Jump to content

Spørsmål om Wilson die


Hesja

Recommended Posts

Har forsøkt å lade 6,5x55 for første gang.
Fulgte samme prosedyre som fungerer bra med 308 og 6XC, som er:


Måle lengde på engangsskutt hylse (med Hornady headspace comparator)
Stille inn dia  til full kontakt med hylseholder.
Velge riktig hylseholder i Redding Competition shellholder settet (+0,002 til +0,010") slik
at skuldra kommer ca 2 tusendels tomme tilbake.

 

Men selv med største hylseholder (+0,010") blir skuldra presset alt for langt tilbake.
Er Wilson dia for kort ?

 

Måling av presset hylse i Wilson hylsemåler(case gage) viser lengde mindre enn minimum.

 

Andre opplysninger:

Hylselengde (fra bunn til midt på hylseskulder (med .375 Hornady bøssing))

Lapua scenarl  ferdigammo: 1,766" - 1,767"
Lapua scenarl 120 grain/920m/s engangsskutt:1,769 - 1,771
Lapua scenarl 136 grain/815m/s engangsskutt:1,767 -1,768
Presset hylse med 0,010 ekstra lengde på hylseholder: 1,756

 

Die: L.E.Wilson 6,5x55 swede full length bushing die
Bøssing: .293
Rifle Sauer 200STR med nytt løp

Presse: Lyman Ideal


Er dette vanlig med ulike dier eller bør jeg klage til Brownells ?
Kan eventuelt lime på en passende  metallbit umder dia.

Eller har jeg oversett noe her? 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Jo, det går vel greit å skru til lengden blir passe. Tenker at det blir mer konsis pressing og enklere  innstilling ved ha fullkontakt med hylseholder. Innvirkning fra svikt i pressa og variabel smøring blir vel noe mindre. Hylseholder settet til Redding burde vel i prinsippet være mulig å bruke til alle dier, bare ikke denne fra Wilson.

Link to comment
Share on other sites

Hesja skrev (35 minutter siden):

Tenker at det blir mer konsis pressing og enklere  innstilling ved ha fullkontakt med hylseholder. Innvirkning fra svikt i pressa og variabel smøring blir vel noe mindre.

Med full kontakt vil hylseholderen presse på dien, ingen vet om det er aksialt eller om det blir sideveis press, slik at hylsen blir presset sideveis i dien. Det er alltid sideveis slark i presser. Uten kontakt vil hylsen styre med en variabel mindre. Hylsene reagereer også ulikt på pressingen, noen må presses mer for å gå i kammeret. 

Jeg tror at du har gått i utstyrsfellen og at du må bruke all verdens utstyr for å få god ammunisjon. Det å måle lengden på hylser før og etter pressing er bortkastet tid og det måleverktøyet kan du stort sett legge i bunnen av skuffen. For de som driver BR skyting på høyt nivå kan det muligens gi noe effekt, for andre fører det til at man roter seg inn i "må ha" fellen og ender med så mye dill at en ikke får ladd noe særlig ammunisjon. Alle kammer er ulike og det er dimensjonene på ditt kammer som er viktig, ikke hva som er oppgitt som nominelle verdier.

Selv de som skyter internasjonal match skyting bruker fabrikkammunisjon. Den er dimensjonert slik at den passer i alle kammer som er over minimum, og har romslige toleranser i de fleste kammer. Likevel er presisjonen på topp. Det er ikke nødvendig med supertilpassing av hylselengde, det er andre faktorer som er viktigere for å få presis ammunisjon.

Press hylsene så mye at alle går inn i kammeret uten motstand, da er pressingen optimal for det partiet med hylser og med det ladeverktøyet du bruker. Kruttladningen og kulen har mer å si for presisjonen enn å se seg blind på hylselengde. Men for å bli god må du skyte mye og du trenger mange skudd. Derfor må du finne ladeprosedyrer som er så enkle at du får tid til å lade og skyte mange skudd i stedet for å kommaknulle med toleranser på hylsene.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Per-S said:

Derfor må du finne ladeprosedyrer som er så enkle at du får tid til å lade og skyte mange skudd i stedet for å kommaknulle...

