Jump to content

Termisk spotter


NordbergStjerna

Recommended Posts

Jeg har Hikmicro Gryphon gq 35 lrf og er veldig fornøyd med den!

Lrf utgaven (innebygd avstandsmåler) koster vel over 30k, den uten er vel under 30k, hadde jeg valgt i dag hadde jeg kjøpt uten, den er bra mye snopere å ha i lomma da.

Jeg har spanet på rype og storfuggel på bakken, virker overaskende bra til det. Kansje ikke på 200 meter med rypa, men dog man ser ryper.

Her er en kompis, 70 - 80 meter unna, på leiting etter påskutt rype.

20230919104034.jpg.0f3e0171fb08aa36d468ce75037db358.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gikk fra en Hikmicro OwlOQ 35, til en Hikmicro Falcon FQ35 nå i høst. 
Førstnevnte er fremdeles veldig god, men falcon er ett godt stykke bedre. 
Man ser fint en elg på 3-4km under rette forhold. 
I tillegg er det løse batterier i den, og det er ett stort pluss når man er på tur. 
Skal du ha noe tilsvarende fra Pulsar, koster det rundt 50k.

Ref. fugl, så er det kortet svaret er at du definitivt ser de med en slik spotter.

Er det gode forhold ser du ryper på mange hundre meter. Titter sola frem, er det håpløst. 
Om natta kan du følge med på alt av fugl som trekker over himmelen. Fungerer også overraskende bra til å finne ender på sjøen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett storfuggel i topp med den så langt, har såvidt prøvd å se etter det men er usikker på hvor lett det er å se fuggelen mot himmelen. Himmelen er et forstyrrende element for thermisk kikkert, iallefall hvis man ser opp mot himmelen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett de i trær mange ganger, men enten feil bakgrunn eller for mye kvist. Ikke jaktet aktivt på topp etter de, men kan ikke se at det ikke fungerer. Er det gode forhold kan du stå på en topp og speide utover/nedover. Da ser du nok det meste som eventuelt sitter i topp. 
Har funnet orrfugl på bakken mange ganger. 
Ganske lærerikt å se hvordan de trykker, eller sniker seg unna. Særlig hanene på dager hvor de er lette på vingene. De strekker hals på 150-200m og står klar til avgang. Og de har sett deg når du ser de.. 

Link to comment
Share on other sites

Hm, har ikke tenkt på det siden jeg ikke har drevet med toppjakt. Sånn rent umiddelbart skulle en tro at et varmt objekt skulle vises godt mot en kald bakgrunn. Iaf tegner fly seg godt mot himmelen i en termisk spotter.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (15 timer siden):

Ser ikke fugl i topp om horisonten er bakgrunn. 


Joda, det gjør man uten problemer.

Ser andre også skriver det samme.
Kanskje det var en greie med de første spotterene som var for salg?

 

Også fugl som trekker over ser man enkelt med spotter.

Jeg er ofte ute på kvelden og ser på f.eks rugder som trekker over.

Link to comment
Share on other sites

IMG_5315.jpeg.348c72de962e1a2365d3d7bbc004976a.jpeg

 

IMG_5317.jpeg.86344251b4c3e4a8cf24486eefe2b93e.jpeg

 

 

 

Gikk ut av stua nå og tok ett par bilder av skjærer som sitter å varmer seg i morgensolen (treet og fuglen blir begge varme). Dette er omtrent de dårligste forholdene man får. 

I tillegg blir bildene helt ræva når jeg laster de inn på telefonen. 
 

Er det gode forhold ser du tiur på mange hundre meter (kanskje over en km?) i tretoppen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en HikMicro FQ50 i fjor høst. Det er jo top of the line. Klarer å se fugl når det er nok skog under. Og mot ren himmel. Når jeg bruker den i skogen, med mest himmel over trærne, blir det grått. Vanskelig å forklare, men jeg har opplevd den som lite nyttig der jeg jakter i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (1 time siden):

Kanskje det var en greie med de første spotterene som var for salg?

Tipper det er innstillingene. Om man har varm rød, kan alt bli rødt om man har med himmelen i bildet. 
 

Himmelen er kald, ca 3K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Skaubjønn skrev (5 minutter siden):

Jeg har brukt en HikMicro FQ50 i fjor høst. Det er jo top of the line. Klarer å se fugl når det er nok skog under. Og mot ren himmel. Når jeg bruker den i skogen, med mest himmel over trærne, blir det grått. Vanskelig å forklare, men jeg har opplevd den som lite nyttig der jeg jakter i alle fall.

 

Det er jo akkurat samme kikkert som jeg har tatt bildene med og ser i mens jeg skriver (bortsett fra jeg har 35mm linse). 

Som amatør sier så bør du sjekke litt på innstillingene dine kanskje? 

 

Den forrige (owl) hadde større problemer med å skille fugl i trærne mot bakgrunn, og var mer kilen om det var krevende forhold.

 

Jeg har aldri brukt den på toppjakt (har ikke terreng hvor det egner seg). 

Når jeg jakter fugl i skogen, er det stort sett alltid med hagle og setter. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...