Jump to content

Hertel & Reuss justering.


Rigby

Recommended Posts

Fant en gammel Hertel & Reuss 2-7×32 i skuffen,som jeg monterte på ei lett rifle. Nå er det sånn at retikkelet flytter seg feil vei ved justering. Opp bli ned,og ditto sideveis. Hva har skjedd? Eller hva er feilen?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikkje til Hertel og Reuss, men på navnet kan det høyre ut som eit tysk sikte? Meiner eg har fått med meg at gamle tyske sikter av og til justeres motsatt av moderne sikter? I tillegg er merkinga litt spesiell? H for opp og T for ned har eg sett på nokre sikter. Ikkje sikkert det er noko gale med siktet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er helt likt hele tiden. Samme sideveis. Tidligere eier har merket hjulene med tusj,sånn at det står N ,og H sideveis. Det kan hende det er som du sier, at det er merket omvendt av det vi er vant med. Har forsøkt å google litt,men finner ikke noe svar foreløpig. Kikkerten er forøvrig i topp stand. Krystallklar, og fint utvendig.

Edited by Rigby
Feilstavet
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forsvaret brukte vel Hertel & Reuss tidligere. Gammelt tysk merke. Firmaet eksisterer kke lengre. Service ble foretatt av B. Nickel i etterkant om jeg minnes rett.

Stemmer klikk ellers, så er det det vel bare prøve å tenke motsatt når du skal skyte inn. 

 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt drillinger hvor man stiller med skrujern i basen, men det sitter som fjell når det er innskutt :grin:

 

Gamle merker som Hertel & Reuss, Pecar, Jena, gammelt Hensolt etc., er som regel krystallklar optikk. Det skorter bare på moderne linsecoating, og dessverre vanntetthet, og gassfylling. 

Til en jakttur, og tre, i finvær, gjør de samme jobben som alt annet, og bør luftes :grin:

Link to comment
Share on other sites

Kuli skrev (På 16.2.2024 den 22.25):

På min zeiss jena er det også slik. Man må stille mot kulehullet, så om om skuddet går høyt må du stille korset mot hullet( om det gir mening)😅

 

Normalt må man justere trådkorset til der kula treffer, men det finnes unntak, f.eks innstikkpiper, hvor man stiller løpet slik at kula treffer der trådkorset er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...