Jump to content

DIY kappe kolbe?


Røssler Titan 6

Recommended Posts

Her en rifle med synt-stokk som forhåpentlig kan tilpasses kjæresten, og hun er betydelig mindre enn meg... Det er av den grunn behov for vesentlig kortere kolbe, men hvor kort har vi ikke klart for oss. Men et guesstimate er ca 8-10 com kortere(?). 

 

  1. Har du erfaring med en slipbar kolbekappe som var enkel å få pen? Ser litt på denne, eller lignende:   https://fjellogfriluft.no/produkt/kolbekappe-microcell-soft-146x46-15mm/  
  2. Hvordan måler vi enklest hva som er passende lengde på kolbe?   (Kinnkappe tar vi senere ved behov).
Link to comment
Share on other sites

Et utgangspunkt for lengde kan være avstanden fra albuen til det midterste leddet på pekefingeren. Bøy albuen med håndflaten opp, og bøy pekefingeren som om en skal trekke av. Mål fra overarmen (på insiden) til den imaginære avtrekkeren.

Mine rifler har rundt 34-35cm fra kolbekappa til avtrekkeren - length of pull, LOP. Jeg er 180cm.  Det er da stilt "til det optimale" i mange omganger, men nå er det lenge siden jeg har stilt, så jeg tror det er bra riktig. Kjører noe kortere til PRS, bittelitt lenger til DFS - på grunn av måten man skyter på.

Min datter har rundt 31-32cm på sine rifler, eller hun bruker mine som de er uten noe problem. Hun er 1.66.
"Normal" lengde, på alt annet enn GRS er ca 33-34cm, så å kappe til 24-26cm (8-10cm) høres veldig ekstremt ut, om ikke kjæresten din er 135cm eller deromkring?

 

Uten å vite hva slags syntstokk du har er det vanskelig å si noe om hvordan det bør gjøres.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Et utgangspunkt for lengde kan være avstanden fra albuen til det midterste leddet på pekefingeren.

Dette var vanlig å bruke for mange år siden, men ser man på fysiologien til mennesker så er det ikke noen absolutt sammenheng  mellom lengden på underarmsbein og resten av kroppen. Mye muskler eller fettvev rundt skulderen krever kortere stokk og ekstremt tynne personer krever noe lengre. Et annet utgangspunkt er at våpenet skal balansere på venstrehånden. Kommer tyngdepunktet for langt fremfor eller bak venstrehånden vil kolben lett forskyve seg i skulderen. Samtidig er det viktig at med grep rundt kolben og fingeren på avtrekkeren så må albuen komme naturlig ned i underlaget. Om du tar av kolbekappen på våpenet og prøver å la henne sikte og ta ladegrep så får du et inntrykk av hvor mye du bør korte ned. Mer enn 2-3 cm tror jeg blir for mye. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Av med kolbekappa for test må være det beste tipset, lettere å kappe enn å forlenge. 
Jaktrifla min mot salongrifla 8åringen bruker (begynner å bli for kort for henne) 

28cm mot 37cm. Salongrifla er latterlig kort når man holder den i skuldra.

Edited by 1983
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1: Har montert eit par slike slipbare kolbekapper på rifler eg har måtte forlenga. Eg er vel sånn midt på treet "handy" og har fått til ok resultater. Har tilgang på bandslipar. Har og laga meg ein liten jigg der eg kan kopiere vinklar frå kolben og overføre dei til denne. Vert greit nok til midt bruk. 

 

2: Kor mykje du kan kappe av ein syntetkolbe er vel heilt avhengig av kva materiale kolben er laga i og korleis den er konstruert. Er dette ein mjukplast-kolbe trur eg du slit. Her er vel festa for kolbekappa støypt inn. Sager du av for mykje tenkjer eg du mister desse. Og å lime inn noko nytt i ein plaskolbe trur eg er vanskelig. Om den derimot er i glass/karbonfiber eller noko liknande, kan du nok gjere omtrent kva du vil. Om du er villig til å støype inn nye fester for kolbekappa. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at dersom hun trenger veldig mye kortere stokk så bør du også tenke på avstand mellom pistolgrep og avtrekker. Har sjøl tilpassede stokker på alle mine våpen. Da jeg begynte å lage dem med kortere avstand for avtrekkerfingeren ble det langt bedre skyting. Glassfiberstokken ble kjøpt inn som "flat top" og kassa lagt litt lengre bak enn normalt. Veldig fornøyd. 

Det finnes muligheter, men få henne til å prøve mange ulike våpen for å finne ut hva som passer henne best. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...