 

Det var for meg et nytt utrykk. Det er et bra utrykk. Jeg skjønner umiddelbart meningen. Litt som IQ-ronk. (Burde det skrives med u?)

 

@Hesja du overtenker. Skru dia passe langt ned, så hylsene kamrer lett. 

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (1 minutt siden):

du overtenker.

Overtenker med alt for mange "comparatorer" og "gager". Jeg har ladet over 100 000 riflepatroner uten en eneste en - og ihvertfall uten kryptiske mål i tommer med 3 desimaler...
Se mindre på Youtbe og skyt mer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Joda, mulig jeg overtenker men samtidig er det en enkel prosedyre som tar 5 minutt.

Ønsker jo å presse hylser minimalt sammenlignet med skutt hylse.

Er dette gjort en gang vil kombinasjon av die og valgt hylseholder gi riktig "resultat" for resten av pipa's levetid (med muligens en korrigering etter hylse er skutt to ganger).

Men som nevnt over kan jeg jo skru riktig høyde på dia med standard hylseholder og oppnå det samme.

 

En annen mulighet er jo selvfølgelig  å presse til OK kamring uten å måle noe som helst.

 

Link to comment
Share on other sites

En enkel praktisk målemetode er en bit tape på hylsebunnen. Ett lag skal gi trang kamring, to lag skal hindre kamring. Sånn ca.

Trang kamring er for så vidt ikke noe problem. Tungvint, irriterende og muligens litt mer slitasje på låseklakker.

For lett kamring er potensielt farlig, om ei hylse rives av.

Link to comment
Share on other sites

Hesja skrev (4 minutter siden):

En annen mulighet er jo selvfølgelig  å presse til OK kamring uten å måle noe som helst.

Det er det "alle" andre gjør. Men forskjellen er jo bare at man bruker sin egen rifle som måleinstrument, ikke en kjøpt dings - det er fordeler og ulemper med begge metoder.
Evt presser man til fabrikkspec. (målt) siden man vil at patronene skal kamre i alle løp. Både de man har nå og de neste. Har jeg ladet 2000 patroner så er det synd om pipa går sur etter 1000 og de ikke kamrer i den nye.
Jeg vet ikke hvilken spec jeg presser til, eller hvor mye jeg presser, men prøver å holde 0.06-0.12mm patronspill. 0.06 er tilfeldigvis tykkelsen av "Scotch Magic Tape", og som @Casey Jones bruker jeg den som mal.
De fleste bare prøver til det kamrer. De mer avanserte tar ut tennstempel, og evt utkaster, så en kjenner kamringen, og ikke en masse fjærer. Selv har jeg merket dier og presse i 1/32 omdreininger, 1/32 er omtrent 0.06mm. Jeg begynte heldigvis med dette før internett bombarderte oss med utstyr vi "måtte" ha, likevel har jeg samlet opp bra mye nytteløse dingser...
INGEN tilpasser til hylseholder kontakter die samtidig som de har korrekt sizing, ref. det @Per-S sier. Noen har bare dia skrudd ned til holderen fordi de ikke vet bedre, men de sizer stort sett for mye.

 

Hesja skrev (19 minutter siden):

Men som nevnt over kan jeg jo skru riktig høyde på dia med standard hylseholder og oppnå det samme.

Det er det som står i alle ladebøker, og i alle bruksanvisninger jeg har giddet å lese. Det er vel det som er er "riktig" framgangsmåte. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hesja skrev (1 time siden):

Ønsker jo å presse hylser minimalt sammenlignet med skutt hylse.

