Jump to content

Magnumprat, revolver og pistol.


Vaquero

Recommended Posts

Tenkte å lage en tråd hvor vi kan dele erfaringer og inntrykk om ulike magnumpatroner, til pistoler og revolvere:

Jeg kikker litt i patronsamlingen min og i noen gode gamle artikler i Våpenjournalen fra de gyllende tider fra 1980 - 90 tallet. Her dukker det opp noen patroner som nærmest er ukjente og ikke minst i samlingen min med noen nyere ting som .500 S&W Magnum og .460 S&W. Noen av disse patronene jeg tenker på var de som ble gitt liv i gjennom metallsilhuett og revolveren til Dan Wesson sine glansdager. Dan Wesson gikk jo konkurs etter hvert og maskinene gikk slitne for presisjonsarbeide. I dag er det CZ-USA som har rettigheten til denne revolveren, de produserer for tiden pistoler i modell 1911 av høy kvalitet og pris. CZ-USA server eiere av Dan Wesson revolvere med deler og reparasjoner. 

Elgin T. Gates f.1922 - d.1988 var en kreativ ildsjel for jakt og konkurranseskyting med håndvåpen. Han samarbeidet tett med Dan Wesson som skreddersydde revolvere til sine patroner, særlig modellen M44.

Elgin T. Gates var også med på å stifte IHMSA i 1976, International Handgun Metallic Silhouette Association. På 80-tallet ble det også fart i denne grenen her i Norge, både rifle og pistol.

Elgin T. Gates skapte .357 Maximum (.357 Rem.Max.) Denne patronen så først dagens lys som en villkattpatron, Remington industrialiserte patronen i 1983. Den er en forlenget .357 Rem.Mag. 

 

Vi fikk også en revolver i .375" kaliber i 1984, .375 Super Magnum SM i en Dan Wesson revolver. Dette var også en villkatt i førsten. Det ble produsert noen få fabrikkpatroner (1/2 produksjon). 

Elgin T. Gates fikk en til å produsere disse patronene med riktig bunnstempel. Oppskriften på disse hylsene var en nedkortet .375 Winchester Big Bore., Det var S.E. Lindstad som importerte Dan Wesson på 80-tallet inn til Norge. Denne importøren solgte en slik revolver Dan Wesson til en bekjent av meg. Min bekjent har fortalt meg at importøren skrev et brev for ham til Elgin T. Gates og fikk han til å sende noen hylser, det er denne jeg har en av. Nå står det skrevet fra Hornady at hylser kan/skall lages fra .375 Winchester Big Bore, IKKE fra .30-30 WCF-hylser, p.g.a. tynnere hylsevegg. Min bekjent sa at han gjorde det likevel fra .30-30 Win. Han kappet bort halsen på .30-30 og formet den og trimmet. En revolver i .375 Super Mag. IHMSA er tatt inn til Norge, men det må ha vært meget få utover ett eksemplar. Min bekjent  som var meget fornøyd med presisjonen  solgte den for mange år siden, rekylen ble opplevd som "slapp". Revolveren finnes nok fortsatt der ute et sted?

 

Elgin T. Gates med Dan Wesson og Storm Ruger laget en kaliberserie i hylselengden 1.610" (40,80 mm.) .445 Super Mag. . og 414 Super Mag. Andre kom med .454 Casull Magnum i 1976 og Smith & Wesson kom senere med .500 S&W Magnum og .460 S&W. Magnum.  Det spesielle med .460 S&W. Magnum er at her har hylselengden virkelig blitt strukket langt ut til 46 mm.. Hva blir det neste i fremtiden som kan dukke opp i Norge?

Det finnes grovere ting over dammen, men jeg har sett en revolver i kaliber 45-70 Govt. her i Norge. 

 

375-super-magnum.pdf (hornady.media)

 

Denne tråden forteller mye om ytelsene til forskjellige Super Magnumpatroner.

Super magnum - Wikipedia

 

Mag 1.JPG

 

Mag 2.JPG

 

Mag 3.JPG

 

Mag 4.JPG

Patronen til høyre er .357 Rem.Mag. ment som referanse.

Mag 5.JPG

 

Mag 6.JPG

 

Mag 7.JPG

 

Mag 8.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Dan Wesson i 44Mag med 10" pipe - supert avtrekk og veldig presis. Kjøpt brukt fra en metallsilhuett-skytter i Enebakk men måtte selge videre for å få plass en 460S&W... Nå er det nye regler så jeg har gitt kjøper beskjed om at jeg kjøper tilbake om han vil selge...

 

460-en har custom 7" løp, men er himla mye tyngre og værre å skyte med - ligger mest i skapet - tas frem på nyttårsaften eller når noen i klubben trenger  irettsettelse :-P


Jeg fikk teste en revolver i 45-70 Gov på skytebanen, super revolverpatron, men var nok slapt ladet - var ikke i nærheten av det trykket jeg får i 460-en med 325gr kule i over 500ms.

