Jump to content

Elektronisk hørselvern med best demping


sirhitalot

Recommended Posts

Hvilket elektroniske hørselvern har best demping om dagen?

Så vidt jeg ser virker 3M PELTOR ProTac Shooter med SNR på 32dB som det beste man får tak i? Har Sordin Pro X med gel puter nå, men ønsker noe å ha for de virkelig store smellene ;)

Ps. Er det noe forskjell på disse og ProTac III annet enn fargen?

 

Alternativt finnes det jo 3M PELTOR X5A med SNR på 37dB uten elekronikk for halve prisen...

 

 

Edited by sirhitalot
Link to comment
Share on other sites

sirhitalot skrev (1 time siden):

Så vidt jeg ser virker 3M PELTOR ProTac Shooter med SNR på 32dB som det beste man får tak i?

Det er det. Men det har en ulempe, og det er at det "stenger" relativt lenge når det smeller, og det stenger for ofte, når det er støy rundt om kring. Resultatet er at det alt for ofte (vi har 3 stk i familien) fungerer som et hørselvern uten elektronikk.  Og med propper inni da, så hører du ikke at noen snakker til deg ihvertfall...

Men dempingen er suveren. Såpass at det virkelig skal smelle mye for å det er noe stort poeng med propper også. Med Sordinene er det jo helt nødvendig.

Jeg har et Sordin også, og det er vel på en måte "bedre", jeg innbiller meg at det demper godt nok når en har propper inni, og jeg tror det sender igjennom mer "relevant" lyd.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har i flere år nå brukt Peltor Tactical XP både på jakt med jaktradio tilkoblet, på skytebanen med rifle, og på pistolskyting både ute og inne.
Det er litt stort og volumiøst, men demper svært bra slik jeg oppfatter det.
Jeg har ikke registrert de ulempene som @M67 nevner, men det kan godt være at de er der på Tactical XP også.
Slik jeg skyter er det uansett ikke noe stort problem for min del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3M PELTOR ProTac Shooter, men pga bruk av brillene så benytter jeg som oftes propper i tillegg og mic på full guffe. Da kan en prate med sidemann når andre skyter uten å sette sin egen hørsel i fare. 

De demper meget bra på skarpe rifleskudd, men kan ha problemer med å "kjenne igjen" smellet om det skytes med svake svartkruttladninger. 

Da bruker jeg som oftes kun propper. 

Link to comment
Share on other sites

sirhitalot skrev (På 16.2.2024 den 15.29):

Er det noen forskjell på Protac shooter og protac III annet enn fargen?

Fikk svar fra 3M:

"ProTac III og ProTac III slim er identiske med Shooter og Hunter.

Førstnevnte laget for industrikunder, Shooter og Hunter for jakt-/privatkunder."

Link to comment
Share on other sites

Har både 3M PELTOR ProTac Shooter og Tactical XP som er nevnt lenger opp.

 

Har hatt Tactical XP i mange år, men fant ut at ProTac Shooter demper bedre og måtte bare ha slike! Ble en stor skuffelse. Lydbildet i Tactical XP er vesentlig bedre enn ProTac. Har Sordin også, ble brukt til jakt før. De har også mye bedre lydbilde enn ProTac

 

Bruker begge med Cens propper under, da hører jeg kommandoer og lignende bra. Når det skal skytes ute er det alltid Tactical XP som blir med. Bruker ProTac til innetrening med .22. Da er ikke lydkvalitet så farlig, og de demper bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...