Jump to content

Ovn - lage selv - parafin/diesel


Egil

Recommended Posts

Har tenkt å lage en parafin/diesel ovn til bruk i åtebu og ev, lavvo.

Har søkt en del på nettet men finner ikke noe som kan være til hjelp.

Vet det er mange her inne som kan mye om alt mulig, så da ser jeg det som meget sansynlig at noen kan sitte med kompetanse på dette området.

Har noen kriterier som bør oppfylles ved hjemmelaget ovn.

 

-Parafin eller dieseldrevet

-Tillnærmet lydløs i bruk

-Må være muligheter for kaffekoking

-Må ikke avgi for mye lys

 

Det som jeg lurer mest på er selve brennersystemet, hvordan dette kan løses på en enkel måte.

Tipps mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei Egil.

Du som bor ved kysten skal se deg om etter en gammel sjark (fiskebåt for innlandsjegerne) og se om det står i en pottbrenner som du kan få.

En pottbrenner er en diesel eller parafin brennende ovn som ligner ganske mye på 70tals parafinovnene bortsett fra at pottovnene ikke har veker som brenner, det er rett og slett en potte som det brenner nedi med kokelokk og pipe, sotet fungerer som veker og drivstoffnivået inni ovnen kan styres via dryppkrane eller flotørhus slik som de gamle 70tals ovnene.

Problemet med dryppkrane er at ovnen ikke kan forlates da den stort sett må våkes hele tiden pga når temperaturen økes i rom og ovn så øker også drivstofftilførsel pga metallkranen utvider seg i takt med varmen.

Drivstoff har du i jerrykanne utendørs med bensinslange inn til ovnen med samme sort blære som på påhengermotorer for å skaffe drivstoffet inn til ovnen i opptenningsøyemed, pass på at kannen står høyere en ovnen så du får drivstoffet til å renne inn/ned til ovnen.

Noen av de gamle 70tals ovnene var også pottovner med flotørhus så se i gamle hus/uthus, hør deg rundt på SMIL og skrap/brukthandlere.

Håper du har fått noen ideer til plasser å se etter ovner.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt slike parafinovner som KBJ viser til, men jeg har alltid vært usikker på om det er skadelig å puste inn denne "parafinosen". Noen som veit? Blir alltid litt tung i hodet når jeg bruker dem. Uten pipe får man heller ingen sirkulering av lufta i hytta, så lufting med jevne mellomrom er nødvendig for meg.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke slik sel, men det skal jo være ventilerte rom. Så ei glugge i veggen vil ikke være dumt.

Samtidlig må en bruke renset parafin, da får du kun litt lukt ved opptenning og slukking.

Kjenner en som bruker en slik i koier og lauvo.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal lage en pottebrenner selv, er det viktig at det brukes en flotør som regulerer nivået i potta så det ikke renner over. Du får fort ei brannbombe hvis det flyter over.

 

Men det skal også sies at det er veldig mye enklere å lage en pottebrenner og få den til å virke, enn en skallbrenner eller vekebrenner som noen feilaktig kaller det. Skallbrenneren må justeres mye mere nøyaktig for å få den til å brenne rent. Du skal ha ren blå flamme, får du gul flamme vil den sote igjen ganske fort.

 

Men jeg vil vel også si at du fort kan få et forsikringsproblem hvis brannårsaken er din hjemmelagde parafinbrenner som ikke er typegodkjent, montert eller juster av godkjent montør. :shock:

Link to comment
Share on other sites

En potte eller veke brenner vil være avenig av en form for skorstein for å få undertrykk i brennkammeret slik at det blir tilstrekkelig luft gjennomstrømning.

Gjennomstrømningen må kalibreres og ovnen vil ikke være engnet for enkel forflytning.

Ovnen, brenner og flotør må være i vater, og nivåer må være nøyaktig innstilt.

Kort fortalt, kjøp noe som er ferdig produsert :!:

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt, kjøp noe som er ferdig produsert :!:

Riktig.

Jeg har sett noen eksempler på hjemmelagde ovner, og det frister ikke.

Dårlig effekt, osing og soting er gjennomgangsmelodien.

Ville heller satset på den amerikanske modellen jeg linket til litt lengre opp.

Her er det flottørkammer og det du trenger for å bygge den inn i ei eller anna "tønne".

Alt dette er beregnet på teltovner, altså ikke noe triksing for å få ting til å funke som det skal.