 

Etter en dag med 460-en må jeg skyte luft og 22lr i en måned for å få brukbart avtrekk igjen :-)

 

45-70 Gov pipe til min Thompson contender kunne vært morsomt. Blir noen hakk opp fra 30-30, og så er jo 45-70 en trivelig patron å lade selv. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har fått prøvd en BFR i 45-70, ladet med 300 grain fabrikk ammunisjon. En harmonisk kombinasjon synes jeg. 

460 med 200 grain hornady fabrikk ammunisjon er muggen i forhold. Vil faktisk fortrekke hjemmladd med 410 grain bly med 38 grain VV n120 bak i 460en, hvis man ønsker noe opp mot max. Får rundt 600 i faktor med den ladningen.

Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (På 28.1.2024 den 11.59):

Har fått prøvd en BFR i 45-70

Det ser vondt ut @RoarN.

Jeg fant en morsom patron i samlingen min som jeg hadde helt glemt, en .410 GNR. Når vi søker opp informasjon om denne får vi flere spennende treff om GNR Custom Wildcat Cartridges. Litt gøy å ta opp her selv om dette blir noe utilgjengelig/vanskelig å oppdrive for en norsk skytter. 

Det handler om børsemakeren "Garry Reeder" i USA:

Han konverterer eller oppgraderer en rekke våpen for de som har et oppussingsobjekt eller en nyanskaffelse. Han lager noen Single Action revolvere som kan få et hjerte til å smelte, utgangspunktet er ofte Ruger Blackhawk - Super Blackhawk - Bisley med flere. Se linken under, om en ikke får kloa i en, så har en noe å hvile øynene på og trøste seg med drømmen. 

Gary Reeder Custom Gun - for 30 years a leader in custom handguns and rifles. (reedercustomguns.com)

Det interessante å legge merke til med .410 GNR er at den er en nedstrupet .454 Casull, derfor ser vi på hylsebunnen at den bruker Small Rifle hetter. Vi finner også i en annen link her at det også er en .41 GNR#2. Sistnevnte patron har jeg ikke, men jeg har tatt med .445 Super Magnum (Kjent for Dan Wesson/Elgin T. Gates)  som kan strupes ned til .410" kaliber - flaskehalspatron. Garry Reeder leverer også ekstra tønner til kundens revolver, eks.41 Remington Magnum når en først har et .410" løp, kjekt.

 GNR Wildcat Cartridges (reedercustomguns.com)

 

.410 GNR.JPG

 

.410 GN.JPG

 

DSC06869.JPG

 

Jeg får trøste meg med min gamle Ruger Vaquero som jeg kjøpte i 1993, .45 Colt. Den har gått mange, ganske mange tusen skudd. Lite seriøst, men mye moro. Jeg skulle hatt en skikkelig Classic look single action revolver i et spennende magnumkaliber, helst innen for en rekyl jeg kan tåle på et fullt program Magnum-2 stevne. 

DSC06873.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

"Back in the days" var vi en liten pistolklubb oppe på Romsdalskysten hvor flere av oss medlemmer ble hekta på metallsilhuett.
Vi fikk laget figurene på et lite lokalt bilverksted på kveldstid, og vi handlet våpen.
Det gikk mest på 44 Remington Magnum, men også noen 357 Mag.
De fleste i Ruger, men også et par S&W .
Den heftigste var en Thompson Contender i 30-30 Win  :)
Jeg kjøpte en 44 Mag Super Blackhawk med 7" pipe.
Jeg syntes da og gjør det fortsatt, at dette var den stiligste revolveren som fantes.

Og artig ble det når vi etterhvert klarte å velte en og annen bukk på 200 m med slike kaliber og våpen.
Synet må ha vært vesentlig bedre den gang enn hva det er nå :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den Dan Wesson-revolveren i .375 stod til salgs på Finn for et par tre år siden. Hadde den vært min nå hadde jeg kamret om sylinderen til std 41 ell 44mag og ladd lange patroner. DW er lette våpen å "forfalske" for klasser der våpenet må være umodifisert fra fabrikk. Der er hvertfall et par DW i .22lr som har Anschutz piper med choke. De skjøt veldig bra.

 

Min første siluettrevolver var S&W m57 i 41mag med 8 3/8".

Siden ble det et par Manurhin Mr73 siluettrevolvere i 22lr og 357mag. Den siste står på finn nå til 33k.. Det er ikke jeg som selger den.

image.png.61d05e2db8d6469291c7719407986c2d.png

I tillegg hadde jeg Contender med flere piper og XP100 i 6,5x46 og 7mmbr.

Dessverre måtte jeg nedprioritere metallsiluetten til fordel for andre grener. Man rekker ikke alt.

 

Nå står det en fin Smith siluett 29-3  med 10,5" pipe på finn. Det kribler litt i fingrene.

image.png.045f64718d2e29b7cd54695658734d16.png

 

 

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...