Jump to content

Høring våpenloven. Høringsfrist 26.02.24


20mm cannon

Recommended Posts

Jeg vil komme med en oppfordring, om at flest mulig sender inn et høringssvar på denne høringen.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horingsbrev-forslag-til-endringer-i-vapenlova/id3021851/

Et forslag som jeg sendte inn var slik:

 

Jeg støtter Norsk Våpeneierforbunds  høring og ser en fordel meg automatiserte ervervssøknader, så fremt politiet kun bruker sine egne registre for kontroll.

Jeg går sterkt i mot høyere gebyrer og at politiet/våpenforvaltningen skal få bestemme nye gebyrer etter eget ønske.

Hilsen  (ditt navn)

Men du kan selvsagt legge inn en annen tekst også, om du ønsker det.

 

Link to comment
Share on other sites

Gebyrene bør kun dekke behandling av søknaden, ikke påfølgende kontrollvirksomhet (det finnes ingen grenser for hvor mye kontroll vi kan bli pålagt, når vi samtidig må betale for det selv...)

De som søker, og får innvilget søknaden gjennom en helautomatisk behandling, bør få et svært lavt gebyr, og de som ender opp med avslag (og hvor politiet har brukt mye tid på behandlingen) bør få et tilsvarende høyere gebyr.

 

Lengde på våpen bør harmoniseres med EU sin krav (er det 30/70cm?)

 

Krav om alarm bør endres tilbake til å gjelde fra 25 komplette våpen, og ikke 25 våpen ELLER våpendeler - spesielt nå som sluttstykker også er våpendeler...

 

Grenser for opppbevaring av ammo og ladekomponenter bør dobles. Minst.

 

Og så bør man kunne gå til en autorisert våpenhandler og bytte inn våpen og få kjøpt nytt våpen i samme klasse (jaktvåpen mot jaktvåpen, og konkurransevåpen innenfor en spesifikk øvelse kan bytte mot tilsvarende våpen) - våpenhandler sender endringsmelding til politiet som deretter sender ut nytt våpenkort og gebyr... Da blir det fart i bruksalget hos alle landets våpenforhandlere :-)

 

 

Edited by Wintel
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er rimelig at avslag skal gi gebyr.

 

Det er ikke vanskelig å tenke seg at man har lyst på et litt spesielt våpen, har en spesiell arvesak, eller spør om å få klarlagt noe som er uklart. Da er det urimelig at man skal bli utsatt for tilfeldighetene det kan medføre og eventuell voldsom bruk av konsulenter som potensielt kan beløpe seg på 10 tusen kroners klassen.

 

Hvis avslagene behandles like enkelt som i dag skjønner jeg ikke hvorfor det skal koste mer med det nye systemet. I verste fall burde gebyret koste det samme som en innvilget søknad. Til gjengjeld kan man jo ikke forvente at de skal bruke ubegrensede ressurser på å behandle en søknad, men på ett tidspunkt må de gi avslag, sånn at man eventuelt kan klage videre til neste instans.

Edited by Perjoto
Link to comment
Share on other sites

Det skumle her er er mulighetene for uendelig med til dels meningsløse kontroller til enorme summer. I praksis et forbud mot nye våpen samlere og et tilbakefall til noe nær Kripos lista over godkjente halvautomatiske rifler til sportsskyttere, prisen for å hyre inn konsulenter vil jo raskt gi en slik virkelighet, uavhengig av hva som står i boken. 

 

Når dette er sagt stiller jeg meg undrende til at Politiet bruker over 80 millioner på å behandle våpensøknader med dagens system. Ringer man rundt finner man fort ut at det er veldig få som jobber med våpen på heltid, at det er nord for 140 mennesker i landet tror jeg rett og slett ikke noe på.

Hele begrunnelsen for forslaget er som jeg ser det konstruert, så allerede her begynner alarmbjellene å ringe for min del.

Link to comment
Share on other sites

Selv om vi skulle ønske off en haug med forandringer, så tror jeg det er et poeng å holde seg til den delen av loven som de foreslår endringer av. Det er egentlig bare den foreslåtte endringen som er på høring, hvis man blander inn alt annet vi ønsker oss (30/60 cm) så kan det fort oppfattes som useriøst.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Nå er vel denne høringa kun for det som omhandler automatisk behandling av søknader og gebyr, og ikke for alt annet folk måtte være uenig i, slik som lengde på våpen og maks antall våpen og deler. Så jeg tror ikke man kommer så langt med å klage akkurat her.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rørende å se alle svarene som har komt inn 😊 Are Fosjord sitt var meget bra og ga en del nyttige perspektiver. DFS steppet også opp med sitt andre høringssvar og viser seg som en god representant for skyttersaken 👍 La merke til at det var flere som nevnte harmonisering med eu regler som et punkt når det først skal effektiviseres våpensøknader og eventuelt våpenpass, det synes jeg er på sin plass når det handler om å få ned behandlingstid og kostnader!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...