Jump to content

Hylser som revner


PalSor

Recommended Posts

Jeg har nettopp begynt å lade selv og er derfor svært nøye med at jeg holder meg godt innenfor anbefalte ladedata. Av de siste 500 skuddene med 32 S&W Long som jeg ladet med 1,6 grain N310 krutt og Lapua 83 grain kuler i engangsskutte Lapua hylser så har jeg likevel opplevd at to hylser har revnet. Kulene er satt nøyaktig så langt ned i hylsa som de skal iht ladedataene og krympen ser i hvertfall lik ut som på fabrikkammo. Jeg har ikke fått funksjonsfeil selv om hylsene revnet, jeg oppdaget det begge gangene først da jeg kom hjem og skulle ta ut tennhettene slik at de var klare for vask. Er det vanlig at 2 av 500 hylser revner, er det noe jeg bør sjekke eller er det bare tilfeldig? 

IMG_5390.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Dette skyldes nok feil på messingen og kommer ikke av noen feil du har gjort. Det forekommer hylsebrister, men med engangsskutte hylser er det litt høyt. Det kan se ut som om die settet ditt presser hylsen litt mye, det forekommer ofte med karbidsett. Dette er ikke farlig i ,32 med svake ladninger, men om det blir for mange vil det bli en del sot i våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan skje med alle hylsefabrikat i alle kaliber. Det kan vere ein kombinasjon av svak messing, for mykje pressing som Per-S påpeika, for stor diameter på kulene og/eller for hard krymp. Det kan óg vere at kammeret er litt romt, sjølv om det er meir tvilsamt sidan det då truleg hadde skjedd med fabrikkammunisjon óg. Mogleg det er ein optisk illusjon, men det kan sjå ut som at hylsa bular litt utover framfor hylsehovudet? Dette kan óg vere pga. hylsa har revna.

Det som er litt merkeleg er at eine hylsa ikkje har revna frå hylsemunningen, dette er litt atypisk for pistolammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

De gangene jeg har opplevd hylse som sprekker midt på har årsak vært for hardt satt krymp. Ved altfor hardt satt kan en se hylse bukler seg. Da kan en anta de hylsene får noe forkortet levetid.

Om feilen i ditt tilfelle skulle ha noe med dette å gjøre aner ikke jeg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det statistiske grunnlaget å trekkje ein konklusjon frå er litt tynt sidan det er snakk om kun ei omlading. Det kan vere at desse to hylsene allereie hadde ein svakheit, og at ved neste omlading så er alle hylsene fine.

@hipshotEr det nokon grunn til å ikkje ta ut tennhettene før tromling, anna enn at det er eit ekstra steg i ladepreosessen?

Link to comment
Share on other sites

@hipshotJeg har en Pardini HP32, kjøpt ny i oktober i fjor. Våpenet har skutt 3183 skudd, de første 2535 skuddene bestod av ca 2/3 fabrikkammo (Fiocchi, Lapua og S&B) mens ca 1/3 var ammo ladet av en bekjent før jeg så begynte å lade selv. Jeg opplevde ikke at hylsene til noen av de første 2535 skuddene revnet. 

Link to comment
Share on other sites

Humbo skrev (På 28.12.2023 den 9.25):

Det statistiske grunnlaget å trekkje ein konklusjon frå er litt tynt sidan det er snakk om kun ei omlading. Det kan vere at desse to hylsene allereie hadde ein svakheit, og at ved neste omlading så er alle hylsene fine.

@hipshotEr det nokon grunn til å ikkje ta ut tennhettene før tromling, anna enn at det er eit ekstra steg i ladepreosessen?

 

Hvis du er uheldig så kan et korn sette seg fast i tennkanalen.

Hvis du fjerner primeren etter tromling så vil utstøterstangen fjerne det.

Edited by hipshot
Link to comment
Share on other sites

PalSor skrev (10 timer siden):

@hipshotJeg har en Pardini HP32, kjøpt ny i oktober i fjor. Våpenet har skutt 3183 skudd, de første 2535 skuddene bestod av ca 2/3 fabrikkammo (Fiocchi, Lapua og S&B) mens ca 1/3 var ammo ladet av en bekjent før jeg så begynte å lade selv. Jeg opplevde ikke at hylsene til noen av de første 2535 skuddene revnet. 

 

Jeg synes det er merkelig at .32 hylser revner i det hele tatt. Jeg har samme erfaring som @Bartemannen . Det har skjedd meg noen ganger med .38 hylser som har vært omladet ~20+ ganger men aldri .32.

Kanskje du skulle fått tolket kammeret. Og sjekket ladedataene til kompisen hvis det er han som har ladet de som sprakk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

hipshot skrev (21 minutter siden):

Hvis du er uheldig så kan et korn sette seg fast i tennkanalen.

