Jump to content

Selge våpen rett etter kjøp?


Red FR

Recommended Posts

Jeg finner null informasjon om hvor snart etter et kjøp det er greit å selge en rifle.

Dermed er antagelsen at det er greit å selge mens brevet til politiet med utfylt skjema ligger i posten..?

 

Det er ikke relevant akkurat nå, men jeg savnet svar for et år siden, og vil har et emne om temaet i tilfelle noen lurer på det samme, gitt at Google liker Kammeret.

 

Jeg hadde bestilt et våpen som ikke passet bruken min, og som jeg ikke ville byrde bedriften som bestilte å sitte inne med da det var bestillingsvare fra utlandet, og måtte legge den ut raskest mulig for å få plass til en annen rifle.

 

Det bare opplevdes rart og smått skummelt å selge et våpen før politiet har fått salgsmelding/søknad en fra en bedrift som garantert ikke sender samme uke de var solgt.

 

Jeg leste våpenloven opp og ned og i mente, og politiets veiledning for kjøp og salg uten å få noen indikasjon på at det ikke er greit.

 

Så. Er det noen som har erfaringer?

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

  • Red FR changed the title to Selge våpen rett etter kjøp?

Jeg fikk en forespørsel en gang fra en kar som ville kjøpe ei børse til overpris, som jeg nettopp hadde tatt inn fra Tyskland. Jeg kontaktet Våpenkontoret (det er nok det lureste du gjør i denne saken! Ring og snakk med dem). Svaret var at jeg i det minste burde ha mottatt våpenkortet før jeg solgte videre. Og at dersom det ble mye kjøp og salg måtte jeg vurdere å søke samlerlisens.Og at de kom til å se på det fra sin side, dersom det ble mange søknader og mye salg. Men at de kunne gjøre et unntak denne ene gangen.

Hør med de du!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen karantenetid mellom kjøp og salg av våpen.

Har solgt mange våpen kort tid etter anskaffelse uten at det har vært et problem.

Om et våpenkort har kommet i posten etter salget så er det bare å returnere til v.kontoret.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alltid greit når våpenkontorene finner opp sine egne regler. Her er vi jo fortsatt ganske godt stilt i sør vest, så kan handle relativt kjapt da. Verre andre steder der man gjerne brenner inne med noe ræl i et år eller mer pga treg saksbehandling….

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å selge rett etter kjøp.

Jeg har flere ganger kjøpt våpen for å få tak i reservedeler til våpen jeg allerede har. Jeg demonterer det nyinnkjøpte våpenet og beholder registreringsfrie deler. Så leverer jeg inn det som er registreringspliktig til politiet og får kvittering for innleveringen. Så sender jeg kopi av kvitteringen til våpenkontoret med en gang slik at det eneste de gjør er å slette våpenkortet til opprinnelig eier når vedkommende sender inn salgsmelding/kjøpetillatelse på vanlig måte.

Jeg søker av og til på reservedelsvåpen som et tillegg til våpen jeg søker ut på vanlig måte. Det koster jo ikke noe ekstra. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...