Slik tror jeg svært mange presser, kanskje særlig vi som har litt odde patroner der vi ønsker lengst mulig levetid på hylsene. Og da presser vi til akkurat problemfri kamring i eget våpen. Ulempen er at hvis du som @M67 sier bruker din egen rifle som måleinstrument, risikerer du at en kompis med litt trangere kammer ikke kan bruke dine patroner. Jeg presser alle mine hylser på denne måten, og starter med å skru dia litt opp ift. kontakt med hylseholderen, f. eks. 1/4 omdreining. Pleier å sote/tusje skuldra på ei hylse som kamrer, skru dia gradvis ned til kontakt med skulderen, og så bakke bitte litt tilbake. (Det er Ladebokas beskrivelse.) Tape-metoden er også en grei løsning. Men selv om du unngår å sette skuldra tilbake mer enn nødvendig bør du se til at hylsene ikke strekker seg ut over maks lengde. I så fall må du trimme halsen.

 

Skal patronene brukes i flere våpen er det sikreste å helpresse til standard hylsedimensjon eller "fabrikkspec" om du vil.

   

Link to comment
Share on other sites

On 1/15/2024 at 1:24 PM, M67 said:

De fleste bare prøver til det kamrer. De mer avanserte tar ut tennstempel, og evt utkaster, så en kjenner kamringen, og ikke en masse fjærer. Selv har jeg merket dier og presse i 1/32 omdreininger, 1/32 er omtrent 0.06mm. Jeg begynte heldigvis med dette før internett bombarderte oss med utstyr vi "måtte" ha, likevel har jeg samlet opp bra mye nytteløse dingser...

 

Jeg har mange dingser etterhvert. Men en av de jeg faktisk bruker er case gauge-ene som følger med diene fra Whidden. Det er tilsvarende case gauge fra Sinclair/Hornady, som jeg også har. 

shoulder_bump_Image3.jpg

 

Jeg måler noen hylser. Tar utgangspunkt i den lengste, om det er noen forskjell. Så justerer jeg høyden på helpressingsdia så skuldra settes tilbake f.eks. 0,05 mm. Noen ganger bruker jeg Scotch-tapen til slutt, som en improvisert bladsøker som siste kontroll. "Bladsøkeren" ljuger ikke, det kan målingene gjøre. Jeg har blitt lurt av hylsefett, mengde eller at det har tørket for lenge. Svake ladninger blåser ikke hylsa like hardt ut som ladninger med normalt høyt trykk. Muligens er det ulik tilbakefjæring på hylsene avhengig av antall ompressinger, gløding, smøring etc(?)

Kanskje unødvendig å nevne, men jeg tester selvfølgelig hylsa i kammeret uten kule, tennhette og krutt. Så unngår jeg å bli lurt av negativ friflukt, hylsehalser som buler, bulker og andre skavanker. Og jeg slipper å skyte hull i sjenken med sølvtøy og krystall.

Og jeg noterer makslengde og lengden jeg presser til i loggboka. Jeg pleier å bruke shims under låseringen på dia. Da er det enkelt å justere en thou opp eller ned. (Heisann, enda en freedom unit jeg bruker).

 

http://accurateshooter.net/Blog/dieshim1501.jpg

 

Ved neste anledning kommer jeg til å kjøpe Click Adjustable lock rings, https://www.whiddengunworks.com/universal-click-adjustable-lock-ring/

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (7 timer siden):

Noen ganger bruker jeg Scotch-tapen til slutt, som en improvisert bladsøker som siste kontroll. "Bladsøkeren" ljuger ikke, det kan målingene gjøre

Det enkle er ofte det beste, jeg begynte også å lade før det fantes dingser for alt mulig. Tape er billig og det fungerer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skyter man noe særlig så merker en jo hva som funker. For en selv. - Han som skyter i benken på banen for å finne de supreste jaktladningene trenger ikke like lett kamring som han som skyter konkurranse på (dårlig) tid i ustø stillinger. Stangskytteren vil ha "INGEN MOTSTAND!", mens benkeskytteren kanskje vil kjenne "bankhvelv-følelsen", eller han "softseater" kulene uansett.

Svaret ligger i skytinga, ikke i målingene, og funksjonen i rifla trumfer alle målinger uansett.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...