Jump to content

Våpenkort- kan jeg bruke våpenet før jeg har mottatt??


Koda_

Recommended Posts

Min kjæreste har et våpen at jeg skal "kjøpe" fra dem.

 

Jeg har fått tillatelsen fra politien og jeg har betalte gebyret. Det er en jaktfelt snart at jeg ønsker å delta på, hvis jeg kjøper våpenet nå og jeg har ikke fått våpenkortet før jaktfelten, kan jeg deltar på jaktfelt, eller må jeg vente til jeg har fått våpenkortet før jeg kan bruke våpenet?

 

Kjæresten min skal også delta på jaktfelten, så jeg kan vente til etter jaktfelten med å kjøpe våpenet hvis jeg ikke kan bruke våpenet uten våpenkortet.

 

Link to comment
Share on other sites

Slik eg har forstått det kan du bruke våpenet når papirmølla er fullført. Før du får plastlappen.

 

Eit anna alternativ er jo at kjerasten din kan ordne med ein utlånserklæring. Då er du vel dekke i alle rettninger. Ein kan jo handel ammunisjon med gamle "blålappen". Denne fungerer jo som våpenkort til du har mottatt det endelege kortet

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, stigamundsen said:

Slik eg har forstått det kan du bruke våpenet når papirmølla er fullført. Før du får plastlappen.

 

Eit anna alternativ er jo at kjerasten din kan ordne med ein utlånserklæring. Då er du vel dekke i alle rettninger. Ein kan jo handel ammunisjon med gamle "blålappen". Denne fungerer jo som våpenkort til du har mottatt det endelege kortet

Takk, jeg har nettopp leste tillatelsen igjen, og det sier at "kjøpers eksempler brukes da som midlertidig våpenkort inntil du får våpenkortet fra politiet", men tusen takk for svaret :)

Link to comment
Share on other sites

Du har fått svar av andre, men det kan gå opptil et år før du faktisk får selve våpenkortet i posten, avhengig av politidistrikt. Da hadde det vært ugunstig å ikke kunne bruke våpenet i mellomtiden. Bruk kjøpers eksemplar av ferdig utfylt våpensøknad (blålappen) i mellomtiden.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...