Jump to content

litt mørk olje til bjørk?


Ole_Netland

Recommended Posts

jeg holder på med ett lite prosjekt hvor jeg jobber med bjørk, nærmer seg til for å legge på olje, men hvilken? forrige gang brukte jeg bare linolje og da følge jeg stokken ble ganske "gul" kunne tenke meg en litt mørkere... noe tips til en olje eller farging i sammen med en olje som er grei å bruke? må være noe som kan kjøpes over disk her i landet og det må være ok å jobbe med....

 

alle tips motas med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Det du kan gjere, er å smøre emnet med f.eks Herdins vannbeis, og få litt den mørke fargen du er ute etter, og så pusser du med ekstremt fint papir etterpå, når fibrene strutter. Så tar du linolje, eller anna olje og smører stokken med etterpå. Det får i allefall frem strukturer og sån i emnet.

Link to comment
Share on other sites

Hei !

Jeg har brukt HERDINS LAKKBEIS MAHOGNY med stort hell.Den skal egentlig bare legges

på i ett strøk ,men det går med flere.Jeg la på luriumet,lot det nesten tørke før jeg

laget struktur med en 3M pussematte.Litt øvelse ,men resultatet ble meget bra.

Når jeg hadde fått det sånn jeg ville ,så lot jeg det tørke godt før jeg behandlet med

en Engelsk skjeftevoks jeg hadde liggende.Skjeftevoksen skal arbeides inn med hånda

til du nesten brenner deg. Du kan sikkert bruke noe annet utenpå også.

Tørketiden var lang ,men resultatet ble meget bra.Ser ut som fint Nøttetre.

Problemet med tett bjørk er at det er vanskelig å få noe som trekker seg inn og farger.

Lykke til. P.S. Lurt å matte ned litt etter at beisen har tørket.

Mosin

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Herdins vannbeis på en stokk jeg hadde før. Stokken blei olja i flere omganger etter at fargen var tørket. Stokken blei svart og det blei jeg også når det regnet. Da farget vannbeisen av i store mengder. Ville nok heller satset på lakkvarienten som mosin nevner.

Link to comment
Share on other sites

@Ole: Du får stokkolje med farge, ingen problemer der. Det finnes flere typer også. Den første stokkolja jeg noengang kjøpte var fra Gyttorp og hadde en rødbrun farge. Siden har jeg bare brukt fargeløs stokkolje, for jeg vil ikke at børsestokkene mine skal bli mørkere enn de allerede er.

 

Tar du jobben med beis og så pussing med fint slipepapir, får du fram spillet i treverket mye bedre enn om du bare bruker en farget olje.

 

 

@G.Larson: Jeg har ikke brukt Herdins vannbeis på børsestokker, men jeg har brukt den på en god del knivskaft. Ingen problemer med avfarging whatsoever. Men jeg har pusset etter beising, og etterpå har jeg oljet leeeenge. Det har nok litt med saken å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

tanken min er nå (med mindre noen kommer med en bedre og greiere løsning):

 

pusse stokken ganske så fin, bruke vannbeis og sette en farge på stokken, når denne så har fått tørka litt så blir det å pusse med svært fine papirer for å få den helt glatt, deretter gå på med linolje i mange lag over lengre tid, på forrige stokk gav en avslutning med linolje og 1600 sandpapir en speil glatt overflate.

 

 

 

hvordan er det å legge den i linolje for å trekke feks over natta? er det dumt? forrige gang smørte jeg på linolje en til to ganger om dagen i ca 3 uker...

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

hvordan er det å legge den i linolje for å trekke feks over natta? er det dumt? forrige gang smørte jeg på linolje en til to ganger om dagen i ca 3 uker...

 

Med forbehold om at mesteparten av marinaden trekker inn, kommer stokken til å svette og tørke omtrent til Gammeleirik inviterer til snøballkrig på hjemmebane....

 

Den metoden du brukte sist er langt å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Herdins beis utblandet med sprit og varmt vann (følg oppskriften på posen) flere strøk slik at veden suger nok farge, pusset ned til strukturen kom fram. 1000 papir

 

Så kokt linolje og vegetabilsk terpentin 50/50, enten ligge i bad noen dager eller den samme oppskriften som brukes på finere møbler: Hvert minutt den første timen, hver time det første døgnet, hvert døgn den første uka og hver uke det første året.

 

Da vil du kunne polere opp stokken til fin glans.

 

Rå linolje om du ikke orker strevet det første døgnet. eventuel la stokken ligge mørkt mellom hvert strøk slik at oljen ikke herder så fort.

 

Husk fare for selvantenning av filler med linolje på.

 

Har tre stokker som jeg har behandlet slik, supert resultat.

 

L

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...