Jump to content

Ønsker tips om god S/S-hagle som tåler stål


Houmb

Recommended Posts

Hei alle, jeg vil gjerne ha brukererfaringer, tips  og anbefalinger på nyere S/S-hagler som tåler stål og koster under ca. 30 000.- (Det er jo mye penger, men det vil si at på en tilbudsdag eller med ei brukt hagle kan man nå det reelle budsjettet som er nærmere 20 000.-
Jeg liker engelske skjefter og sidelåser bedre enn europeiske skjefter og bokslås, men det springende punktet her er at hagla skal  tåle godt med treningsskudd med stålammunisjon på lerduebanen og all moderne jaktammunisjon på i hvert fall 36g. ladninger. Jeg vil ha noe som kan brukes uten store forbehold, og da kommer de førstnevnte preferansene i baksetet, hvis sistnevnte er på plass. 
PS! Det er ingen mening å foreslå fjonge våpen fra Purdey, Boss eller lignende som er for dyre, eller våpen fra søtti- og åttitallet da disse i all hovedsak ikke tåler nevnte ammunisjon.  
 

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Kammeret!

 

Veldig kjekt at det fortsatt finnes noen som foretrekker s/s-hagler, jeg har selv to Sauer/Merkel mod. 8 som nærmest blir å regne som "vintage-våpen". Vi kan mene mye om skyte-egenskaper til o/u, men selv har jeg ikke prestert noe bedre med min Merkel 200E enn med sideliggerne. Og at s/s-hagler er estetisk mer vellykkede våpen er etter min mening udiskutabelt.

 

Nåvel, med et budsjett opptil NOK 30 000 bør det være en del å finne av kvalitetsvåpen, dog mest brukte varianter. Det selges ikke mange nye s/s-hagler i "budsjett-klassen" lenger. Og om du i tillegg sverger til engelsk skjefte blir nok utvalget både av nytt og brukt betydelig redusert. Men om du tør gå for tyrkisk finner du en ny her: Test av Kahn K-005 S/S hagle (njff.no).

 

Du skriver at hagla må tåle treningsammunisjon av stål, og det vil jeg påstå de aller fleste eldre hagler også gjør. Utfordringen er at de kan sette svært trange skuddbilder med mye trangboring, så selv har jeg fått brotsjet opp alle mine. 36 grams stålladninger ville ikke vært mitt valg til jakt, så lenge det finnes patroner ladet vismut og ulike wolfram-kombinasjoner (tungsten matrix). Til litt mindre krevende vilt som rype og due finner du også denne: Bioammo Blue 12/70 27g #5 Miljøvennlig jaktammunisjon - Jakt - Alt du trenger til jakt (skittjakt.no)

 

Ellers vil jeg minne om en meget innholdsrik tråd om testing av ulike haglpatroner: 

 

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill @Sølvrev! 😊

(Liten presisering: mht ladninger på så mye som 36g er det tenkt til Bismuth, Tungsten og lignende for jakt, mens stål er for treningsbruk på lerdue). 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Sjekk ut Fabarm Classic 12, med engelsk skjefte, dog med bokslås.

Cip godkjent for stål og alt annet du kan finne på å putte i den.

Tribore HP løp.

Testet til 1630 bar.

Med løse choker og kuffert.

 

Fabarm.com 

De har også en med sidelåser....🥰

 

 

/Doublé 

Edited by Doublè
Tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei Pedersoli "La Bohemienne" med sidelåser og utvendige haner.

Det er både magnumkammer og choker på hagla. Meget behagelig å skyte med er den også. 

Selvsagt godkjent for all moderne ammo.

Edited by 300RUM
Manglet info
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Doublè skrev (3 timer siden):

Hei.

Sjekk ut Fabarm Classic 12, med engelsk skjefte, dog med bokslås.

Altså, dette er et klokkerent treff på forespørsel Doublè. Her ser det meste ut til å være på plass. Veldig godt tips! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Houmb skrev (31 minutter siden):

Altså, dette er et klokkerent treff på forespørsel Doublè. Her ser det meste ut til å være på plass. Veldig godt tips! 

👍👌

Hadde en bare hatt en ledig plass i garderoben....🙄

 

 

/Doublé 

Link to comment
Share on other sites

On 1/16/2024 at 4:11 PM, 300RUM said:

Jeg har ei Pedersoli "La Bohemienne" med sidelåser og utvendige haner.

Det er både magnumkammer og choker på hagla. Meget behagelig å skyte med er den også. 

Selvsagt godkjent for all moderne ammo.

Det er flott hagle det, gamlingen har en sånn en. Skulle ønske de ikke var så dyre å få tak i.

Her er en youtube video av en kar som koser seg med sin:

 

Link to comment
Share on other sites

300RUM skrev (På 16.1.2024 den 16.11):

Jeg har ei Pedersoli "La Bohemienne" med sidelåser og utvendige haner.

Det er både magnumkammer og choker på hagla. Meget behagelig å skyte med er den også. 

Selvsagt godkjent for all moderne ammo.

Er det lov å spørre om pris? :) 
Vh Sverre

Link to comment
Share on other sites

On 1/18/2024 at 2:26 PM, Houmb said:

Er det lov å spørre om pris? :) 
Vh Sverre

Det er det. Jeg kjøpte den for noen få år siden, mener jeg ga 23-24k for den.

Som sagt er jeg veldig fornøyd med den. Selv om den har utvendige haner så har den vanlig sikring, slik at jeg kan gå med oppspente haner.

Link to comment
Share on other sites

300RUM skrev (3 timer siden):

Selv om den har utvendige haner så har den vanlig sikring, slik at jeg kan gå med oppspente haner.

Oj... setter denne i en egen klasse - kjenner litt på ha-begjær i magen gitt  🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...