Det er en mulighet, men fordelen med å tromle uten tennhetter er at tennhettelommene også blir rengjort. Vil et korn i tennkanalen føre til klikk, eller vil det bare bli blåst inn i hylsen?

Link to comment
Share on other sites

@hipshotDe som sprakk har jeg ladet selv og jeg er helt sikker på at det ikke har blitt en feil med kruttmålet. Jeg sjekket kruttmengden flere ganger underveis mens jeg ladet og jeg har også sjekket tre av patronene fra samme batchen i ettertid. Det er 1,6 grain N310 krutt i hver patron. Jeg har også sjekket kammeret med borescope og det ser helt fint, men hvis flere hylser sprekker får jeg ta en sjekk hos en børsemaker. 

Link to comment
Share on other sites

1,6gn med N310 er ikke allverdens, selv med tung kule. 
Jeg lader mine riktignok mine 83gn kuler fra H&N med 1,8gn med N320 for å få litt mer fyll i hylsa.

Uansett - tilbake til det jeg lurte på. 
Utifra det du skriver, så forstår jeg det som at 2500 skudd med fabrikk + litt fra kompisen din fungerte ypperlig uten at hylsene revnet, men når du startet med å lade selv, så revnet de? 
Da ville jeg tatt en liten titt på ladepressen din, og stilt inn diene på nytt. De revner jo høyt oppe også - så da lurer jeg på om du kanskje flarer/utvider hylsene veldig ved kuleisetting? 
Hvordan er krymp? Etter min erfaring med Pardini (som er omtrent like gammel som din) så går Pardini best med så lite krymp som overhodet mulig. 

Tenker iallefall det er naturlig å se på ladepressen og/eller diene dine, da feilen oppstod med dine egne hjemmeladninger :) Hvis du feks skyter fabrikammo nå for å teste, revner de? 

Link to comment
Share on other sites

@StimmTakk for god tilbakemelding og bra tips. Det er mulig at jeg har litt for mye krymp, jeg har ikke igjen mange patroner av de jeg har ladet, men det kan se ut som om de har fått en bitteliten buling ca 5 mm opp på hylsa, noe som kan skyldes at de er presset litt for mye sammen pga for mye krymp. Det er ikke mye de buler, de faller fortsatt rett ned i kammeret uten noe motstand, men det kan hende det er årsaken. Jeg har helt nye Dillon dier så jeg tviler egentlig på om det er noe feil med de, hvis det ikke er tilfeldigheter er det nok brukerfeil. Det er bare med egne hjemmeladninger jeg har opplevd at to hylser revner, ingen problemer med fabrikkammoen jeg skjøt med forrige uke. 

Link to comment
Share on other sites

PalSor skrev (På 29.12.2023 den 17.19):

@StimmTakk for god tilbakemelding og bra tips. Det er mulig at jeg har litt for mye krymp, jeg har ikke igjen mange patroner av de jeg har ladet, men det kan se ut som om de har fått en bitteliten buling ca 5 mm opp på hylsa, noe som kan skyldes at de er presset litt for mye sammen pga for mye krymp. Det er ikke mye de buler, de faller fortsatt rett ned i kammeret uten noe motstand, men det kan hende det er årsaken. Jeg har helt nye Dillon dier så jeg tviler egentlig på om det er noe feil med de, hvis det ikke er tilfeldigheter er det nok brukerfeil. Det er bare med egne hjemmeladninger jeg har opplevd at to hylser revner, ingen problemer med fabrikkammoen jeg skjøt med forrige uke. 


Det var ift brukerfeil jeg tenkte :) At du har litt for mye flare/utvidelse av hylsen. Du nevner at du har liten bul 5mm opp på hylsa, og det er når du resizer hylsene. Ikke utenkelig at du har skrudd den såpass langt ned at du komprimerer hylsa et ørlite grann. Riktignok ikke uvanlig at hylser får litt ølmage etter en resize, men muligens en årsak? Prøv å stille inn resize dien og flare på nytt. 

Krympen på min .32 til Pardini er så små at du ikke ser det. Ser jeg har notert at diameter målt i tuppen av hylsa/patron etter omladning, til 8,37mm. Altså det er såvidt krympedien er borti når jeg lader mine. Krymp er også nøkkelen på gode samlinger eller ei med Pardini etter min erfaring. 
Som du selv nevner, kun på hjemmeladninger du opplever feilen, så mistenker diene ikke er riktig innstilt, eller at du har veldig mye flare når du skal sette i patronene, eller veldig mye krymp.

Edited by Stimm
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...