Til den prisen skal du slite med å finne noe som egner seg bedre.

Link to comment
Share on other sites

Oj, her var det mange svar... :)

Joda jeg kan vel saktens kjøpe en pod ovn, men fant en veldig billig en på nett, noen som vet om denne er brukanes?

Var vertfall billig...

 

http://www.jula.no/

 

Har selv sett disse båtovna, og den har jeg i tankene, tenkte egentlig å lage en selv om det ikke var mulig å få fatt i en.

Ovn for åtebu kan jeg tenke meg å ha pipe til, blir sikkert ikke mere våken av å sitte å døse alene i halvkvalm parafinos...

Ser flere som råder meg til å kjøpe en ovn, da får jeg enda mer lyst å lage en selv... :mrgreen: Nå skal jeg jo ikke være for tøff i trynet her, men det hadde vert morro å fått det til. :wink:

 

Takker å bukker for linken nico, der var det virkelig mye flott, skumma gjennom men skal se mer på den sia senere, utrolig mange fine parafinlamper!

Link to comment
Share on other sites

Denne typen kryr det av på Ebay:

http://cgi.ebay.com/Multi-fuel-military ... 7C294%3A50

Det er den gamle typen multifuel for det amerikanske forsvaret.

Det pleier å være kun selve brennerarrangementet som selges, så du må bygge den inn i et eller annet skall og rigge til pipe.

Virka interesang den der å, men har aldri bestillt på ebay, har hørt om det ja... :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Denne må jo være konge:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

Kongen er sikkert solgt, for den var sletta, var ingenting der!... :roll:

 

Vel, det gjør ingenting, jeg har funnet ut hvordan jeg kan lage en som er temmelig sikker.

Forøvrig har jeg fått en gammel båtovn av en fisker som har bytta ovn i båten nå.

Det er egentlig enkelt å lage ovn selv, det eneste jeg trenger å kjøpe er en dryppkrane (tror det er det det heter)

Link to comment
Share on other sites

Denne må jo være konge:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

Kongen er sikkert solgt, for den var sletta, var ingenting der!... :roll:

 

Vel, det gjør ingenting, jeg har funnet ut hvordan jeg kan lage en som er temmelig sikker.

Forøvrig har jeg fått en gammel båtovn av en fisker som har bytta ovn i båten nå.

Det er egentlig enkelt å lage ovn selv, det eneste jeg trenger å kjøpe er en dryppkrane (tror det er det det heter)

Det var jo synd.

Det dreide seg om en Reflex båtovn som så meget pen ut.

Til prisen (1000,-) var den nok et kupp.

Link to comment
Share on other sites

Har allerede kjøpt en parafinovn, den som kosta 400,- på www.jula.no, og den tenkte jeg til bruk i lavvo etc.

Den har jeg enda ikke sett, for den står i Stjørdaln hos en kompis som kjøpte den for meg.

 

Nå har jeg snakka med en som har lagd flere sånne båtovner med brenner inni som en sopp, disse fungerer helt ok.

Veldig enkelt prinsipp med drenering for uforbrendt diesel, i tilfelle den slokner.

Har ingen tegning eller bilde av den, men inne i hodet mitt virker den kjempefint... :lol:

Jeg skal lage en sån, men akkurat nå har jeg ikke anledning.

Selvsagt blir det full rapport med bilder og beskrivelse når saken er igang.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Litt sent ute men....

bor i Nord Troms, her opp er det en del som lager/får laget ovner til bruk i lagstelt/reisatelt/gammer for vinterferie på snøskuter

Kan prøve å ta noen bilder av min(som i og for seg ikke er helt ferdig). Prinsippenene er stor sett det samme

 

Gammel pottebrenner kappet ned til det minimale, speislt i høyden, tilkobling for variator/dryppekran eller forsvarets kran fra multifuel

Fastmontert ev på en ramme med gitter.

I bakkant ett 90 garders grenrør med pipe opp fra dette, denne bør være minst 90 mm i diameter pga soting

 

Fikk mye hjelp an kompis som er en habil sveiser, det dyre er kraner osv fra mulitfuelen som løper på en 2500 kr samt pipe

 

Kjenner fler som sverger til disse fremfor forsvarets ovner. Litt mer jobb å tranportere, men forbruket er betydelig lavere.

Har selv ligget med en sånn ovn putrende i 24- på fjellet. Godt og varmt i nettoen med åpen sovepose.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...