Jump to content

6,5x55 og blyfrie kuler. Erfaringer.


Rugerdud

Recommended Posts

Heisann! Jeg har kjøpt en ny rifle i 6,5x55. Denne har nok en slakk riflestigning da 140 til 144 grs kuler samler ikke. Jeg tanker da å med en gang velge bly til jakt(forbudet kommer jo før eller senere). Så det jeg lurer på da er hvor tunge(lange) kuler kan jeg gå for? Vil 120grs bli max? Eller må jeg over på 100-115grs? Pipa er 53cm så ikke helt skamklippet. 130grs Matchkuler med blykjerne samler helt topp.

 

Lurer også litt på hvilke erfaringer folket har med ladninger til slike kuler(blyfri)? Raske krutt, trege krull lang kort friflukt osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (1 time siden):

Jeg har kjøpt en ny rifle i 6,5x55. Denne har nok en slakk riflestigning da 140 til 144 grs kule

Hva er riflestigningen? 140 og 144grs kulene er el blant de matchkulene som trenger minst riflestigning. Jeg har også vanskelig for å skjønne hvem som lager nye rifler i 6.555 dag, eller noengang, med slakere riflestigning enn 225mm - som stabiliserer 140-144gr helt utmerket.

Faktisk så krever de 130gr matchkulene jeg kan komme på raskere riflestigning enn 140gr, og noen av 120, og gi særdeleshet 108gr Scenar, enda raskere riflestigning. 

Sannsynligvis vil kuler som 120gr TTSX gå (de skal iallefall ha nok riflestigning om f.eks. 130gr DL går.

 

Her er det nok noe annet enn stigningen som ødelegger, og det kan det jo godt gjøre med blyfrikuler også.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (50 minutter siden):

Hva er riflestigningen?

Usikker og rifla er pakket bort. 144 grs Sierra MK i Raufoss patroner samlet 6-7cm. Det samme med Lapua med 139 grs, Rano med 140grs FMJ. S&B med 140 grs det samme. Norma GT samlet 3 som dekkes av en klistrelapp.

 

Hva annet enn riflestigningen kan det være?

 

Edit: Ser det er 225mm som er stigningen i pipa etter pussepropp på pussestang metoden.

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (9 minutter siden):

Norma GT samlet 3 som dekkes av en klistrelapp.

 

Hva annet enn riflestigningen kan det være?

Alt. Dårlig bedding, skjev låskasse eller noe annet skjevt er det først jeg tenker på. Det andre er dårlig ammo, å skyte 140gr FMJ og ihvertfall S&B forteller ingenting om presisjonen i rifla.

Norma 130gr GT trenger mye raskere riflestigning enn de andre kulene du nevner. Hvis den går, så er det helt sikkert ikke riflestigningen som er problemet. Hva slags rifle er det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (5 minutter siden):

Men 6-7 cm er helt på trynet

Ja, men det er ikke noe jeg kan gjøre med det. Hvis ikke 139gr Scenar går i rifla - SPESIELT hvis den går 6-7cm - så er resten bare flaks.

Ei rifle som samla 6cm med 139gr Scenar her i huset ville blitt skrudd i småbiter umiddelbart, får løpet "ultrapusset", borescopa og både kasse og løp spent opp i nærmeste dreiebenk for å se hva som er skjevest (Dette er en Remington, så vi vet at alt er skjevt..) 
Selvsagt etter å ha sjekket alle skruer og at beddinga er hel.

 

Min Remington 700 i 6.5x55, har 200mm-ish (jeg gikk ned og målte), så jeg runder det til 8". Et nettsøk forteller også at R700 i 6.5x55 har 8" riflestigning. (selvsagt kan Remington ha laget noe annet en gang)

De laget jo rifler i 260Rem med 9" stigning. Men 9" stigning stabiliserer også de kulene du nevner, så jeg tviler meget sterkt på at det er riflestigningen som er banditten her. Mål den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Olsenm skrev (4 timer siden):

https://bergerbullets.com/twist-rate-calculator/

 

Kan bruke denne for å få en pekepinn ihvertfall på om løpet ditt vil stabilisere kula. 

Egentlig ikke. Det formlene er tilpasset blykuler. Litz selv sier dette både i en podcast om blyfrie kuler, og jeg mener det står noe om det i ei av "Modern Advancements"-bøkene.

 

For å vurdere om kuler vil bli stabilisert anbefaler jeg følgende metode:

Produsentens anbefaling til riflestigning, minus 1/2". Da er du noenlunde trygg. På at kula er stabil, du er ikke trygg på at den går godt. Jeg mistenker at årsaken er en kombinasjon av ønsketenking og at luftettheten i både USA og Sør Afrika (der det meste av slike kuler lages) gjerne er en del lavere enn her.

Spesielt "langholdskulene" uten Barnes type styrebånd er kresne på indre mål på løpet, og er de for store (som er vanlig, spesielt riflingsdiameter) så er det vanskelig å få topp presisjon. "OK" presisjon, 20-30mm på 100m får en stort sett uansett. Men de er uten tvil mer "kresne" enn de vanligste blykulene.

