i ei allerede full hylse...

Konklusjonen er egentlig: " ha friflukt drit i resten", og for å ha friflukt - bruk "normal" patronlengde. Avanserte hjemmeladere kan selvsagt sette kula i bommene, man KAN noen ganger få bedre presisjon da, men dette er ikke noe en normalt merker i "vanlige" rifler. Endringer i friflukt kan også endre presisjonen, men ikke 0.1mm-endringer.
 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Takk folkens, 

Jeg er mer avslappet nå👍

Jeg har god kontroll på friflukt og med Barnes kula vil jeg ha relativt god margin om jeg starter på 1,3mm. 
Tror ikke jeg kjører hele prosedyren fra 1,3 til 4,3mm friflukt, men erfaring fra Barnes TTSX 120gr i 6,5x55 bekrefter at de kulene der liker litt «jump», der landet jeg på max samling med 3,30mm friflukt i HVA 1900 m/Lilja pipe. 
Så joda, disse fabrikantene vil selge kuler, men jaggu er børsene våre individualister, så da må nødvendigvis rådene deres dekke et stort utfallsrom.
«One size does not fit all”, det er det som gjør dette så inn i hampen interessant!
 

Takk for alle gode råd og ha en fin kveld!!

Edited by ronlamagnum
Link to comment
Share on other sites

ronlamagnum skrev (9 minutter siden):

men jaggu er børsene våre individualister

Er de egentlig det? 
Vet ikke hvor mange piper jeg har ladet 8g Scenar foran 39gr N150 og presisjonen har vært meget bra.

Fabrikkammo av god kvalitet går vel godt i de aller fleste våpen av god kvalitet.

Det er vel egentlig kvaliteten på komponentene i både børse og ammo det kommer an på.?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (37 minutter siden):

Er de egentlig det? 
Vet ikke hvor mange piper jeg har ladet 8g Scenar foran 39gr N150 og presisjonen har vært meget bra.

Fabrikkammo av god kvalitet går vel godt i de aller fleste våpen av god kvalitet.

Det er vel egentlig kvaliteten på komponentene i både børse og ammo det kommer an på.?

Ja. Jeg skulle til å skrive det samme,men tenkte "jaja". Men jeg er helt enig. Rifler, ihvertfall ikke kvalitetsrifler er ikke "individualister". Enkelte kombinasjoner funger riktignok bedre enn andre noen ganger, men kvalitetskomponenter, i kvalitetsrifler, satt sammen på fornuftig vis - det virker stort sett.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en pipe i skapet nå, der jeg ‘sliter’ med presisjonen. 8x57, holder tieren med god margin, men ikke alltid innertier.

Pipa, våpen og kikkert er kvalitet, men kulene er fra 1950. Ladevekt spiller ingen rolle, går stort sett likt uansett.

 

poenget er at her har jeg én dårlig komponent…

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er på hytta har jeg ikke ladedata foran meg, men for 7PRC med 60cm løp tror jeg ligger på ca 70 gr N565 med CX 160, V0 950m/s, COL ca 85mm. Har ikke fått tak i 168 LRX, men vil gjerne prøve de også selv om CX går bra

 

Vet at jeg bruker 66,5 gr N565 for 190 A tip, V0 856m/s, COL 85 mm som gir relativt god avstand til bommene.

 

Prøvde N560 med diverse kulevekter uten stor suksess. Bruker bare ADG hylser nå, mye trøbbel med Hornady sine….

 

N565 funker bra og gir omtrent samme hastighet og maks ladinger i min rifle som publiserte data for H1000 for kulevekter 160-190gr

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (På 1.3.2024 den 9.55):

Siden jeg er på hytta har jeg ikke ladedata foran meg, men for 7PRC med 60cm løp tror jeg ligger på ca 70 gr N565 med CX 160, V0 950m/s, COL ca 85mm. Har ikke fått tak i 168 LRX, men vil gjerne prøve de også selv om CX går bra

 

Vet at jeg bruker 66,5 gr N565 for 190 A tip, V0 856m/s, COL 85 mm som gir relativt god avstand til bommene.

 

Prøvde N560 med diverse kulevekter uten stor suksess. Bruker bare ADG hylser nå, mye trøbbel med Hornady sine….

 

N565 funker bra og gir omtrent samme hastighet og maks ladinger i min rifle som publiserte data for H1000 for kulevekter 160-190gr

Da er vi 2 med samme erfaring med N565, jeg bruker 71gr til CX160 i 22" løp i R8, men med F210 hetter. Tror mange bruker Magnum hetter men jeg fikk bedre samlinger med LR. 

Jeg har fått tak i nye Peterson hylser og lurer på om jeg bør tilpasse dem kammeret (fire form) før jeg kjører komplett ladestige. 
Er sannsynligheten stor for at de åpner så mye på 1 avfyring at kruttmengden må justeres etter dette for å opprettholde samme resultat? I så fall kan jeg "spare" på sjeldne 168 LRX og evt bruke ELDX (som jeg har mer av) til første runde. 
Har ikke hatt problemer med kamring med gjenbrukte Hornady hylser (kun trimmet lengde etter 3-5 gangers bruk). 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...