 

Jeg har ladet, testet, skutt brukt:

121gr Warner Flatline

122gr Warner Flatline
121gr LeHigh

122grLehigh

115gr NPB

128gr NPB

120gr Peregrine Glider

125gr Peregrine Glider

120gr TTSXBT

127gr LRXBT

120gr Nielsen

100gr Nielsen

 

i 8-10 ulike piper i 6.5x55 og 260Rem. Riflestigninger fra 178 til 220mm. Heym, Sauer, SigSauer, Blaser, S&L, LW, Nielsen, PacNor, IBI, Lilja. Som med alt annet må en gjerne lete litt før en finner den beste presisjonen. En benytter de samme metoder, og jeg har ladet tilsvarende ladninger som med "alle andre" kuler. Ladninger for 130gr Diamond Line og 120gr ScenarL har vært utgangspunktet. Krutt som er brukt er N4, N19, N11, RS60, N550, og N540. Hastigheter er noe høyere enn en får med tilsvarende blykuler, men ikke noen store overraskelser.

Alle kulene untatt NPBene og 127gr LRX har gått bra i flere piper, 

 

128gr NPB var ikke stabil (ovale kulehull) selv i 178mm riflestigning.

115 gav god presisjon på 100m i et par piper, men ovale kulehull på 300m. Hagle på 500m og kom ikke fram til 1000m

127 LRXBT laget runde hull i 190mm stigning og nedover, men jeg fikk ikke under 30-40mm grupper.

Begge Peregrine-kulene gikk bra i alle piper med <210mm stigning, selv om 125gr "egentlig ikke skal". De gav god presisjon i Lilja og PacNor-pipene. Fantastisk i IBIen med 190m stigning - skjøt ved et tilfelle ei tiskuddsgruppe på 15cm, på 1025m.

Warnerkulene gikk også "out of this world" i den pipa (tror alle gruppene var <10mm @100m), men bare middels (~20mm @100m) i de andre pipene. BC er fantastisk. Dvs. som oppgitt. 

Lehigh gikk bra i S&L-pipa, veldig bra, men bare middels i de andre. 

Nielsen-kulene gikk generelt bra i alle pipene, untatt Heym-pipa, men ingenting gikk i den. I pipene med rask stigning gikk de fantastisk på 100 og 200m, og langt over forventning fra den dårlige BCen, på 600m

120gr TTSX har gått bra, i alt, men her er det litt lite testing (~100 skudd totalt kanskje) siden de er så sykt dyre. De er std. jaktkula mi. Peregrine Glider 120gr var std til en del langhold til IBI-løpet begynte å vise tegn til å være utslitt etter rundt 4000 skudd.

 

Jeg har "hamstret" 120gr Barnes TTSXBT for mange år med jakt, og gidder ikke å lete etter noe mer hvis det ikke skjer noe rart. Kommer til å skyte en del med Peregrine framover, til ekstremlanghold, siden de går bra, har svært høy BC for vekta, og er å få kjøpt. Warner Flatline ville kanskje være bedre, men de er hønsetenner marinert i enhjørningsblod. Og dobbelt så dyre.

 

 

K

 

 

  • Like 6
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (På 27.2.2024 den 15.21):

Ja, men da prøver vi igjen siden jeg ikke fikk noe svar sist.

 

Blyfritt og 6,5x55. Erfaringer. Ladninger. Tips og triks. Kjør på.....

Hvor mye er skutt med rifla? Nytt remingtonløp vil gjerne ha noen skudd før det leverer.

Link to comment
Share on other sites

.260 skrev (6 minutter siden):

Hvor mye er skutt med rifla? Nytt remingtonløp vil gjerne ha noen skudd før det leverer.

3-6000, så du kan få bytta det ut ;) Neia, mange Remingtonløp går veldig bra, men det er nok sant at de kan være røffe inni, og da må de ofte skytes litt før alt blir på sitt beste.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (9 minutter siden):

3-6000, så du kan få bytta det ut ;) Neia, mange Remingtonløp går veldig bra, men det er nok sant at de kan være røffe inni, og da må de ofte skytes litt før alt blir på sitt beste.

 

K

Spørs hva en regner som bra 😄, eller godt nok. Ikke alle er helt på ditt nivå😄. Når jeg ser at det er våpenet som er begrensningen skifter jeg.😁

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare tuller. Jeg har ei Remingtonrifle, som er "helt original" - dvs alle delene er, men den er bedda av en proff, og avtrekket er "tuna" av samme børsemaker. Den er en fryd å skyte med, og går svært godt, også med 120gr TTSX.

Etter en del timer med finpuss og oljing av stokken ser den også ut som den koster 3 ganger mer enn jeg gav for hele rifla.

 

Lita lett jaktrifle, så jeg vet egentlig ikke hvor godt den går - bedre enn jeg kan skyte med 3kg glatt rifle med 1-6 oppå ihvertfall. Men løpet mantler noe voldsomt, i forhold til det meste annet. Ikke at det gjør noe, for den går godt nok uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

.260 skrev (20 timer siden):

Hvor mye er skutt med rifla? Nytt remingtonløp vil gjerne ha noen skudd før det leverer.

Litt artig du nevner dette. Som sagt den har levert samlinger fra skudd nr 3. Og jeg vet billig piper fra USA kan trenge litt skyting før de går bra. Men her var det nok noe annet. Jeg mistenker spenninger i pipe er synder. Uten demper eller med den demperen jeg hadde tenkt å bruke en A-Tec var det bare sorg og elendighet med de tunge kulene. Jeg hadde en demper som er solgt men ikke hentet så jeg tenkte hvorfor ikke teste den på pipa. Joda, da samlet den plutselig med 144grs kuler også. Kjøpte så en ny demper av den typen og nå er "alle" typer godkjent i den ;) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...